نمیتوان در دفتر خود نشست و انتظار داشت روابط بینالملل اتفاق بیافتد
حرف تازه – رویا محمدعلی پور در رشت رویایی نوشت: نشست شهرداری رشت با اصحاب رسانه صبح امروز در تالار گفتگوی عمارت شهردرای با حضور شهردار رشت، مدیر روابط عمومی و اموربینالملل شهرداری رشت، مدیر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت و جمعی از اصحاب رسانه جهت ارائه گزارش عملکرد شهرداری در حوزه فرهنگی و همچنین گزارش عملکرد […]
حرف تازه – رویا محمدعلی پور در رشت رویایی نوشت: نشست شهرداری رشت با اصحاب رسانه صبح امروز در تالار گفتگوی عمارت شهردرای با حضور شهردار رشت، مدیر روابط عمومی و اموربینالملل شهرداری رشت، مدیر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت و جمعی از اصحاب رسانه جهت ارائه گزارش عملکرد شهرداری در حوزه فرهنگی و همچنین گزارش عملکرد از سفر به کربلا در اربعین برگزارشد.
به گزارش رشت رویایی، در ابتدای این جلسه مدیرروابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت ضمن گرامیداشت ۱۶ آذر و یاد و خاطره بزرگوارانی که در راه علم و دانش جان خود را از دست دادند، گفت: دوستانی که همیشه همراه مدیریت شهری هستید، به پاس زحماتی که در زمینه اطلاعرسانی میکشید از شما تشکر میکنم و خوشحالم مسیر اطلاع رسانی در شرایطی که مدیریت شهری طی میکند با کمک شما عزیزان به سرعت و با صحت و دقت در انعکاس خبر به کمک شما پیش میرود.
اعتمادسازی رویکرد اساسی در چشمانداز مدیریتی شهرداری است
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت با ارائه گزارش عملکرد در حوزه روابط عمومی گفت: در ۱۵ و ۱۶ مرداد سال ۹۲ برای اولینبار ارتباط ما با دفتر نهادهای کمیسیون بینالمللی یونسکو- ایران برقرار شد و به عنوان اولین شهرداری ایران اقدام به افتتاح دفتر همکاری کمیسیونهای یونسکو- ایران در شهرداری رشت شد.
فاطمه قدیمی حرفه با اشاره به اینکه یونسکو مهمترین کارگزاری سازمان ملل در بعد علمی، آموزشی و فرهنگی است، گفت: چشم انداز در ابتدای در این موضوع، نگاه بر اساس گسترش روابط بینالملل نبود بلکه براساس توسعه پایدار شهر رشت بود. و مواردی که در توسعه روابط بینالملل شهرداری رشت تعریف شده بود با حضور اینجانب دراین بخش قوت گرفت.
او به برخی از سوالات در مورد سفرهای خود به خارج از کشور و آوردههای آن اشاره کرد و گفت: در شهرداری و مجموعه مدیریت شهری رشت سه رویکرد اساسی برای چشم انداز مجموعه مدیریتی شهرداری تعریف شده است که یکی از اصلیترین آن اعتمادسازی است و بارها شهردار محترم به آن اشاره کرده است. افتتاحیههایی که در بخشهای مختلف عمرانی، فرهنگی وارتباطی درسطح استانی و محلی اتفاق افتاده است، نتیجه افتتاح سرای محلات، دفاتر تحصیلگری، پروژههای عمرانی و کیفیت برنامههای مختلفی است که برای ارتباط بیشتر با شهروندان و رسانهها است که نمونه بارز آن را میتوان به همین نشستهای دورهای با رسانهها اشاره کرد.
شهر اولینها از اولین راهآهن تا اولین شهر خلاق خوراک در یونسکو
فاطمه قدیمی حرفه رویکرد دوم را برند سازی رشت عنوان کرد و گفت: موارد زیادی از دورههای قبل مد نظر قرار دارد که شامل اطلاعاتی از پیشینه تاریخی شهر رشت به عنوان شهر اولینها است؛ اولین راه آهن، اولین خانه سالمندان، اولین بازیگر زن که سر صحنه تئاتر رفت تا به امروز که اولین سند بازآفرینی را در کشور به عنوان پایلوت اجرا کرد و همچنین اولین شهر خلاق خوراک غذا شده است و نهایتاً نخستین تدوین برندسازی شهری را میتوان اشاره کرد.
او با بیان اینکه ما در مراسمها از رسانهها دعوت میکنیم تا با معرفیای که انجام میدهند، بتوانند اقدامات را به خوبی پوشش و انعکاس دهند، گفت: بسیاری از کشورها ممکن است بسیاری از این ویژگیها را نداشته باشند اما معرفیای که توسط رسانهها از آنها میشود، کمک میکند مدیریت شهری راحتتر مسیر پیشرفت را طی کند.شهرداری بر این اساس افقی تا سال ۱۴۰۴ شهر رشت در نظرگرفته است.
قدیمی با اقداماتی که از فروردین سال گذشته انجام شد، اشاره کرد: در کمپین میرشت خیلی دوستان با ما همراه بودند تا به همراهی رسانهها و شبکههای مجازی توانستیم به طوری متوازن کارها را به پیش ببریم.
او از این همکاری ابراز خرسندی کرد و گفت: اگرچه انتقاداتی به من و بخش مدیریتی من وارد است ولی از این که تعامل بین ما و رسانه ها یک طرفه نیست، خوشحال هستم.
او همچنین گفت: کمپین “می رشت” با افتتاحیه سرای محلات و در حوزه برندسازی با پیوستن به شبکه شهرخلاق خوراک، سند عملیاتی رشت و شهر جشنوارهها توانست فضای شهر رشت را زنده سازی کند که در این بخش نیز خیلی از دوستان همراه ما بودند.
بخش سرمایهگذاری یکی از نیازهای اساسی رشت است
او همچنین به بخش سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: یکی از نیازهای اساسی شهر رشت بخش سرمایهگذاری است و با خدماتی که در حوزه برندسازی انجام میشود، فرصتهای لازم جهت جذب سرمایه گذار برای افزایش کیفیت زندگی و رفاه شهروندان ایجاد میشود.
فاطمه قدیمی با بیان اینکه از هر ایدهای استقبال می کنیم، گفت: تا وقتی که در بخش محلی نتوانیم به نقطه مطلوبی برسیم در بخش فرامحلی موفق نخواهیم بود و از هر ایدهای که این بخش را تحقق ببخشد، استقبال می کنیم.
او به اقداماتی که در حوزه شهر انسانمحور و پیادهمدار انجام شد، اشاره کرد و گفت: راه اندازی طولانیترین مسیر پیادهراه در شهر رشت که تاثیر بسیار مثبتی در روابط بین المللی داشت که بازخورد آن را در سفرهایمان کاملاً مشهود بود.
او درباره برندسازی شهررشت به عنوان رویکرد بعدی اشاره کرد و گفت: از همکاری مجموعه مدیریت شهری و شهرداری در این زمینه تشکر میکنم. مسیر اصلی برندسازی با شناسایی نیازهایی که مجموعه مدیریت شهری در حوزه روابط بینالملل میتوانست داشته باشد، آغاز شده است.
فاطمه قدیمی حرفه همچنین ایجاد روابط دوستانه با کشورهایی همچون ایتالیا، برزیل، قزاقستان و آذربایجان اشاره کرد و افزود: ما در شهرداری رشت مسیر دیپلماسی شهروندی را آغاز کردیم. اجازه برقراری ارتباط تنها به عوامل وزارت امور خارجه داده میشود اما به عنوان یک عضو از مدیریت شهری میتوان در قالب دیپلماسی شهروندی با دیگران ارتباط برقرار کرد تا جایی که چارچوب نظام جمهوری اسلامی حفظ شود.
او اضافه کرد: دلیل ارتباط ما با انجمنهای دوستی همین بوده است؛ زیرا مبتنی بر روابط امور بینالملل هستند. ان جی اوها بدون چنین رابطههایی اجازه فعالیت نخواهند داشت و ان جی اویی که مجوز فعالیتش در سطح شهر رشت است، در تهران اجازه فعالیت ندارد؛ بنابراین برای فعالیت در زمینه دیپلماسی شهری و همچنین امور بینالملل باید این ارتباط برقرار شود.
او همچنین گفت: حوزه روابط بینالملل داخل شهرداری رشت اتفاق نمیافتد. نمیتوان در دفتر خود بنشینید و منتظر باشید تا سازمان اکو، سازمان یونیسف، یونسکو و غیره به سراغتان بیاید. اگر چنین اقداماتی نبود ارتباط اموربین الملل اتفاق نمی افتاد.
فرایند ثبت شهر رشت در شهر خلاق خوراک یونسکو
قدیمی حرفه به انعقاد تفاهمنامه با یونسکو درسال ۹۳ اشاره کرد وگفت: اولویت اول، ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک بوده است. زمینههایی که به عنوان یک برند درجهان مطرح شد در گفتمان مشترک شهرداری رشت و کمیسیون بینالمللی یونسکو باز شدهاست.
مدیر روابط عمومی بینالملل شهرداری رشت همچنین گفت: براساس مطالعاتی که انجام دادیم، پتانسیل اصلی شهر رشت کشاورزی است بنابراین چشمانداز رشت از مزرعه تا سفره دیده شده است بر مبنای تنوع غذایی که در این بخش در سفره غذایی ما وجود دارد.
قدیمی حرفه افزود: در نهایت رشت به شهر خلاق خوراک یونسکو پیوست. در این مسیر دعوتنامههایی در سه مدل ارسال میشود که در حالت اول برای شخص شهردار به منظور حضور در مجامع بین المللی استٰ، در حالت دوم دعوتنامه برای شخص شهردار و نفر اصلی مجموعه که فوکالپوینت شهری است و سومین حالت برای این دونفر و فردی آگاه به حوزه سیاست گذاری و اجرا ارسال می شود وسفرها براساس همین مبنی سیاستگذاری میشود.
او متذکر شد: ما هر شش ماه یکبار باید بهترین پروژه شهری خودمان را متناسب با شهر خلاق معرفی کنیم و برای تداوم ثبت باید این کار را انجام دهیم. اگر فاصله بین سفرهای خارجی کوتاه است چون ۱۸ شهر عضو این شبکه هستند که هر کدام باید یک دوره میزبانی داشته باشند تا پتانسیل های خود را به صورت عملی نشان دهند.
او همچنین گفت: در قالب نشستهای مستمر است که میتوان مسیر اصلی را هدایت کرد. من به عنوان فوکال پوینت شهر رشت و نفر اصلی در تدوین پروپوزال، ثبت و رابط کمیسیون یونسکو در ایران هستم و با لطفی که دکتر ثابتقدم داشتند به عنوان مدیر اجرای برنامههای یونسکو در شهر رشت خدمت میکنم.
او درپایان گفت: در برخی نشستها حضور شخص شهردار جهت معرفی شهر رشت الزامی است که متاسفانه ما یکی از این نشستها را در مردادماه در پکن که دبیر کمیسیون بینالمللی یونسکو حضورداشت، از دست دادیم.
ارسال دیدگاه