مهدی فرشاد فقیه کاندیدای شهرداری رشت:

نگاه من مالی و اقتصادی است/ منتقد ثابت قدم بودم/ در برنامه هایم ثابت قدم هستم؛ تصحیح میکنم استوار هستم

حرف تازه – پنجمین جلسه فوق العاده پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت با دستور کار بررسی برنامه های سه تن از پنج کاندیدای نهایی تصدی پست شهرداری رشت و به ریاست سید امیرحسین علوی صبح امروز در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. به گزارش حرف تازه ، در ادامه این جلسه مهدی فرشاد فقیه به […]

حرف تازه – پنجمین جلسه فوق العاده پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت با دستور کار بررسی برنامه های سه تن از پنج کاندیدای نهایی تصدی پست شهرداری رشت و به ریاست سید امیرحسین علوی صبح امروز در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد.

به گزارش حرف تازه ، در ادامه این جلسه مهدی فرشاد فقیه به عنوان نفر سوم به ارائه برنامه های خود پرداخت.

بچه سرچشمه رشت هستم

مهدی فرشاد فقیه در خصوص زندگینامه و بیوگرافی خود گفت: پدر و مادرم هر دو رشتی و بچه سرچشمه هستم و دکترای مکاترونیک دارم.

فعالیت ها برای جذب سرمایه گذاران خارجی در رشت

کاندیدای شهرداری رشت با اشاره به فعالیت های خود در حوزه سرمایه گذاری گفت: در زمان شهرداری فریدونی سرمایه گذارانی را به رشت آوردم اما به دلایل مختلف سرمایه گذاری به نتیجه نرسید.

وی همچنین به حضور سرمایه گذاران آلمانی به واسطه او جهت ساماندهی رودخانه های رشت اشاره کرد و گفت: قرار بود ۲۰ ایستگاه در زرجوب و گوهررود در نظر گرفته شود و بر اساس مطالعاتی که در بانگکوک صورت گرفته بود اقدام شود و بوی نامطبوع و آلاینده ها با میکروارگانیسم از بین بروند. متاسفانه این موضوع هم به نتیجه نرسید.

مهدی فرشاد فقیه شورای رشت را ترکیبی از تجربه و شور جوانی دانست و گفت: این شورا زاییده تفکر مردم است. این شورا می تواند با کمک شهردار منتخب موفق باشد. هریک از این ۵ گزینه ویژگی های مثبتی دارند.

نگاه من مالی و اقتصادی است / هر یک از ۵ گزینه ویژگی های مثبت خودشان را دارند

وی در ادامه اظهار داشت: بنده در بحث تامین منابع مالی و سرمایه گذاری توانمندی هایی دارم و نگاهم اقتصادی است. هر پروژه ای در هر سطحی به منابع مالی نیاز دارد و در این راستا برنامه ای تدوین کرده ام. امروز بازگشایی معابر، بدهی به پیمانکاران، حقوق های معوقه و … منابع مالی می خواهند.

فرشاد فقیه افزود: من به این قائل هستم که اگر کلید این شهر به دستان من سپرده شد شورا تصمیم بگیرد و من در کنار شورا مشاوره و اجرا کنم. برنامه من منطبق بر مصوبات شورا است. 

کاندیدای شهرداری رشت با تاکید بر اینکه نگاهم مالی و اقتصادی خواهد بود در ادامه اظهار داشت: باید با تامین منابع مالی مصوبات شورای چهارم را احیا کنیم. بازگشایی معابر باید اتفاق بیفتد. در نگاه کوتاه مدت خرید تجهیزات ترافیکی، مبلمان شهری و بحث شهر هوشمند باید پیگیری شود. قرار بود بانک شهر منابعی در اختیار رشت بگذارد.

ایجاد محملی مناسب برای سوق دادن سپرده های خانگی بانک ها به پروژه های شهرداری

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۳ درصد سپرده بانکها سرمایه های خانگی است تصریح کرد: اگر محمل مناسبی برای سرمایه گذاری ایجاد شود این سپرده ها می تواند به سمت پروژه های شهرداری و با برند شهرداری جهت ایجاد اعتماد درمردم سوق داده شود.

مهدی فرشاد فقیه با بیان اینکه این نوع طرح ها در سازمان بورس جایگاه دارد خاطر نشان کرد : تا امروز از این ظرفیت در رشت استفاده نشده است. باید انگیزه و شرایط برای سرمایه گذار ایجاد شود تا ترغیب به سرمایه گذاری شود و به این باور برسد به جای اینکه پول را در بانک سرمایه گذاری کند در پروژه ها مشارکت کند.

تاکید بر جذب سرمایه گذار در سه سطح محلی، ملی و بین المللی 

کاندیدای شهرداری رشت همچنین به سرمایه گذاران استانی اشاره کرد و گفت: امروزه برخی سرمایه گذاری ها به دلیل اینکه کار مشابهی تعریف نشده است در استان های مجاور صورت می گیرد.

فقیه با اشاره به رمضانپور و شکریه گفت: امروز دو عزیز در شورا داریم که در سطح ملی شناخته شده هستند و می توانند سفیر شورا در ادارات ملی باشند و باید از این ظرفیت ها استفاده شود.

راه اندازی دبیرخانه شهرداری رشت در تهران به منظور پیگیری مباحث سرمایه گذاری و تعامل با مدیران ملی

وی راه اندازی دفتر یا دبیرخانه شهرداری رشت در تهران را از جمله راه های تقویت تعامل با مدیران ملی و پیگیری امور سرمایه گذاری دانست و گفت: اگر زیرساخت ها فراهم شود می توانیم از ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم.

مهدی فرشاد فقیه تصریح کرد: سرمایه گذاری به منظور سرمایه گذاری در حوزه رودخانه ها و حمل و نقل شهری هفته آینده در ایران است. نمی دانم هفته آینده کلید شهرداری رشت در دست من است یا خیر اما می خواهم از شورا قول بگیرم کمک کنیم این سرمایه گذار را با تمام قدرت به رشت بیاورم تا گامی برای رشت برداریم.

کاندیدای شهرداری رشت با اشاره به ارتباط نزدیک خود با مدیران CMC گفت: این مجموعه در حوزه آب فعالیت هایی مثل سد طالقان داشته است و از ظرفیت های این سرمایه گذار نیز می توانیم استفاده کنیم.

برند سازی و بهره مندی از مزایای شهر خلاق خوراک بودن

وی با اشاره به بحث شهر خلاق خوراک بودن رشت اظهار داشت: باید با کمک نهادهای داخلی و بین المللی روند برند سازی رشت را تکمیل کنیم. تا امروز از این برند چه سودی برده ایم؟ سازمان گردشگری اعلام کرده است که هر گردشگر ۱۲۰۰ دلار با خود ارز وارد کشور می کند. از این ظرفیت چه استفاده ای کرده ایم؟ می توانیم با بزرگترین رستوران های دنیا که غذای حلال و منطبق با مذهب و فرهنگ ما عرضه می کنند دعوت به همکاری کنیم. 

رشت باید مقصد گردشگران باشد

مهدی فرشاد فقیه با بیان اینکه رشت به گذرگاه گردشگر تبدیل شده است افزود : هزینه سنگین خدمات و ترافیک به دوش رشت است اما سود چندانی از این گردشگران پرشمار به رشت نمی رسد. رشت باید مقصد گردشگران باشد.

شهر هوشمند و کارت شهروندی چند منظوره

کاندیدای شهرداری رشت بر ضرورت شهر هوشمند بودن رشت تاکید کرد و گفت: باید مردم ترغیب به استفاده از کارت هوشمند شهروندی شوند. با این کارت خدماتی فراتر از شهرداری دریافت کنند و به عنوان مثال بلیت استادیوم، کنسرت، اتوبوس، عوارض شهری و … را دریافت کنند.

سازماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی و تکمیل شبکه معابر

مهدی فرشاد فقیه با اشاره به وضع ترافیکی و حمل و نقل امروزی رشت بر ضرورت تکمیل شبکه معابر و اجرای دو پروژه در کوتاه مدت تاکید کرد و افزود: تعداد اتوبوس های فعال رشت نیز در شان یک کلانشهر نیست.

وی ساماندهی ناوگان تاکسیرانی، اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی و فرهنگ سازی استفاده از حمل و نقل عمومی را از دیگر برنامه های خود عنوان کرد و گفت : امروز ترافیک رشت وضعیت خوبی ندارد و نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد.

استفاده از ظرفیت های فرهنگی مثل داروخانه کارون در برندسازی فرهنگی

کاندیدای شهرداری رشت در بحث اجتماعی و فرهنگی نیز توجه به برخی برندهای بومی را ضروری دانست و گفت: داروخانه کارون، دبیرستان فروغ، پرورشگاه مژدهی و فضاهایی نظیر اینها برندهای فرهنگی رشت هستند و باید فضاییایجاد شود تا از ظرفیت این نقاط به بهترین شکل استفاده شود.

مهدی فرشاد فقیه مشارکت های مردمی را نیز ضروری دانست و گفت: در بحث سنبل آبی یک تجربه موفق داشته ایم و باید توجه ویه ای به سازمان های مردم نهاد و راه اندازی شواریاری ها داشته باشیم.

خواهرخواندگی با سوجو چین 

وی در خصوص بحث خواهر خواندگی شهر سوجوی چین را پیشنهاد داد و گفت: این شهر در حوالی شانگهای با دو رودخانه آب و هوایی شبیه رشت دارد. طرح توسعه آن توسط سرمایه گذار سنگاپوری اجرا شده است و این شهر بر اساس توسعه تکنولوژی شکل گرفته و گوشی های اپل هم در این شهر تولید میشود.

کاندیدای شهرداری رشت دقت نظر و همدلی را رمز موفقیت رشت در دوره شورای پنجم دانست و تصریح کرد: این پتانسیل را در شورای پنجم می بینم و هر اتفاقی بیفتد و هر فردی شهردار شود به عنوان یک رشتی با تمام توان در کنار شورا و شهرداری رشت خواهم بود و در جذب سرمایه گذار کمک خواهم کرد.

فرهام زاهد : گاهی احساس می شود اگر فردی تعرفه یک عضو شورا باشد یک فرد دیگر تمام تلاش خود را انجام می دهد که آن گزینه به شهرداری نرسد

فرهام زاهد در ادامه با اشاره به اتفاقاتی که در دوران مختلف در حوزه سرمایه گذاری در رشت افتاده است گفت: آیا با حضور شما در راس شهرداری این سرمایه گذاران به رشت می آیند؟ 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای رشت حل برخی مشکلات را نیازمند عزم ملی دانست و اظهارداشت: برخی مشکلات در ابتدا رفع نشده و امروز از سطح استان فراتر رفته است. با توجه به این شرایط اگر شهردار شوید چه اولویت هایی در برنامه شما وجود دارد؟

وی افزود: نکته دیگر که نکته ای کلی است این است که نگاه ما در شورا باید شایسته سالاری باشد. گاهی احساس می شود اگر فردی تعرفه یک عضو شورا باشد یک فرد دیگر تمام تلاش خود را انجام می دهد که آن گزینه به شهرداری نرسد.

احمد رمضانپور نرگسی : در جلسه اول مجذوب انرژی شما شده بودم / از توانمندی یک گیلانی در جذب سرمایه گذار خرسندم

احمد رمضانپور نرگسی هم  با ابراز خرسندی از توانمندی های فرشاد فقیه در جذب سرمایه گذار به عنوان یک گیلانی گفت: آیا حقیقتا این توانایی را دارید که اگر به هر دلیلی و اگر به هر دلیلی شهردار این شهر نشدید این سرمایه گذاران را به استان بیاورید؟

عضو شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه در جلسه اول مجذوب انرژی شما شده بودم درادامه افزود: همانطور که پیش از این گفتیم رشت حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان عقب ماندگی دارد. برای این موضوع چه برنامه ای دارید؟

تاکید بر تعامل با نهاد ها و مدیران در تمام سطوح

مهدی فرشاد فقیه در پاسخ به این سوالات گفت: روی تعامل شهرداری و شورا حساب کرده ام. از عزیزان متخصص در شهرداری بهره می برم و تعاملات با استانداری، برنامه بودجه و وزارتخانه ها نیز باید صورت بگیرد. شخصا برای تحقق برنامه ها کت می کنم.

شهردار باید هرماه به سفرهای داخلی و خارجی برود و تحولات را ببیند

وی افزود: من معتقدم شهردار این شهر باید ماهانه به سفرهای داخلی و خارجی برود. این هزینه نیست سرمایه گذاری است. باید برود و ببیند دیگر شهرها چه کرده اند و به کجا رسیده اند؟ 

منتقد ثابت قدم بودم و در برنامه هایی که اعلام کرده ام ثابت قدم  هستم… تصحیح میکنم استوار هستم…

کاندیدای شهرداری رشت ضمن تقدیر از اقدامات مثبت دوره ثابت قدم گفت: بنده منتقد عملکرد ثابت قدم بوده ام. در برنامه هایی که اعلام کرده ام ثابت قدم هستم… البته تصحیح می کنم استوار هستم…

۲۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه می آورم

مهدی فرشاد فقیه خاطر نشان کرد: مطابق برنامه سال اول ۵۰۰ میلیارد سال دوم ۱۰۰۰ میلیارد سال سوم ۱۵۰۰ میلیارد و سال چهارم ۲۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه وارد رشت می کنم.

اولویتم پرداخت حقوق کارگران شهرداری و در مراحل بعد پروژه های نیمه تمام و جدید است

وی در خصوص اولویت های خود گفت: اولویتم پرداخت، پرداخت و پرداخت به موقع حقوق کارگران شهرداری است. زندگی آن عزیزان از این راه می گذرد و باید خودمان را جای آن عزیزان بگذاریم. اولویت بعدی من پروژه های نیمه کاره و گاهی هم به موازات آن پروژه های جدید است.

نوبخت برگ برنده رشت است

مهدی فرشاد فقیه در پایان محمدباقر نوبخت را برگ برنده رشتی ها دانست و گفت: می توانیم از ظرفیت های همشهری عزیزمان آقای نوبخت هم استفاده کنیم. باعث خوشحالی من است روزی دوباره تئاتر رونق بگیرد کتابخانه در سطح ملی فعال و زبانزد باشد رود ها از تهدید به فرصت تبدیل شوند رشت توسعه یافته باشد و مشکل ترافیکی وجود نداشته باشد. من همواره در خدمت شهر و همشهریانم هستم. 

 

سید امیرحسین علوی : باید قدر داشته های شهر رشت را دانست

سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز گفت: از دیدن ظرفیت جوانان شهرمان بیشتر به شور و شعف می آییم. 

وی افزود: باید قدر داشته های شهررشت را دانست و این موضوع را مد نظر داشت.