همزمان با یک سالگی حضور روزبهان در راس سازمان

نقش کلیدی منطقه آزاد انزلی در معادلات کلان اقتصادی

منطقه آزاد انزلی با توجه به قرارگیری در موقعیتی استراتژیک می تواند نقش بسزایی در آینده اقتصادی کشور و پیشرفت های اقتصادی آتی ایران ایفا نماید. در این مطلب قصد داریم به نقش کلیدی منطقه آزاد انزلی در معادلات کلان اقتصادی بپردازیم.

اختصاصی حرف تازه – در روزهایی که تحریم های ظالمانه مردم کشورمان را تحت فشار گذاشته و این جنگ تمام عیار اقتصادی معیشت مردم را با مشکلات بسیاری مواجه ساخته است استفاده از ظرفیت های بالقوه اقتصادی می تواند گره گشای مشکلات باشد. در میان تمامی ظرفیت های موجود که بسیاری از آنها مغفول مانده است مناطق آزاد یکی از شاخص ترین ظرفیت های بالقوه اقتصادی هستند که می توانند شرایط ویژه ای را برای اقتصاد ملی فراهم آورند و در سطح ملی و حتی بین المللی به ایفای نقش بپردازند.

منطقه آزاد انزلی نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به قرارگیری در موقعیتی استراتژیک می تواند نقش بسزایی در آینده اقتصادی کشور و پیشرفت های اقتصادی آتی ایران ایفا نماید. در این مطلب قصد داریم به نقش کلیدی منطقه آزاد انزلی در معادلات کلان اقتصادی بپردازیم.
گام نخست برای راه اندازی منطقه آزاد انزلی در سال ۷۵ برداشته شد و حالا پس از گذشت بیش از دو دهه، به نقطه ای رسیده که به عنوان یکی از ستون های اقتصادی برقراری ارتباط با کشورهای دیگر شناخته می شود. سطوح اثرگذاری منطقه آزاد انزلی را می توان در چهار سطح شهرستان بندرانزلی، استان گیلان، ملی و بین المللی در نظر گرفت. رشد و توسعه بیش از پیش این منطقه علاوه بر رونق اقتصادی و اشتغالزایی در سطح شهرستان بندرانزلی می تواند منجر به پویایی بیشتر اقتصاد گیلان و ایران شود و جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه نیز اثرگذاری بیشتری داشته باشد. اما این رشد جز در سایه تلاش های دلسوزانه مدیران این مجموعه و همراهی دیگر مدیران سازمان و کارکنان آن محقق نخواهد شد.
حوزه های عملکردی متفاوت منطقه آزاد انزلی در زمینه هایی چون اقتصادی، گردشگری، علمی، فرهنگی، ورزشی و … از آن یک ظرفیت کم نظیر ساخته که نیازمند هدایت در مسیر درست به منظور بالفعل شدن تمامی ظرفیت هاست.

توسعه بیش از پیش منطقه آزاد انزلی در یک سال مدیریت انقلابی روزبهان

امروز پس از یک سال حضور دکتر محمدولی روزبهان در راس منطقه آزاد انزلی، شاهد رشد و بالندگی بیش از پیش این منطقه آزاد بوده ایم. روزبهان از زمان حضور خود، قطار توسعه منطقه آزاد انزلی را با سرعت بیشتری به سمت اهداف مدنظر هدایت کرده است و این امر در روزهایی که برخی از سازمان ها و ادارات استان حال و روز خوشی ندارند و منفعلانه به فکر گذران روزهای خود و پرداخت حقوق پرسنلی هستند بارقه امیدی را ایجاد می کند.
روزبهان در راس این منطقه به خوبی اثبات کرده است که توانمندی لازم برای بالفعل کردن ظرفیت های این منطقه را دارد و نگاهی به عملکرد این سازمان و آمار و ارقام موجود نشان می دهد روند رو به رشدی در این منطقه شکل گرفته است که می تواند در عمران و آبادانی بندرانزلی و استان گیلان موثر واقع شود و در آینده در معادلات کلان اقتصادی کشور و منطقه نیز بیش از پیش اثرگذار باشد.
نوع مدیریتی مبتنی بر تعامل گرایی و حرکت در مسیر توسعه و عقلانیت، که نیاز هر ارگان و سازمانی است، به خوبی در تمام دوران مدیریتی روزبهان به چشم می خورد. مبارزه با فساد و ایجاد انگیزه در کارکنان، در کنار ارائه ایده های نوین و آینده نگری و همچنین پیگیری های مستمر توسط این مدیر خستگی ناپذیر نشان می دهد که روزبهان آمده تا تمام توان خود را برای رشد هرچه بیشتر منطقه آزاد به کار بندد. اگر بخواهیم تنها نمونه هایی از شاخص های ارتقا یافته در دوران مدیریتی روزبهان را ذکر کنیم می توان به «شکستن رکورد جذب سرمایه گذاری»، «افزایش صادرات از طریق بنادر منطقه آزاد» و «توسعه همکاری های بین المللی» اشاره کرد.

شکستن رکورد جذب سرمایه گذاری و افزایش صادرات

در پایان شش ماهه نخست امسال رکود جذب سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی شکسته شد و در مقایسه با سال گذشته حدود ۵۵ درصد افزایش یافت. موفقیت منطقه آزاد انزلی در جذب سرمایه گذاران و ورود سرمایه های قابل توجه به این استان بی تردید در بهبود وضع اقتصادی استان و حرکت در مسیر توسعه قابل توجه خواهد بود. این منطقه همچنین در راستای جذب سرمایه گذاران خارجی نیز قدم های مثبتی برداشته است که در آینده نتایج این اقدامات بیشتر دیده خواهد شد.
در نیمه نخست سال ۹۹ صادرات صورت گرفته از طریق بنادر کاسپین و انزلی ۴۶ درصد رشد وزنی داشته و از ۶۵ هزار تن در شش ماهه نخست سال گذشته به ۹۵ هزار تن در نیمه نخست امسال رسیده که معادل ۵۰ میلیون دلار بوده است. این آمار در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی و محدودیت های کرونایی، آماری قابل اتکا است. فعال سازی واحدهای راکد و نیمه راکد و حمایت از تولید و صادرات در کنار رویکرد این سازمان در راستای فعال نگه داشتن مسیرهای ترانزیت کالا به چین و کشورهای حاشیه کاسپین و همچنین توافقنامه با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از جمله عوامل موثر بر این موضوع به شمار می رود.

توسعه همکاری های بین المللی و نقش آفرینی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا

توجه ویژه روزبهان بر استمرار و تقویت تعامل و همکاری های منطقه آزاد انزلی با سایر کشورها شرایط اقتصادی و مراودات مالی قابل توجهی را رقم زده است. توسعه همکاری ها با منطقه ویژه لوتوس روسیه به عنوان مبادی ورودی به دو کشور ایران و روسیه، توسعه روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و چین از طریق قزاقستان و به طور کلی گسترش تعاملات با کشورهای مختلف از روسیه و چین و هند گرفته تا کشورهای حوزه قفقاز و برخی کشورهای اروپایی از جمله این موارد است.
منطقه آزاد انزلی که از آن به عنوان شاهراه اقتصادی و استراتژیک کریدور بین المللی شمال-جنوب (نستراک) نیز یاد می شود با چنین رویکردی به خوبی می تواند در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریمی ایفای نقش نماید و روزبهان با تعاملات سازنده خود با مسئولین داخل و خارج از کشور زمینه را برای رشد و شکوفایی هرچه بیشتر منطقه فراهم کرده است.
علاوه بر توسعه روابط منطقه ای و فرامنطقه ای، تاکید سازمان بر ایفای نقش در حوزه ترانزیت کالا سبب شد تا پیگیری های بسیاری در زمینه اتصال منطقه آزاد انزلی به شبکه ریلی در این دوره صورت بگیرد تا این منطقه بتواند در مسیر یکی از اهداف خود که تبدیل شدن به هاب ترانزیتی، مالی، گردشگری و آی تی کشور است گام بردارد و به افزایش بهره وری اقتصادی کشور کمک نماید.

توسعه روابط منطقه آزاد انزلی با مراکز علمی معتبر به منظور راه اندازی رشته های مورد نیاز بازار کار

در راستای راه اندازی مراکز علمی و تحقیقاتی جدید در محدوده منطقه آزاد انزلی و همچنین برگزاری دوره های آموزشی، تعاملات دوسویه ای مابین این سازمان و مراکز معتبر و برتر علمی از جمله دانشگاه گیلان، دانشگاه آزاد، جهاد دانشگاهی و … به وجود آمده است. رویکرد این سازمان در راستای رفع نیازهای دانشگاهی با راه اندازی رشته های مورد نیاز صنعتی، تولیدی و دیگر رشته های دارای بازار کار است و به همین منظور قدم های مهمی نیز در یک سال اخیر برداشته شده است.
یکی از مشکلات امروز جامعه دانش آموختگان بیکار بسیاری از رشته های پرطرفدار سالهای گذشته است اما منطقه آزاد انزلی در نظر دارد با توجه به نیاز بازار کار و با توجه به نیازمندی های تولیدی و صنعتی نسبت به راه اندازی رشته های دانشگاهی و جذب دانشجو اقدام نماید. همچنین راه اندازی یک مرکز آموزش عالی با محوریت پزشکی و دندانپزشکی نیز مدنظر این سازمان است.
آموزش نیروی انسانی از دیگر مواردی است که در این دوره مورد تاکید روزبهان بوده است و ادامه این روند می تواند به ارتقای سطح علمی و دانش کارکنان سازمان بینجامد که قدمی مثبت به شمار می رود.

نقش کلیدی منطقه آزاد انزلی در معادلات کلان اقتصادی

برگزاری همایش بزرگ اوراسیا، احداث سومین شهرک صنعتی منطقه آزاد پس از یک دهه، رشد صادرات و صادرات مجدد، تمرکز بر افزایش تولید در سال جهش تولید، رونق فعالیت های بندری و تامین کالاهای اساسی کشور و همچنین کسب رتبه برتر شاخص های اقتصاد مقاومتی را می توان از دیگر دستاوردهای این منطقه برشمرد.
منطقه آزاد انزلی علاوه بر موقعیت ممتاز جغرافیایی، که به واسطه قرارگیری در کریدور شمال-جنوب (نستراک) و امکان ارتباط با کشورهای حاشیه کاسپین و همچنین نزدیکی به فرودگاه و پایتخت و بازارهای مصرف و نزدیکی به بزرگترین ذخایر نفت و گاز کاسپین شکل گرفته است، به دلیل مزایای اقتصادی، عمرانی و همچنین دانش و فناوری نیز حائز اهمیت است که نمونه هایی از آنها در این مطلب اشاره شد.
منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی که امروز پرشکوه به مسیر خود ادامه می دهد همچنان ظرفیت های بسیاری دارد که در صورت توجه مسئولین کشوری و بهره مندی از رایزنی های سفیران ایران در دیگر کشورها شکوفا خواهد شد و فرصت های بیشتری را برای بهبود وضع اقتصادی کشور فراهم خواهد کرد. ضرورت دارد تمامی مسئولان استانی و کشوری با درک صحیحی از این ظرفیت ها، با هم افزایی و تلاش مضاعف به مشارکت عزتمندانه ایران در معاهدات تجاری و روابط تجاری با دیگر کشورها و در نتیجه رشد اقتصادی و بهبود وضع معیشتی جامعه کمک نمایند.
نقش کلیدی منطقه آزاد انزلی در معادلات کلان اقتصادی

نقش کلیدی منطقه آزاد انزلی در معادلات کلان اقتصادی