ویزای مصر برای ایرانیان در سال ۱۴۰۲ | هرآنچه باید بدانید

مقامات مصری اعلام کرده اند که اتباع ایرانی که با تور سفر می کنند به زودی امکان دریافت ویزای مصر را هنگام ورود در جنوب شبه جزیره سینا خواهند داشت، مصر، ایران و سایر کشورهای خاورمیانه این اقدامات را برای کاهش تنش در منطقه انجام می دهند. این اقدام دسترسی به ویزای مصر را هم در تلاشی برای تقویت گردشگری در حالی که اقتصاد مصر با کمبود شدید ارز خارجی دست و پنجه نرم می کند، بهبود خواهد بخشید.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، در اوایل ماه مارس ۲۰۲۳، ائتلاف مصر، عربستان سعودی و ایران اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر می گیرند. در عین حال، مصر روابط با قطر را ترمیم کرده و در حال بازسازی روابط با ترکیه نیز هست. در نتیجه این روابط خوب، انتظار می رود ترکیه نیز مانند ایران با دسترسی گسترده تر از قوانین جدید ویزای مصر برای شهروندان ترکیه بهره مند شود.

بیانیه منتشر شده توسط وزارت گردشگری این کشور همچنین شامل قوانین جدید دیگری مانند ویزای ۷۰۰ دلاری پنج ساله چند بار ورود به سرمایه گذاران و صاحبان املاک مستقر در خارج از مصر است.

کمی از کشور مصر بدانیم!

کشور مصر در قسمت شمال شرقی قاره آفریقا و در مجاورت دریای مدیترانه از سمت شمال، دریای سرخ از سمت غرب و کشور لیبی از غرب و کشور سودان از سمت جنوب قرار دارد. دو شهر اصلی و پر جمعیت کشور مصر قاهره و اسکندریه هستند. مساحت این کشور تقریبا یک میلیون متر مربع و جمعیت آن تقریبا ۸۵ میلیون نفر است. کشور مصر یکی از کشور های مهم و مطرح در منطقه خاورمیانه و جهان عرب است. حدود ۹۰ درصد مردم این کشور مسلمان، و زبان رسمی این کشور عربی است. نوع حکومت در این کشور پارلمانی است و دارای دو مجلس ملی و مجلس شورا است.

این کشور از لحاظ قدمت و تاریخ بسیار کهن است و فرهنگ و تاریخ باستانی بسیار غنی دارد. قدمت تمدن های انسانی در کشور مصر به تقریبا ۶ تا ۷ هزار سال پیش برمیگردد. کشور مصر به داشتن باستانی ترین و  مرموزترین سازه های باستانی به دست بشر معروف است و هر ساله میلیون ها گردشگر از این کشور منحصر به فرد دیدن می کنند.

کشور مصر بیشتر به دلیل داشتن اهرام سه گانه و مجسمه ابوالهول و مومیایی پادشاهان هزاران سال پیش در جهان معروف است.

اما متاسفانه صدور ویزای مصر با پاسپورت ایرانی ممکن نیست و بسیاری از ایرانیان به راحتی نمی توانند از این کشور زیبا و آثار باستانی آن دیدن کنند. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به این موضوع بپردازیم.

ویزای مصر

بهبود روابط ایران و مصر و صدور ویزای مصر برای ایرانیان

در طی این سال ها ایران برای بهبود روابط سیاسی بین ایران و مصر تلاش های زیادی کرد که متاسفانه هیچکدام به نتیجه ای قابل توجه نرسیدند. در نتیجه این تنش های سیاسی بین ایران و مصر، این کشور از صدور ویزای مصر برای ایرانیان خودداری کرد. البته چند سال پیش پس از بهار عربی و در پی نشست های پی در پی رئیس جمهور وقت با مصر، دولت مصر برای اولین بار در این چند سال موافقت کرد که برای ایرانیان با پاسپورت ایرانی ویزا صادر کند. در همین دوران بسیاری از ایرانیان این فرصت را پیدا کردند که با اخذ ویزا به این کشور حیرت انگیز سفر کنند و از جاذبه های گردشگری متفاوت و آثار باستانی آن دیدن کنند.

اما این شرایط خیلی طول نکشید و چند ماه بعد و در عرض کمتر از یک سال یعنی در تابستان سال ۱۳۹۲ صدور ویزای کشور مصر برای ایرانیان مجددا لغو شد.

مصر-قاهره

دریافت ویزای مصر برای ایرانیان هنگام ورود

تصمیم در مورد اعطای ویزای مصر برای ایرانیان در محل اقامت تفریحی بسیار امن شرم الشیخ و تجربه ورود ایرانیان به سینای جنوبی به عنوان اولین گام ارزشمند در زمینه از سرگیری روابط است. به گفته یک مقام وزارت گردشگری، تمامی قوانین جدید ویزای مصر به صورت اصولی تصویب شده و به زودی لازم الاجرا خواهند شد.

بنابراین به زودی به ایرانیانی که با تور مسافرتی سفر می ‌کنند اجازه  داده می شود در بدو ورود به جنوب شبه جزیره سینا ویزای مصر را دریافت کنند. این تصمیم بخشی از مجموعه اقداماتی است که با هدف بهبود دسترسی به ویزای مصر برای افزایش درآمدهای گردشگری اتخاذ شده.

وزیر گردشگری این کشور در مورد اعطای ویزای مصر به ایرانیان در بدو ورود به سینای جنوبی، اعلام کرده که این تجربه ورود پس از ارزیابی های اولیه و بر اساس نتایج آن ها، ممکن است در سایر نقاط دیگر این کشور نیز اتفاق بیفتد.

روابط بین مصر و ایران عموماً در دهه‌ های اخیر پرتنش بوده است، اگرچه دو کشور تماس‌ های دیپلماتیک خود را حفظ کرده ‌اند. به گردشگران چین که مصر آن را بازاری با پتانسیل بزرگ می ‌داند و هندی‌ های مقیم کشورهای خلیج ‌فارس هم در بدو ورود ویزای مصر اعطا می ‌شود.

ویزای توریستی مصرصدور ویزای مصر به صورت ویزای تجاری برای ایرانیان

اگر می خواهید به مصر سفر کنید و پاسپورت ایرانی دارید، تنها راه دریافت ویزای مصر برای شما این است که ویزای تجاری مصر را دریافت کنید.

برای دریافت ویزای تجاری مصر باید از طرف یک شرکت معتبر مصری دعوت نامه داشته باشید. همچنین این شرکت باید متعهد شود که مسئولیت تمام جزئیات سفر شما مانند اقامت و بیمه و …را بر عهده خواهد گرفت. در غیر اینصورت دریافت ویزای تجاری نیز غیر ممکن خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای مصر برای ایرانیان

در حال حاضر تنها راه اخذ ویزای مصر گرفتن ویزای تجاری است. افرادی که قصد اخذ ویزای تجاری این کشور را دارند باید مدارک زیر را همراه داشته باشند:

  • یک دعوتنامه از یک شرکت معتبر مصری

  • اصل پاسپورت (با حداقل ۶ ماه اعتبار)

  • بیمه مسافرتی

  • مدارک تمکن مالی

  • بلیط رفت و برگشت

  • مدارک مربوط به رزرو هتل

  • گردش مالی ۳ ماهه حساب بانکی

  • دو قطعه عکس ۶×۴ با زمینه سفید مربوط به کمتر از یک سال پیش

  • معمولا صدور ویزای تجاری کشور مصر برای ایرانیان با پاسپورت ایرانی حدود ۴۰ روز کاری طول می کشد.

  • همچنین برای گرفتن ویزای کاری در کشور مصر یا هر کشور خارجی دیگری گواهی تاییدیه عدم سوء پیشینه در ۱۰ سال اخیر و سلامت روحی و جسمی فرد نیز لازم است.

سوالات متداول درباره ویزای مصر

  • آیا برای اتباع ایران ویزای مصر لازم است؟

شهروندان ایرانی برای سفر به مصر ملزم به داشتن ویزای مصر هستند.

  • حداکثر مدت اقامت با ویزای توریستی مصر چقدر است؟

حداکثر مدت اقامت در این کشور با ویزای توریستی ۳۰ روز و معمولا کوتاه مدت است که به این معنی است که شهروندان ایرانی باید ظرف ۳۰ روز پس از ورود کشور را ترک کنند.

  • مدت اعتبار ویزای مصر چقدر است؟

مدت اعتبار ویزای توریستی مصر ۳۰ روز است

  • چه کسانی واجد شرایط اخذ ویزای مصر هستند؟

شهروندان ایرانی واجد شرایط دریافت ویزای مصر هستند. شرایط شامل داشتن پاسپورت ایرانی معتبر با حداقل اعتبار ۶ ماه، نداشتن هرگونه سابقه کیفری و بازدید گردشگری یا ملاقات با دوستان یا خانواده است.

  • آیا یک شهروند ایران می تواند با ویزای توریستی مصر کار کند؟

خیر، ویزای توریستی مصر برای مقاصد کاری معتبر نیست. شهروندان ایرانی که مایل به کار در این کشور هستند باید برای ویزای کاری اقدام کنند.

  • اگر یک شهروند ایرانی دارای ویزای مصر پس از پایان مدت ویزا در این کشور باقی بماند چه اتفاقی می افتد؟

ماندن پس از انقضای ویزای مصر می تواند منجر به جریمه و احتمال ممنوعیت ورود به مصر در آینده شود. رعایت مدت اقامت مشخص شده با ویزای توریستی و خروج از کشور در زمان تعیین شده بسیار مهم است.