نشست خبری دومین سوگواره صحنه برگزار شد؛

نقش گیلانی ها در احیای قیام عاشورا فراموش نشدنی است

حرف تازه – نشست خبری دومین سوگواره صحنه با حضور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت، دبیر جشنواره، عضو شورای شورای شهر رشت، مدیر اجرایی جشنواره و پیشکسوت تئاتر گیلان برگزار شد. سیدرضا میرمعنوی دبیر جشنواره در صحبت هایی گفت: دغدغه ما این است که با برگزاری برگزاری آثار فاخر نمایشی شور و […]

حرف تازه – نشست خبری دومین سوگواره صحنه با حضور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت، دبیر جشنواره، عضو شورای شورای شهر رشت، مدیر اجرایی جشنواره و پیشکسوت تئاتر گیلان برگزار شد.


سیدرضا میرمعنوی دبیر جشنواره در صحبت هایی گفت: دغدغه ما این است که با برگزاری برگزاری آثار فاخر نمایشی شور و نشاطی را به جامعه تزریق کنیم. بعنوان کسی که حدود نیم قرن در عرصه تئاتر تجربه دارم باید بگویم که استان گیلان علیرغم اینکه در این عرصه از جمله اولین ها بوده اما هنوز نتوانسته در نظام هنری خود یک جایگاه مستقلی را داشته باشد. من بعد از نوشتن دو کتاب سیمای تئاتر گیلان (ویژه غرب گیلان) و سیمای تئاتر رشت، همیشه دغدغه ام این بوده که چرا ما در گیلان نمی توانیم یک جشنواره مستقل داشته باشیم. به بهانه اینکه در تاسوعا و عاشورا نمایش های مناسبتی انجام دادیم و مورد توجه قرار گرفت، به این فکر کردیم که سوگ صحنه را برگزار کنیم.
وی افزود: سال گذشته که اولین دوره این جشنواره را برگزار کردیم با استقبال خوبی مواجه شد و ما را تشویق کرد تا امسال نیز جشنواره را با کیفیت بالاتری برگزار کنیم. امسال جشنواره از حالت شهرستانی به استانی تبدیل شده و متن های خوبی از شهرهای مختلف استان ارسال شد. این جشنواره امسال دوساله شد و دارای اشکالات زیادی هم است. اما من با تجربه ای که دارم سعی به حداقل رساندن آنها دارم.
محمد حسن پور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت نیز در این نشست با تقدیر از حضور در اصحاب رسانه و خبرنگاران و سیدرضا میرمعنوی طراح جشنواره گفت: سال گذشته شاهد این جشنواره بودم. واقعا جای خالی جشنواره ای اینچنین در استان حس می شد. هرکس هر قدمی در راه احیای ارزش‌های دینی بردارد مطمئنا خیرات آن در زندگی اش می بیند.
وی افزود: ما گیلانی ها در احیای قیام عاشورا نقش زیادی داشتیم. خاندان آل بویه که بعد از معصومین (ع) در احیای عاشورا کوشیدند و عزاداری را احیا و در روز عاشورا بازارها را تعطیل کردند و اینها باعثث افتخار ماست.
حسن پور ادامه داد: نیت برگزار کنندگان این جشنواره خیر بوده و امیدوارم آنقدر بدرخشد که در سالهای بعد با شکوه بیشتری برگزار شود. طبق دستور دکتر فاضلی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ما در برگزاری هرچه باشکوه تر آن کوشا خواهیم بود.

رضا رسولی از اعضای شورای اسلامی رشت در این نشست طی سخنانی گفت: ما به نهضت عاشورا و آنچه که پیشینیان ما در مسیر آزادی خواهی و عدالت طلبی حرکت کردند بدهکار هستیم. این موضوع چراغ راه ما شد تا در حرکت‌هایی مانند سال ۴۲، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و در حال حاضر هم با دفاع از حرم حضرت زینب (س) بتوانیم اتفاقات بزرگی را رقم بزنیم.

وی افزود: پیشینیان ما این هنر را را داشتند که ۱۴۰۰ سال پیش با ابزاری که خودشان داشتند بتوانند جاودانگی نهضت اسلام را برقرار کنند. امروز هم اگر اتفاقی می افتد و مراسمی گرفته می شود یا از جنس نوحه و موسیقی است یا اجرای نمایش و تعزیه که هنوز هم اثرگذار است و اقشار مختلف مردم هم به آن بسیار علاقمند هستند.
رسولی اظهار داشت: ما برای اینکه بتوانیم فرهنگ عاشورایی را سینه به سینه انتقال دهیم، باید از ابزار زمان خودمان استفاده کنیم و هنر از جمله ابزاری است که به خوبی می تواند این رسالت را انجام دهد. ما برای انتقال این فرهنگ به نسل بعدی که بواسطه تکنولوژی بسیار آگاه هستند باید در مسیری حرکت کنیم که نسل های آینده ما مملو از معنویت باشند.
عضو شورای شهر رشت در ادامه با تقدیر از برگزار کنندگان این جشنواره ادامه داد: کاری که انجام می شود از این جهت ارزشمند است که با ادبیات امروز و نگاه هنرمندانه می تواند این فرهنگ را به نسل بعدی انتقال دهد. این جشنواره که با همت دکتر میرمعنوی و هومن میرمعنوی و زحمات رئیس اداره ارشاد رشت دکتر حسن پور برگزار شد قابل تقدیر است. برای من باعث افتخار است که بعنوان یک شهروند و نماینده مردم در شورای اسلامی شهر بخواهم در کنار این جمع باشم. تلاش ما این است که وظایف خود را در جایگاهی که با جایگاهی که با لطف مردم به دست آورده ایم انجام دهیم. خواهش ما از اهالی تئاتر این است که با مطالبه گری که خواهند داشت، ما را که بعنوان یک سرباز در جلوی صف حرکت می کنیم به جلو وادارند.
رسولی در پایان با ابراز خوشحالی از انتخاب مصباح بعنوان معاون هنری اداره کل آموزش ارشاد استان برای وی در این جایگاه آرزوی موفقیت کرد.

مصباح معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در صحبتهای کوتاهی گفت: باعث خوشحالی و رضایت است که شروع کار من در این منصب با جشنواره ای بنام امام حسین (ع) مصادف شده و خیلی احساس خوبی است. پیشکسوتی مثل میرمعنوی حق بزرگی بر گردن ما دارد و تلاش او برای برگزاری جشنواره ستودنی است. امیدوارم روزی برسد که این جشنواره بصورت کشوری برگزار شود و از همه استان ها کار ارائه شود.

هومن میرمعنوی مدیر اجرایی جشنواره نیز در صحبت هایی گفت: رشت از دیرباز دروازه تئاتر کشور محسوب می شد و بالای ۱۲۰ سال قدمت در این زمینه دارد. جای خالی این نوع جشنواره ها در آن حس می شد. سال گذشته اشتیاق جوانان شهر رشت باعث شد تا ما دلگرم تر شویم و با کمک و مساعدت مدیرکل و ریاست ارشاد به برگزاری دومین دوره آن اقدام کنیم.
وی اظهار کرد: بالای ۲۴ متن نمایشی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و از بین آنها، ۱۲ متن انتخاب و درنهایت ۵ متن به بخش مسابقه راه یافت. من به همراه وحید محبوب بشری رئیس انجمن نمایش استان این آثار را متعلق بازبینی کردیم که از روز چهارشنبه ۲۴ آبان آغاز و روز ۲۷ آبان اجرای آثار در مجتمع خاتم الانبیا (ص) ادامه خواهد داشت.
گفتنی است درپایان این نشست رضا رسولی قول تقبل جوایز برگزیدگان این جشنواره را داد که با تشویق و استقبال حاضران مواجه شد.

اکبر حیدرپور – شعاع مشرق

عکس: دانیال شفیعی