نگاهی به سوابق پیروز حناچی شهردار جدید تهران

پیروز حناچی متولد 1343 است. مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال 71 در رشته معماری و دکترای تخصصی معماری - مرمت شهری و باز زنده سازی شهرهای تاریخی را در سال 78 از دانشگاه تهران اخذ کرد.

حرف تازه – پیروز حناچی با کسب ۱۱ رای از شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شد.

او برای رسیدن به این مسئولیت رقیب سرسختی چون عباس آخوندی را پشت سر گذاشت و وزیر سابق راه و شهرسازی با کسب ۱۰ رای نتوانست شهردار شود.

پیروز حناچی متولد ۱۳۴۳ است. مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال ۷۱ در رشته معماری و دکترای تخصصی معماری – مرمت شهری و باز زنده سازی شهرهای تاریخی را در سال ۷۸ از دانشگاه تهران اخذ کرد.

او در مقطعی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بود. در سوابق او همچنین معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی، ریاست مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی، ریاست مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی، دبیری شورای عالی شهرسازی و معماری کشور دیده می شود.

پیروز حناچی همچنین عضویت در شورای عالی ترافیک، دبیری شورایعالی معماری و شهرسازی ایران، عضویت کمیسیون زیربنایی دولت اصلاحات، عضویت کمیسیون ماده ۵، عضویت حقیقی شورای عالی میراث فرهنگی کشور، دو سال ریاست دانشکده هنرهای زیبا، مشاور رئیس دانشگاه تهران، مدیر گروه مرمت و ابنیه و بافت دانشکده معماری دانشگاه تهران و ریاست شورای تدوین مقررات ملی ساختمان را در کارنامه دارد.

وی همچنین در حد فاصل سال های ۶۰ تا ۶۷ حدود ۷ سال در جبهه حضور داشته است و سیاستمداری جهادی، آکادمیک، اهل قلم و البته اصلاح طلب به شمار می رود.

پیروز حناچی چندین کتاب را تالیف کرده که در حوزه معماری و شهرسازی است. کتاب بازآفرینی شهرها، میراثی برای آینده تالیف پیروز حناچی و محمدجواد مهدوی نژاد در سال ۹۱ توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شد. تئوری مرمت چزاره پراندی دیگر کتابی بود که به ترجمه پیروز حناچی به چاپ دوم هم رسید. حفاظت و توسعه در بافت‌های با ارزش روستایی دیگر کتاب تالیفی او به همراه علی اکبر کوشش گران بود که توسط انتشارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال ۹۰ منتشر شد. 

راهنمای مدیریت برای محوطه‌های میراث جهانی برنارد فیلدین و یوکایوکیلیتو توسط حناچی به فارسی ترجمه و در سال ۸۶ توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شد.  بررسی تطبیقی تجارت مرمت شهری در جهان و ایران با نگاه ویژه به بافت تاریخی شهر یزد کاری تالیفی و مشترک از سوی پیروز حناچی،  محمد حسین خادم‌زاده، حمیدرضا شایان، حامل کامل‌نیا و جواد مهدی‌نژاد بود که توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۸۶ منتشر شد.  تجهیز مجدد میراث صنعتی (راهنمای TICCIH برای حفاظت از میراث صنعتی) از دیگر کتاب های ترجمه شده توسط پیروز حناچی بوده که به همراه سارا تیمورتاش انجام شد و در سال ۹۶ توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شد.

علاوه بر موارد اشاره شده اصول و مستند سازی بناها و محوطه های تاریخی، خیابان ولیعصر، مرمت شهری در بافت های تاریخی ایران، تسهیل دسترسی به بناها و مناظر تاریخی برای کم توانان جسمی و چندین اثر تالیفی دیگر نیز توسط حناچی به صورت انفرادی و یا با همراهی چهره های دیگر منتشر شده است.