نکات نگهداری از خرگوش در منزل

نگهداری از خرگوش در منزل. داشتن یک حیوان خانگی تقریبا برای هرخانه ضروری است مخصوصا اگر نکات نگهداری از آن ها را بلد باشیم دیگر مشکلی نیست. خرگوش از آن جمله حیوانات خانگی است. همراه ما باشید.

به گزارش قلم آزاد، با نکات نگهداری از خرگوش در منزل  در این مطلب همراه شما هستیم.

حرف تازه نوشت:

وسایل نگهداری خرگوش در خانه :

قفس خرگوش

قفس خرگوش باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا حیوان بتواند آزادانه در آن حرکت کند. قفس خرگوش باید کاملا امن و ایمن باشد.

تشک خرگوش

جای خرگوش برای خواب هرگز نباید سفت یا چوبی باشد. با توجه به نوع خرگوشی که دارید، تشک مناسبی برای او تهیه کنید و زیر قفس قرار دهید. تشک خرگوش باید حس نرمی و آرامش به خرگوش بدهد.

یک جعبه کوچک

خرگوش‌ها در جعبه‌های کوچک احساس راحتی بیشتری دارند. بهتر است چند جعبه در سایزهای متفاوت با رنگ‌ها و بافت‌های مختلف تهیه کنید و اجازه دهید خودِ خرگوش جعبه مورد نظر خود را انتخاب کند. این جعبه هرگز نباید از سفال یا خاک رس ساخته شده باشد، زیرا در تنفس خرگوش مشکل ایجاد می کند.

کاسه سرامیکی بزرگ

غذای خرگوش را باید در این کاسه برایش سرو کنید. ظرف غذای خرگوش باید به اندازه کافی سنگین و بزرگ باشد تا خرگوش هم نتواند آن را به راحتی تکان دهد و هم اینکه غذای کافی درون ظرف جا بگیرد.

بطری آب مخصوص

بطری آب باید به قفس خرگوش وصل باشد. اگر متوجه شدید که بطری خرگوش را کلافه کرده، آن را از قفس جدا کنید و از یک کاسه سرامیکی دیگر برای آب خوردن استفاده کنید.

علف خشک و یونجه

غذای مورد علاقه و مناسب با بدن خرگوش‌ها یونجه است و هضم آن برای بدنشان راحت است. یونجه سبز تازه بهترین نوع یونجه ای است که باید به خرگوش بدهید. فیبرهای کافی از طریق این علف به بدن او می‌رسد. برای بچه خرگوش‌ها حتما یونجه‌ها را خرد کنید. خرگوش‌ها سیب و گیلاس هم دوست دارند.

مراقبت از خرگوش در منزل

نکات مراقبت از خگوش :

دمای محیط: خرگوش‌ها می‌توانند دمای بین ۴ تا ۲۷ درجه سانتیگراد را تحمل کنند، البته دمای مناسب برای آنها ۱۶ تا ۲۲ درجه سانتیگراد است.

آب: حتما ظرف آبخوری خرگوش را چند روز یکبار کاملا تمیز بشویید و همواره آن را پر از آب در محل نگهداری خرگوش بگذارید.

بیماری‌های خرگوش: حتما خرگوش را به طور مرتب برای معاینه و چکاپ کلی نزد دامپزشک ببرید. واکسیناسیون خرگوش نیز بسیار مهم است، زیرا از بروز انواع بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

تغذیه خرگوش: خرگوش‌ها گیاهخواراند. این حیوان به انرژی، فیبر و پروتئین نیاز دارد. غذاهای عمده‌ای که می‌توانید برای تغذیه خرگوش استفاده کنید شامل: ذرت، گندم، جو، جو دو سر (یولاف) و چاودار است. همچنین پروتئین مکمل مانند بلغور سویا و یونجه باعث رشد بهتر خرگوش می شود.

همچنین انواع میوه مانند سیب، گلابی، موز، خربزه، هندوانه، توت فرنگی، هلو، انگور بی هسته و گیلاس هم برای خرگوش مناسب هستند. از بین سبزیجات نیز هویج، کلم، گوجه فرنگی، کاهو و لوبیا سبز گزینه‌های خوبی هستند. حتما در تغذیه خرگوش‌ تنوع غذایی را رعایت کنید و به مدت طولانی از یک یا چند نوع ماده غذایی محدود استفاده نکنید.

مشکلات نگهداری خرگوش :

۱: با توجه به اینکه خرگوش‌ها نیاز دائم به دسترسی یونجه خشک دارند، این موضوع می‌تواند مشکلاتی برای افراد مبتلا به آلرژی به یونجه ایجاد کند.

۲: خرگوش‌ها دندان‌ها و پنجه‌های بسیار تیزی دارند.

۳: چند بیماری مشترک از خرگوش به انسان وجود دارد، اما هیچ کدام بطور طبیعی برای افراد سالم نگران‌کننده نیست. مثلا Cheyletiella می توانند یک خارش خفیف در انسان ایجاد کنند.

۴: آلودگی با باکتری پاستورلا مولتوسیدا در خرگوش

۵: انتقال کزاز از خرگوش به انسان

۶: خطر وجود یکی از سویه های باکتری بوردتلا به نام Bordetella bronchiseptica حتی در خرگوش سالم که باعث ایجاد بیماری سرفه خفیف در انسان می‌شود.

۷: خطر انتقال بیماری قارچی رینگ ورم یا کچلی خرگوش از خرگوش به انسان.

۸: از لحاظ تئوری، سالمونلا، لیستریا و شبه توبرکلوز نیز می‌تواند از خرگوش‌ها به انسان منتقل شود، اما این خطر بسیار ناچیز است.

مشکلات نگهداری خرگوش