خروجی تقریبا صفر گردشگری رشت؛

نگاهی به تجارب شهرهای بزرگ و ضرورت راه اندازی کمیسیون گردشگری شورا

حرف تازه – کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت به ریاست محمدحسن عاقل منش با توجه به حجم عظیم کارهای عقب مانده در حوزه فرهنگی از همان روزهای آغازین شورای پنجم با انبوهی از مطالبات و نیازمندی های رشت مواجه بود. عاقل منش به پشتوانه تجربه دو دوره حضور در شورای اسلامی شهر رشت، برای […]

حرف تازه – کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت به ریاست محمدحسن عاقل منش با توجه به حجم عظیم کارهای عقب مانده در حوزه فرهنگی از همان روزهای آغازین شورای پنجم با انبوهی از مطالبات و نیازمندی های رشت مواجه بود. عاقل منش به پشتوانه تجربه دو دوره حضور در شورای اسلامی شهر رشت، برای سومین بار به پارلمان شهری راه یافت و ریاست کمیسیون فرهنگی را بر عهده گرفت.

مشکلات مالی گسترده در مجموعه شهرداری و شهر رشت سبب شد تا تمامی اعضای شورا به دنبال راهکاری برای رونق اقتصادی باشند و خیلی زود مساله رونق صنعت گردشگری به عنوان راه نجات رشت مطرح شد و رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا نیز بارها در مصاحبه های خود از ضرورت تبدیل شدن رشت به مقصد گردشگری ۲۰۲۰ سخن گفت.

با وجود آن که رشت از عدم تکمیل شبکه معابر و ترافیک سنگین و همچنین عدم توجه جدی به سیمای شهری رنج می برد اما باید بپذیریم که این شهر نه شهری صنعتی است و نه کشاورزی به تنهایی می تواند پاسخگوی نیازهای روز جامعه شهری رشت و کسب درآمد های پایدار باشد اما وجود جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی، برندهایی چون شهر خلاق، شهر حلال، شبکه شهرهای راه ابریشم و همچنین ظرفیت حضور سالانه ۳۶ میلیون مسافر در استان و سایر مواهب خدادادی و یا داشته های میراثی سبب می شود تا گردشگری به عنوان یکی از مهم ترین صنایعی یاد شود که در آینده می تواند اقتصاد رشت و گیلان را دستخوش تحولاتی شگرف نماید.

با گذشت حدود ۸ ماه از آغاز به کار شورای پنجم و فعالیت کمیسیون فرهنگی و نیز حضور شهردار جدید عملا شاهد خروجی ملموسی در حوزه گردشگری علی رغم تاکیدهای فراوان، در کمیسیون فرهنگی، شهرداری و به طور کلی مجموعه مدیریت شهری رشت نبوده ایم. شاید بزرگترین دستاورد مدیریت شهری در این مدت تبلیغات نسبتا وسیع رسانه ای برای مقصد گردشگری شدن رشت و وعده راه اندازی چند موزه در ساختمان تاریخی میرزا خلیل رفیع و چند نقطه دیگر بوده است.

نگاهی به تجارب سایر شهرها نشان می دهد که شهرهایی چون اصفهان، شیراز، یزد، کرمان، جهرم و همدان به دلیل آن که هدف جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری را دنبال می کنند نسبت به راه اندازی کمیسیون تخصصی گردشگری در شورا اقدام کرده اند و یا تبریز نیز اقدام به راه اندازی سازمان توسعه گردشگری نموده است. در شهر رشت نیز نمی توان از کمیسیون فرهنگی با این حجم از کارهای عقب مانده انتظار داشت به صورت منسجم و هفتگی به امورات مربوط به حوزه گردشگری بپردازد و به همین دلیل ضرورت راه اندازی کمیسیون مستقل گردشگری احساس می شود.

از رئیس کمیسیون فرهنگی شورا و سایر اعضا و مسئولین انتظار می رود به برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی در حوزه گردشگری توجه نکرده و با در نظر گرفتن تجارب شهرهای مطرح کشور در حوزه گردشگری و نظرات فعالین و متخصصین حوزه گردشگری نسبت به ایجاد ساختاری مستقل در حوزه گردشگری اقدام نموده و با راه اندازی کمیسیون گردشگری گام نخست را در جهت مقصد گردشگری شدن رشت محکم بردارند.