عضو شورای اسلامی شهر رشت:

نگاهی که بخواهد این لایحه بودجه را کامل بپذیرد در اقلیت شورا است

حرف تازه – رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت گفت: نمی توانیم صرفا با این نگاه پیش برویم که اگر من موافق شهردار هستم هرچه در مورد بودجه بگوید بگویم اشکالی ندارد و یا اگر مخالف شهردار هستم هرچه را شهردار بگوید شروع به بلند کردن علم مخالفت کنم! طبیعی است که این تفکر در […]

حرف تازه – رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت گفت: نمی توانیم صرفا با این نگاه پیش برویم که اگر من موافق شهردار هستم هرچه در مورد بودجه بگوید بگویم اشکالی ندارد و یا اگر مخالف شهردار هستم هرچه را شهردار بگوید شروع به بلند کردن علم مخالفت کنم! طبیعی است که این تفکر در هر دو حالت غیر منطقی است. اینجا منافع مردم مطرح است.

سید رضا موسوی روزان در گفتگو با حرف تازه ضمن تشکر از اینکه فرصتی فراهم شد تا به واسطه این رسانه با مردم گفتگویی داشته باشد گفت: ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی را تبریک عرض می کنم. همچنین به همه مردم فرارسیدن ایام فاطمیه را تسلیت عرض می کنم.

وی در ارتباط با بحث لایحه بودجه سال ۹۶ شهرداری رشت اظهار داشت: نگاه کلی اکثریت قاطع اعضای شورا در ارتباط با بودجه نگاه کارشناسی است و تلاش ها بر این است در پایان این شورا بودجه ای واقعی بسته شود و شرمنده مردم و اعضای شورای پنجم نباشیم.

روزان تصریح کرد: ما از ابتدای ورودمان به شورا سمت و سوی مشخصی در خصوص بودجه داشتیم. بنا بر همت و تلاش عزیزان شهرداری در موضوع درامد بود تا این رقم بالا برود. در بخش عمران تاکید به توجه ویژه داشته باشیم و فکر می کنم به این هدف خیلی نزدیک شدیم.

عضو شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: از بودجه ۱۴۳ میلیاردی ایتدای شورا می توانیم به بودجه بالاتر از هزار میلیاردی می رسیم. جهش و درامدهای خوبی داشتیم. ما درامد هزینه هستیم یعنی درامد کسب کنیم و برای هزینه برنامه ریزی خاصی داشته باشیم تا بهینه و درست و بر اساس برنامه ریزی باشد. برنامه ای که هرساله مدیران و کارشناسان شهرداری ارائه می کنند و شورا تصویب می کند بر اساس آن عمل شود.

موسوی روزان افزود : نکته قابل توجه در بحث بودجه برای سال چهارم این هست که فرصت زیادی برای بستن بودجه نداریم. یعنی در پانزده  روز باید همه اعضا وقت و زمان کافی و بیشتری را اختصاص بدهیم تا بتوانیم هرچه سریعتر کار بودجه را به پایان برسانیم تا به فرمانداری اعلام شود و شهرداری از ابتدای سال بتواند با بودجه مصوب شورا کار را شروع کند. سال گذشته این مشکل را در ابتدای سال داشتیم. 

وی گفت: امسال باید حتما به موقع این کار انجام شود چون بعد از پایان سال ۹۵ عملا بحث ورود به انتخابات شورای پنجم و ریاست جمهوری پیش می آید و همه در گیر خواهند شد. در بحث بودجه رییس و اعضای کمیسیون بودجه باید بیشتر از دیگران وقت بگذارند و برنامه ریزی در کمیسیون تلفیق هم متشکل از اعضای هیئت رئیسه و روسای کمیسیون انجام شود. نتیجه کار به صحن شورا می آید و مصوب می شود و در اولین قدم باید کلیات بودجه مصوب شود. نباید زمان را از دست بدهیم.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه بودجه ۹۶ پیشنهاد قابل توجهی است ادامه داد: نگاه های اعضای شورا نسبت به بودجه پیشنهادی شهرداری رشت که در قالب لایحه بودجه ۹۶ ارائه داده و ۱۱۴۵ میلیارد تومان است؛ یک بخش معتقدند اگر می خواهیم واقع بینانه باشد نباید از رقم سال ۹۵ بیشتر باشد یک نگاه رساندن بودجه به ۱۰۰۰ میلیارد تومان است اما نگاهی که بخواهد ۱۱۴۵ میلیارد تومان را به طور کامل بپذیرد در شورا در اقلیت است. اکثرا معتقدند بودجه پیشنهادی شهرداری کمی کاهش پیدا کند.

موسوی روزان  خاطر نشان کرد: در بحث پروژه های عمرانی در بودجه ۹۶ به شکلی باید تاکید شود که پروژه هایی مثل بازگشایی مسیر سرگل به سعدی یا مسیر آیت الله احسانبخش یا پروژه های دیگر مثل مسیر گیل به بازار تره بار ولیعصر و کارخانجات فومنات و یا مسیر آج بیشه به سمت کوی حسینی و فخب و شهرک فرهنگیان کاملا در قالب وام ها و سرمایه گذاری ها و نقدی دیده شود.

وی بحث تهاتر ها را موضوع خوبی دانست و گفت:  می توانیم املاکی را به عنوان تضمین در اختیار بانک شهر بگذاریم و از مبلغ نقدی بانک شهر برای اتمام پروژه ها بهره ببریم و از آنجا که به عنوان وثیقه است و به فروش نمی رسد و سال به سال ارزش افزوده هم خواهد داشت می توانیم از این وثیقه ها در آینده در جاهای دیگر استفاده هایی داشته باشیم.

روزان افزود:خیلی از دوستان ما در سال گذشته  فکر نمی کردند که ما موفق شویم بتوانیم بحث درامد را در بحث کمیسیون ماده ۱۰۰ خیلی بالا ببریم و به پیش بینی ها برسیم. گزارش مدیران شهرداری امروز نشان دهنده این است ۱۵۱ میلیارد پیش بینی کرده بودیم و ۱۵۹ میلیارد تومان تحقق پیدا کرده است. گرچه بحث کمیسیون ماده ۱۰۰ را جزء درامدهای پایدار شهرداری نمی بینیم. بنابراین باید به بحث کدهای عوارضی بیشتر تاکید و تکیه داشته باشیم تا وصول درامد ما دچار مشکل نشود.

عضو شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: دوستان ما این همت را دارند و این فکر در بین اعضای شورا وجود دارد ولی باید با جدیت بیشتری این قدم ها برداشته شود تا سریع تر این موضوع را ببندیم. بودجه برای شهرداری حیاتی و تعیین کننده است . بودجه باید به شکلی بسته شود که بتواند اهداف چند سال بعد را هم تا حدودی تامین کند.

موسوی روزان افزود: نمی توانیم صرفا با این نگاه پیش برویم که اگر من موافق شهردار هستم هرچه بگوید بگویم بودجه اشکالی ندارد و یا اگر مخالف شهردار هستم هرچه را شهردار بگوید شروع به بلند کردن علم مخالفت کنم! طبیعی است که این تفکر در هر دو حالت غیر منطقی است. اینجا منافع مردم مطرح است. منافع یک شخص یا یک طیف نیست. شورا پارلمان محلی است و به نمایندگی از مردم باید به این امانت درستی نظر بدهد تا رو سفیدی برای همه دوستان شورایی به همراه داشته باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: ما نمی خواهیم بودجه نشدنی را تصویب کنیم. در بسیاری از کدهای درامدی در سالهای قبل وصول افزایش داشته و بعضی کدها کاهش داشته است. نکاتی که در این مرحله پیش بینی شده این است که یک مبلغ قابل توجه از طریق وثیقه در اختیار بانک شهر گذاشته می شود و وامی که شهرداری دریافت میکند بودجه را بالا می برد همه تحقق درامد نیست. املاکی که در طول سال های قبل در قالب تهاتر در اختیار شهرداری قرار گرفت به عنوان وثیقه در اختیار بانک شهر می گذاریم. و این رقم وام قابل توجهی است. همه کلانشهرهای کشور و برخی شهرهای دیگر از وام های بانک شهر استفاده می کنند و سهامدار بانک شهر هستند و طبیعی است ما هم می توانیم و باید از این فضا استفاده کنیم.

موسوی روزان گفت: شهرداری قزوین بیش از ۵۰ درصد اقدامات عمرانی را با تکیه بر وام های بانک شهر انجام میدهد. چرا ما از این فضا استفاده نکنیم؟ 

وی در پایان گفت: دارایی های وثیقه ای شهرداری حدود ۵۷۰ میلیارد تومان است که رقم قابل توجهی است. اگر می خواستیم با ایده و فکر قدیم پیش برویم امروز به ۳۰۰ یا ۳۵۰ میلیارد تومان بیشتر نرسیده بودیم. شهری مثل ارومیه ۱۸۰۰ میلیارد تومان را قبلا تصویب کرده اند و امروز به بالای ۲۰۰۰ میلیارد تومان فکر می کنند. این یعنی ما نسبت به شهرهای همسطح خودمان عقب تر هستیم.