نگاهی به دو ماه حضور سیدامیرحسین علوی در راس شهرداری رشت/ هر هفته یک رویداد

دو ماه از آغاز به کار سید امیرحسین علوی در راس شهرداری رشت می گذرد و در این دو ماه تحولات محسوسی در سطح شهر احساس می شود. شاید به جرات بتوان گفت علوی اولین شهردار پس از عصر شکوفایی رشت در دوره سید محمد علی ثابت قدم بوده که انگیره کافی برای ایجاد تحول در این شهر را داشته است.

اختصاصی حرف تازه – دو ماه از آغاز به کار سید امیرحسین علوی در راس شهرداری رشت می گذرد و در این دو ماه تحولات محسوسی در سطح شهر احساس می شود. شاید به جرات بتوان گفت علوی اولین شهردار پس از عصر شکوفایی رشت در دوره سید محمد علی ثابت قدم بوده که انگیره کافی برای ایجاد تحول در این شهر را داشته است.

علوی که به پشتوانه سه دوره پیروزی در انتخابات شوراها شناخت خوبی از وضعیت شهر و شهرداری رشت داشته است در همین مدت کوتاه توانسته پویایی و تحرک خوبی به این مجموعه تزریق کند به طوری که تقریبا در هر هفته شاهد یک رویداد بوده ایم.

پیاده راه و گام هایی در جهت رفع نواقص

یکی از مهم ترین یادگارهای دوران مدیریتی ثابت قدم پیاده راه فرهنگی شهر رشت بوده که همواره با وجود مزایای فراوانی که داشته انتقاداتی را نیز به همراه داشته است. علوی در آغاز کار به سراغ این پیاده راه رفت و دغدغه های کسبه و مردم را مدنظر قرار داد. بازنگری در معماری پیاده راه و تسهیل کسب و کار اصناف از جمله مواردی است که مدنظر شهردار رشت قرار دارد. از سوی دیگر به نظر می رسد با وجود محدودیت های موجود کرونایی، علوی بار دیگر قصد دارد از ظرفیت های اجتماعی پیاده راه برای ایجاد ارتباط نزدیک تر با شهروندان و تعامل بیشتر بهره برداری نماید.

توجه به رویدادهای اجتماعی شاخص و حضور در محلات کم برخوردار

فضای مجازی و قدرت آن برکسی پوشیده نیست. یکی از آسیب های همیشگی برای مدیران مختلف، مواردی است که در فضای مجازی مطرح می شود اما مدیران گاهی قادر به مدیریت صحیح این فضا نیستند و منجر به زیر سوال رفتن عملکردشان و لغزش جایگاه مدیریتی آنها می شود. علوی که از سالهای گذشته شناخت مناسبی از فضای رسانه ای و مجازی پیدا کرده است در مواجهه با این موارد هوشمندانه عمل کرده و خود را تا حد ممکن از آسیب های احتمالی دور نگه داشته است. یکی از این موارد مساله بانوی دستفروشی بود که با اهدای غرفه رایگان به مدت یک سال فضا را تا حدود زیادی به سود مجموعه شهرداری و شخص شهردار تغییر داد. اتفاقی که نشان داد از یک سو ظرفیت انتقاد پذیری علوی در مقایسه با برخی مدیران بالاتر است و از سوی دیگر او بهترین راهکار را برای ساماندهی دستفروشان با در نظر گرفتن مشکلات معیشتی آنها را برگزیده است. از سوی دیگر سید امیرحسین علوی در همین مدت کوتاه بازدیدها و اقدامات متعددی را در خصوص محلات کم برخوردار داشته که در نوع خود جالب توجه بوده است. حالا دیگر فخب، کوی حسینی، آزاد، حمیدیان و … فراموش شده نیستند.

همراهی مجموعه شهرداری با کادر درمان در جهت افزایش آمار واکسیناسیون کرونا

گیلان در ماه های اخیر در جمع استان های با بالاترین آمار تزریق واکسن کرونا قرار داشته است. این اتفاق که با همت مجموعه علوم پزشکی و کادر درمان رقم خورده است جنبه دیگری نیز دارد و آن توجه ویژه مجموعه شهرداری و شخص شهردار به ضرورت واکسیناسیون بوده که با راه اندازی اتوبوس ها و مینی بوس های سیار و همراهی با مجموعه علوم پزشکی رقم خورده است.

احیای برند شهر خلاق خوراک شناسی

رشت که نخستین شهر خلاق خوراک شناسی ایران در یونسکو به شمار می رود این روزها نام کرمانشاه را نیز در کنار خود می بیند. جالب اینجاست که طی این سالها برخی مسئولین نه تنها در جهت تقویت این برند گامی برنداشته اند بلکه در راستای از بین بردن آن نیز تمام توان خود را به کار بسته اند. درگیری های درون شورایی در ادوار گذشته نمونه ای از این کارشکنی ها بوده که اجازه نداده تلاش های ثابت قدم شهردار وقت و فاطمه قدیمی حرفه مدیر وقت ارتباطات و امور بین الملل آنچنان که شایسته نام رشت است به ثمر بنشیند. حالا پس از چند سال وقفه شهردار رشت با به کارگیری توان مدیر جوان ارتباطات و امور بین الملل، یعنی پیام جعفری نیا، بار دیگر این برند را احیا کرده و گام هایی برای رونق آن برداشته است. برگزاری فستیوال خوراک همزمان با ششمین سالروز ثبت رشت در یونسکو و انعقاد قرارداد گذر خوراک و همچنین راه اندازی اپلیکیشن خوراک تنها نمونه هایی از اقدامات صورت گرفته در همین دو ماه ابتدایی فعالیت علوی بوده است.

هوشمند سازی رشت و ارائه خدمات آنلاین

یکی از مواردی که همواره مورد تاکید علوی به عنوان شهردار رشت بوده هوشمندسازی شهر رشت است. راه اندازی کیف پول الکترونیکی شهروندان از جمله مواردی است که با جدیت دنبال می شود.خدمات هوشمند و برخط شهرداری نیز از جمله مواردی است که در این دوره مدنظر قرار گرفته است.

حمایت از سپیدرود و داماش

سپیدرود و داماش که به عنوان دو ظرفیت اجتماعی کم نظیر در رشت شناخته می شوند و روزگاری نه چندان دور در بالاترین سطح فوتبال ایران حضور داشتند این روزها حال و روز خوشی ندارند. با وجود خواست اکثریت جامعه مبنی بر حمایت از این دو تیم برخی افراد در سالهای گذشته مانع از حمایت های محسوس شده اند که با انتقاداتی از سوی هواداران نیز همراه بوده است. علوی حالا در آغاز راه از کمک مالی به این دو تیم خبر داده و اخیرا نیز اخباری در خصوص کمک ۵۰۰ میلیون تومانی به سپیدرود منتشر شده که منجر به امیدواری هواداران برای حضور دوباره این دو تیم در سطوح بالاتر شده است. هرچند گفته می شود تیم داری حرفه ای توسط شهرداری ها با محدودیت هایی در قانون همراه است اما از آنجا که چندین تیم با نام شهرداری در رقابت های مختلف حضور دارند فوتبال دوستان رشتی انتظار دارند این دو تیم نیز مورد حمایت مدیران شهری قرار گیرند که البته در دوره جدید این خواسته محقق شده است.

توجه به مباحث محیط زیستی، زباله سوز، رودخانه ها و آسفالت معابر

شهردار رشت از همان روز ارائه برنامه ها، ضمن تاکید بر ضرورت توجه به این مباحث، بر لزوم جذب منابع و اعتبارات ملی و کمک سایر نهادها تاکید کرده است و حالا تمام توان خود را برای رایزنی و تعامل بیشتر سایر دستگاه ها به کار بسته است. این اقدام علوی را باید اقدامی واقع بینانه و به دور از شعار دانست چرا که صحبت های پوپولیستی و اقدامات نمادین به طور قطع نمی تواند این معضلات به جا مانده از دهه های گذشته را رفع نماید. او در این مسیر به دیدار نمایندگان و مسئولین استانی و کشوری رفته و به نظر می رسد در آینده نزدیک اتفاقات خوبی در این زمینه رقم بخورد. از سوی دیگر علوی که عملا دوره شش ماهه بهار و تابستان را برای ترمیم آسفالت معابر در اختیار نداشت به سرعت و پیش از آغاز فصل زمستان اجرای عملیات آسفالت معابر اصلی شهر و حتی برخی محلات کم برخوردار را در دستور کار خود قرار داد.

تعامل مناسب با نمایندگان و مدیران استانی و کشوری

یکی ازاقدامات قابل توجه علوی در دوره دو ماهه حضور در راس شهرداری رشت تعامل مناسب با تمامی مدیران ارشد استانی و نمایندگان و برقراری ارتباط مناسب با مدیران مربوطه درسطح کشور بوده است. علوی بر خلاف آنچه که پبش ار انتخابش گفته می شد نشان داد در راستای پیگیری منافع شهر و شهروندان از تمامی ظرفیت ها و سلایق سیاسی و اجتماعی بهره برداری می کند. وی ضمن همراهی با سه نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی توانسته دیدارهای متعددی با مدیران کشوری نیز در جهت پیگیری مواردی چون زمین های نسقی، رودخانه ها، زباله سوز، حمل و نقل انبوه بر و … داشته باشد.

و اما مشکلی که شاید به زودی رفع شود

با همه این اقدامات، که در همین دوره دو ماهه رقم خورده است، علوی مشکلاتی را نیز لمس کرده که با توجه به توانمندی بالای مدیریتی که از خود نشان داده احتمالا به زودی از آنها نیز عبور خواهد کرد. او از یک سو با چالشی به نام کاهش اضافه کار کارکنان مواجه شده و از سوی دیگر انتقاد دو یا سه عضو شورا را در مقاطعی تجربه کرده است. مجموعه شهرداری در این سالها شاهد حضور پرشمار نیروها بیش از حد نیاز سازمانی بوده و هزینه های جاری این مجموعه را به شدت بالا برده است. از سوی دیگر اضافه کارها در شرایطی ثبت می شوند که برخی افراد حتی در ساعات اداری نیز در اداره حضور ندارند. با این وجود بسیاری از پرسنل این مجموعه با تمام توان در سخت ترین شرایط مشغول خدمت رسانی هستند و حقوق کمتری نسبت به سایر دستگاه ها دریافت می کنند که حتی با ثبت اضافه کاری کامل نیز جبران نمی شود. شاید علوی بتواند با افزایش بهره وری و تعریف کارهای مختلف برای پرسنل از این ظرفیت نیروی انسانی بهره برداری بهتری داشته باشد و ضمن تعدیل هزینه های مازاد، انتقادات درون سازمانی را نیز کاهش دهد. از طرف دیگر انتقادات اعضای شورا نیز احتمالا با افزایش سطح رضایت شهروندان کاهش خواهد یافت. بنابراین شاید علوی با به ثمر رساندن پروژه های مدنظر و همراه ساختن شهروندان از این مورد نیز به سلامت عبور کند. شاید در این راه نیازی به امتیاز دادن ها و انتصابات مدنظر برخی افراد نیز نباشد چرا که در نهایت این مردم هستند که عملکرد مدیران را قضاوت خواهند کرد. حتی اگر خدمت به مردم هزینه ای سنگین داشته باشد…

باید گفت تا همینجا علوی در مقایسه با بسیاری از شهرداران کارنامه بهتری داشته و به نوعی برای بسیاری از شهروندان خاطرات دوران ثابت قدم را زنده کرده است. اما شاید با روحیاتی که از او سراغ داریم به همین مقدار نیز راضی نباشد و در ادامه کارنامه ای ثبت کند که آیندگان، شهرداران بعدی را با او مقایسه کنند.