هتل های تاریخی استانبول با داستان های جذاب از گذشته

هتل های تاریخی استانبول، هرکدام ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارند. نویسندگان و هنرمندان معروفی همچون ارنست همینگوی، آگاتا کریستی و آتاتورک در هتل‌‌های تاریخی این شهر اقامت داشته‌اند. معماری این هتل‌ها بی‌نظیر است و از سبک‌های مختلف نوهنر، نئوکلاسیک، اورینتالیسم و تلفیقی از سبک شرق و غرب استفاده شده‌ است. اقامت در هتل‌ های تاریخی استانبول، شکوه و عظمت امپراتوری عثمانی را تداعی می‌کند. اگر می‌خواهید به ترکیه سفر کنید و اقامتی شاهانه را تجربه کنید، در ادامه مقاله با الی گشت همراه باشید تا هتل‌ های تاریخی استانبول را به شما معرفی کنیم.

به گزارش حرف تازه ، هتل‌ های تاریخی استانبول شاهد دوره‌های پر تلاطم و باشکوه استانبول بوده‌اند. عتیقه‌جات شگفت‌انگیزی در این هتل‌ها وجود دارند که نشانگر تاریخ غنی ترکیه می‌باشند. قدمت برخی از این هتل‌ها به بیش از ۱۲۰ سال قبل برمی‌گردد و زمانی که وارد این هتل‌ های تاریخی ‌شوید، از دیدن طراحی مجلل و معماری‌های باستانی در سبک‌های مختلف شگفت‌زده خواهید شد. برخی از هتل‌ های تاریخی که بازسازی و مرمت شدند، از میراث فرهنگی استانبول الهام گرفتند تا روح تاریخی در این هتل‌ها حفظ شود. در ادامه با ۱۰ هتل تاریخی استانبول آشنا خواهیم شد:

هتل های تاریخی استانبول

۱. کاخ پِرا (Pera Palas)

اگر با هتل‌ های تاریخی استانبول آشنا باشید، می‌دانید که کاخ پرا، از تاریخی‌ترین هتل‌‌های استانبول به‌شمار می‌رود. این هتل در سال ۱۸۹۵ به همراه یک جشن باشکوه افتتاح شد. در آن زمان منطقه بی اوغلوی استانبول، پرا نام داشت و این هتل به عنوان اولین هتل ترکیه با استانداردهای اروپایی راه‌اندازی شد. دلیل افتتاح این هتل، میزبانی از مهمانانی بود که با قطار معروف اورینت اکسپرس یا همان قطار سریع السیر شرق به این شهر می‌آمدند.

ارنست همینگوی، آگاتا کریستی و آتاتورک از جمله مشهورترین مهمان‌هایی هستند که کاخ پرا میزبان آنان بوده‌است. اتاق ۱۰۱ این هتل تاریخی، محل اقامت آتاتورک بوده ‌است که تا به امروز به عنوان یک اتاق موزه حفظ شد. همچنین آگاتا کریستی در اتاق ۴۱۱، رمان معروف قتل در قطار سریع السیر شرق را نوشته ‌است. به همین خاطر این هتل، گزینه مناسبی برای علاقه‌مندان به تاریخ است.

الکساندر والاری از اهالی استانبول، این هتل را به سبک‌های معماری نوهنر، نئوکلاسیک و خاور گرایی (اورینتالیسم) طراحی کرد. کاخ پرا برای مدتی تعطیل بود اما بعدها توسط هتل‌‌های مجلل جمیرا، با حفظ اصالت و حال و هوای حاکم در آن، بازگشایی شد. هنگام بازدید از کاخ پرا، دیدن آسانسور تاریخی ۱۲۴ ساله را فراموش نکنید. تالار گنبدی، رستوران آگاتا، بارهای Patisserie de Pera  وOrient، از جمله زیبایی‌های این هتل هستند که شما را به سال‌های طلایی استانبول خواهند برد.

کاخ پِرا| هتل های تاریخی استانبول

۲. هتل گرند لندن (Grand Hotel London)

هتل گرند لندن یکی دیگر از هتل‌ های تاریخی استانبول است که در همسایگی کاخ پرا قرار دارد. این هتل نیز مانند کاخ پرا برای استقبال از مسافران اورینت اکسپرس افتتاح شد. وقتی وارد لابی این هتل باشکوه می‌شوید، بنای شش طبقه‌ای را خواهید دید که تقریباً از روز ساخته شدن، هیچ تغییری در آن ایجاد نشده ‌است. این هتل شاهد دوره‌های پر تلاطم و باشکوه استانبول بوده‌ است. در لابی آن می‌توانید شاهد یک بار چوبی، پیانوی عتیقه و انواع مختلفی از اشیای جالب باشید.

اگر از طریق پله‌ها به سمت طبقه بالا بروید، ورق‌های طلایی رنگ که برای تزیین به کار برده شده‌اند را همراه با فرش قرمز پهن شده در مسیر خواهید دید. این هتل آسانسور نیز دارد اما اگر می‌خواهید زیبایی‌های کنج کنج این هتل را ببینید از پله‌ها بالا روید، در انتهای راه پله با چشم اندازی باشکوه به سمت خلیج روبرو می‌شوید. ارنست همینگوی نویسنده آمریکایی، علاوه‌بر کاخ پرا در این هتل نیز اقامت داشته ‌است.

هتل گرند لندن| هتل های تاریخی استانبول

۳. هتل اسپلِندید پالاس (Splendid Palas)

هنگامی که وارد هتل اسپلِندید پالاس شوید، گویی که در آن موسیقی دهه ۱۹۳۰ را می‌توان شنید و میهمانانی که با لباس‌های آن دوره در اطراف قدم می‌زنند را می‌توان تصور کرد. این هتل یکی از بهترین هتل‌ های تاریخی استانبول و مجلل‌ترین بناهای بیوک آدا و شاید حتی استانبول باشد، چرا‌که گنبدهای نقره‌ای و کرکره‌های قرمز به سبک نوهنر در این هتل خودنمایی می‌کنند. در معماری این هتل، تلفیقی از سبک شرق و غرب با حیاط داخلی درخشان و ستون‌های اطراف حیاط دیده می‌شود. این هتل در سال ۱۹۰۸ افتتاح شد و می‌توان گفت تنها هتل در ترکیه است که یک اثر تاریخی درجه یک محسوب می‌شود. این هتل با حفظ اصالت و ویژگی‌های روز اول خود همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و شما نیز می‌توانید اقامت در این هتل تاریخی را تجربه کنید.

از مهمترین مهمان‌های این هتل، مصطفی کمال آتاتورک بود که در ضیافت شام در سال ۱۹۲۹ مهمان این هتل بود. این هتل همچنین میزبان مهمانی‌های متعددی مانند مهمانی جمهوری بوده ‌است. این هتل بسته‌های اقامتی ویژه‌ای را برای آخر هفته ارائه می‌دهد اما شما حتی می‌توانید فقط برای صرف صبحانه یا چای هم به این هتل تاریخی سر بزنید. اگر به ترکیه سفر کردید حتی برای زمان کوتاهی به این هتل بروید و از صرف قهوه در کافه زیبای این هتل لذت ببرید. اگر از کارمندان آنجا بخواهید، حتما حیاط باشکوه و لابی را به همراه پیانوی بزرگ قرار گرفته در آن، به شما نشان خواهند داد.

هتل اسپلِندید پالاس| هتل های تاریخی استانبول

۴. کاخ چیراغان (Çırağan Sarayı)

اقامت در کاخ چیراغان می‌تواند زندگی در یک کاخ واقعی را برای شما تداعی کند. این هتل به عنوان یکی از مجلل‌ترین هتل‌ های تاریخی استانبول به‌شمار می‌رود که توسط هتل‌ های زنجیره‌ای Kempinski اداره می‌شود. این هتل در سال ۱۸۵۷ در زمان سلطان عبدالمجید و بر اساس الگوهای کاخ‌های فرهنگ غربی ساخته شد. از مزایای باور نکردنی این هتل می‎توان به قرار گرفتن آن در کنار ساحل بسفر اشاره کرد. این هتل، امروزه نیز میزبان بسیاری از مهمانان ممتاز داخلی و خارجی است. منوهای تهیه شده در رستوران‌های این هتل، شکوه و عظمت امپراتوری عثمانی را در مناسبت‌های خاص و در فضای منحصر‌ب‌فرد منعکس می‌کند. اگر به ترکیه سفر کردید این هتل را برای اقامتی شاهانه انتخاب کنید و خاطراتی فراموش نشدنی با منظره باورنکردنی تنگه بسفر را به یادگار بگذارید.

کاخ چیراغان| هتل های تاریخی استانبول

۵. هتل چهار فصل سلطان احمد (Four Seasons Sultanahmet)

تاریخچه این هتل که یکی دیگر از بهترین هتل‌ های تاریخی استانبول می‌باشد کمی با هتل‌‌های قبلی فرق دارد. این هتل در یک شبه جزیره واقع شده ‌است. در سال ۱۹۱۹، اول به عنوان زندان و در سبک نئوکلاسیک ساخته شد و جهت به بند کشیدن نویسندگان، هنرمندان و دیگر مخالفان حکومت مورد استفاده قرار می‌گرفت. حتی شاعر مشهور ناظم حکمت نیز مدتی در اینجا زندانی بود. این بنا در سال ۱۹۹۶ تغییر کاربری داد و به عنوان هتل چهارفصل سلطان احمد شروع به کار کرد و تمامی سلول‌های زندان تبدیل به اتاق و حیاط زندان تبدیل به سالن رقص شد تا بدین وسیله گذشته به دست فراموشی سپرده‌ شود. اکنون که به این هتل مجلل و زیبا تبدیل شد، کسی به سختی می‌تواند حدس بزند که قبلاً این هتل، زندان بوده ‌است.

هتل چهار فصل سلطان احمد با زیبایی‌های تاریخی استانبول فاصله کمی دارد و اخیراً بنا به اعلام مدیریت آن در آرامش دوره کووید۱۹ که مسافران کمی به این کشور می‌آمدند، نوسازی شد و در روند بازسازی، از طراحی میراث فرهنگی غنی استانبول و همچنین داستان اصلی این هتل الهام گرفته‌ شد. هم اکنون این هتل با طراحی جدید و بازسازی شده آماده پذیرایی از مهمانان می‌باشد.

هتل چهار فصل سلطان احمد استانبول

۶. عمارت فوات پاشا (Fuat Paşa Yalısı)

نام عمارت فوات پاشا، از اقامت کچه سی زاده فوات پاشا گرفته شده‌ است و در دوره نهضت نوگرایی و اصلاح طلبی در ساختار سیاسی-حقوقی، فرهنگی و اجتماعی جامعه عثمانی ساخته شد. ساخت این عمارت از سال ۱۳۱۸ هجری شمسی شروع شد و با دوره قانون اساسی اول در سال ۱۸۷۶ به پایان رسید. این بنا در قرن ۱۸ میلادی در بیوک دره، یکی از زیباترین نقاط تنگه بسفر، ساخته شد و مدتی نیز به عنوان محل سکونت مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما نهایتاً در دهه ۱۹۳۰، یعنی دوره جمهوری‌خواه مرمت شد و به عنوان هتل از سال ۱۹۹۱ فعالیت خود را شروع کرد.

این هتل، معماری عثمانی را با مدیریت مدرن درهم آمیخته و میزبان مهمانان خود می‌باشد. فضای شگفت انگیز هتل مانند داستان‌ها و افسانه‌‌ها است، به همین خاطر آن را به مکانی محبوب برای زوج‌هایی تبدیل کرده ‌است که می‌خواهند زندگی خود را در مکانی خاص آغاز کنند. اگر شما هم برای ماه عسل‌تان می‌خواهید به کشور ترکیه سفر کنید، حتما این هتل اقامتی به‌یاد‌ماندنی را برای شما رقم می‌زند.

عمارت فوات پاشا استانبول

۷. هتل سلطانیا (Hotel Sultania)

مطمئناً یکی از بهترین هتل‌ های تاریخی استانبول، هتل سلطانیا در منطقه سیرک چی است. این هتل ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارد و در نزدیکی هسته تاریخی بخش قدیمی استانبول قرار گرفته ‌است. اتاق‌های این هتل، تجمل و زیبایی معماری دوره امپراتوری عثمانی را به نمایش می‌گذارند. اقامت در این هتل باعث می‌شود شما حس زندگی در یک کاخ را مانند سلاطین عثمانی تجربه کنید. اگر در سفرتان به ترکیه می‌خواهید اقامتی شاهانه را تجربه کنید، هتل سلطانیا مناسب شماست.

هتل سلطانیا استانبول

۸. هتل چیرز لاییت (Hotel Cheers Lighthouse)

هتل چیرز لاییت، نگین هتل‌ های تاریخی استانبول در مرکز بخش قدیمی شهر استانبول است. این هتل با به کارگیری سبک Faux-Ottoman و Neo-Bohemia و با استفاده از رنگ‌های روشن، محیطی صمیمانه و دوستانه را به وجود آورده ‌است. از دیگر جذابیت‌های این هتل باشکوه، می‌توان به برگزاری مسابقات دارت، تورهای پیاده‌روی و… برای مهمانان خود اشاره کرد.

هتل چیرز لاییت| هتل های تاریخی استانبول

۹. هتل امپِرِس زویی (Hotel Empress Zoe)

هتل امپِرِس زویی، اساس و بنیان خانه‌های قدیمی و ساده شهر می‌باشد. این هتل طراحی و دکوری خاص دارد و با به کارگیری چوب، سنگ‌های طبیعی، فرش، منسوجات و طرح‌های شرقی، محیط گرم و دلپذیری را برای مهمانان فراهم آورده ‌است. از دیگر ویژگی‌های این هتل، باغ آرام با درخت‌های نخل و گنبدهای یک حمام قدیمی مربوط به دوره عثمانی است. دیوارهای این هتل به سبک کاخ‌های دوره بیزانس است و هر گوشه‌ای از آن، نشانگر تاریخ غنی ترکیه می‌باشد.

هتل امپِرِس زویی استانبول

۱۰. هتل بویوک لوندرا (Hotel Büyük Londra)

هتل بویوک لوندرا، در اواخر دوره اوج امپراتوری عثمانی با نام The Grand Hotel des Londres شناخته ‌شد. این هتل مناسب کسانی است که به دنبال مکانی بسیار مجلل در منطقه بی‌اوغلو هستند. در لابی این هتل بیشتر از رنگ قرمز استفاده شده ‌است و در هنگام استراحت در این لابی، می‌توانید به صدای دلنواز پیانو گوش بسپارید.

هتل بویوک لوندرا | هتل های تاریخی استانبول

نتیجه گیری

استانبول، شهری باستانی و جادویی است که هزاران سال از تاریخ پرشکوه آن می‌گذرد. این شهر باستانی، مملو از بناهای قدیمی بوده و هنوز هم بافت تاریخی در آن دیده می‌شود. تماشای این بناهای قدیمی و تصور این که چه کسانی، چگونه در آنها زندگی می‌کردند، قطعا حس عجیبی دارد. هتل‌ های تاریخی استانبول از دیرباز میزبان مهمانان معروف و داستان‌های مرموزی بوده است که امروزه هم به فعالیت خود ادامه می‌دهند. اگر قصد سفر به کشور زیبای ترکیه را دارید، حتما الی گشت را دنبال کنید تا با جاذبه‌های دیدنی ترکیه و هتل‌های بی‌نظیر آن بیشتر آشنا شوید.

سوالات متداول

۱. کدام یک از هتل‌ های تاریخی استانبول محل اقامت نویسندگان و هنرمندان معروف بوده ‌است؟

کاخ پِرا، هتل اسپلِندید پالاس، هتل گرند لندن

۲.  کدام یک از هتل‌ های تاریخی استانبول در فاصله کمی از زیبایی‌های این شهر قرار دارند؟

هتل چهار فصل سلطان احمد

۳. مجلل‌ترین هتل‌ های تاریخی استانبول کدامند؟

هتل اسپلِندید پالاس، کاخ چیراغان، هتل سلطانیا

 

منبع: مجله گردشگری الی گشت