سید امیرحسین علوی:

هنر شورا باید رونق کسب و کار گردشگری باشد/ یک عقب ماندگی چند دهه ای در رشت وجود دارد/ هرروز حرکت هرروز خدمت اعتقاد من است

حرف تازه – از این پس با گفتگوی ویژه خبری باشگاه مجازی رشت همراهتان هستیم. اولین میهمان این گفتگوی ویژه سید امیرحسین علوی رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت است که مشروح این گفتگو را در ادامه مشاهده می کنید: با سلام به گفتگوی ویژه خبری باشگاه مجازی رشت خوش آمدید… […]

حرف تازه – از این پس با گفتگوی ویژه خبری باشگاه مجازی رشت همراهتان هستیم.

اولین میهمان این گفتگوی ویژه سید امیرحسین علوی رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت است که مشروح این گفتگو را در ادامه مشاهده می کنید:

با سلام به گفتگوی ویژه خبری باشگاه مجازی رشت خوش آمدید…

بنده هم خدمت شما و همه مردم عزیز سلام عرض می کنم. در ابتدا اعیاد شعبانیه را به مردم عزیز شهر رشت تبریک می گویم. مردم رشت همیشه منتخبین خودشان را همراهی کرده اند و بارها بزرگوارانه ایرادات موجود را پذیرفته اند و گذشت کرده اند؛ امیدوارم این اتفاق سبب شود تا آنها که در حوزه های مختلف مسئولیتی قبول می کنند بتوانند برای مردمی که بی منت در عرصه های مختلف برای کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی حضور موثر داشته اند صادقانه خدمت کنند.

چهار سال قبل که پا به عرصه انتخابات شورای اسلامی شهر رشت گذاشتید بر خلاف بسیاری از کاندیداها که با عناوینی مثل دیدگاه ها و برنامه ها وارد فضای انتخاباتی شدند شما “وظیفه نامه”ای را نوشتید… چقدر در انجام آن وظیفه نامه موفق بودید؟ آیا امسال هم برای خودتان چنین وظیفه نامه ای تدوین کرده اید؟ مهم ترین موارد در وظیفه نامه شما چیست؟

بله امسال هم این وظیفه نامه را نوشته ایم. اما امسال کمی رنگ و بوی متفاوتی دارد و بیشتر جنبه ارائه گزارش دارد و تداوم مسیر برنامه ریزی و انجام اقداماتی که تا امروز اتفاق افتاده است. مهم ترین بخش ارائه گزارش است؛ گزارشی که شامل بخش های مختلف کارکردی بنده چه در کمیسیون برنامه بودجه چه در سایر کمیسیون ها است. همچنین بخش هایی که قصد داریم برای توسعه این شهر در آینده ادامه دهیم. وقتی چند روز قبل گزارش عملکردم را نگاه می کردم اولین مصوبه کمیسیون برنامه بودجه در اولین جلسه در سال اول تشکیل کمیته سرمایه گذاری با محوریت صنعت گردشگری بود که بعد هیات عالی شکل گرفت و بعد از آن هم این روزها نهایتا تبدیل به سازمان سرمایه گذاری شد. در راستای نظارت بر عملکردها و فعالیت های مالی و اداری شهرداری بخش عمده ای از حسابرسی های شهرداری رشت به صورت دقیق انجام شد. اصلاح و به روز رسانی چارت شهرداری از دیگر مصوباتی بود که از مستندات کمیسیون به شمار می رود و موجود است و در دسترس مردم هم قرار می گیرد. فکر می کنم در شرایط موجود استان و شهر ما که از خیلی از جنبه ها مثل اقتصاد شهری و نرخ بیکاری بسیار ضعیف هستیم بزرگترین برنامه ریزی های ما باید در حوزه سرمایه گذاری اتفاق بیفتد و بنده رسالت خودم را در این راستا تعریف کرده ام و سعی می کنم با پیوست سرمایه گذاری و رشد اقتصاد شهری و مبارزه با بیکاری در حد توان و بضاعت شهرداری برنامه ها را پیش ببرم. به عنوان مثال می توان طرح حمایت از مشاغل کوچک را اشاره کرد که همین روزها هم در کمیسیون برنامه و بودجه در موردش بحث می شود و مشاورین ما روی این موضوع کار می کنند. یا طرح اقتصاد مقاومتی و یا طرح امور مجامع و حسابرسی که انجام دادیم. این اتفاقات باید تداوم داشته باشد و به سمت جذب سرمایه های بزرگ برود و رشد چشمگیر و صعود و پیشرفت رشت عزیز را رقم بزند. 

در صحبت هایتان به گردشگری اشاره کردید. از نظر شما مهم ترین قطب های گردشگری رشت امروز کدام نقاط است و کدام نقاط می تواند به قطب گردشگری تبدیل شود؟

شهر رشت بدون حاشیه آن که شامل موزه میراث روستایی و سراوان و غیره مهم ترین جاذبه گردشگری آن میراث فیزیکی است که در شهر وجود دارد و متاسفانه در سالها قبل خیلی مورد توجه قرار نگرفت. نگاه ما در پذیرش پروژه پیاده راه در راستای رونق گردشگری بود و اینکه بتوانیم جذب سرمایه و توریست داشته باشیم. نگاه ما در حمایت از برند ثبت شهر خلاق خوراک شناسی برای رشت که یکی از اتفاقات بزرگ دوره شورای چهارم بود هم همین بوده است. ضمن اینکه این شهر زمینه های طبیعی و خدادادی هم دارد و از گذشته به یادگار مانده است. تالاب عینک، رودخانه ها و پارک ۴۵۰ هکتاری لاکان از جمله موهبت های خدادادی و فرصت های سرمایه گذاری رشت در حوزه گردشگری رشت است. با وضعیت موجود به نظر می رسد شورا باید پیگیر موضوع باشد که در سال ۹۵ هم مواردی مثل احیای بافت فرسوده ساغریسازان و حتی پیرسرا را داشتیم. ساختمان تاریخی شهرداری رشت که از بناهای ثبت شده ملی است هم باید مورد مرمت قرار بگیرد. بناهای تاریخی زیادی هم در بافت بازار رشت وجود دارد. اینها فرصت های گردشگری رشت است که باید خیلی زودتر از اینها به آن پرداخته می شد. قطعا در شورای پنجم، هنر شورا باید رونق کسب و کار گردشگری باشد.

از روزی که صحبت ساخت پیاده راه فرهنگی رشت مطرح شد تصویری در ذهن شهروندان شکل گرفت که شاید با توجه به شهر خلاق خوراک بودن رشت انتظار می رفت مثلا رستورانی سنتی با خوراک های بومی وجود داشته باشد یا به عنوان مثال از ظرفیت ساختمان های تاریخی آن محدوده برای ایجاد موزه اولین ها و یا گالری های هنری استفاده شود و یا حتی تور رشت گردی با اتوبوس دوطبقه روباز راه اندازی شود… اما در عمل این موارد که می توانست درامد پایداری برای مدیریت شهری باشد اتفاق نیفتاد. این قول را به مردم شهر رشت می دهید که در شورای پنجم پیگیر تحقق چنین نگاهی یا مشابه آن باشید؟

اتفاقا دقیقا همین نگاه را داریم اما اعتقاد ندارم در همه حوزه شهرداری خودش ورود کند و سرمایه گذاری کند. البته وقتی بخش خصوصی توانمند و ترجیحا بومی وجود داشته باشد و بتواند در حوزه های مختلف عمرانی و سرمایه گذاری ورود کند ضرورتی برای ورود مستقیم شهرداری وجود ندارد. تجربه نشان داده است بخش خصوصی در اینگونه موارد موفق تر عمل می کند. ما هم می خواهیم بیاییم که همین اقدامات را انجام بدهیم و این اتفاقات باید با پیوست فرهنگی متناسب با تفکرات و اعتقادات ما و نظام مقدس جمهوری اسلامی و بر مبنای تفکرات دینی رخ دهد. 

اگر موافق هستید در ادامه به یکی از مهم ترین دغدغه های مردم شهر رشت بپردازیم. حتما شما بارها پای صحبت های مردم نشسته اید. چرا وضعیت آسفالت رشت نامطلوب است و علی رغم هزینه های سنگین از سوی شهرداری رشت هنوز هم تغییر ملموسی مشاهده نمی شود؟ واقعا چه باید کرد؟ 

بنده از منتقدین اوضاع آسفالت هستم و در این راستا بارها تذکر داده ایم و حتی به طرح سوال و استیضاح هم رسیده است. ما اعتراض داریم و این اعتراض را ابراز هم کرده ایم. البته موضوع آسفالت فقط مبتلا به رشت نیست. در تمام استان و حتی استان های دیگر این مشکل وجود دارد. در استان ما متاسفانه تعهد کیفیت خیلی وجود نداشته است و نقص بیشتری دیده می شود. در سال ۹۵ بیش از سی میلیارد تومان در این حوزه هزینه شد و نگاه ما این بود به سمت محلات کمتر برخوردار هدایت شود و این کار را هم کرده ایم. در عمق محلات و در گوشه و کنار شهر نقاطی را آسفالت کردیم. اما کیفیت آسفالت به شدت ضعیف است و این موضوع هم در بخش پیمانکاری و هم در شهرداری دیده می شود. در طرح اختلاط و افزودنی ها و به خصوص کیفیت قیر در بخش تولید باید به شدت مورد توجه قرار گیرد. در بخش اجرا و نظارت هم متاسفانه ضعف هایی داشتیم و داریم و مدیریت شهری متوجه شد که باید واکنش مثبتی نسبت به آن نشان دهد و موضوعی نیست که مردم به سادگی از آن بگذرند. هدررفت منابع را هیچ کس تایید نمی کند. نوع قرارداد ها و نحوه نظارت ها و مدل برنامه ریزی ها تغییر کرده است و از مدیران خواسته شده است که دقت بیشتری به خرج دهند. اگر در شورای پنجم در خدمت مردم بودم قطعا یکی از موارد مهم کیفیت آسفالت خواهد بود. 

یکی دیگر از مسائل مهم امروز شهر رشت مساله ترافیک است. به نظر شما دارایی ها و اموال وثیقه ای شهرداری رشت متناسب با طرح های پیشنهادی ترافیک است؟ در میان طرح های ترافیکی کدام موارد را واقع بینانه و امکانپذیر تر می دانید؟

یکی از مواردی که همه ساله در بودجه دیده شد اما اجرایی نشد بحث بازگشایی خیابان ها بود. این بازگشایی می توانست رینگ داخل شهر را تکمیل کند. اما این اتفاق نیفتاد وما هم اعتراض داشتیم و تذکر و سوال هم مطرح شد. در بین طرح های ترافیکی هم، پروژه تراموا حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت و در این راستا قراردادی بین شهرداری رشت و وزارت دفاع هم منعقد شده است. من فکر می کنم باید مدل وثیقه گذاری تغییر کند و برنامه های جدیدی برای تامین وثایق مورد نیاز باید ارائه شود. اما در بحث بازگشایی خیابان های جدید درون شهری وثیقه های لازم قابل تامین است و مابقی موارد هم باید پروژه های به نحوی پیش برود که بتوان وثایق مورد نیاز را تامین کرد.

به وضعیت شورای چهارم چه نمره ای می دهید؟

من این روزها بارها با این سوال روبرو می شوم. هیچ نمره ای داده نمی شود مگر آنکه امتحانی برگزار شود. اگر می خواهیم امتحانی بگیریم باید برای سوال ها و نمرات معیار درستی تعریف کنیم. فکر می کنم شورای رشت را باید در حوزه های مختلف مثل مالی اقتصادی برنامه ریزی، فرهنگی اجتماعی ورزشی، حمل و نقل و ترافیک، خدمات عمرانی و شهرسازی که اینها بحث های عمومی است و باید ببینیم در هر حوزه کجا بوده ایم و کجا قرار داریم و بعد یک برایند کلی بگیریم. علی رغم تمام سروصداها و ضعف های مدیریت داخلی، شورای چهارم قطعا یکی از سالم ترین شوراها بود. به نظر من با وجود ضعف در اطلاع رسانی زحمات شورا، می تواند نمره مناسبی بگیرد. به هر حال مطمئنم مردم می توانند در انتخابات پیش رو نظرشان را نشان دهند و بهترین ها را انتخاب کنند.

از نگاه شما معیار های لازم برای یک شورای ایده آل چیست؟

بنده چهار معیار را تعریف می کنم. اصلا ضرورتی ندارد که دوستانم فقط به بنده رای دهند. معتقدم باید چهار شاخص تعریف کنیم. یک اینکه افراد متعهدی را انتخاب کنیم. دو اینکه تخصص محور باشند. سوم اینکه تجربه انجام کار را داشته باشند و چهارم که گزینه جذاب و ایده آل من است  این است که انسان هایی جوان و با انگیزه باشند.

در پایان به عنوان سخن پایان اگر حرف ناگفته و یا صحبتی با مردم دارید در خدمتتان هستیم…

امروز یک عقب ماندگی چند دهه ای در رشت وجود دارد. با اینکه ما اولین ها و بهترین ها را داشته ایم امروز از کمترین ها محرومیم. این عقب ماندگی ها به ما به ارث رسیده است و این ما هستیم که باید پای صحبت ها و دغدغه های مردم بنشینیم. اما تقاضای من از مردم این است که شاخصه هایی را تعریف کنند و با مشارکت حداکثری کمک کنند نسل جدید که پرورش یافته این کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی است بتواند در عرصه های مدیریتی ورود پیدا کند و توانمندی های فکری و تحصیلی و تجربی خودش را برای خدمت به مردم به کار بگیرد. ما متاسفانه زمان های زیادی را از دست دادیم و متوقف بودیم. فکر می کنم اگر قرار است مردم ما طعم رشد و خدمت واقعی را بچشند نباید توقف کنیم. باید هر روز حرکت کنیم تا بتوانیم هر روز به مردم خدمت کنیم. 

پس با شعار هر روز حرکت، هر روز خدمت پا به عرصه انتخابات گذاشتید…

دقیقا. این شعار اعتقاد بنیادی بنده است. فکر می کنم دهه جوانی دهه کار و تلاش است. باید هر روز حرکت کرد و هر روز خدمت کرد…

برای تحقق این شعار، از شما این قول را می گیریم که در صورت حضور در شورای پنجم هر جمعه به صورت هفتگی به ارائه گزارش عملکردتان بپردازید…

این اتفاق می تواند اتفاق خوبی باشد. ما این رویه را باید در شورا باب کنیم که اطلاع رسانی و گزارش مناسبی به مردم ارائه دهیم تا مردم هم همراهی بیشتری در طول چهار سال با منتخبینشان داشته باشند.

این احتمالا اولین مصاحبه ای است که یک کاندیدا از یک کاندیدای دیگر می گیرد. به واسطه اینکه بنده شما را بسیار دوست دارم و دوست خودم می دانم و برایتان در هر زمینه ای آرزوی موفقیت می کنم؛ این را به جان می پذیرم. همچنین برای مدیر کانال تلگرامی شهرباران و سایر دوستانی که در زمینه مدیریت شهری زحمت کشیدند و در بسیاری از موارد همراه مشکلات مردم بودند و به مردم خدمت کردند آرزوی موفقیت دارم. بسیاری از نقایص را به درستی پوشش دادند و منجر به این شد ما هم آن نواقص را رفع کنیم. برف سال گذشته یکی از مواردی بود که بنده این همراهی را از این دوستان به وفور دیدم و از تک تک آنها سپاسگزارم. ممنون از اینکه این فرصت را در اختیار من قرار دادید.

از حضور و پاسخگویی جامع شما و همچنین اظهار لطفتان به بنده و سایر همکاران ممنونم.

کاندیدا ها، مسئولان و فعالان سیاسی علاقه مند می توانند در این گفتگو ویژه خبری شرکت کنند.
جهت هماهنگی روز و ساعت گفتگو با شماره ۰۹۱۱۱۳۰۶۲۴۰ – بهادر سبحانی پور تماس حاصل فرمایید.
انتخابات ۹۶ انتخابات فضای مجازی