حرکت شهردار به راست، مشاور به چپ؟!

نگاهی به مواضع سیاسی عجیب و حرکات خلاف جهت ثابت قدم و جباری/ مشاوره های عجیب پاشنه آشیل ثابت قدم؟

حرف تازه – سیدمحمدعلی ثابت قدم هم با همه خوبی ها و بدی ها، با همه دستاوردها و کاستی ها، سرانجام از شهرداری رشت کنار رفت. اما بد نیست نگاهی بیندازیم به تصمیمات عجیب و حرکات خلاف جهت ثابت قدم و جباری، مشاور عالی اش، در دو سالی که گذشت. تصمیماتی که احتمال بدون مشورت با مشاور […]

حرف تازه – سیدمحمدعلی ثابت قدم هم با همه خوبی ها و بدی ها، با همه دستاوردها و کاستی ها، سرانجام از شهرداری رشت کنار رفت. اما بد نیست نگاهی بیندازیم به تصمیمات عجیب و حرکات خلاف جهت ثابت قدم و جباری، مشاور عالی اش، در دو سالی که گذشت. تصمیماتی که احتمال بدون مشورت با مشاور عالی نبوده است اما عجیب به نظر می رسد ! 

سیدمحمدعلی ثابت قدم که برای دومین بار بر صندلی شهرداری رشت تکیه زده بود علی رغم آنکه علاقه اش به قالیباف و سبک مدیریتی او بر کسی پوشیده نبود اما دوستان اصلاح طلب پرشماری داشت و همین امر باعث شد تا حضور ملموسی در محافل اصلاح طلبان داشته باشد. با آنکه بارها گفته بود به مرزبندی های سیاسی اعتقادی ندارد اما همین حضور ملموس در جمع اصلاح طلبان کافی بود تا عده ای او را متمایل به جریان اصلاح طلبی و البته دوست و دوستدار قالیباف بدانند. روند حرکتی او در روزهای پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز بر این فرضیه صحه می گذاشت. 

اما ماجرای مواضع آشکار و نهان او در خصوص جریانات سیاسی به همینجا ختم نشد و تغییر مسیرهای او در ادامه آغاز شد و کار به جایی رسید که بعد از برف زمستانی سال گذشته نامه ای تند و تیز به سمت محمدصادق حسنی روانه کند و کل کارنامه نماینده اصلاح طلبان رشت را زیر سوال ببرد و بگوید مردم رشت با وجود حسنی در مجلس دهم فقط دو نماینده دارند! در جای دیگری از این نامه نیز اجماع نظر با دوست همفکر اصلاح طلب خود را دلیل حمایت از محمدصادق حسنی عنوان کرد و با اشاره به اعتقاد خود به حمایت از سردار آقازاده و انتقادات شدید از عملکرد حسنی، درواقع به نوعی نسبت به این حمایت خود از حسنی اظهار پشیمانی کرد! این نامه و ادبیات تند و تیز و شدیدا هجومی را باید سرآغاز رسمی و رسانه ای تقابل ثابت قدم با اصلاح طلبان دانست که البته حاصل آن چیزی جز ایجاد کمپین عذرخواهی شهردار و سرد شدن روابط او با طیف قابل توجهی از اصلاح طلبان نبود. 

ثابت قدم در انتخابات ریاست جمهوری از قالیباف حمایت کرد و در ادامه و با انصراف قالیباف، حمایت خود را از رییسی اعلام کرد تا بدین ترتیب عملا به سمت اصولگرایان برود و رابطه او با اصلاح طلبان کمرنگ و کمرنگ تر شود. اما معادلات آقای شهردار به هم خورد. نه قالیباف ماند نه رییسی رییس جمهور شد و نه اصولگرایان شورا از او حمایت کردند ! ثابت قدم با ۹ رای اصولگرایی از مجموع ۱۰ رای مخالف برکنار شد… 

در همین مدت مشاور عالی او مختار جباری تقریبا در مسیری خلاف جهت ثابت قدم حرکت کرد. او که در انتخابات دوره گذشته شورای اسلامی، از حوزه انتخابیه تهران کاندیدا شد و در لیست های نزدیک به احمدی نژاد نامش به چشم می خورد این بار مدعی اصلاح طلبی بود! 

مختار جباری که از حضور در لیست زنده باد بهار اعلام برائت کرده بود ظاهرا از حضور در لیست در امتداد مهر پس از رسانه ای شدن آن در آستانه انتخابات هم اعلام برائت نکرد. در امتداد مهر لیستی متشکل از حامیان احمدی نژاد به سرلیستی شیخ الاسلامی و با حضور پروین احمدی نژاد، خواهر محمود احمدی نژاد بود که جباری هم در آن حضور داشت. ضمن آنکه مختار جباری برادر اکبر جباری است که او باجناق غلامحسین الهام سخنگو و رئیس دفتر احمدی نژاد است و همسر غلامحسین الهام همان فردی است که احمدی نژاد را معجزه هزاره سوم نامیده است. در نهایت مختار جباری پس از کاندیداتوری در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر رشت به یکباره در چرخشی عجیب طی مصاحبه ای اعلام کرد که اصلاح طلبم و اصلاح طلبانه عمل میکنم! 

آنچه محیرالعقول است حرکت شهردار و مشاور عالی اش در مسیر مخالف یکدیگر است! ثابت قدم که دوستان اصلاح طلب زیادی را در اطراف خود داشت در طی چند ماه، مواضع خود را متمایل به اصولگرایان کرد و جباری که ظاهرا پیشینه ای نزدیک به احمدی نژاد داشت در همین ایام قصد نزدیک کردن خود به جریان اصلاحات را داشت. سوالی که به وجود می آید این است که چه عاملی سبب شده است که این دو چهره تقریبا در مسیر مخالف یکدیگر حرکت کنند ؟ قاعدتا در این زمینه ها مشاور عالی هم باید به شهردار مشاوره بدهد و شاید همین مشاوره های عجیب در طول زمان به پاشنه آشیل ثابت قدم در شهرداری رشت تبدیل شده است و شاید هم اینطور نبوده است…