نماینده مردم نباید وکیل الدوله باشد! اگر در دولت وزیر شدی هرکاری که دلت خواست در راستای اهداف دولت انجام بده

اختصاصی تی تی خبر : دکتر حسن تامینی لیچایی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در جمعی دوستانه از خبرنگاران حضور یافت. در این نشست صمیمانه، دکتر تامینی در پاسخ به سوالات تی تی خبر مسائل جالبی را بیان نمودند که این پرسش و پاسخ ها را به همراه برخی سوالات سایر پایگاه های خبری در […]

photo_2015-12-12_18-55-58اختصاصی تی تی خبر : دکتر حسن تامینی لیچایی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در جمعی دوستانه از خبرنگاران حضور یافت. در این نشست صمیمانه، دکتر تامینی در پاسخ به سوالات تی تی خبر مسائل جالبی را بیان نمودند که این پرسش و پاسخ ها را به همراه برخی سوالات سایر پایگاه های خبری در ادامه می خوانیم.

تی تی خبر شما را به خواندن بخش اول این پرسش و پاسخ دعوت می نماید : 

از ماجرای بخیه صورت کودک ۴ ساله شروع کنیم. واقعیت چه بود؟ چه کسی را مقصر می دانید؟ در مورد سیل پیام های اجتماعی که در فضاهای مجازی دست به دست می چرخند هم توضیحاتی بفرمایید:

از طرف نظام و جامعه پرستاری در پی انتشار این خبر بحث هایی مطرح شده که اتفاقی دوجانبه بوده است و با رضایت خانواده بخیه انجام نشده است و بحث های مربوط به کشیدن بخیه تازه را تکذیب کردند. در همین راستا گروهی هم برای بررسیماجرا تشکیل شده است. از روز اول که آن مسائل مطرح شد همه ما مثل مردم شدیدا ناراحت شدیم و بحث استیضاح وزیر مطرح شد چون اگر حقیقت ماجرا کشیدن بخیه تازه باشد قابل بخشش نیست اما در این بحث جدید باید با دقت بیشتر عمل شود. گفته می شود فردی که از آن بیمارستان اخراج شده است نامه ای را نزذ خانواده پسر ۴ ساله برده است و طرح شکایت شده است. موضوع در دست بررسی است و تا کنون نیز وزیر و معاونین برخوردهای شدیدی انجام دادند.

حقوق پزشکان به خصوص برخی جراحان با هیچ شغلی در ایران قابل مقایسه نیست. نظر شما در این خصوص چیست و مجلس چه نقشی در این مسائل می تواند داشته باشد؟

ما خودمان هم به این موضوع معترضیم. این موضوع باید اصلاح شود هیچ کجای دنیا این میزان تفاوت فاحش در درامد مشاغل مختلف دیده نمی شود. این فضا را ایجاد کردند. در کمیسیون جزء معدود افرادی هستم که همیشه اعتراض داشته ام. بسیاری از اعضای کمیسیون از پزشکان فوق تخصص هستند و ممکن است خودشان منافعی داشته باشند.

چنین حقوق هایی با هیچ منطقی سازگار نیست. بعضی پزشکان اگر بخواهند بیشتر کار کنند می توانند ماهانه درامد میلیاردی کسب کنند. کارگران، کارمندان، حتی معلمان که باید پایه و زیرساخت جامعه را بسازند چنین حقوقی ندارند و همینطور تمام مشاغل ذیگر. ما با فاجعه ای در بحث بازنشستگان روبرو هستیم به خصوص بازنشستگان دهه های ۶۰ و ۷۰ که حقوقشان با احتساب پایه حقوق آن زمان ممکن است بیش از ۵۰۰ ۶۰۰ هزار تومان نشود. البته صحبت هایی در خصوص افزایش ۵۰۰ هزار تومانی حقوق گروهی از بازنشستگان مطرح شده است. به هرحال این تفاوت های فاحش باید کم شود.

شما در ماه چقدر از مجلس درآمد دارید؟ چه میران از این دریافتی هزینه می شود ؟ و اگر صحبتی در این خصوص دارید بفرمایید:

من خودم عضو هیات علمی دانشگاه هستم و همان حقوق برایم بهتر بود. ماهیانه به طور متوسط ۳ تا ۵ میلیون تومان و هر ۳ ماه برای هزینه در حوزه انتخابیه ۲ تا ۳ میلیون به هر نماینده باید پرداخت شود. که متاسفانه این بخش دوم را پرداخت نمی کنند.

 یک اشکال در بحث هزینه های دفتر است و حقوق افراد مشغول در دفتر. شرایطی باید ایجاد شود که خودشان تمام هزینه های دفتر و همراهان و شاغلین در دفتر نماینده را متقبل شوند تا خیلی از مشکلات نماینده حل شود. اما اشکال دیگری که مطرح است شفاف سازی سرمایه های مسئولین است که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است. ما در این سال ها مسائلی مثل رحیمی و جزایری و امثالهم را داشتیم که متاسفانه شفاف سازی نمی شود یا گاها در قالب تعاونی، خانه تعریف می شود این ها باید شفاف سازی شود تا مردم قضاوت درست تری از نماینده داشته باشند. البته ما در دوره هشتم در این خصوص طرحی دادیم اما اتفاقی نیفتاد. به اعتقاد من بخث هزینه های انتخاباتی تقریبا نشدنی است و کمک چندانی نمی کند.

 چندی پیش در خصوص عدم حضور  در انتخابات به دلیل وعده های محقق نشده مصاحبه ای داشتید. کمی از آن وعده ها بگویید؛ چه شد که محقق نشدند؟ منع قانونی وجود داشت، کم کاری بود، محدودیت هایی وجود داشت و یا سنگ اندازی می شد؟

 این موضوع را باید در دو حوزه بررسی کرد. نخست آن که وظایف ما تقنینی و نظارت بر اجرای درست قوانین. کسی نمی پرسد در این حوزه موفق بوده اید یا نه. من زمانی که دوره هشتم آمدم ۱۷- ۱۸ سال تجربه در وزارت خانه های تهران داشتم و ارتباطات خوبی داشتیم و می توانستم کمک بیشتری به مردم کنم. حتی قبل از انتخابات در زمینه اشتغال و کمک رسانی به مردم تا حدودی موفق بودم؛ البته مسئولیتم طوری بود که بیشتر می توانستم کمک کنم.در بخش اول این موضوع بنده نایب رییس کمیسیون تخصصی هستم که دو سه وزیر داشته یا اداره کردن فراکسیون ها و کمیسیون اصل ۹۰ و غیره عملکرد وظیفه ای ضعیفی نداشته ام.

  در سال های اخیر با چالش هایی مواجه شدیم که خیلی شرمنده مردم بودیم  طوری که ما در خانواده هایی ۵ تا بیکار داشتیم یا مثلا فردی با فوق لیسانس ریاضی در خانه مردم کار خدماتی و شستشوی دستشویی می کند… در این حد، فوق لیسانس ریاضی! اگر قبل از نمایندگی می گفتند برایم قابل پذیرش نبود. در این شرایط انسان دو دو تا چهار تا با خودش می کند ومی گوید من کرسی را می دهم به فردی دیگر از گیلان که ایشان بیایند و خدمت بکنند و من هم به ایشان کمک کنم و با شناختی که نسبت خودم دارم در جایگاهی  دیگر با ایجاد فاصله به برخی تعهدات خودمان عمل می کردیم و به نماینده هم کمک می کردیم و خدمت می کردم. حوزه بهداشت و درمان به عنوان هیات امنای دانشگاه می گویم ۴ – ۵ سال است کلا به بن بست رسیده است و غیر از کادر درمانی و پرستاری یک نیرو هم نمیتوانیم بگیریم. واقعا فوق لیسانس هایی مثل ادبیات و ریاضی به بن بست رسیده اند و فقط باید جذب آموزش و پرورش شوند و هیچ روزنه ای نمی توان پیدا کرد. شاید یک فرصت می خواستم تا برخی از قول ها را در پاسخ به محبت مردم عملی می کردم.

برای دور بعد چه تضمینی وجود دارد که این وعده ها محقق شوند؟ چه راهکاری برای پاسخ به اعتماد مردم اندیشیدید با توجه به اینکه بسیاری از مردم اصرار داشتند شما حضور داشته باشید؟ از عملکردتان راضی هستید؟ 

 مردم لطفشان شامل حال بنده هست و اصرار داشتند که بنده بیایم. ما در اولین فرصت ایجاد شده و با توجه به تجربه ۸ ساله ای که داریم، در صورت ایجاد فضایی جدید خیلی بیشتر می توانیم کمک کنیم. دنبال تنش و  نگاه سیاسی نیستیم و به همین دلیل مقبولیتی وجود دارد تا گرفتاری های مردم را کم کنیم. اگر مثلا در حوزه اشتغال نشد گرفتاری های دیگر از جمله مشکلات هزینه های بیماران شیمی درمانی و … را پیگیری می کنیم؛ روزی چند بیمار به ما مراجعه می کنند. اینطور هم نیست که هیچ کار بزرگی انجام نشده باشد.  در حوزه عمرانی استان فرصت های خوبی برای خدمت به مردم وجود دارد.  راه آهن و منظقه آزاد می توانند فرصت های خیلی خوبی برای خدمت به مردم باشند.

راستش را بخواهید، شفاف بگویم خودم راضی نیستم! آنطور که دلم می خواهد نتوانسته ام به مردم خدمت کنم اما فقط به شخص من برنمی گردد؛ زنجیره به هم تنیده ای از نمایندگان و مسئولین است که باید دست در دست هم بدهند اما متاسفانه آن اتفاق کم پیش می آید به خصوص در استان گیلان و شهر رشت!

به نظر شما ترکیب ایده آل مجلس به خصوص در رشت چگونه است؟ طیف یا شخص خاصی مد نظر دارید؟

 باید کمی جلو تر برویم و فضا را ببینیم. هنوز تشکیلات سیاسی شکل نگرفته و مردم فعلا منتظرند ببینند چه اتفاقی خواهد افتاد. اما قطعاتغییراتی خواهیم داشت. دوره قبل خیلی افراد را خودم دعوت به حضور کردم. از جمله آقای علیزاده که معاون وزیر بودند چند بار خودم رفتم سراغشان که ایشان بیایند یا آقای جعفر زاده که الان نماینده هستند حدود یک سال مانده به انتخابات مجلس خودم رفتم سراغش و گفتم شما می توانید نماینده خوبی باشید با توجه به شرایط خاصی که دارید. این دوره هم خودم رفتم سراغ دکتر علی نوبخت  و گفتم به نظر من در فضای موجود شما می توانید نماینده خوبی باشید برای شهرستان رشت. با توجه به تجربه و شناختی که  دارم و با توجه به جایگاه برادرشان و قائم مقامی وزیر و تاثیرگذاری همیشگی، معتقدم دکتر علی نوبخت می توانند نماینده خوبی برای شهرستان رشت باشند.

 خیلی دنبال چالش و درگیری و تنش نباشیم و خیلی نگاه سیاسی به مسائل نداشته باشیم. بنده ادعا دارم گیلانیان مقیم تهران بیش از ۲ دهه بالاتر از ۸۰ -۹۰ درصد جلساتشان با هماهنگی من انجام می شد. کانون هم اندیشان گیلان، گیلانیان مقیم تهران، خانه گیلان همه این نشست ها به نوعی با هماهنگی بنده بوده است هروقت هم وقفه ای بوده به دلیل شرایط خاص ما بوده که نشست ها برگزار نشده است. واقعیت امر این است کسانی بیایند به توسعه استان و کمک به مردم و به تعهداتشان عمل کنند و وقت بگذارند. اما این اتفاق نمی افتد! باید همفکری کرد و ما حاضریم بزرگان استان همه حضور داشته باشند و حتی راضی می کنیم بیایند. به نظر من خط سیاسی و گروه و قرار گرفتن در این فضاها جواب نمی دهد و شرایط را سخت می کند.

مجلس باید در خط سیاسی دولت باشد ؟

 هماهنگی مجلس با دولت خوب است و کارها بهتر پیش می رود و تاکید مقام معظم رهبری هم همین بوده است. اصلا بیان این همدلی و همزبانی همین سیگنال را می داد که کمک بکنید. دولت هم قصد کمک به مردم را دارد. به نظر من هر جا دولت خوب عمل می کند باید کمک کرد اما انجایی که واقعا دارند ضعیف عمل می کنند باید به چالش بکشیم و انتقاد کنیم. اگر اینطور باشد؛مردم به دولت می گفتند دولت تو بیا نمایندگان را انتخاب کن! 

حالا یک کسی می رود مثلا صفر تا صد وکیل الدوله می شه؟ خب نمیشه که! مردم اگر تو رو انتخاب کردند، تو دیگر حق نداری وکیل الدوله بشوی!اگر دولت تورو به عنوان وزیر انتخاب کرد؛ برو هر کاری دلت می خواهد در راستای اهداف دولت انجام بده! این اشتباهات و اشکال کار است که باید اصلاح شود.

( ادامه گفتگو در بخش دوم به زودی منتشر خواهد شد)

فایل صوتی این گفتگو در تحریریه تی تی خبر موجود می باشد.