هزینه زندگی در استانبول ۲۰۲۲ چگونه است؟

هزینه زندگی در استانبول ۲۰۲۲ یکی از دلایلی است که باعث شده تا افراد زیادی فکر مهاجرت به ترکیه را در سر داشته باشند. ترکیه به دلیل شباهت‌های زیاد فرهنگی با ایران، مقصد خوبی برای مهاجرت و سفرهای ایرانی‌ها محسوب می‌شود. هزینه‌های پایین امرار معاش و مجاورت جغرافیایی جزو مزیت‌های اصلی رفت و آمد به ترکیه برای ایرانی‌ها می‌باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شرایط زندگی در شهر استانبول ترکیه را باهم بررسی کنیم.

به گزارش حرف تازه ، شاید برایتان جالب باشد بدانید هزینه‌ زندگی در استانبول ۲۰۲۲ شامل چه چیزهایی می‌شود؟

استانبول پایتخت ترکیه و یکی از بزرگترین شهرهای این کشور است، پس خیلی دور از انتظار نیست که هزینه‌های زندگی در استانبول ۲۰۲۲ بیشتر از هزینه زندگی در دیگر شهرهای ترکیه است. اما باز با این حال امرار معاش و گذراندن زندگی در استانبول نیز از ایران راحت‌ تر است و هزینه‌های زندگی آنچنان سرسام‌آور نیست. در ادامه توضیحات بیشتری در این رابطه خواهیم داد.

هزینه‌ زندگی در استانبول

هزینه اجاره خانه در استانبول

خرید یا اجاره خانه یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین هزینه های زندگی در استانبول ۲۰۲۲ است. به طور قطع اجاره یا خرید خانه در پایتخت هر کشوری مقداری گران‌ تر از شهرهای کوچک و استان‌های دیگر خواهد بود اما اجاره خانه در ترکیه، همچنان از مقاصد مهاجرتی دیگر در اروپا مقرون‌ به‌ صرفه‌ تر است. لوکیشن مورد نظر و متراژ خانه نیز در هزینه‌های شما تاثیر بسزایی دارد.

برای مثال هزینه اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر حدود ۱۳۴۸.۵۹ لیر و هزینه اجاره همان آپارتمان در خارج از مرکز شهر حدود ۸۵۰ لیر می‌باشد. هزینه اجاره آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر نیز حدود ۲۳۰۰ لیر و هزینه اجاره آپارتمان ۳ خوابه بیرون از شهر حدود ۱۴۵۰ لیر خواهد بود. در نظر داشته باشید که در ترکیه هزینه‌های آب، برق، تلفن، اینترنت و هزینه‌ خدمات شهری دیگر بر عهده مستاجر است و روی کرایه خانه اضافه می‌شود ولی همچنان طبق آمارها و بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۲۲، هزینه اجاره خانه در ترکیه ۴۹% از ایران کمتر است.

محله بالات استانبول

هزینه‌های درمانی در ترکیه

سازمان امور مربوط به مهاجران در ترکیه اعلام کرد افرادی که قصد اقامت طولانی مدت و بالای ۹۰ روز در کشور ترکیه را داشته باشند، نیازمند اخذ ویزای اقامت ترکیه هستند که مبلغ آن معادل ۷۰۰۰ لیر برای یک زوج است. افرادی که قصد اقامت کمتر از ۶۵ روز در ترکیه را دارند، موظف‌اند مراقبت درمانی اجباری را دریافت کنند.

در استانبول خدمات درمانی جزو پوشش تامین اجتماعی هستند و دریافت بیمه تامین اجتماعی با پرداخت مبلغی منظم و به‌صورت ماهانه امکان‌پذیر است. دریافت این بیمه با مراجعه به سازمان امور مراقبت‌های درمانی ترکیه که تحت نظر وزارت بهداشت می‌باشد، امکان‌پذیر است.

در ترکیه بیمه درمانی از کیفیت بالایی برخوردار است و افراد باید مبلغی تقریبا معادل ۲۰% از مخارج درمانی خود را پرداخت کنند تا تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی ترکیه قرار گیرند.

هزینه زندگی در کشور ترکیه

هزینه‌های حمل و نقل در استانبول

ممکن است به گوشتان رسیده باشد که بنزین در ترکیه گران است و بخش مهمی از هزینه‌ های زندگی در استانبول ۲۰۲۲ مربوط به هزینه های حمل و نقل می‌باشد. ماشین داشتن در ترکیه خرج‌ها و هزینه‌های خود را دارد و سالانه مبلغی حدود ۴۰۰۰ لیر را باید به مواردی مانند هزینه سوخت، بیمه و تعمیر ماشین در نظر بگیرید.

حمل و نقل عمومی استانبول نیز شامل مترو، تاکسی، اتوبوس و … می‌باشد که اگر قصد زندگی یا اقامت طولانی مدت در کشور ترکیه را دارید، برای تردد شهری نیاز به کارت مخصوص (استانبول کارت) دارید و ماهانه حدود ۲۰۰ لیر باید هزینه کنید که مبلغ نسبتا بالایی می‌باشد. البته در نظر داشته باشید که کرایه تاکسی را باید نقدی پرداخت کنید و امکان پرداخت هزینه تاکسی با کارت‌های مترو و استانبول کارت وجود ندارد.

 

حمل و نقل در استانبول

هزینه آب، برق، گاز در استانبول

خدمات شهری در ترکیه نیز شامل هزینه‌های مختلفی است که هزینه‌های مصرف گاز، برق، تلفن و اینترنت مثال‌های آن است و پرداخت آن به‌صورت ماهانه است. خبر خوب این است که هزینه خدمات شهری در ترکیه بسیار ارزان است و تقریبا مجانی محسوب می‌شود. در اکثر خانه‌ها، کپسول‌های گاز مخصوص موجود است که از فروشگاه‌های محلی می‌توان آن را تهیه کرد و هزینه سالیانه آن چیزی حدود ۱۰۰ لیر است. میانگین ماهیانه هزینه مصرف برق شهری در استانبول نیز حدود ۱۵۰ لیر می‌باشد که با مصرف بهینه دستگاه‌های گرم‌کن و کولرها می‌توان این هزینه را تا حدود زیادی کاهش داد. میانگین هزینه ماهیانه مصرف آب و فاضلاب در استانبول نیز چیزی حدود ۴۰ لیر در ماه است.

هزینه زندگی ترکیه

تفاوت هزینه زندگی در ایران و ترکیه

بدیهی است که کشور ترکیه از نظر ثبات اقتصادی و میزان تورم شرایط بهتری نسبت به ایران دارد، اما در این کشور نیز افزایش قیمت‌های سالانه به وضوح حس می‌شود و نرخ تورم در آن نیز کم نیست. طبق آمارهای به‌دست آمده، هزینه های زندگی در استانبول ۲۰۲۲ نسبت به ایران ۱۲% کمتر تخمین زده شده و اجاره خانه نیز ۵۳% ارزان‌تر است که با توجه به بالا رفتن نجومی اجاره خانه‌ها در ایران، این درصد احتمالا در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.

افراد مقیم ترکیه که اجازه کار در این کشور را داشته باشند، به‌راحتی می‌توانند از پس هزینه‌های زندگی خود در این کشور بر آیند و مشکل اصلی برای کسانی است که باید نیازهای مالی خود را از ایران تامین کنند. نرخ تورم در کشور ترکیه در حال حاضر سیر صعودی دارد و مردم این کشور نیز ثبات و امنیت اقتصادی بالایی ندارند اما در مقایسه با تورم موجود در ایران، این روند همچنان قابل قبول است.

تفاوت هزینه زندگی در استانبول و دیگر شهرها

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، هزینه های زندگی در استانبول ۲۰۲۲ بیشتر از شهرهای دیگر ترکیه می‌باشد. اما فراموش نکنید که این شهر، پایتخت است و به‌طور کلی امکان و شانس پیدا کردن شغل در استانبول و امکانات و دسترسی‌های موجود بسیار بهتر از شهرهای کوچکی مانند بورسا یا آلانیا است.

برای اجاره خانه در استانبول بهتر است از موقعیت و کلاس هر محله و مناطق مختلف مطلع باشید تا کارتان راحت‌تر شود. در حال حاضر در شهر استانبول، گران‌ترین اجاره‌ خانه‌ها مربوط به محله‌های بشیکتاش و ساریر است که در حدود ماهی بین ۹۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ لیر است و محله‌های آرناووت کوی، چکمه کوی و پندیک جزو محله‌های ارزان استانبول هستند که اجاره ماهیانه خانه در این محله‌ها حدود ۲۰۰۰ لیر می‌باشد. در حالت کلی در محله‌های معمولی استانبول مانند باشاک شهیر، آتا شهیر، بیکوز و شیله مبلغ میانگینی معادل ۴۰۰۰ لیر به عنوان هزینه اجاره خانه در نظر گرفته می‌شود.

شهر استانبول بزرگ ترین شهر ترکیه

هزینه کافه و رستوران در استانبول

به طور کلی رستوران رفتن و صرف وعده‌های غذایی در هر کشوری، ممکن است برای شما گران تمام شود. این موضوع شامل میانگین خاصی نیست و بیشتر به سبک زندگی افراد مربوط است و شامل میانگین هزینه های زندگی در استانبول ۲۰۲۲ نمی‌شود. در استانبول هزینه صرف یک وعده در مک دونالد چیزی حدود ۵۰ لیر هزینه دارد و هزینه یک وعده غذای متوسط برای دونفر در رستوران چیزی مابین ۲۵۰ لیر در رستوران‌های معمولی و حدود ۵۰۰ لیر در رستوران‌های گران است. اگر تمایل دارید برای صرف قهوه و یا یک نوشیدنی به کافه بروید، باید چیزی حدود ۲۰ الی ۲۵ لیر هزینه کنید.

از آنجا که پخت و پز در خانه به طور حتمی در کاهش هزینه‌ها به شما کمک خواهند کرد، لازم است ذکر کنیم که یک کیلو مرغ در ترکیه قیمتی معادل ۵۵ لیر، یک کیلو گوشت قیمتی حدود ۱۴۰ لیر و یک کیلو برنج قیمتی برابر با ۱۹ لیر دارد. اکثر افراد برای تهیه مایحتاج روزانه خود به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند اما اگر می‌خواهید هزینه‌های شما کاهش یابد، بهتر است مواد اولیه خوراکی خود را به صورت تازه از بازار روز تهیه کنید. نکته حائز اهمیت این است که در ترکیه آب آشامیدنی، خریدنی است و آب لوله‌کشی برای آشامیدن استفاده نمی‌شود؛ پس به هزینه‌های خورد و خوراک خود هزینه آب آشامیدنی را نیز اضافه کنید.

هزینه زندگی در استانبول 2022 چگونه است؟

مالیات در استانبول

مالیات در استانبول بسیار جدی گرفته می‌شود و بر خلاف تخطی و فرارهای مالیاتی در ایران، دولت ترکیه به شدت پیگیر قوانین مالیاتی در کشور می‌باشد. یکی از هزینه های زندگی در استانبول ۲۰۲۲ پرداخت مالیات بر درآمد است که مبلغ آن از ۱۵ الی ۴۰ درصد بر اساس میزان حقوق افراد تعیین می‌گردد. مالیات بر دارایی، مالیات بر اجاره و مالیات بر خرید ملک نیز از دیگر مالیات‌های مهم در استانبول هستند که مبلغ آن‌ها به ترتیب معادل ۰.۱ الی ۰.۶ درصد، ۲۳% و ۱ الی ۱۸% می‌باشد.

رفت و آمددر استانبول

هزینه پوشاک در استانبول

خوشبختانه کشور ترکیه یکی از عمده‌ترین تولیدکنندگان پوشاک و البسه باکیفیت در دنیاست و شما می‌توانید صدها برند مختلف با رنج‌های قیمتی متفاوت را در ترکیه مشاهده کنید. در حال حاضر اکثر برندهای اروپایی در ترکیه شعبه دارند و بسیاری از پوشاک‌های معروف ورزشی دنیا مانند نایکی و آدیداس در استانبول و دیگر شهرهای ترکیه مشغول فعالیت هستند. قیمت فروشگاه‌های برند در تمامی دنیا یکسان است اما به‌طور کلی قیمت پوشاک در ترکیه مقرون‌به‌صرفه‌تر از ایران است.

هزینه پوشاک در استانبول

نتیجه‌گیری

در این مقاله قصد داشتیم با مقایسه قیمت‌ها و هزینه‌ های زندگی در استانبول ۲۰۲۲ و قیمت‌‌ها در ایران، برآوردی از شرایط زندگی در کشور ترکیه را برای افرادی که قصد مهاجرت به این همسایه شمالی را دارند، مهیا کنیم. همانطور که می‌دانید، ترکیه یکی از توریستی‌ترین و پر مسافرترین کشورهای آسیایی است و اگر قصد اقامت طولانی مدت در این کشور را دارید، باید با هزینه‌‌ها و شرایط زندگی در ترکیه اطلاعات لازم را کسب نموده تا در آینده دچار مشکل نشوید. امیدوارم که این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

هزینه زندگی در استانبول

سوالات متداول

هزینه بیمه در ترکیه چقدر است؟

در کشور ترکیه هزینه بیمه برای افراد زیر ۱۷ و بالای ۶۵ سال رایگان، برای افراد ۱۸ تا ۲۳ سال سالانه ۴۰۰ الی ۵۰۰ لیر و برای افراد ۲۳ تا ۶۵ سال سالانه حدود ۳۰۰۰ لیر می‌باشد.

گران‌ترین و ارزان‌ترنی شهر ترکیه برای زندگی کردن کدامند؟

استانبول گران‌ترین شهر و آنتالیا ارزان‌ترین شهر ترکیه از نظر هزینه‌های زندگی است.

محله‌های ارزان استانبول برای اجاره خانه کدامند؟

محله‌های آرناووت کوی، چکمه کوی و پندیک جزو محله‌های ارزان استانبول هستند که اجاره ماهانه خانه در این محله‌ها حدود ۲۰۰۰ لیر می‌باشد.

منبع: الی گشت