همایش گرامیداشت روز مهندس و وکیل با حضور سید امیر حسین علوی برگزار شد؛

ورود سیاسیون به شورا بزرگترین آفت است / جوان ها به شورا ورود کنند بزرگان تجربیات را انتقال دهند

حرف تازه – عصر امروز همایش گرامیداشت روز مهندس و روز وکیل با عنوان “دغدغه های مهندسان، وکلا و حقوقدانان در حوزه شهری” در سالن همایش های سازمان آتش نشانی شهرداری رشت برگزار شد. در این همایش که با حضور چهره های شاخصی از رشت همچون قطب زاده، علی مبصر، مهران مهردوست، سید مطهر علوی، […]

حرف تازه – عصر امروز همایش گرامیداشت روز مهندس و روز وکیل با عنوان “دغدغه های مهندسان، وکلا و حقوقدانان در حوزه شهری” در سالن همایش های سازمان آتش نشانی شهرداری رشت برگزار شد.

در این همایش که با حضور چهره های شاخصی از رشت همچون قطب زاده، علی مبصر، مهران مهردوست، سید مطهر علوی، کوروش پورتوکلی، مجتبی معصوم نژاد، محمد دلیل حقی و مجتبی نصر برگزار و برخی دغدغه های مهندسین و وکلا مطرح شد؛ رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت، سید امیر حسین علوی، نیز حضور داشت و دقایقی به سخنرانی پرداخت.

سید امیر حسین علوی در ابتدا ضمن تبریک روز مهندس و وکیل، گفت: امروز حسرت خوردم که چقدر جای چنین نشست هایی در طی سه سال حضورم در شورا خالی بود چرا که تصمیمات زیادی در این شهر گرفته می شود که نیاز به نظرات مشورتی همه کارشناسان دارد.

کمیسیون بودجه، قلب شوراست

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت، این کمیسیون را قلب شورا دانست و افزود: همه اتفاق های شورا به نوعی با این کمیسیون در ارتباط است.

وی در ادامه با قدردانی از زحمات کوروش پورتوکلی، حضور این مهندس با تجربه را برای شورا بسیار مفید توصیف کرد و اظهار داشت: تفکر ما همواره همین بوده است که در اجرا جوانها ورود کنند و بزرگان با انتقال تجارب به پیمودن صحیح مسیر کمک کنند.

نباید از ظرفیت شهرداری ها در کارهای عمرانی غافل شد

علوی با اشاره به مشکلات دولت در کسری بودجه و عدم تحقق درامدها ، تصریح کرد: با این حال نباید از ظرفیت شهرداری ها در کارهای عمرانی غافل شد. به عنوان مثال در بودجه ۹۶، نسبت هزینه های عمرانی به جاری شهرداری رشت، ۷۲ به ۲۸ است که احتمالا به این شکل اتفاق نمی افتد و حدودا نیمی از بودجه محقق شده به کارهای عمرانی اختصاص خواهد یافت. 

در بودجه محقق شده سال ۹۳ به ۹۴ رشد ۸۶ درصدی اتفاق افتاد / این رشد به واسطه تغییر نگاه از سوی کمیسیون بودجه این شورا بود

وی با اعلام اینکه در بودجه محقق شده سال ۹۳ به ۹۴ رشد ۸۶ درصدی اتفاق افتاد ، افزود: منابع درامدی به واسطه تغییر نگاه که از سوی کمیسیون بودجه در شورای چهارم اتفاق افتاد و در نظر گرفتن بخش های نقدی و غیر نقدی و تسهیل امور برای جذب منابع مادی افزایش یافت.

رئیس کمیسیون بودجه شورا با تاکید بر اینکه نباید از این بخش درامدهای شهرداری ها غفلت کرد در ادامه گفت: بخش عمده ای از بودجه کارهای عمرانی توسط شهرداری ها اتفاق می افتد و می تواند منجر به اشتغال مهندسین شود.

استراتژی پیاده راه توسعه صنعت گردشگری بود اما موفق نبود / چرا باید پیمانکاران از جای دیگری بیایند؟ 

سید امیر حسین علوی استراتژی ساخت پیاده راه را توسعه صنعت گردشگری دانست و افزود: قصد داشتیم رشت را از شهر گذری گردشگران به یک توفقگاه گردشگری تبدیل کنیم اما نتوانستیم موفق عمل کنیم. 

وی با بیان اینکه تفکرمان باید از صرف ساختمان سازی فاصله بگیرد، تصریح کرد: باید از ظرفیت های سازمان نظام مهندسی و جوانان فرهیخته به خوبی استفاده شود تا مثلث  بین شورا، شهرداری و مهندسین شکل بگیرد. 

علوی ادامه داد: اگر برای رکود نمی توانیم ساختمان سازی کنیم و یا بازار اشباع است و تقاضا کم است باید ظرفیت ها را به سمت و سوی دیگری سوق دهیم. که البته لازمه آن همدلی وهمراهی است و فارغ از بودن یا نبودن امثال علوی در شورای شهر این مظالبات باید شکل بگیرد.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورابه پروژه آبهای سطحی اشاره کرد و گفت: در سال اول شورا نامه ای به شهردار وقت زدم و در آن مطرح شد که علی رغم انتخاب پیمانکاران بسیار زبده نسبت به نحوه انتخاب پیمانکاران شفاف سازی شود.

علوی افزود: سال آینده هم ۱۰۵ میلیارد تومان بودجه برای آبهای سطحی دیده شده است و یا این شهر می خواهد باز آفرینی کند. چرا باید پیمانکاران از جای دیگری بیایند؟ 

سید امیرحسین علوی با اشاره به پیاده راه رشت گفت: طرح خوبی بوده است ولی آیا اجرای آن ایده آل است؟ از لق زدن کاشی های آن ناراحت نمی شوید؟ اینها تقصیر من هم بوده است. اگر چند شب در برف تا صبح بیدار بوده ام، باید تمام این مدت صبح تا شب و شب تا صبح بیدار می ماندم هرچند اگر این کار را هم میکردم نمی توانستم جلوی تمامی مسائل را بگیرم.

اگر می خواهیم شاهد تغییراتی در این حوزه ها باشیم باید جامعه ۲۰ هزار نفری مهندسین مطالبه کند و پشت نماینده شورا باشد

عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر رشت خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم شاهد تغییراتی در این حوزه ها باشیم باید جامعه ۲۰ هزار نفری مهندسین مطالبه کند و پشت نماینده شورا باشد. کمتر اتفاق افتاده بود شورایی این تعداد مهندس داشته باشد. نسل جوان هم زیاد داشت. شهادت می دهم همین جوانها اتفاق های خوب را رقم زده اند؛ چه دوستانم چه مخالفینم.

علوی با اعلام اینکه در سال ۹۶ به شرط تحقق بودجه، ۶۵۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در رشت اجرا خواهد شد افزود: چه اصراری داریم پروژه ها را به افراد خاصی بدهیم؟ چندی پیش می خواستند سمت جاده انزلی ۵۵ میلیارد تومان هزینه کنند که حدود ۳۰ میلیارد آن لوله گذاری بود و مخالفت کردیم. آیا واقعا اولویت رشت این هزینه بود؟ سمت جاده انزلی چقدر آبگرفتگی داریم؟ 

وی تصریح کرد: توان برای هزینه و اجرا و درامد در شهرداری وجود دارد اما باید مطالبه وجود داشته باشد. همان نامه که به شهردار وقت در خصوص پروژه آبهای سطحی زدیم، خواسته و سوال مهندسین بود که رسیدگی شد و پس از آن شرکت های مختلف ورود کردند.

ورود سیاسیون به شورا بزرگترین آفت است

سید امیر حسین علوی در بخش دیگری از اظهارات خود ورود سیاسیون به شورا را بزرگترین آفت دانست و گفت: حضور سیاسیون جنس تعریف منافع را تغییر می دهد. 

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا با اشاره به اختلاف نظرهایی که بین او و رضا جمشیدی در سال اول شورا وجود داشت ، گفت: اختلاف نظر داشتیم اما وقتی پای منافع شهر در میان بود هرکدام پیشنهادی می دادیم شخص مقابل سکوت می کرد تا کار انجام شود. اما همین حالا در شورا شاهد هستیم شخصی می گوید مساله ای که مطرح می شود درست است اما چون فلان شخص مطرح کرده است نمی پذیرم!

جوان ها به شورا ورود کنند بزرگان تجربیات را انتقال دهند

علوی خاطر نشان کرد: به عنوان کسی که بیش از سه سال این شورا را تجربه کرده ام و عمرم را گذاشته ام پیشنهاد می دهم جوانان آموخته و آزموده ورود کنند و بزرگترها هم تجربیات خود را انتقال دهند. 

آیا در ادامه باز آفرینی همه موارد لحاظ شده است یا قرار است پکیج آماده ای از جای دیگر بیاید و به خورد شهر ما داده شود که نهایتا شبیه کویر شود؟

وی افزود: ۳ طرح بازآفرینی مجموعا ۱۷ میلیارد تومان در محور حرم خواهر امام سوخته تکیه، پیر سرا و چمارسرا داریم. آیا همه موارد لحاظ شده است؟ یا قرار است پکیج آماده ای از جای دیگر بیاید و به خورد شهر ما داده شود که نهایتا شبیه کویر شود؟

علوی در پایان اظهار داشت: ذائقه مردم بافرهنگ و مترقی رشت مشخص است. خواسته های مردم مشخص است. این حرف ها درد دل بود و به حضور در این جمع افتخار می کنم. امیدوارم این نشست آغاز یک اتفاق خوب برای آینده و رشد و توسعه رشت باشد. فراموش نکنیم مهم نقشی است که هر یک از ما در فاصله بین نقاط آغاز وپایان این دنیای مادی ایفا می کنیم.

در پایان این همایش از تعدادی از وکلا و مهندسین مطرح تقدیر به عمل آمد.