وسایل ممنوعه در پرواز | این وسایل را داخل هواپیما نبرید!

وسایل ممنوعه در پرواز همان وسایلی هستند که می توانند سفر را به شما زهر کرده و همه چیز را خراب کنند. بدون شک برای شما که هواپیما را به عنوان وسیله حمل و نقل سفر انتخاب کرده‌اید، بزرگترین دغدغه این است که چه وسایلی را باید با خود همراه کنید و یا از جابجا کردن کدام وسیله ها پرهیز کنید. بزرگترین دغدغه هر مسافری این است که مجبور نباشد قسمتی از بار خود را به دلیل ممنوعه بودن در فرودگاه جا بگذارد. ما در ادامه لیستی کامل از وسایل ممنوعه که نمی توانید آنها را در پرواز با خود همراه داشته باشید به شما ارائه خواهیم کرد.

به گزارش حرف تازه، یک مسافر وقتی که تصمیم می گیرد از هواپیما برای حمل و نقل خود استفاده کند باید بدانند که با محدودیت هایی روبرو خواهد بود. این محدودیت ها به طور معمول برای امنیت پرواز اعمال می شوند. البته ممکن است به صورت یک معما باشد که شما مجاز به حمل چه وسایلی در داخل کابین هواپیما هستید. اما ما در این مطلب این معما را برای شما حل خواهیم کرد.

حساسیت هایی در قوانین پروازی وجود دارند که به واسطه آنها گاها مجبور خواهیم بود چمدان ها را باز کرده و آنها را در معرض بازرسی امنیتی قرار دهیم. حال تصور کنید با تاخیر به فرودگاه رسیده باشید و در قسمت بار از شما بخواهند که چمدان خود را باز کرده تا داخل آن چک شود. به همین دلیل بهتر است در زمان بستن چمدان مطمئن شوید که فرودگاه و ایرلاین شما به چه مواردی حساسیت دارند و وسایل ممنوعه در پرواز چیست، تا با این مشکلات مواجه نشوید.

وسایل ممنوعه در پرواز

غیر ممنوعه های پرواز در داخل کابین هواپیما

بهتر است در ابتدای کار ممنوعه های کابین هواپیما را برای شما شرح دهیم.

  •   مایعات و خوراکی ها

اگر از آن دسته افرادی هستید که بدون خوراکی نمی توانید زندگی کنید، خبر خوبی برای شما داریم. خوراکی ها و میوه از آن است موادی هستند که به راحتی می‌توانید آنها را به داخل کابین هواپیما ببرید. به عبارتی آنها از وسایل ممنوعه در پرواز محسوب نمی شوند. کلوچه، بیسکویت و ساندویچ موادی هستند که منع ورود به کابین هواپیما ندارند. اما اگر ژله یا مایع باشند شامل قوانین خاصی خواهند شد. به عبارتی اگر شما اقلامی مایع را همراه داشته باشید با حجم بیش از ۱۰۰ میلی لیتر، باید آنها را در فرودگاه جا بگذارید.

موادی مانند شیر مادر، شیر خشک، ژله، مربا، سس، روغن و داروهایی مانند قطره چشم و بینی و حتی سرم اگر بیشتر از این میزان باشند اجازه ورود به هواپیما را ندارند. لوازم آرایشی بهداشتی نیز شامل شامپو، عطر، ریمل، ادکلن و مواد این چنینی اگر با حجم کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر بسته بندی شده باشند مجاز هستند. بهتر است که این مواد را در زیپ کیپ قرار بدهید تا از نشر آنها جلوگیری شود. این مواد به راحتی در قسمت بار هواپیما تحویل گرفته می شوند و هیچ محدودیتی برای حضور آنها وجود ندارد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم اگر قصد دارید این مواد را با خود حمل کنید حتماً آن ها را در چمدان و قسمت بار قرار بدهید تا با مشکل خاصی روبرو نشوید.

مایعات و خوراکی ها

  • وسایل الکتریکی و برقی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید وسایل الکتریکی و برقی نیز محدودیت هایی دارند. گاهاً برخی از  تجهیزات برقی از وسایل ممنوعه در پرواز محسوب می‌شوند که برای حمل آنها در کابین هواپیما باید از قوانین خاصی پیروی کرد. تمام وسایل برقی مانند دوربین عکاسی، تبلت، لپ تاپ، موزیک پلیر، دوربین فیلمبرداری، موبایل و هر نوع وسیله برقی را به راحتی می توانید با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. این وسائل ممنوعه محسوب نمی شود. البته فراموش نکنید که وسایل برقی مانند تبلت و تلفن همراه در زمان پرواز باید در حالت پرواز قرار بگیرند. امواج ایجاد شده بیسیم ممکن است بر روی دستگاه های برقی هواپیما اثر نامطلوب گذاشته و عملکرد آنها را با مشکل مواجه کند.

وسایل الکتریکی و برقی

  • محدوده وسایل شخصی

اگر وسواس زیادی در تعویض لباس دارید بد نیست بدانید که لباس ها نیز جزء وسایل ممنوعه در پرواز محسوب نمی شوند. به راحتی می توانید در ساک دستی که با خود همراه می کنید چندین دست لباس مختلف قرار دهید. حمل کردن لباس در کابین هواپیما مجاز است و شما برای انجام این کار محدودیتی ندارید. اگر وسایل شخصی دیگری با خود دارید که تیز و برنده هستند و بتوان با آنها به دیگران آسیب زد، باید بدانید که اجازه ورود آنها را به داخل کابین هواپیما نخواهید داشت. البته در صورتی که این وسائل ابعاد نامتعارف و غیر معمولی داشته باشند و یا کاربری آنها چندگانه باشد، مانند چاقوی سوئیسی.

محدوده وسایل شخصی

ممنوعه های پرواز در داخل کابین هواپیما

نوبتی هم که باشد نوبت وسایل ممنوعه در پرواز است. باید بدانید که وزن مجاز چمدان در قسمت کابین هواپیما چقدر است و اگر بخواهید یک چمدان را به بار تحویل ندهید، چطور باید از وسایل و ساک دستی خود در داخل کابین هواپیما مراقبت کنید. در ادامه شما را با وسایلی آشنا می کنیم که صد در صد جزء تجهیزات غیر مجاز در کابین هواپیما هستند و شما به هیچ عنوان اجازه حمل آنها در داخل فضای کابین هواپیما را نخواهید داشت.

ممنوعه های پرواز در داخل کابین هواپیما

  •   مایعات در کابین هواپیما

یکی از وسایل ممنوعه در پرواز مایعاتی مانند ادکلن و یا عطر های بیشتر از ۱۰۰ میلی لیتر است. اگر عطر شما اندازه و حجمی کمتر از ۱۰۰ میل داشته باشد به راحتی می توانید آن را درون کابین هواپیما با خود همراه کنید. در غیر اینصورت باید آن را درون چمدان گذاشته و به قسمت بار هواپیما تحویل دهید.

 مایعات و خوراکی های ممنوعه در پرواز

  • لوازم غیر مجاز ورزشی

از جمله دیگر وسایل ممنوعه در پرواز وسایل و تجهیزات ورزشی هستند. چوب گلف، چوب بیسبال، باتوم اسکی، تیر و کمان، چوب بیلیارد و هاکی از وسیله هایی هستند که چوب یا باتوم مانند بوده در دسته غیرمجاز های داخلی در فضای کابین هواپیما گنجانده می‌شوند. شما باید قبل از پرواز آنها را به قسمت بار تحویل دهید. به شما توصیه می کنیم قبل از اینکه این وسایل را به قسمت بار تحویل بدهید، آنها را درون محفظه و پوششی مناسب قرار داده که از هرگونه آسیب رسیدن به آنها جلوگیری شود.

لوازم غیر مجاز ورزشی در پرواز

  •   وسایل برنده و تیز در پرواز

به طور حتم همه ما می دانیم که وسایل تیز و برنده مانند قیچی، چاقو و یا کاتر از جمله وسایل ممنوعه در پرواز محسوب می شوند. این وسایل را به هیچ عنوان نباید با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. البته ممکن است تصور کنید که این وسایل به وضوح ممنوعه هستند اما بد نیست بدانید که برخی از افراد این تجهیزات را به عنوان سوغاتی یا حتی برای مصرف شخصی خریداری کرده و در آخرین مرحله فراموش می‌کنند که باید آن را در داخل بار اصلی قرار دهند.

همین موضوع سبب می‌شود که این وسایل توسط ماموران امنیتی فرودگاه از آنها گرفته شود. برخی از ایرلاین ‌ها ناخن گیر و یا حتی قیچی های کوچک آرایشی را نیز به عنوان وسایل غیر مجاز اعلام کرده اند و اجازه نمی دهد که در داخل کابین هواپیما آنها را همراه داشته باشید. برای کم شدن ریسک ضبط وسیله ها به شما توصیه می کنیم که از قیچی هایی استفاده کنید که بخش انتهایی آنها انحنا دارد و نوک تیز نیستند.

وسایل ممنوعه در پرواز| وسایل برنده و تیز در پرواز

  •   تجهیزات و ابزارآلات

ابزار سنتی مانند پیچ گوشتی های ساده، دریل برقی و چکش نیز جزو وسایل ممنوعه در پرواز هستند که شما نمی توانید آنها را با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. این وسایل با هر شکل و در هر اندازه ای باید حتماً به قسمت بار تحویل داده شده و و یا در چمدان اصلی شما قرار بگیرند. حتی اسباب بازی های کودکانه که به شکل ابزار بوده نیز توسط مامورین امنیتی در فرودگاه از شما گرفته خواهند شد. بهتر است این وسایل را بسته بندی کرده و به قسمت بار تحویل دهید.

تجهیزات و ابزارآلات | وسایل ممنوعه در پرواز

  •   تجهیزات آتش زا

بدون شک تمام مسافران می دانند که حتی یک فندک کوچک نیز در لیست وسایل ممنوعه در پرواز قرار دارد و اجازه حمل آن را نخواهند داشت. بد نیست بدانید که کبریت ها هم در دسته ممنوعه ها بوده و شما به هیچ عنوان اجازه ندارید که آنها را با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. باید بدانید که حتی فندک هایی با مخزن بزرگ و فندک های اتمی نیز اجازه ورود به داخل کابین را به هیچ عنوان ندارند. به عبارتی تمام وسایلی که میتوان با آنها آتش برپا کرد، در داخل کابین هواپیما ممنوع هستند.

تجهیزات آتش زا | وسایل ممنوعه در پرواز

  •   خوراکی ها ممنوعه

بدون شک برای شما جالب خواهد بود که بدانید خوراکی هایی مانند گوشت و میوه و همچنین سایر محصولات کشاورزی که امنیت پرواز را تحت تاثیر قرار نمی دهند، در دسته وسایل ممنوعه در پرواز نیستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را با خود در داخل کابین هواپیما حمل کنید. البته بد نیست بدانید که برخی از کشورها مانند آمریکا و کانادا به شما اجازه نمی دهند که محصولات کشاورزی برای مثال تخم گیاهان را با خود حمل کنید. این قوانین به قدری سختگیرانه است که اگر در قسمت ورودی گمرک اظهار نکنید که این وسایل را با خود همراه کرده اید، بدون شک چند صد دلار جریمه خواهید شد. برخی از گیاهان و بذرها ممکن است دچار آفت و بیماری باشند و کشاورزی منطقه را با مشکلاتی جدی روبرو کنند.

 تمام وسایل ممنوعه در پرواز

برخی از وسایل و تجهیزات به قدری ممنوعه و خطرناک هستند که حتی اگر به شما اعلام هم نکنند، باز هم شما می دانید که در دسته وسایل ممنوعه در پرواز قرار داده می شوند. برای مثال باتوم، کپسول گاز، اسلحه، مواد آتش زا و مواد رادیواکتیو همچنین فشفشه و موادی که خود به خود امکان آتش گرفتن دارند، همگی در دسته این ممنوعه ها هستند. کلر، کیسه هوای اتومبیل، وسایل رادیواکتیو، انواع سرم ها، مواد آلی، ایربگ اتومبیل، مواد مشتعل شونده، وسایل عفونی، وسایل رادیواکتیو، بمب، باروت، ترقه و غیره همگی در دسته این ممنوعه های بسیار خطرناک قرار دارند.

وسایل ممنوعه در پرواز

یک پرواز مطمئن بدون ممنوعه های سفر

در این مطلب تلاش کردیم تا به عنوان یک راهنمای جامع و کامل وسایل ممنوعه در پرواز را به شما معرفی کنیم. بدون شک باید بدانید که هر ایرلاین قوانین و مقررات خود را دارد و ممکن است یک وسیله در یک ایرلاین ممنوعه باشد و در ایرلاین دیگر کاملا مجاز ! البته ناگفته نماند که برخی از وسایل خطرناک به راحتی می‌توانند جان و مال شما و دیگران را تهدید کنند و حتی بدون اینکه به آنها اشاره بشود، به طور کلی ممنوعه هستند. این مواد را به هیچ عنوان نباید در داخل کابین یا بار هواپیما حمل کرد. در نهایت رعایت قوانین و مقررات به شما کمک می‌کند که سفری ایمن را در کنار دوستان و خانواده خود تجربه کنید.

منبع: الی گشت