نکات کلیدی سفر به هندوستان

هند سرزمین عجیبی است و اعجاب هند برای معبد های مختلفی از مذاهب متنوع است که هنوز هم با گذشت هزاران سال فعال است و دیدن آیین و آداب و رسوم هندی ها و بناهای اعجاب انگیز و خلق و خوی مردمان هر کسی را مجذوب این سرزمین بسیار بزرگ می کند و برای دیدن از این معابد بزرگ و فاخر نکات سفر به هندوستان را بدانیم تا سفری دلپذیرتر داشته باشیم. 

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، یکی از منابع درآمدی هندی ها از راه صنعت گردشگری است که بسیار برایشان اهمیت دارد و بسیاری از اوقات بر خدمات رفاهی مسافران می افزاید. در هند هم هر قدر که بتوانید خرج کنید میتوانید از امکانات بهره مند شوید.

در این سرزمین انواع هتل ها، هاستل ها و محل های اقامتگاه وجود دارد. الی گشت در این مقاله برای سفر به هند  نکاتی را درنظرگرفته و برای شما مخاطب اهل سفر توضیح میدهد چرا که وقتی به هندوستان سفر کنید بسیاری از پدیده های سفر  ممکن است در ذوق شما بخورد و انتظار خیلی از اتفاق ها را نداشته باشید اما با توضیح مواردی سعی شده در این مقاله که  با دیدن تفاوت ها دیگر سرزمین ها، بتوانیم بهتر آن را درک کنیم و لذت ببریم.

سفر به هندوستان به صورت فردی و یا گروهی

این مهم است که شما وقتی به هندوستان سفر می روید آیا با تور و یا گروهی سفر می روید و یا به صورت فردی و یا  دو الی سه نفر تصمیم سفر به این سرزمین را دارید. از نکات سفر به هندوستان این است چه پکیجی را انتخاب می کنید. در سفرهای که با تور هست و از ایران به مقصد هندوستان می روید در بسیاری از مواقع شما با زندگی و آداب و رسوم مردم هند و یا معبد های خاص آشنا نمی شوید چرا که مسیرهای تور مشخص است و برای اینکه بتوانند کنترل کیفیت بهتری برای تور داشته باشند، بیشتر از جاذبه های معروف دیدنی را بازدید می کنند.

با این حال بستگی دارد شما چه نوع توری و با چه مدت زمانی انتخاب میکنید معمولا یک مسیر گردشگری در هندوستان است که به نام مثلث طلایی جیپور، دهلی، آگرا هست و بیشتر تورهای گردشگری این مسیر را دارند هر چند که مسیر های دیگری نیز هست و زمان سفر به این مناطق مهم است که انتخاب شما در تابستان و یا زمستان است. به طور مثال سفر در تابستان به خصوص در منطقه راجستان  بسیار عالی است که هوای مطبوع و باران های موسمی  را دارد.

اگر تنها سفر می کنید چه مسیری را انتخاب می کنید دیدن معبد های خاص چون معبد فیل، موش ها، گاو برای شما الویت است یا دیدن بناهای تاریخی، و یا هر دو و با توجه به پهناور بودن این سرزمین باید برنامه ریزی سفری داشته باشید. بسیاری برای دیدن طبیعت بکر و شگفت انگیز و  رفتن به  رشته کوه هیمالایا این مسیر را انتخاب می کنند که در شرق هند است و قوانین به خصوص خود را دارد.

تاج محل در کشور هندوستان

وضعیت حمل و نقل در هندوستان

در این کشور از انواع حمل و نقل هوایی، قطار، اتوبوس های بین شهری می توانید استفاده کنید. یکی از نکات سفر به هندوستان دانستن وضعیت حمل و نقل در شهرهای آن است. ریکشا، انواع موتورها، تاکسی و اتوبوس های بین شهری هست که ارزان ترین وسیله حمل و نقل برای شما داخل شهر اتوبوس ها هستند. با ریکشاها می توانید تجربه خوبی داشته باشید اما اگر امنیت وسایل نقلیه در هند بسیار برای شما مهم است از تاکسی و اتوبوس استفاده کنید. ترافیک در شهرهای شلوغ هند امر عادی است به خصوص در دهلی، جیپور، بمبئی، بنگلور و…… پس در جابه جایی شهر کلافه نشوید و توقع ترافیک های زیاد داشته باشید. در هنگام سوار شدن از اتوبوس های داخل شهری ممکن است بعد از چند گروه نوبت به شما برسد پس صف اتوبوس را در نظر بگیرید.

اصلا نگران نباشید در دل همین ترافیک و صف ها با خلق و خوی مردمان ایالت های مختلف هند آشنا می شوید و می توانید آداب و رسوم شان درک کنید. در بعضی از ایالت ها در خیابان هایش گاو نیز می بیند و به طور مثال در خیابان ها ی ایالت راجستان این امر طبیعی است چرا که در این ایالت هندو ها گاو را مادر دوم می نامند و از نماد های آیین هندو است. یادتان باشد گاو های هندی گاهی بسیار عظیم الجثه هستند و از هیبت و بزرگی شان شاید  بترسید پس با فاصله از آن ها باشید‌.

نکات سفری در هندوستان
مساله دیگری که برای توریست ها کلافه کننده است صدای بوق به همراه ترافیک که هر بیست ثانیه یک بار ماشین ها  بوق  میزنند و این شیوه برای بیرون کردن انگلیسی ها حدود ۱۰۰ سال  قبل بوده است که در هندوستان باقی مانده است. پس ممکن است برای مسیر طولانی سردرد بگیرید و یک قرص مسکن سردرد با خود داشته باشید.  به خاطر گرد و خاک زنان و مردان موتورسوار تمام روی خود را می پوشانند پس از وضعیت ظاهری آن ها تعجب نکنید.

دیدن معابد هند

یکی از جاذبه های هند دیدن معابد آن است و از نکات سفر به هندوستان آگاهی از شرایط و ویژگی ها خاص معبد ها است. در بسیاری از مواقع باید قوانین و آداب هر معبد را جستجو و بررسی کنید. در بسیاری از معبد های هند اجازه عکس برداری ندارید و باید به این امر احترام بگذارید. انواع معبد در هند وجود دارد اما مهم ترین آن معبد فیل در ویرانه های هامپی، معبد کارنی ماتا که معبد موش ها نیز هست، معبد ویرپوکشا از معابد عجیب هندی است. معبد کارنی ماتا یا معبد موش در ایالت راجستان طوری است که شما بین صد موش راه میروید.

هندی ها در این بخش اعتقاد دارند اگر موشی  از روی پایتان را شود خوش شانسی می آورید، دیدن هر کدام از این معابد شرایط خاص خود را دارد. پس قبل از بازدید هر معبد آن را بررسی و شرایط خود را بسنجید که دوست دارید بروید یا نه. در بسیاری از معبدها باید کفش خود را درآورید، گاهی اگر سرچ نکردید به پیروان آیین حاضر در آنجا دقت کنید و کمی دورتر از معبد آداب دقیق شان را بپرسید.

نکات سفری در هندوستان

لباس های رنگارنگ، بازارهای خوش عطر، بوی عود

هندی ها حدود یک میلیارد و دویست میلیون جمعیت دنیا را دارد و سفر در این شهر  شلوغ آرامش و جاذبه های دیدنی چون صنایع بینَظیر هندی، لباس های رنگارنگ را دارد. از نکات سفر به هندوستان رفتن به بازارهای رنگارنگ آن است. در هند به راحتی می توانید لباس های خنک نخی راحت پیدا کنید. در هر شهر اگر رفتید پیشنهاد الی گشت به شما این است به جای مرکز خرید بزرگ بازار آن را تجربه کنید که جنس های ارزان تر را پیدا میکنید البته اگر با شلوغی میانه ی خوبی دارید. یکی از مدل لباس زنانه هند پنجابی ها هستند که میتوانید گاهی با شلوار و شال و گاهی به صورت تک فقط پیراهن آن را بخرید.

این لباس زنانه در طرح ها و رنگ های مختلفی است و پوشش بسیار زیبا است که در نوع سنتی و مدرن وجود دارد. معمولا شلوارهای گشادی دارد اما گاهی از قسمت مچ دارای کش است و تنگ شده است. در کل در این بازارها از شیره مرغ تا جان آدمیزاد را گاهی پیدا می کنید. یادتان باشد حتما برای خرید پول رایج هندی و روپیه داشته  باشید اما بسیاری از مغازه ها نیز دلار را  از شما دریافت میکنند. ادویه ها، زردچوبه، چای ماسالا و عود از سوغاتی کم حجم و با کیفیت هند است. چنانچه تنها سفر رفتید اگر در بازار ها یک راهنمای هندی داشته باشید بهتر است. تا راحت تر خرید کنید و بازار گردی حسابی داشته باشید.

بازار سنتی هند

غذاهای گیاهی در هند و درنظرگرفتن سیستم گوارشی

از نکات سفری در هندوستان رعایت خوردن غذاهای مخختلف است چرا که گاهی در بعد ورود و چندین بار خوردن غذای گیاهی دستگاه گوارش شما بهم بریزد و معده درد بگیرید و یا منجر به بیرون روی در شما شود نگران نباشید قرص ضد بیرون روی قبل از سفر در کوله و چمدانتان داشته باشید. در غذاهای گیاهی آن دسته که با برنج است و گیاه کم تری دارد بخورید و از خوردن غذاهای سرخ شده و چرب گیاهی پرهیز کنید. در بسیاری از ایالت ها توریستی انواع رستوران ها وجود دارد، که می توانید بنا به دلخواه خود انتخاب کنید اگر دوست دارید انواع رستوران را راحت و سریع بشناسید در الی گشت بیست مورد از بهترین رستوران های هند را بخوانید.

اگر گیاه خوراکی با سیستم بدنی شما هماهنگ است هند برای گیاه خواری بسیار خوب است و بهترین رستوران های گیاهی در جهان را دارد. از خوردن غذاهای خیابانی نیز صرف نظر کنید به خصوص اگر معده حساسی دارید شاید ارزان باشد اما گاهی به خاطر عدم رعایت بهداشت مناسب نباشد و اگر مایلید حتما از اغذیه  فروشی معروف که در لولنلی پلنت و تریپ ادوایزر گفته شد استفاده کنید  در انتخاب آب آشامیدنی دقت کنید و حتما  آب معدنی شرکت های معروف هند را بخرید و بیاشامید. البته در هند به راحتی می توانید انواع میوه های استوایی را تجربه کنید که طعم های شیرین و گرم لذیذی دارد. و از نوشیدنی های مختلف میوه ای لذت ببرید.

غذاهای گیاهی در هند

نکات بهداشتی در هند

گاهی بوی بد شما را آزار میدهد به خصوص اگر در شهرهای کوچک و روستاهای هند بروید و یا از آن را شوید، و با تصویر مدفوع در رودخانه های هند مواجه می شوید، از دیگر نکات سفر به هندوستان شرایط بهداشتی در ایالت های مختلف است.  اگر بهداشت برای شما بسیار مهم است اصلا به سمت روستاها و شهرهای کوچک نروید چون ممکن است برایتان آزار دهنده باشد و اگر سفری راحت و بی دغدغه میخواهید تورهای سفری بهترین شرایط برای شما است که از نوع هتل، مسیر و راهنمای گردشگری و ماشین در اختیار مطلع باشید و دغدغه های بهداشتی نداشته باشید.

اماکن گردشگری در هند

ورودیه های اماکن گردشگری در هند اصلا ارزان نیستند و اگر تصمیم دارید که بیشترین اماکن را ببنید باید نرخ ورودیه ها را در نظر بگیرید و از قبل در هزینه های سفر خودتان برایشان برنامه ریز کنید. برای بسیاری این مورد گاهی فراموش می شود و یا بدون اطلاع دقیق قیمت از جاذبه ها پولی در نظر میگیرند که باید حتما این مورد را در نکات سفر به هندوستان به یاد بسپارید.

بناهای تاریخی هند

در هند از پلاستیک استفاده نمی شود

چون هند حدود یک میلیارد و دویست میلیون نفر جمعیت دارد طبق برنامه ی محیط زیستی استفاده پلاستیک در سر تا سر هند ممنوع است. از نکات مهم در سفر به هندوستان  این است که در هنگام خرید توقع پلاستیک ن نداشته باشید و حتی اگر خودتان از قبل دارید ممکن است به شما تذکر داده شود به خصوص در فروشگاه های هند با خود به هیچ عنوان پلاستیک نبرید. این امتیازی در کشور هندوستان  که هم در ایالت های بزرگ و کوچک و حتی روستاها نظارت می شود و یکی از اهداف بلند محیط زیستی به حساب می آید.

دیدن زاغه ها و گدایان در هند

متاسفانه در هند یکی از کشورهایی است که نظام طبقاتی آن بیداد می کند یکی از نکات سفر به هندوستان که بسیار مهم است و باید یادتان باشد این است که به گداها و کودکان گدا پولی پرداخت نکنید چون به محض پرداخت به یک کودک ده ها کودک دیگر به شما هجوم می آورد و طعم سفر را ممکن است برایتان تلخ کند. بهترین راه حل این است که از دادن پول به زاغه نشینان و گدایان خود داری کنید و در بسیاری از محل ها مراقب کیف خود باشید.

جاذبه های بی نظیر هند

در هندوستان شما انواعی ار جاذبه های بی نظیر می بینید از فستیوال های مختلف، رنگ های متنوع، لباس های رنگارنگ، صنایع دستی  بینظیر، آداب و رسوم اعجاب برانگیز که تجربه سفری جالب و مهیج و دیدنی برایتان فراهم می شود.

نکات سفری در هندوستان

بدانید که هند سرزمین ناممکن ها است پس نکات سفری آن را جدی بگیرید. یکی از شیوه های سفر به هند به هر گردشگری می آموزد که اعتقاد به آداب و رسوم و آیین ها داشته باشد هر چند اگر از لحاظ ذهنی برایشان منطقی نباشد. این اصلی که در هند رعایت می شود و با وجود صدها مذهب نو و کهنه اختلافات و جنگ های مذهبی بزرگی نداشته اند و از این بابت صلح دوست بوده اند. بسیاری از مسائل هند مانند گاو ها در خیابان های، معابد خاص حیوانات از اعجایب است که در هیچ جای دنیا پیدا نمی کنید و قبل از سفر هند با بررسی و مطالعه و دیدن مستند ها خودتان را آماده کنید که به درک فرهنگ ها کمک می کند. الی گشت برایتان سفری خاص و رویایی در هند آرزو میکند.

منبع: travelsim.com