نگاهی به ارائه برنامه ۴ کاندیدای شهرداری رشت

ظهر امروز در هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر، آقایان چیتی، ساغری، علیقلی زاده و جذب نامزدهای تصدی پست شهرداری، برنامه های خود را برای اداره شهر ارائه نمودند.

حرف تازه – ظهر امروز در هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر، آقایان چیتی، ساغری، علیقلی زاده و جذب نامزدهای تصدی پست شهرداری، برنامه های خود را برای اداره شهر ارائه نمودند.

مهندس چیتی، پس از تعریف ویژگی های یک شهردار خوب، افزود: شهردار باید موقعیت کنونی را شناخته و از استعدادهای خود به خوبی بهره ببرد.
وی ضمن تعریفی از مدیریت شهری بیان داشت: مدیریت شهری پیچیده است و غیر مستقیم از طریق مردم انتخاب می شود.
چیتی در ۳ برنامه اهداف خود را بیان نمود و طرح های خود را بدین شرح برشمرد: در دید کلی احیا و نوسازی بافت های فرسوده، اجرا کمربندی رشت، قطار شهری، رفع معضل رودخانه ها، زیباسازی ورودی های شهر، احیای تالاب عینک، بهره برداری از پارک ۴۵۰ هکتاری، ارتقای کارخانه آسفالت و کود آلی، اجرای فاز ۲ تصفیه خانه رشت، اجرای فضاهای کوچک فرهنگی در محلات رشت و بازآفرینی پایدار رشت با رعایت مولفه های زیست محیطی فرهنگی و اجتماعی
وی ابراز امیدواری کرد بتواند با کمک اعضای شورا و مسئولان ارشد بخشی از این طرح ها اجرایی گردد.
 
مهندس چیتی افزود: از وضعیت مالی شهرداری باخبرم و لازم است از شهرهای دیگر مطالعه و در نیروی انسانی چابک سازی داشته باشیم. باید اعتماد مردم را بدست بیاوریم و مردم شهرداری را خانه امن ملت بدانند.
رسولی ضمن تشکر از حضور مهندس چیتی ابراز کرد: نکات جالب توجهی در برنامه های ایشان است.
فاطمه شیرزاد نیز افزود: جنابعالی با سابقه مدیریتی ۲۵ ساله، چالش های رشت را بخوبی می شناسید. اشاره ای که برای حل معضلات زیست محیطی و رودخانه ها و هزینه و درآمد شهرداری داشتید، قابل تقدیر است.
عضو شورا، چیتی را سرمایه ای برای این شهر خواند و ابراز امیدواری کرد که شهردار خوبی برای ۴ سال انتخاب گردد و یک سال کافی نیست.
عاقل منش نیز با اشاره به پروژه رصد خانه کوشیار که نیمه کاره رها شده، اظهار داشت: نوع تعاملات با شورای شهر را چگونه تعریف می کنید و راهکار شما برای کسب و کار و رونق حوزه گردشگری و فرهنگی چیست؟
رمضانپور نیز با اشاره به بدهی میلیارد تومانی شهرداری گفت: هزینه های جاری ما بیشتر از بخش عمرانی است. چه برنامه ای برای افزایش درآمد شهرداری دارید که بدهی را پرداخت و مطالبات مردم و طرح های خود را عملیاتی نمایید؟
عضو شورا افزود: کوچکترین بی احتیاطی و عدم تعامل با شورا و مسئولان ممکن است یک بحران ایجاد کند. برای تعامل با سیستم های قضایی، نظامی، نمایندگان مجلس، نماینده دولت و ولی فقیه چه برنامه ای دارید؟
چیتی، خود را مدیر بحران توصیف کرد و گفت: مدیریت بنده مشارکتی است و امکان ندارد با شورا تعامل نداشته باشم. وظیفه شهردار است که با همه و بویژه مردم تعامل داشته باشد. همچنین از مشارکت سرمایه گذاران بویژه سرمایه گذاران خارجی استفاده خواهم کرد.
دومین نامزد، ساغری با حضور در صحن شورا، برنامه های خود را ارائه داد و گفت: ۴۶ رودخانه دائمی در گیلان داریم و رودخانه های رشت پتانسیل مرکز استان است و حوزه آبریز ۲۱ کیلومتر دارد و ۳۰ میلیون متر مکعب آبدهی که بلااستفاده به دریا می ریزد. با رودخانه زرجوب ۸۰ میلیون متر مکعب آب شیرین داریم که ارزش اقتصادی بالایی دارد.
 
وی افزود: برای درآمد پایدار باید پروژه های اقتصادی تعریف کنیم. توسعه رشت باید از رودخانه ها اتفاق بیفتد.
اجرای پل های روگذر با معماری سنتی با استفاده از سرمایه بخش خصوصی، از دیگر برنامه های ساغری بود و در مورد بدهی شهرداری بیان داشت: باید کسی شهردار شود که بتواند این بدهی را بپردازد. لازمه آن ایجاد درآمد پایدار است و سپس دنبال پروژه های قطار شهری، کمربندی، ساماندهی میدان شهرداری و رودخانه ها بود.
سومین نامزد حسین علیقلی زاده بود که در کارنامه مدیریتی خود چند شهرداری را تجربه کرده است.
وی با حضور در تالار شورا اظهار داشت: اعتقاد عجیبی به قدرت رسانه ای دارم و خود مدیریت سرویس شهری روزنامه قانون هستم.
علیقلی زاده رشت را شهر مهربانی ها و شهر شادابی خواند و افزود: روزهای اخیر با حضور در مناطق شهرداری در قالب یک چهره ناشناس وضعیت موجود را بررسی کردم.
مهندس علیقلی زاده ضمن تقدیر از عملکرد مدیران گذشته به وضعیت نامناسب عدم انجام تفریغ بودجه سالهای گذشته و اسناد مالی باز و فقدان اسناد، برخی از نمونه های تخلفات در حوزه های ساخت و ساز در مناطق را بیان کرد.
وی در مورد محاسبه نادرست ارزش منطقه ای هم مواردی بیان کرد و گفت: جرائم ساختمانی هم بازدارندگی ندارد زیرا تعرفه آن بر اساس ارزش منطقه ای تنظیم نشده است.
علیقلی زاده ابراز کرد: ظرف ۱۸ ماه دفاتر خدمات الکترونیک ایجاد می کنیم. متاسفانه در مناطق وحدت رویه در ارائه خدمات وجود ندارد. طرح جامع سیما و منظر شهری را ظرف ۶ ماه تعیین تکلیف می میکنیم. طرح جامع حریم شهر وتعیین تکلیف بناهای میراثی از برنامه های بنده است.
وی ادامه داد: اجرای دایم تئاتر با کمک بخش خصوصی و موسیقی خیابانی، کافه کتاب و کافه موسیقی و … که تجربه اجرای آن را در تهران دارم.
 
شهردار اسبق همدان گفت: مطالعات خوبی در حوزه رودخانه های رشت صورت گرفته و قول می دهم ظرف ۹ ماه فاز اول آن را اجرایی کنم، مدیر سازمان سرمایه گذاری باید مدیریت یک بانک باشد تا بتوان با توزیع اوراق مشارکت و جذب سرمایه های خصوصی بهره برد. ایجاد مرکز آموزش آتش نشانی شمال کشور که درآمدزاست، احیای تالاب عینک، تولی گری اتوبوسرانی به بخش خصوصی و … از دیگر برنامه های نامزد پست شهرداری رشت بود.
اسماعیل حاجی پور پرسش کرد: علت کوتاهی مدیریت جنابعالی در شهرهای قبلی چیست؟ رشت در این زمینه آسیب دیده است.
عاقل منش نیز بیان داشت: بسیاری از زیر ساختها برای فعالیتهای فرهنگی اجتماعی مناسب نیست. املاک ناکافی در این زمینه داریم. چه برنامه ای برای توسعه فرهنگی به کمک بخش خصوصی دارید؟
رمضانپور ابراز کرد: اگر شهردار رشت شدید، پستی در وزارتخانه پیشنهاد شد، رشت
را رها می کنید و اگر شهردار نشدید، حاضرید برنامه های خود را در اختیار مدیریت شهری قرار دهید؟
شیرزاد نیز علیقلی زاده را از جنس نصرتی شهردار اسبق دانست و سوال نمود: در حوزه توسعه بقعه خواهر امام و حوزه سلامت مردم چه برنامه هایی دارید؟
علیپور نیز گفت: ابتدا افکار ما شوراییان را پالایش بکنیم، ناکارآمدی در مدیریت شهری داریم. وضعیت کارگران خوب نیست. به ما کمک کنید چگونه انتصابات مدیران را انجام خواهید داد؟ تاکنون انتصابها بی ضابطه و با روابط بوده است. اگر اعضای شورا شما را در انتصابات در منگنه گذاشتند، چه رویه ای در پیش میگیرید؟
علیقلی زاده برخی از تجربیات مدیریتی خود را بیان کرد و افزود: بنده غیر بومی هستم و اعضای شورا می توانند مدیران شایسته را معرفی و در یک کمیته انتصابات فرد شایسته انتخاب گردد. شهردار قبلی بدقولی کرده، رئیس جمهور هم شوم، باز ولی بنده به رشت متعهد می مانم.
وی در حوزه فرهنگی هم گفت: وظیفه داریم ۲۰ درصد درآمد شهرداری را برای حوزه فرهنگی هزینه کنیم. به راحتی می توان از حوزه فرهنگی به کمک بخش خصوصی اقتصاد را رشد داد.
در ادامه جلسه، علوی رییس شورای اسلامی شهر رشت اظهار داشت: رضا میرعباسی، رحیم شوقی، نوربخش، میرحسینی، گزینه هایی بودند که برای ارایه برنامه در شورا حضور نیافتند.
رئیس شورا بیان داشت: مقرر گردیده بود که اسماعیل حاجی پور، رییس سنی شورا، بررسی هایی در مورد آیین نامه ابلاغی بررسی هایی داشته باشند.
علوی افزود: ضمن اینکه برخی از گزینه ها به دلیل نداشتن شرایط آیین نامه، برای ارائه برنامه دعوت نشدند. هر تصمیمی امروز گرفته شود، ضامن اجرا و تبعات آتی خود شوراست.
 
حجت جذب، عضو شورا بعنوان آخرین نامزد پست شهرداری برنامه های خود را ارائه داد و بیان داشت: اگر قرار است اتفاق خوبی در این شهر بیفتد، اعضای شورا، نهادهای نظارتی و کارکنان شهرداری باید منسجم شوند.
وی برنامه های خود را در ۶ محور ارائه نمود و اظهار داشت: شهردارانی با برنامه های بزرگ دیدیم ولی خروجی خوبی نداشته و از نقطه ایده آل بسیار دور هستیم. در حوزه مدیریتی و برنامه ریزی، برنامه دارم، برنامه راهبردی تدوین شده، استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و نخبگان، توانمندسازی کارکنان با آموزش، نظام مند نمودن ساز و کار انتصابات، اولویت پرداخت حقوق، تعیین تکلیف نیروهای قرادادی، یکسان سازی پرداخت نظام هماهنگ حقوق، ساماندهی کارکنان شرکتی زیر نظر تعاونی شهرداری، رسیدگی به وضعیت کارکنان حجمی، برنامه ریزی برای رفع بدهی صندوق بازنشستگی، جلوگیری از ابلاغ های خارج از چارچوب و ساماندهی نیروهای انسانی، شفاف سازی در حوزه مالی از جمله این برنامه ها است.
وی در مورد برنامه های حوزه شهرسازی ادامه داد: تدوین سیاست های تشویقی در بافت های ناکارآمد، با استفاده از کمک دولت، احیای بافت تاریخی به کمک بخش خصوصی، رفع موانع قانونی در املاک نسقی، نماسازی ساختمانها طبق دستور العمل شورا، بازنگری پیاده راه با هدف دسترسی خودروها، اجرای ممیزی املاک، آماده سازی بسته های سرمایه گذاری، تهیه برنامه زمان بندی شده برای چک های برگشتی و …
نامزد پست شهرداری برنامه های خود را پیرامون کاهش ترافیک و نیز ارائه داد و ابراز کرد: اجرای قطار شهری، فیبر نوری، محور دوچرخه و بازگشایی معابر از جمله این برنامه هاست.
رئیس کمیسیون بودجه شورا با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و بودجه دولت تصریح کرد: دولت بودجه خود را انقباضی بسته و این اتفاق درآمد شهرداری ها را تحت تاثیر قرارداده و درآمدهای شهرداری کاهش می یابد.
جذب با اشاره به ماده ۲۴ قانون نوسازی به استفاده از حریم رودخانه در توسعه شهری اشاره نمود و افزود: با استفاده از ظرفیت کمیسیون ماده ۵ می توان حریم رودخانه ها را آزاد و آورده اقتصادی برای رشت ایجاد نمود.
وی ادامه داد: انتقال کارخانه آسفالت به شهرک سپیدرو و کارایی با ۳ شیفت کاری از برنامه های عمرانی است.
جذب اجرای مونوریل بر رودخانه های رشت با استفاده از الگوی گردشگری در آلمان را راهکاری برای جذب گردشگر در رشت خواند.
در ادامه بهراد ذاکری سوال پرسید: ارائه برنامه نامزدها نمایشی است و تاثیری در انتخاب ندارد. طبق تحقیق شخصی، مدیر تدارکات هستید که جزو مدیر میانی محسوب نمی شوید. اگر وزارت کشور تایید نکرد، هزینه تبعات بعدی را می پذیرید؟
مردم برای حضور در شورا به شما رای داده اند، حضور جنابعالی در کسوت شهردار و ورود احتمالی جنابعالی در انتخابات مجلس به دلیل تصمیمات شورا با اصول اخلاقی مغایرت دارد. شخصا بنده بشما ارادت دارم. تبعات احتمالی انحلال شورا به دلیل عدم اعطای حکم وزارت کشور را می پذیرید؟
رسولی هم بیان داشت: نیم ساعت دیگر احتمالا به جنابعالی به عنوان شهردار منتخب تبریک خواهیم گفت ولی به نظر می رسد طبق آیین نامه جدید حکم شما صادر نشود.
عضو شورا افزود: جنابعالی حقوق خوانده اید، ممکن است هر فردی در وزارت کشور ادعا کند این انتخاب خلاف قانون است. اگر رای دیوان خلاف رای شورا بود، چه پاسخی دارید؟
شیرزاد نیز اظهار داشت: حب و بغضی نیست. شما مرد قانون هستید و ما هم حرفی پنهانی از مردم نداریم، شفاف با مردم در میان خواهم گذاشت.
سخنگوی شورا با اشاره به این آیین نامه تصریح کرد: ایا این شرایط طبق آیین نامه در شما هست؟ این انتخاب یک فرصت سوزی و خودزنی سیاسی است. چشم مردم به این خانه است. نمی خواهیم دوباره به عقب برگردیم ولی باید به وظیفه نمایندگی خود عمل کنیم. شاید شما هم بیگناه هستید اما همکاران پیشکسوت ما باید پاسخگوی شهر، مردم و دیگر اعضای شورا باشند.
احمد رمضانپور نیز ادامه داد: این آیین نامه به سراسر کشور ارسال شده اما تبصره هایی برای معادل سازی هست. آیا تبصره این ایین نامه به رئیس شورا ابلاغ شده؟ قطعا ابلاغ نشده. بنده از وزارت کشور پیگیری کردم و گفتند منع قانونی ندارد.
عضو شورا افزود: دنبال این بودیم فرد بومی بیاوریم و سلامت نفس داشته باشد و این سلامت را در آقای جذب دیده ام. اگر دلسوزان انقلاب و اسلام هستیم، اصولگرا و اصلاح طلب به همین گزینه ختم می شود.
در کل کشور فقط رشت حساسیت بخرج می دهد زیرا هنوز بخشنامه های آن نیامده است. هر کس بابد پاسخگوی عملکرد خود باشد. امیدوارم هر اتفاقی افتاد و وزارت کشور هم تایید کرد، همه اعضای شورا دست بدست هم داده شهر را آباد کنیم.
عاقل منش نیز با اشاره به سوابق کاری جذب افزود: با توجه به حجم بالای کار در شهرداری و سازمانها و لزوم حضور در جلسات متعدد که وقت گیر است، آیا دچار روزمرگی نمی شوید و یا در اجرای برنامه ها دچار مشکل نمی شوید؟ آن هم با حجم بالای بدهی شهرداری
رئیس شورا نیز اظهار داشت: علت اینکه پذیرفتم بر خلاف آیین نامه، آقای جذب برنامه ارائه دهد، تاکید ۶ عضو شورا بود. استدلال های اعضای شورا نیز قابل پذیرش است و شهرهای اراک و یزد نیز همین چالش را دارند. اسماعیل حاجی پور نیز از طرف شورا قرار بود از طرف شورای شهر پیگیر بخش نامه و تاییدیه ضمنی وزارت کشور باشند.
حاجی پور توضیح داد: اگر قرار باشد آقای جذب مجلس را به رشت ترجیح دهد، خیانت به رشت است.
وی افزود: بنده خواهان ارائه برنامه همه نامزدها بودم. ضمن اینکه مسئولیت ابلاغ بخشنامه ماده ۵ بر عهده وزارت کشور بود که هنوز ابلاغ نکرده است.
عضو شورا تاکید کرد: نه یک نفر که همه اعضای شورا باید بفکر شهر بوده و از وزارت کشور پیگیر استعلام آیین نامه باشند.
در پایان این بخش جذب، رها کردن رشت به خاطر مجلس را منتفی دانست و تاکید کرد این کار اخلاقی نیست.
حجت جذب ابراز کرد: خدا را گواه میگیرم که برای نفس خودم نبوده و از خودم گذشتم و این توانمندی را در خود دیدم و به این نتیجه رسیدم که مشکلی در رزومه بنده نیست.

 در پایان این جلسه حجت جذب با ۶ رای به عنوان شهردار منتخب معرفی شد. رضا ساغری نیز ۴ رای کسب کرد.