دبیر نشست کارگروهی تخصصی آب در رشت:

هدف از برگزاری این نشست ارائه راهکارهای بهینه سازی تامین، توزیع و مصرف آب با انتقال تجربیات شهرداری مشهد است

حرف تازه – نشست دو روزه کارگروهی تخصصی آب صبح امروز در عمارت تاریخی شهرداری رشت آغاز شد. در این نشست که به مدت دو روز در تالار گفتمان شهرداری رشت در حال برگزاری است محمد باقر بشردانش مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری، فرانک پیشگر رییس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر […]

حرف تازه – نشست دو روزه کارگروهی تخصصی آب صبح امروز در عمارت تاریخی شهرداری رشت آغاز شد.

در این نشست که به مدت دو روز در تالار گفتمان شهرداری رشت در حال برگزاری است محمد باقر بشردانش مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری، فرانک پیشگر رییس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت، سلطان احمدی دبیر آب کلانشهر ها و مدیر آب فضای سبز شهرداری مشهد  و جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان پارکها و فضای سبز کلانشهر های کشور حضور یافتند.

سلطان احمدی دبیر این نشست هدف از برگزاری این نشست را ارائه راهکارهای بهینه سازی تامین، توزیع و مصرف آب عنوان کرد و گفت: این نشست، جلسه مشترک مدیران و کارشناسان فضای سبز کلانشهرها با انجمن سیستم های سطوح آبگیر باران است و برای اولین بار در رشت برگزار می شود.

وی با اشاره به سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های مطلوب نشست شهرداریهای اصفهان و مشهد در خصوص الگوی کاشت گیاهان کم نهاده و راهکارهای مدیریت منابع آب، افزود:  مدیرعامل سازمان سیمامنظر وفضای سبز شهری رشت اقدام به برگزاری این نشست کرد تا ضمن انتقال تجربیات، سیاست های راهبردی جهت توسعه بهینه فضای سبز مشخص شود.

سلطان احمدی با تاکید بر قوانین و مقررات حوزه آب، تصریح کرد: بر اساس قوانین موجود وزارت نیرو مکلف است فاضلاب مورد نیاز تصفیه خانه های شهرداری ها را در اختیارشان قرار دهد و شهرداری ها نباید برای در اختیار گرفتن آن هزینه ای پرداخت کنند.

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص شیوه های احداث تصفیه خانه ها پرداخت و مزایا و معایب روش های مختلف را برشمرد.

دبیر نشست تخصصی کارگروهی آب همچنین به بیان تجربیات شهرداری مشهد در حوزه آب و فضای سبز پرداخت و مراحل قانونی احداث تصفیه خانه ها و چگونگی ارتباط بین شهرداری ها با آب منطقه ای و آب و فاضلاب را تشریح کرد.

شایان ذکر است که درحال حاضر شهررشت ۱۵۴هکتار فضای سبز دارد که ۶۸ هکتار آن پارک ها و درختکاری ها و مابقی آن فضای سبز موجود در بلوارها، میادین و لچکی ها است که پارک ها با روش آبیاری تحت فشار آبیاری می شوند و مابقی فضای سبز رشت به شیوه سنتی و با تانکر آبیاری میشود. از جمله معایب این روش نیاز به نیروی انسانی بیشتر و زمانبر بودن آن است ضمن آنکه مصرف آب را به شدت بالا برده و با اصول محیط زیستی سازگاری ندارد. گفتنی است بهینه سازی تامین، توزیع و مصرف آب با تکیه برقوانین و مقررات مصوبه هیات وزیران وماده ۳۲ قانون توزیع عادلانه آب با بررسی های بعمل آمده و قرارداد های منعقد شده درمجموع برای ۱۶تصفیه خانه مشهد ۷۵۱ لیتر درثانیه آب با درنظر گرفتن روند تورم توجیه اقتصادی خواهد داشت.