توصیه هایی برای سپیدرود؛

همدلی برای ماندگاری

حرف تازه – در این شرایط که هم اقتصاد کشور با تلاطم های جدی مواجه است و هم خطر سقوط به دسته پایین تر سپیدرود را تهدید می کند، شرایط مالک باشگاه بدرستی درک شود و مدیران ورزش استان هم به کمک وی بیایند تا تعهدات مالی مالک، ابزاری برای تضعیف سپیدرود و تخریب وجهه […]

حرف تازه – در این شرایط که هم اقتصاد کشور با تلاطم های جدی مواجه است و هم خطر سقوط به دسته پایین تر سپیدرود را تهدید می کند، شرایط مالک باشگاه بدرستی درک شود و مدیران ورزش استان هم به کمک وی بیایند تا تعهدات مالی مالک، ابزاری برای تضعیف سپیدرود و تخریب وجهه ایشان نگردد.

وب سایت فرهنگی ورزشی سپیدرود – شرایطی که سپیدرود رشت در آن قرار دارد بسیار حساس است و به اعتبار اهمیتی که این سرمایه بی بدیل اجتماعی رشت دارد این یادداشت قلمی شده است و انتظار می رود این تلاش اندک بتواند در جهت تقویت و تحکیم انسجام  هواداران و روحیه تیمی، مفید و موثر واقع گردد:

۱- خصوصی سازی در ورزش مهم ترین راهکار برای نیل به توسعه است که انجام این فرآیند حجم فعالیت های دولت را کوچک و محدود می کند. واقعیت این است که منابع مالی برای سرمایه گذاری در امر ورزش از طریق دولتی، با محدودیت های زیادی روبروست و پاسخ گوی  نیازها و توقعات جامعه نیست و برای بر طرف کردن چنین معضلی، باید بسترهای لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شود.

ورزش امروزه در دنیا متکی به دولت نیست، بلکه متکی به بخش خصوصی است و دولت از آن حمایت می کند و با وضع قوانین و مقررات بسیار روشن و شفاف برکار آن نظارت دارد. دولت باید تسهیلاتی برای ورزش  فراهم کند تا بخش خصوصی مایل به سرمایه گذاری در این بخش شود.

۲- بزرگ ترین مشکل ورزش گیلان عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است؛ بنابر این، حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه ورزش در استان گیلان ضروری است و این امر می تواند به ارتقا ورزش حرفه ای استان کمک شایانی نماید. باید توجه داشت سرمایه گذاران خصوصی نیازمند برخورداری از حمایت ها، تسهیلات و تدوین و اجرای قوانین و ضوابطی می باشند که حیات و حضور آنان را در چرخه ورزش استمرار و قوام بخشد اما عدم وجود راهبردهای مشخص سرمایه گذاری،  باعث فرار سرمایه گذاران می شود.

۳- سپیدرود یکی از نمادهای هویتی رشت و  بر اساس اعلام سازمان لیگ ، چهارمین باشگاه پرطرفدار فوتبال ایران است اما در شرایطی که در چند هفته پایانی لیگ برتر باید توان تیمی سپیدرود تقویت گردد تا بتواند حداقل در لیگ باقی بماند و تنها سهمیه لیگ برتر شمال کشور حفظ شود درگیر حواشی خطرناکی گردیده است که نوشتن طومار و مصاحبه های متفاوت بازیکنان تیم از آن جمله است و اگر  برای حل آن چه که مشکلات مالی عنوان می گردد، چاره جویی نشود می توان انتظار داشت که با مداخله عوامل دیگر این حواشی تشدید گردد و تجربه تلخ باشگاه داماش گیلان این بار برای سپیدرود تکرار شود.

۴- سپیدرود رشت یک باشگاه خصوصی و متکی به پشتیبانی هیچ نهاد دولتی نیست و با بودجه سرمایه گذار خصوصی اداره می شود و طبیعی است که در وضعیت سخت اقتصادی کنونی کشور، در ایفای کامل تعهدات خود به بازیکنان و کادر فنی با مشکلاتی مواجه شود اما آمارها نشان می دهد که مالک باشگاه سپیدرود در همین مدت محدودی که مسئولیت باشگاه را به عهده گرفته از منظر تامین نیارهای لجستیکی تیم و نیز پرداخت مطالبات بازیکنان وکادر فنی حتی به نسبت باشگاه های وابسته به شرکت های دولتی عملکرد قابل انتظاری داشته است.

از این رو ، این نیاز وجود دارد در این شرایط که هم اقتصاد کشور با تلاطم های جدی مواجه است و هم خطر سقوط به دسته پایین تر سپیدرود را تهدید می کند، شرایط مالک باشگاه بدرستی درک شود و مدیران ورزش استان هم به کمک وی بیایند تا تعهدات مالی مالک، ابزاری برای تضعیف سپیدرود و تخریب وجهه ایشان نگردد.

۵- سپیدرود به علت جایگاه مهم اجتماعی خود همواره مورد توجه بوده و خاصیت اپوزیسیون زایی دارد. اما انتظار به حقی است تا از جریانی که می گوید اپوزیسیون هستم و می‌خواهد حتی در انتخاب مالک و مدیر، سرمایه گذار و اسپانسر، نوع فعالیت باشگاه مداخله کند، پرسیده شود هدف و مقصد، نقشه‌ راه یا استراتژی آنان چیست؟

اپوزیسیونی که برای تحقق اهدافش تلاش وافری می کند و از هر ابزاری سود می جوید باید هزینه اپوزیسیون بودن خود را به افکار عمومی بدهد و  بگوید چه آرمان شهری را برای فردای سپیدرود ترسیم می کند؟… انتظار می رود که جریان اپوزیسیون به جای فضاسازی رسانه ای، ایجاد جو منفی و به هم ریختن سازمان تیم، برای احترام به افکار عمومی، خیل هواداران عاشق سپیدرود و  پذیرش مسئولیت کنش های خود، به طور صریح، مواضع خود را مشخص و اعلام کند و پشت برخی مسایل و مشکلات پنهان نشود .

۶- باشگاه نسبت به بازیکنان و کادر فنی وظایفی دارد که باید به آن عمل کند. بازیکنان سپیدرود باید مطمئن باشند که  باشگاه متعهد به پرداخت مطالبات آنان است و در پایان فصل با آنها تسویه‌حساب خواهد کرد.

این موضوع باید دریک فضای تعاملی و بدون تسری اختلافات و مشکلات به حوزه اجتماعی و تضعیف اعتبار و پرستیژ باشگاه و انجام مصاحبه ای گوناگون انجام گیرد. از سوی دیگر  هیچ مربی و بازیکنی حق ندارد وارد مقوله مالکیتی و حقوقی باشگاه شود چون چنین صلاحیتی به آنان داده نشده است.

بازیکن و مربی با باشگاه قرارداد مشخص و قانونی  دارند و برای دریافت مطالبات خود مسیری تعریف شده ای وجود دارد که  قانون  از ارکان مسلم آن است. آن چه که این روزها از زبان بعضی از بازیکنان تیم مطرح می شود زیبنده آنان و سپیدرود و مردم فهیم و مهربان رشت نیست. آشکار سازی مشکلات درونی تیم نوعی چراغ سبز به رقباست و  این امر باعث حساسیت جامعه هواداری و و تضعیف اعتبار  و جایگاه معترضان درون تیم می شود .

۷- هم مدیریت ورزش استان و هیئت فوتبال و هم مالک باشگاه و نیز هواداران دل پاک و بی ادعای رود سپید نباید اجازه دهند که هدف مهم و راهبردی حفظ تیم در لیگ برتر به علت مطالبات مالی منحرف شود. باید انصاف را رعایت کرد و حرمت نگهداشت و قدردان سرمایه گذار خصوصی بود که آبرو و اعتبار و زندگی اش را برای تقویت و حفظ سپیدرود و شادی مردم هزینه می کند.

نهادهای متولی مسایل فرهنگی و اجتماعی و فوتبال و ورزش استان با عنایت به کارکردهای متنوع فوتبال و نیز باشگاه معتبر و پرسابقه و پرهواداری چون سپیدرود، باید این سرمایه را قدر بدانند و برای حفظ و تقویت و توسعه هدفمند و به هنجار آن اقدام کنند و نگذارند جوشش سپیدرود به نقصان گراید و  هم چون سال های گذشته،  هواداران سپیدرود و  طرفداران فوتبال، در معرض مشکلات عاطفی و روانی قرار گیرند و  …

باید به سپیدرود به عنوان تیمی ریشه دار  نگاهی فرا تفریحی داشته باشند.

http://sepidroodsc.com