مرتضی شریفی در گفتگو با حرف تازه مطرح کرد؛

نوسازی ناوگان و پوشش مناطق کم برخوردار / ضرورت مقابله با ۱۶ هزار مسافربر شخصی

حرف تازه : در حاشیه مراسم رونمایی از ۲۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده در رشت، مرتضی شریفی مدیر عامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهری رشت دقایقی به گفتگو با حرف تازه پرداخت. اولویت مسیر تردد اتوبوس های جدید در مسیرهای کم برخوردار تری مثل مسکن مهر خواهد بود در این گفتگو شریفی […]

حرف تازه : در حاشیه مراسم رونمایی از ۲۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده در رشت، مرتضی شریفی مدیر عامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهری رشت دقایقی به گفتگو با حرف تازه پرداخت.

اولویت مسیر تردد اتوبوس های جدید در مسیرهای کم برخوردار تری مثل مسکن مهر خواهد بود

در این گفتگو شریفی با اشاره به اضافه شدن ۲۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی رشت گفت: اولویت تردد این اتوبوس ها در مناطق کم برخوردار است. مناطق حاشیه شهر و مسیرهایی مثل مسکن مهر، جعفر آباد، لاکانشهر، آسایشگاه معلولین و پسیخان از جمله نقاط در نظرگرفته شده هستند و این اتوبوس ها بیشتر حوزه های حاشیه شهر را پوشش می دهند و علاوه بر آن در مسیرهای ترددی که برای محورهای بی آر تی در نظر گرفته شده است به ناوگان اضافه می شوند. مطالعات طرح جامع هم انجام شده است و خروجی آن کار کارشناسی و مطالعاتی که مشاورین ما در بحث به روز رسانی طرح جامع داشته اند را در این تصمیمات نظر گرفته ایم.

وی با تایید این موضوع که عرض برخی معابر از جمله مسیر دسترسی به مسکن مهر و لاکانشهر مناسب نیست تصریح کرد: این موضوع بیشتر در حوزه معاونت عمرانی است؛ اما قطعا عریض تر شدن معابر و مناسب سازی مسیرها در اولویت های شهرداری قرار دارد.

سهم اتوبوسرانی در مسافرت های درون شهری رشت باید ۵۰ درصد باشد اما امروز بین ۴ تا ۸ درصد است

مدیر عامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهری رشت مهم ترین و اولویت دار ترین بحث در برنامه های پیش رو در حوزه حمل و نقل را نوسازی ناوگان رسیدن به استاندارد های لازم عنوان کرد و افزود : با استانداردها فاصله زیادی با آن داریم. امروز سهم ناوگان حمل و نقل عمومی در بحث خودروهای انبوه بر از حدود یک میلیون و هفتصد هزار مسافرت درون شهری روزانه سهم اتوبوسرانی بین ۴ تا ۸ درصد است در صورتیکه باید ۵۰ درصد باشد و سهم تاکسیرانی براساس استاندارد باید ۲۵ درصد باشد اما عملا امروز ۵۰ درصد است. این هم فشار مضاعفی را به حوزه تاکسیرانی وارد می کند و هم شهروندان را از خدمات ارزان قیمت محروم می کند.

پوشش مناطق کم برخوردار و نگهداری اتوبوس ها از اولویت های سازمان است

مرتضی شریفی با تاکید بر اینکه پوشش مناطق کم برخوردار و نگهداری این اتوبوس های بازسازی شده از مهم ترین برنامه های سازمان است اظهار داشت: اگر امکان تصدی گری وجود داشت بعد از این همه سال به ۱۲۰ اتوبوس فرسوده نمی رسیدیم. عملا در بخش بهره برداری، برون سپاری خدمات از جمله مهم ترین برنامه های ما است. اسناد مناقصه در حال تهیه است. بخش خصوصی قطعا این اتوبوس ها را بهتر نگهداری خواهد کرد و خدمات بهتری را ارائه خواهد داد.

در بحث نوسازی تعدادی از تاکسی ها با جایگزینی خودروهای منطقه آزاد منتظر مجوز از شورای ترافیک استان هستیم 

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای نوسازی تاکسی های شهری توصیح داد: در زمینه خودروهای لوکس سوار یا شبه همگانی مثل تاکسی، نوسازی ناوگان موضوع بسیار جدی است. رایزنی ها و اقداماتی هم صورت گرفته است. امروز در شهر رشت از حدود ۱۵۰۰ دستگاه خودروی فرسوده ۴۰۰ دستگاه استقبال شده و نوسازی صورت گرفته است. علاوه بر آن نوسازی ناوگان تاکسیرانی با استفاده از ظرفیت خودروهای منطقه آزاد جزء برنامه های اصلی مااست و به محض اینکه مجوز از شورای ترافیک استان صادر شود حتما بحث نوسازی انجام خواهد شد.

اکثر تاکسی ها در نقاط مرکزی شهر متمرکزند / تاکسی های قانونی از محورهایی که حق قانونی آنها است فراری می شوند

شریفی در پاسخ به سوالی در خصوص عمده ترین مشکل تاکسی داران از نگاه این سازمان اذعان داشت: علاوه بر مسائل سخت افزاری، پراکنش تعداد خودروها در محورهای مواصلاتی یکی از مشکلات عمده است که کاملا سنتی و مبتنی بر سالیانی که سپری شده انجام شده است و هیچ کار کارشناسی شده ای وجود نداشته است. عملا ۷۰ – ۸۰ درصد ناوگان تاکسیرانی در محورهای بافت مرکزی شهر است و در این منطقه متمرکزند و مناطقه حاشیه ای کاملا محرومند. علاوه بر آن هجوم ۱۶ هزار مسافربر شخصی روزانه به شهر رشت ، تمام برنامه ریزی و نظم و انضباط را تحت الشعاع قرار می دهد و خودروهای قانونی از محورهایی که حق قانونی آنها است فراری می شوند. اجرای طرح جامع ترافیکی جدا از بحث سخت افزاری سختی های خاص خودش را دارد و تلاش می کنیم تا بتوانیم به آن دست پیدا کنیم.

در یک برهه زمانی همزمان با هدفمندی یارانه ها تعداد تاکسی های رشت را از ۳ هزار به ۶ هزار رساندند اما طرح جامع به ما می گوید همان ۳ هزار تا کافی بود

وی سررشته بخش عمده ای از مشکلات تاکسی داران را در حضور مسافربرهای شخصی دانست و خاطر نشان کرد: علاوه بر آن در یک برهه زمانی همزمان با هدفمندی یارانه ها تعداد تاکسی های رشت را دو برابر شد و از حدود ۳ هزار تاکسی به ۶ هزار تاکسی رسید در صورتیکه طرح جامع امروز به ما می گوید که همان ۳ هزار تاکسی کافی بود. این دو مورد بود که به درامد حوزه تاکسیرانی آسیب زد.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهری رشت در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش چشمگیر نرخ کرایه های های تاکسی تصریح کرد: امروز تعیین نرخ در حوزه حمل و نقل به طوریکه بتوانیم تقاضای جامعه هدف را کنترل کنیم در چند کاربری باید تعیین تکلیف شود؛ تاکسی، مینی بوس، ون و اتوبوس. طبیعتا هرچه وسیله ای سریع تر و سهل الوصول تر و لوکس تر باشد کرایه بیشتری هم باید برایش بپردازیم و هرچه از خودروهای لوکس سوار(تاکسی) به سمت انبوه بر ها برویم کاهش کرایه محسوسی را شاهد خواهیم بود.

هجوم ۱۶ هزار مسافربر شخصی به شهر امکان برنامه ریزی وجود ندارد

مرتضی شریفی افزایش نرخ کرایه را با توجه به شرایط موجود اجتناب ناپذیر دانست و حضور مسافربرهای شخصی اجازه برنامه ریزی نمی دهد گفت: مشکل اینجاست دو بازار رقابتی ناجوانمردانه در خصوص تاکسی ها و مینی بوس ها داریم. حتی در حوزه اتوبوسرانی هم به همین شکل است اما چون در بحث اتوبوس ها هزینه ها توسط شهرداری و حاکمیت پرداخت می شود این آسیب خیلی احساس نمی شود. در حوزه تاکسیرانی علاوه بر فرسودگی قابل ملاحظه، حضور ۱۶ هزار ناوگان غیر قانونی را داریم. ببینید رانندگان تاکسی از لحاظ درامدی چقدر دچار مشکل می شوند و ما هم نمی توانیم برخورد مناسبی با خودروهای شخصی داشته باشیم و ناچاریم هزینه های تاکسی داران را به شکل دیگری جبران کنیم. حضور مسافربرهای شخصی مانع از برنامه ریزی سازمان می شود. همین امر باعث می شود که در ساعاتی ببینیم مسافر تا خط وسط خیابان ایستاده است و جا برای توقف تاکسی ها هم نیست و یا از سوی دیگر در ساعت دیگری ببینیم مسافر هست ولی اصلا تاکسی در ایستگاه نیست. این مسافربرهای شخصی اجازه برنامه ریزی دقیق و ساعت بندی و تعیین زمان را نمی دهند.

شرایط فعلی می طلبد عزم جدی برای برخورد با مسافربرهای شخصی اتفاق بیفتد

وی خاطر نشان کرد: شرایط فعلی می طلبد عزم جدی برای برخورد با مسافربرهای شخصی اتفاق بیفتد. برخورد با آنها در اختیار و انحصار پلیس راهور است و قانون این وظیفه را بر عهده پلیس راهور گذاشته است و آن عزیزان هم تلاش خودشان را می کنند. اما عملا آن بازدارندگی لازم را نمی بینیم و در شهر اتفاق ملموسی رخ نمی دهد و همچنان مسافربرهای شخصی مشغول فعالیت هستند.

نصب دوربین در ایستگاه های تاکسی هزینه بالایی دارد

شریفی در پاسخ به سوالی در خصوص نصب دوربین ها در ایستگاه های تاکسی که از صحبت های مطرح شده از سوی مجموعه مدیریت شهری بوده است گفت: به دلیل نیاز به منابع اعتباری بالا، عملا تا امروز محقق نشده است. هزینه ریالی هر یک دوربین جهت کنترل مسافربرهای شخصی، بالاتر از صد میلیون تومان است و برای اینکه همه جهات یک میدان را دوربین بگذاریم نیاز به چند ده دوربین داریم و به همین دلایل حوزه تاکسیرانی به آن برنامه ریزی لازم نمی رسد و به دنبال آن همبستگی بین تاکسی و مینی بوس و اتوبوس اتفاق نمی افتد.

بهره برداری از اتوبوس ها را برون سپاری خواهیم کرد / خدمات در رشت ارائه می شود

مدیر عامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهری رشت در خصوص چگونگی نگهداری اتوبوس ها برون سپاری را به عنوان راهکار معرفی کرد گفت: در بحث برون سپاری ما بهره برداری از اتوبوس را برون سپاری می کنیم؛ نه فقط تعمیرگاه. خدمات در شهر رشت گرفته خواهد شد و قرار هم نیست اتوبوس های ما برای تعمیر باز هم به قزوین بروند و در آنجا تعمیر و نگهداری انجام شود. بخش خصوصی که خواهد آمد با توجه به اینکه میزان دریافتی ماهیانه بر اساس تعداد ساعت فعال اتوبوس در رشت خواهد بود قطعا باید تعمیر و نگهداری را با استفاده از ظرفیت های داخل  رشت برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: ما یک فضایی را به عنوان تعمیرگاه و توقفگاه اتوبوسرانی از سنوات گذشته داشتیم که متاسفانه اصلا وضعیت مناسبی نداشت. به راحتی از در و دیوار آنجا افراد متفرقه ای می توانستند ورود کنند. از لحاظ کفسازی و محل استقرار اتوبوس اصلا شرایط مناسبی نداشت و گاهی به دلیل پارک طولانی مدت تا لبه پنجره در گل و لای فرو می رفتند. عملا برنامه ای که در آنجا اتفاق می افتد محصور کردن، نصب دوربین های نظارتی، کفسازی، بازسازی، ایجاد سالن های تعمیر و نگهداری و بازسازی کامل در فضای تعمیرگاهی خواهد بود. البته بحث تعمیرات برونسپاری خواهد شد اما این تعمیرگاه برای تعمیرات جزیی و امور روزانه است. اما بخش خصوصی هم طبیعتا نیاز به فضای کار دارد و می توان با درامد هزینه در این خصوص بررسی ها را انجام داد.

نوسازی ناوگان تاکسی و اتوبوس و پوشش مناطق کم برخوردار در جهت توزیع عادلانه خدمت، وعده های شریفی به مردم است

شریفی در پایان به شهروندان وعده داد: بحث نوسازی ناوگان در حوزه اتوبوسرانی و تاکسیرانی و پوشش دادن مناطق کم برخوردار و توزیع عادلانه خدمت به نقاط مختلف شهر را به زودی انجام خواهیم داد.