با حضور شهردار و متولیان حوزه زیست محیطی استان؛

وضعیت نابسامان تالاب عینک رشت بررسی شد

صبح دوشنبه، سی ام فروردین ماه و با حضورنمایندگان فرمانداری شهرستان رشت، شرکت آب منطقه ای گیلان، شرکت آب و فاضلاب شهری، اداره ی حفاظت محیط زیست، مدیرت پسماندهای شهرداری رشت، اداره منابع طبیعی، سازمان جهاد کشاورزی، موسسه ی تحقیقات برنج و بسیاری از کارشناسان و مسوولان مرتبط و همچنین اعضا و مشاوران کمیسیون بهداشت، […]

صبح دوشنبه، سی ام فروردین ماه و با حضورنمایندگان فرمانداری شهرستان رشت، شرکت آب منطقه ای گیلان، شرکت آب و فاضلاب شهری، اداره ی حفاظت محیط زیست، مدیرت پسماندهای شهرداری رشت، اداره منابع طبیعی، سازمان جهاد کشاورزی، موسسه ی تحقیقات برنج و بسیاری از کارشناسان و مسوولان مرتبط و همچنین اعضا و مشاوران کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت، وضعیت زیست محیطی تالاب عینک رشت بررسی شد.

۱۲-۹

در این نشست فاطمه شیرزاد به عنوان رئیس جلسه ابتدا در مقدمه ی این بحث گفت: سلامت جامعه و محیط زیست در توسعه ی پایدار نقش اساسی دارد و با آموزشهای لازم می توان از بسیاری از مخاطرات پیشگیری کرد و خرسندیم که با سیاستگذاریها شورا مخصوصاً کمیسیون بهداشت و حمایت جدی شهردار محترم بتوانیم در سال ۱۳۹۵ خبرهای خوبی در حوزه ی سلامت برای شهروندان داشته باشیم.

وی همچنین به آلودگی دو رودخانه ی زرجوب و گوهررود اشاره کرد و گفت: این رودخانه ها روز به روز آلوده تر می شوند و باید فکر اساسی برای آنها نمود و من در اینجا ضمن تشکر از دولت محترم که دغدغه ی این مساله را دارند و برای رفع آلودگی نیز اعتبار اختصاص داده اند اما صرف این دغدغه و اعتبار اندک جوابگوی حل مساله ی این رودخانه ها نیست و با وجود همه ی اقداماتی که حفاظت محیط زیست, منابع طبیعی, آبفا و دیگر سازمانها انجام داده اند اما متاسفانه ما چندان راهی پیش نرده ایم.

وی گفت: آقای دکتر نجفی هم تاکیدات فراوان روی وضعیت زیست محیطی گیلان دارند اما گاهی اوقات مباحثی که در شورا مطرح می شود کمتر مورد توجه قرار می گیرد و برخی کوتاهیهایی از مدیران مربوطه دیده می شود و امیدواریم در سال ۹۵ تعارفات را کنار بگذاریم و به اقدام و عمل روی آوریم.

فاطمه شیرزاد افزود: تشکر می کنم از اقدام خوبی که روز جمعه ی گذشته در تالاب عینک انجام شد و این کار با همت و نگاه مثبت مدیران می تواند باعث رونق شهر و تقویت گردشگری آن شود و نگاهها را بیشتر به سمت تالاب عینک معطوف سازد.

رئیس کمیسیون بهداشت با قدردانی از همه ی شرکت کنندگان این نشست که دعوت کمیسیون بهداشت را پذیرفتند و برای بررسی وضعیت پیش آمده برای تالاب عینک رشت قدم پیش گذاشتند از پیمان بازدیدی خواست تا توضیحاتی را در باره ی اقدامات انجام شده برای احیای تالاب عینک بیان کند.

مدیران دستکاههای مرتبط در حد توان برای احیای تالاب عینک کمک کنند

پیمان بازدیدی، مدیر عامل موسسه ی زیست محیطی سرزمین ایده آل ما، ابتدا با بیان مخاطرات جدی گیاه مهاجم سنبل آبی گفت: کمپین احیای تالاب عینک رشت را به وسیله ی موسسه ی سرزمین ایده آل ما راه اندازی کردیم و جمعه ی گذشته در اقدامی نمادین برای پاکسازی تالاب و به کمپین سمن ها به پاکسازی این تالاب از این گونه ی مهاجم پرداختیم.

وی با بیان روشهای مختلف مبارزه با این گیاه مهاجم کنترل گیاه آبی یاد شده را بیشتر مکانیکی دانست و گفت: تالاب عینک بزرگترین تالاب شهری جهان است که اگر ثبت کنوانسیون رامسر شود می تواند برای آینده ی آن موثر و مفید باشد.

وی با بیان خطرات جدی این گیاه مهاجم گفت: از آنجایی که بذر این گیاه به سرعت قابل رشد است و تکثیر آن نیز سریع است تنها راه نجات سوزانده شده و دفن آنها در عمقی مشخص است و به کار تولید کمپوست نمی آید.

بازدیدی گفت: ما همراه مدیران شهری هستیم و از همه ی مدیران درخواست می کنیم در حد توان برای زنده کردن این تالاب بشتابند.

تا زمانی که فاضلاب وارد تالاب می شود کنترل گیاه مهاجم سنبل آبی غیرممکن است

دکتر فرانک پیشگر در این نشست با تشکر از مجموعه فعالیتهایی که برای پاکسازی تالاب عینک شده گفت: به نظر من علاوه بر فعالیتهایی اینچنین باید نگاه زیرساختی و اساسی به مقوله ی پاکسازی تالاب داشته باشیم و تنها جمع آوری مکانیکی کفایت نمی کند و باید به طرق مختلف جلوی رشد و تکثیر این گیاه مهاجم را گرفت، تا زمانی که فاضلاب وارد تالاب عینک می شود هر چه این گیاه جمع آوری شد چون بذر آن گاه حتی تا ۱۰ سال می تواند رشد گیاه را ایجاد کند، کنترل آن غیرممکن و مشکل است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت ادامه داد: تالاب مثل رودخانه ها نیست که حریم آن زیاد باشد بلکه حریم محدودی دارد که می توان فاضلاب را از آن دو کرد و این مساله را حل نمود اما به نظر من ابتدا باید مشکلات حقوقی آن برطرف شود و حریم آن با خریداری آزادسازی شود و فاضلاب از این تالاب جمع اوری شد و زمینه برای نابودی این گیاه مهاجم آماده و فراهم شود.

در ادامه دکتر یعقوبی مبانی عمل رشد، تکثیر، نحوه ی تولید مثل، چگونگی مبارزه، و ابعاد فاجعه ی آمیز این گیاه مهاجم را تشریح کرد.

دکتر یعقوبی، به عنوان نماینده ی موسسه ی تحقیقات برنج در این نشست، گفت: زیبایی این علف هرز سبب شده تا توریستها این گیاه مهاجم را به شهرهای مختلف جهان ببرند و اگر ما تصمیمی قاطع برای این گونه ی گیاهی نگیریم ابعاد آن فاجعه آمیز خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ابعاد مخرب این گیاه سبب شده تا عنوان شیاطین سبز و یا اهریمن نیلگون را به آن بنهند خواستار همکاری همه ی دستگاههای اجرای برای رفع این خطر از شهر رشت و استان گیلان شد.

مهندس خودکار رئیس اداره ی حفاظت محیط زیست شهرستان رشت هم با اشاره به اینکه سنبل آبی علی رغم اینکه گونه یی غیربومی و مهاجم است که می تواند مشکلات و بحران جدی برای اکوسیستم آبی استان و شهر رشت ایجاد کند اما به دلیل زیبایی حتی به وسیله ی مردم خرید و فروش شده و تکثیرمی شود که این موضوع خطری جدی است.

وی با اشاره به اینکه در مبارزه با این گیاه ابتدا بایستی با بررسی شیوه های علمی نحوه ی مبارزه مشخص شود و بعد از همه ی تجهیزات و امکانات بهره گیری شود، گفت: ما با همکاری اداره ی کل زندانهای استان گیلان در تالاب انزلی عملیات پاکسازی را انجام دهیم و همین کار می تواند برای تالاب عینک نیز انجام شود.

وی از حساسیت و علاقه مندی همه ی دستگاههای اجرایی استان برای این موضوع تشکر کرد.

مهندس حسینی نماینده ی شرکت آب و فاضلاب هم با تاکید بر اینکه شرکت آب و فاضلاب برای جمع اوری فاضلاب از این تالاب جلوی دو نقطه ی ورودی فاضلاب به تالاب عینک را گرفته و با انتقال فاضلاب به تصفیه خانه ی شهر رشت شرایط مناسب را برای پاکسازی فراهم نموده است، گفت: مشکل وجود چندین منزل مسکونی است که در حریم این تالاب هستند و به طور مجزا فاضلاب خانه های خود را به تالاب عینک وارد می کنند که به نظر می رسد باید فکری اساسی برای این موضوع نمود.

باقرزاده نماینده ی شرکت آب منطقه ای گیلان نیز گفت: درباره ی سنبل آبی تاکنون در بسیاری از جلسات بحث و بررسی شده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم کارگروهی اجرایی و مطالعاتی تشکیل داده و ما معقدیم که بایستی این کارگروهها خروجی مشخصی برای حل مساله داشته باشند.

وی همچنین گفت: تفاهمنامه یی بین شرکت آب منطقه ای و شهرداری منطقه ی ۴ منعقد شده و قرار است مدیریت این تالاب به شهرداری واگذار شود تا برنامه ها منسجم تر پیش برود.

باقرزاده تاکید کرد: با اجرای برنامه های محدود مبارزه ی قاطع صورت نخواهد گرفت و احیای تالاب عینک نیازمند بودجه و اعتبارات ملی است.

فاطمه شیرزاد هم با تاکید بر اینکه برای جذب اعتبارات ملی به نظر می ؤسد همه ی دستگاهها بایستی تلاش کنند از سیدرضا موسوی روزان خواست تا نقطه نظراتش را در این زمینه ارائه دهد.

روزان هم گفت: از شهردار محترم که اقدام اولیه را برای پاکسازی این تالاب انجام داده و همچنین حضور اعضای شورا و همه ی مسوولان و فعالان سازمانهای مردم نهاد در اجرای این طرح تشکر می کنم و تاکید می کنم بایستی این کار در قالب یک برنامه ی مشخص و زمانبندی شده اجرا شود.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز خاطر نشان کرد: از همگان تشکر می کنم که دعوت ما را پذیرفتید و تشریف آوردید و قطعاً این دغدغه را همگان نیز دارند و ان شاء الله با اقدامات خوبی که انجام می شود وضعیت این تالاب به سر و سامان برسد.

محمدعلی رفیعی نوده گفت: خیلی مراکز هستند که به صورت مجزا در این زمینه کار می کنند به نظر من بایستی برای مدیریت تالاب مرکزی مشخص با مدیریت واحد وارد عمل شود تا این موضوع به سرانجام کامل برسد.

با سنبل نباید سمبلیک مبارزه کرد

محمود باقری هم در سخنانی با اشاره به اینکه ما داریم با سنبل سمبلک مبارزه می کنید گفت: مجموعه ی اقداماتی که شده خوب است اما کافی نیست چون هنوز به نتیجه نرسیده است ما داریم با سنبل سمبلیک مبارزه می کنیم بلکه بایستی از طریق مقامات و مسوولان از جمله دکتر نوبخت و نیز مدیریت ارشد استان توجه را به کشل این تالاب جلب کنیم و با همکاری آنها کار را پیش ببریم.

باقری گفت: بایستی خواسته ی خودمان را بزرگتر کنیم و از مسوولان استان بخواهیم برای حل این مساله وارد عمل شوند.

مهندس پورعلی از مدیریت پسماندهای استانداری گیلان هم گفت: از همه ی کسانی که این حساسیت را در خطری که استان و شهرمان را تهدید می کند دارند, تشکر می کنم.

وی با اشاره به اینکه تفکر بایستی جمعی باشد تا مساله حل شود گفت: بایستی حوزه ی پسماند استانداری و حوزه ی مهندس شعبانپور را وارد سازو کارهای اجرایی حل این موضوع کنیم همچنین صدا و سیمات بخواهیم تا در زمینه ی خطرات جدی این گیاه مهاجم اطلاع رسانی کند و تلاش کنیم میزان خرید و فروش این گیاه خطرناک به وسیله ی مردم قطع گردد و آنها بدانند که این گیاه که در ظاهر زیبا است چه آفت خطرناک و مهلکی برای محیط زیست است.

دکتر نجف زاده رئیس مرکز بهداشت شهرستان رشت هم با تبریک فرا رسیدن هفته ی سلامت فعالیتها برای احیای تالاب عینک را ستود و گفت: با مجموعه ی این فعالیتها است که می تواند در مناطق حاشیه ی این تالاب مرکز بهداشت فضای بهتری برای مقابله با بیماریها و انتقال بیماریهای بسیار خطرناک مانند هپاتیت داشته باشد.

مونا ابروفراخ نماینده ی فرمانداری شهرستان رشت نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه استاندار محترم توجهی جدی این حل مساله ی تالاب عینک دارند گفت: مجموعه ی افرادی که در حوزه های مدیریت خود برای احیای این تالاب کار انجام می دهند بایستی یک جایی فرماندهی و هدایت شوند و در یک تشکیلات این فعالیتها جمعبندی شود.

وی با اشاره به اینکه بایستی تقسیم کار صورت گیرد گفت: بایستی مشخص شود که مثلاً حفاظت محیط زیست چه کاری بایستی انجام دهد و بقیه ی سازمانها هم چه وظایفی دارند.

ابروفراخ همچنین گریزی به پرسش فاطمه شیرزاد در زمینه ی ۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافته برای ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود زد و گفت: سهم و اعتبار هر دستگاه مشخص شده و وظیفه ی آنها برای این کار هم معلوم گردیده و ان شاء الله به زودی اجرا هم خواهد شد.

توکلی نماینده ی منابع طبیعی و آبخیزداری هم تاکید کرد: با توجه به اینکه تالاب در محدوده ی شهری است و مدیریت آن از عهده ی منابع طبیعی خارج است و بیشتر به حوزه ی شهری برمی گردد اما این اداره آمادگی دارد هر گونه همکاری لازم را مبذول دارد.

وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی روز وجود گونه های مهاجم حساسیت دارد گفت: مبارزه با این گونه ی گیاهی مهاجم را بایستی در راس برنامه ها قرار داد.

نماینده ی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان هم با اشاره به اینکه موضوعات و مسائل زیست محیطی گفته شده برای ما هم دارای اهمیت است گزارشی از کارگروه بیوتورریسم ارائه داد و بایستی برای حل این مساله از ظرفیت علمی دانشگاهها نیز استفاده کرد و من جای خالی دانشگاه را در این نشست احساس می کنم.

قربانی با تاکید بر اینکه خرید و فروش این گیاه مهاجم و خطرناک بایستی متوقف شود گفت: حضور نیروی انتظامی در این جلسه نیز لازم و ضروری بود تا در جریان مساله قرار گیرند و کمک کار باشند.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی در سالهای اخیر تلاشهایی برای کاهش استفاده از سموم به کار گرفته و ما بر استفاده ی غیرشیمیایی برای دفع آفات و علفهای هرز تاکید داریم.

دکتر رضا رسولی عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز در سخنانی گفت: ما اگر بخواهیم این مساله را خوب بررسی کنیم می بنیم که نمایندگان مردم در شورا و شهرداری به عنوان نهاد عمومی غیردولتی و همچنین ان جی اوها و مردم تصمیم خودشان را برای مقابله با این گیاه مهاجم گرفته اند و در مسیر بهبودی وضعیت زیست محیطی پیش می روند و این تصمیمی برگشت ناپذیر استا و امیدواریم دستگاههای مرتبط در این مسیر همپای مردم باشند.

وی گفت: دستگاههای اجرایی احساس می شود که بایستی قدری عمل گرایانه تر اقدام کنند و در سالی که به اقدام و عمل مزین است بایستی در قالب یک نظام نامه ی مشخص اقداماتی جدی طرحریزی و اجرا شود.

دکتر عاشوری کارشناس اداره ی کل حفاظت محیط زیست هم با بیان گوشه هایی از وضعیت و خصوصیات این گیاه مهاجم گفت: کارهای ما بایستی زمینه ی اقدام و عمل داشته باشد به نظر من پاشنه ی آشیل این گیاه مهاجم را بایستی پیدا کرد و با مبارزه ی هوشمند برای پاکسازی آن اقدام نمود.

بنده با استفاده از سموم برای مقابله مخالفم چون خود این سموم برای محیط زیست مخاطره آمیز است.

وی تاکید کرد: فرمانداری بایستی برای خرید و فروش این گیاه مهاجم به وسیله ی مردم وارد عمل شود.

آخرین فردی که در این نشست سخن گفت دکتر ثابت قدم شهردار کلانشهر رشت بود. وی در سخنان خود گفت: من فکر می کنم معضلی داریم به نام معضلات کشاورزی و زیست محیطی که آلان نظام تصمیم گیری ما برای حل این معضل دچار اشکل است . در حوزه ی شهری یکی از شاخصه های عدالت اجتماعی محرومین زدایی است و معادل بخشی به معنای زیست محیطی به نظر من ابتدا بایستی نقش حاکمیتی و غیرحاکمیتی در این بحث مشخص شود بایستی تفویض وظیفه شود و وظیفه ی هر دستگاه مشخص باشد که قانونگذار این را مشخص کرده که مثلاً مدیریت آب بر عهده ی چه دستگاهی است بنابر این بحث مربوط به تسقیم کار بایستی مشخص باشد و نقش ما هم در این کار باید معلوم گردد و موضوع تقسیم کار فقط مربوط به تالاب عینک نیست .

ثابت قدم گفت: بایستی از فعالیت سمن ها در این زمین استقبال کرد و من در همینجا از تلاش آنها قدردانی می کنم در جلسات بعدی خروجیها معلوم باشد و کسی هم حرفهای غیرمرتبط مطرح نکند تا به نتیجه ی کامل برای حل مساله برسیم.

شهردار کلانشهر رشت گفت: اگر به توسعه ی انسان محور اعتقاد داریم بایستی در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت پروزه های معلوم که ما به ازای ریالی آنها مشخص است را اجرایی کنیم و نقش همه ی دستگاهها هم اعلام شود و اگر لازم باید مدیریت شهری ورود کند پس تصمیم گیری و تایید و تصویب شورا اقدام خواهد شد.

در پایان این نشست فاطمه شیرزاد با تشکر از حضور همه ی مدیران، مسوولان و صاحبنظران از اینکه دعوت کمیسیون را پذیرفتند و آمدند تشکر کرد و گفت: ان شاء الله در جلسات بعدی به راهکارهای عملی مشخص برای مقابله با این گیاه مهاجم خواهیم رسید.

دکتر فرانک یشگر هم پیشنهاد تشکیل کارگروه یا کمیته یی را با حضور صاحبنظران و زیر نظر کمیسیون بهداشت برای حل این مساله ارائه داد.