هدف از انتشار نصفه و نیمه رده بندی الکسا چه بود؟

حرف تازه : روز گذشته یکی از رسانه های کوچک محلی اقدام به انتشار لیست پربازدید ترین سایت های خبری استان نمود. لیستی که از همان ردیف اول تا ردیف آخر کاملا سلیقه ای و هدفمند انتشار داده شد و جدا از هدفی که در صدر رده بندی سایت ها کاملا مشهود بود اهداف دیگری نیز در […]

حرف تازه : روز گذشته یکی از رسانه های کوچک محلی اقدام به انتشار لیست پربازدید ترین سایت های خبری استان نمود.

لیستی که از همان ردیف اول تا ردیف آخر کاملا سلیقه ای و هدفمند انتشار داده شد و جدا از هدفی که در صدر رده بندی سایت ها کاملا مشهود بود اهداف دیگری نیز در آن به چشم می خورد.

قرار دادن نام برخی سایت های فاقد مجوز و اشاره نکردن به نام پایگاه خبری با سابقه ای چون شمال ما و همچنین اشاره نکردن به نام شعاع مشرق که رده ای در حدود ۶۰۰۰ دارد و گیلان فردا که در رده حدود ۱۳۰۰۰ قرار دارد قطعا اتفاقی نبوده است.

گردانندگان این پایگاه خبری تنها به سیاست حذف مصلحتی برخی رسانه های غیر همسو رضایت ندادند و نام برخی رسانه های غیر فعال را نیز با هدف بالاتر نشان دادن اثرگذاری خودشان و رسانه های همسو با خودشان در لیست قرار دادند.

دیده شدن نام یک پایگاه خبری اصلاح طلب که در ۴۵ روز گذشته تقریبا هیچگونه فعالیت رسانه ای نداشته است نیز هدف دار بودن این لیست را نشان می دهد. این پایگاه خبری اصلاح طلب در جریان انتخابات هیچگونه فعالیتی نداشت اما در روزهای اوج خود در سال گذشته مدت ها در بین ۵ رسانه برتر استان قرار داشته است. البته اشاره به نام رسانه ای که در میدان رقابت انتخابات حضور نداشته است خود گواه بر اثرگذاری آن است. هرچند از مسئولان آن رسانه کوچک محلی انتظار درک چنین مسائلی را نمی توان داشت.

به نظر نمی رسد انتشار چنین لیستی مطابق با معیارهای تنویر افکار عمومی و احترام به شعور مخاطب باشد و بار دیگر مسئولین این پایگاه به اصطلاح خبری با اقدام خود مهر تاییدی بر ادعای ما زدند که می گوییم این رسانه ها معلوم الحالند و اهدافی به جز تنویر افکار عمومی و نشر حقایق را در سر دارند و باید بساط آن ها از این استان برچیده شود.

آیا زمان آن فرا نرسیده است که با چنین افراد و رسانه هایی اقدامات قانونی لازم و برخوردهای جدی تر صورت بگیرد تا در آینده یا قید خبرنگاری را بزنند یا به جز حقیقت چیزی ننویسند؟

در ادامه لیست منتشر شده و نمونه ای از حذف های سلیقه ای این رسانه به اصطلاح خبری را می بینیم.

قضاوت با شما:

alexaranking

gilanefarda

shomalema

shoaemashregh