همه چیز درباره ی فیزیوتراپی سکته مغزی

فیزیوتراپی سکته مغزی بهترین روش و راهکار برای برگردوندن سلامتی جسمی به بیمار هست که تنها افراد متخصص در این زمینه میتونن این کار رو انجام بدن.

به گزارش حرف تازه ، یکی از بیماری هایی که جزء رایج ترین بیماری های مغزی محسوب میشه، سکته مغزی هست. در واقع زمانی که عملیات خون رسانی به ناحیه ای از مغز به درستی انجام نمیشه، فرد دچار سکته مغزی میشه. در صورتی که فوریت های اورژانسی برای فرد موردنظر به سرعت انجام بشه، این امکان وجود داره که خطر مرگ رو بشه کاهش داد. اما با این وجود، هنوز عوارض و عواقب بعد از سکته گریبان گیر بیمار هست. به عنوان مثال، مشکل در حرکت و ناتوانی اندام های بدن میتونه مشکلات زیادی رو برای فرد ایجاد کنه. اینجاست که فیزیوتراپی سکته مغزی میتونه بسیار کارآمد و موثر باشه.

فیزیوتراپی سکته مغزی برای چه کسانی مناسب است؟

فیزیوتراپی سکته مغزی بهترین روش و راهکار برای برگردوندن سلامتی جسمی به بیمار هست که تنها افراد متخصص در این زمینه میتونن این کار رو انجام بدن. در واقع شاید برای زمانی طولانی فردی که دچار سکته مغزی شده، نتونه به درستی حرکت کنه و فعالیت های عادی زندگیش رو انجام بده، بنابراین فیزیوتراپی سکته مغزی میتونه کمک کنه تا بیمار به تدریج بهبودی خودش رو بدست بیاره و بتونه با عوارض ناشی از سکته به خوبی مقابله کنه.

 همونطور که گفتیم انجام فیزیوتراپی فقط توسط متخصصین خاصی انجام میشه، هرکدوم از این افراد، با توجه به تجربه و مهارتی که دارن، روش های خاصی رو برای انجام فیزیوتراپی انتخاب میکنن. این متخصصین با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت دقیق بیمار، سن بیمار، میزان شدت سکته مغزی و… بهترین و مناسب ترین حرکات ورزشی رو برای شروع فیزیوتراپی مشخص می کنند. تو بخش های بعدی درباره تاثیراتی که فیزیوتراپی روی بیماران سکته مغزی داره صحبت می کنیم.

تاثیرات فیزیوتراپی سکته مغزی بر روی بیمار

در صورتی که بیمار، فیزیوتراپی سکته مغزی رو به کمک متخصص مربوطه به سرعت شروع کنه و کاملا به انجام تمارین ارائه شده متعهد باشه، میشه این امید رو داشت که بهبودی جسمی اون زودتر برگرده و دردها و ناتوانی های بعد از سکته زودتر کاهش پیدا کنه. توی این بخش با تاثیرات فیزیوتراپی سکته مغزی آشنا میشیم.

  • هدف و انگیزه اصلی از انجام دادن فیزیوتراپی این هست که بیمار بتونه مجددا سلامت جسمی و توانمندی هایی رو که در اثر سکته از دست داده، دوباره بدست بیاره.

  • با انجام فیزیوتراپی، دردهای ناشی از سکته مغزی به مراتب کاهش پیدا میکنه

  • فیزیوتراپی سکته مغزی میتونه عوارض بعد از سکته رو هم کاهش بده. در واقع اگر حرکات ورزشی به صورت مرتب و به درستی انجام بشن، اندام های بدن زودتر به حرکت دراومده و سلامتیشون رو تو زمان کمتری بدست میارن

  • قطعا هرچه بیمار زودتر بتونه حرکت کنه و فعالیت هاش رو خودش انجام بده، وابستگی به اطرافیانش هم کمتر میشه و این در روحیه اون هم میتونه به صورت مستقیم تاثیر بذاره.

  • فیزیوتراپی سکته مغزی میتونه از خشک شدن مفاصل جلوگیری کنه و انعطاف پذیری اون ها رو دوباره برگردونه

  • با انجام فیزیوتراپی، عضلات بدن در برابر ضعف میتونن بهتر مقاومت کنن

 

اهمیت فیزیوتراپی سکته مغزی

سکته مغزی از اون دست بیماری هایی هست که اگه به سرعت اقدامات ضروری برای اون انجام نشه، میتونه فرد رو به کام مرگ بکشونه. در صورتی که اقدامات اورژانسی به سرعت و به درستی انجام بشن، بیمار میتونه به زندگی برگرده. اما این تمام ماجرا نیست. بعد از اینکه دیگه خطر مرگ وجود نداشت و مراقبت های اولیه روی بیمار انجام شد، حالا باید به دنبال راه هایی برای برگشت سلامتی کامل بود. قطعا سکته مغزی میتونه بیمار رو با مشکلات زیادی مواجه کنه که مهم ترین اون کاهش توان حرکتی و مشکل در اندام های بدن هست. این اتفاق میتونه در روحیه فرد هم بسیار تاثیرگذار باشه و اون رو به دام افسردگی و اتفاقات بعدش بکشونه. برای اینکه شاهد چنین مسائلی نباشیم، لازمه تا در اسرع وقت از یک متخصص خبره و ماهر در زمینه فیزیوتراپی کمک بگیریم.

اهمیت فیزیوتراپی سکته مغزی دقیقا اینجا مشخص میشه. زمانی که اطرافیان اطلاعات چندانی در خصوص این بیماری ندارن و نمیدونن باید چه کاری برای بیمار انجام بدن و فرد بیمار هم ناتوان از انجام هرکاری هست، متخصص فیزیوتراپی میتونه با بررسی و آنالیز دقیق وضعیت بیمار، بهترین و مناسب ترین حرکات ورزشی رو براش تنظیم کنه تا در گذر زمان و با انجام این ورزش ها، رفته رفته سلامتی بیمار برگرده. فیزیوتراپی مهم ترین و موثرترین روش برای کاهش عوارض بعد از سکته مغزی هست و یکی از ضروریات بعد از سکته محسوب میشه. بنابراین نباید نسبت به این قضیه بی تفاوت بود. در صورتی که بیمار از انجام حرکات فیزیوتراپی خودداری کنه، درد و عدم توان حرکتی افزایش پیدا میکنه و این میتونه عواقب بدی برای فرد به دنبال داشته باشه.

فیزیوتراپیست

فیزیوتراپیست فردی هست که میتونه با آموزش ها و تجاربی که بدست آورده، بیمار رو در کسب بهبودی کامل و رسیدن به سلامت جسمی کمک کنه. برخی از ویژگی ها و توانمندی های فیزیوتراپیست ها به شرح زیر هستند.

  • از اونجایی که فیزیوتراپیست ها بایستی به صورت عملی با بدن بیمار در ارتباط باشند و به فرد کمک کنن تا توان حرکتی از دست رفته ش رو دوباره بدست بیاره، لازمه که خود این متخصص ها هم از نیرو و قدرت بدنی بالایی برخوردار باشند.

  • علاوه بر این، صبوری و سخت کوشی تا رسیدن به نتیجه از دیگر وظایف فیزیوتراپیست هاست

  • این افراد برای اینکه بتونن انگیزه بیمار رو بهش برگردونن باید آموزش های روانشناسی خاصی رو هم دیده باشند

  • فیزیوتراپیست ها باید در هر شرایط روحی و جسمی، به بیمار کمک کنند تا در انجام تمارین ورزشی همکاری لازم رو به عمل بیاره.

نکات مربوط به فیزیوتراپی سکته مغزی

مهم ترین نکته ای که درخصوص فیزیوتراپی سکته مغزی باید بهش توجه کرد، انتخاب یک فرد کاملا متخصص و باتجربه هست. متخصصین فیزیوتراپی هرکدوم براساس مهارت ها و تجربه ای که دارن کار خودشون رو انجام میدن، اما این خیلی مهمه که پزشک مربوطه بتونه کاملا با شرایط بیمار خودش رو وقف بده، صبوری داشته باشه، بهترین حرکات رو ارائه بده، مدیریت خوبی روی زمان انجام تمارین و برنامه فیزیوتراپی داشته باشه، علاوه بر تمرکز روی حرکات بیمار به روحیه اون هم توجه داشته باشه و سعی کنه تا انگیزه بیمار در طول دوران درمان افت نکنه. قطعا انتخاب یک نیروی آموزش دیده و دلسوز مسیر بهبودی بیمار رو تا حد زیادی هموار میکنه.