نگاهی به روند انتخاب هیئت رئیسه شورا و شهردار رشت؛

نقش تعیین کننده رضا رسولی در سرنوشت هیئت رئیسه شورا و شهرداری رشت

در شرایطی که گمانه زنی ها برای انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر رشت به بالاترین میزان خود رسیده، لابی ها و جلسات شبانه بیش از پیش رنگ جدیت به خود گرفته است و هرروز شنیده های جدیدی در این خصوص به گوش می رسد.

حرف تازه – روزهای سرنوشت ساز انتخاب هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت و پس از آن شهردار این کلانشهر فرا رسید.

به گزارش حرف تازه، در شرایطی که گمانه زنی ها برای انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر رشت به بالاترین میزان خود رسیده، لابی ها و جلسات شبانه بیش از پیش رنگ جدیت به خود گرفته است و هرروز شنیده های جدیدی در این خصوص به گوش می رسد.

اپیزود اول: سه تفنگدار!

در این میان شاید نقش برخی از اعضای شورا و طیف ها کمی پررنگ تر از دیگران باشد. شاید حضور ۴ نفر از اصلاح طلبان که با لیست امید وارد شورای شهر رشت شدند چنین انتظاری را ایجاد می کرد که این ۴ نفر در یک سوی ماجرا قرار بگیرند اما جدایی طلبی های بهراد ذاکری و طرح موضوع رای آزاد چیزی بود که به مذاق سایرین خوش نمی آمد. با این حال اما ۳ اصلاح طلب دیگر شورا در کنار یکدیگر قرار گرفتند تا نیمی از آرای لازمه در انتخابات هیئت رئیسه و شهردار را در اختیار داشته باشند.

اپیزود دوم: جایی برای پیرمردها نیست

جدی تر شدن موضوع انتخاب شهردار سبب شد از گزینه ای چون اوسط مقدم برای شهرداری رشت رونمایی شود. گزینه ای که گفته می شد از سوی محمد حسن عاقل منش تعرفه شده بود و با توجه به نزدیکی فاطمه شیرزاد با اسماعیل حاجی پور خیلی زود نفرات این طیف به پنج نفر و حتی با حضور رسولی به عنوان تیر خلاص به شش نفر رسید! هرچند که با ایجاد مطالبه عمومی در روی کار آمدن شهرداری جوان این ائتلاف سه به علاوه سه با شکست مواجه شد و با اعتراضات مستقیم و غیرمستقیم رشتوندان و پرسنل شهرداری موضوع انتخاب اوسط مقدم به عنوان شهردار به طور کامل منتفی شد.

اپیزود سوم: آقای پیمانکار وارد می شود

با شکل گیری ائتلاف شش نفره ظاهرا یکی از پیمانکاران معروف با برخی وعده های مالی سعی در جلب آرای برخی از اعضای شورای شهر داشت و با برخی دیگر بدون طرح مسائل مالی وارد مذاکره و رایزنی شد که با واکنش بهراد ذاکری همراه بود و سایر اعضا نیز با نظر آن پیمانکار پیش نرفتند. در این میان اعضای شورا به سه گروه تقسیم شده بودند که گروه اول ائتلاف سه به علاوه سه بودند و گروه دوم گروه چهار نفره ای با حضور امیرحسین علوی، حامد عبدالهی، بهراد ذاکری و حجت جذب. اما فارغ از این دو گروه به نظر می رسید محمدحسن علیپور تنها عضو فراکسیون فوق اقلیت بود که قصد داشت رای خود را به طور مستقل به یکی از مدیران شهرداری اختصاص دهد که البته در ادامه با توجه به سنجیدن شرایط موجود از تصمیم اولیه عقب نشینی کرد. 

اپیزود چهارم: آغاز اختلافات، تغییر ترکیب فراکسیون های اقلیت و اکثریت

با عبور ائتلاف شش نفره از روی نام محمدحسن عاقل منش و فاطمه شیرزاد ترکیب دو گروه به طور کامل تغییر کرد و اصلاح طلبان رضا رسولی، حجت جذب و حامد عبدالهی را با خود همراه کردند. در این بین همچنان محمدحسن علیپور وارد جریانات دو طیف نشد و این احتمال وجود دارد که فاطمه شیرازد نیز با همراهی محمدحسن عاقل منش به گروه علوی و ذاکری اضافه شوند. بر اساس شنیده ها در این بین موضوع شهردار شدن حامد عبدالهی پس از حضور در فراکسیون اکثریت شورا و ریاست فرهام زاهد مطرح شد. موضوعی که البته گفته می شود با تغییر ترکیب بازی فراکسیون اکثریت و عدم رای دهی حجت جذب به سه گزینه اصلاح طلب برای انتخابات هیئت رئیسه به گونه ای باشد که ریاست شورا در اختیار اسماعیل حاجی پور قرار نخواهد گرفت. 

حتی شنیده می شود باتوجه به مشغله های فراوان حاجی پور در تیم فوتبال داماش گیلان و کارهای ناتمام و موفق او در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، وی ریاست شورا را قبول نکرده تا در نهایت احتمال داشته باشد برای حفظ ترکیب شش نفره رضا رسولی ریاست سال دوم شورای شهر رشت را به دست گیرد.

اپیزود پنجم: جدال علوی – عبدالهی برای شهردار شدن!

در حالی که در روزهای اخیر انتظار می رفت طیف چهار نفره علوی، عبدالهی، جذب و ذاکری از بین علوی و عبدالهی یکی از گزینه ها را برای شهرداری رشت انتخاب و حمایت کند اما ادامه ماجرای انتخابات هیئت رئیسه شورا و انتخاب شهردار رشت وارد فاز جدیدی شد. به گونه ای که گفته می شود عصر روز سه شنبه پیشنهاد شهردار شدن به امیرحسین علوی توسط رضا رسولی مطرح شد و در مقابل از او خواسته شد که در بحث ریاست شورا به رسولی کمک شود. موضوعی که البته قطعا به نتیجه نخواهد رسید.

چهارشنبه این هفته اما موضوع انتخاب شهردار و رئیس شورا وارد فاز جدیدی شد و رضا رسولی مجددا به ائتلاف اصلاح طلبان، عبدالهی و جذب بازگشت. این در شرایطی است که شاید قدرتمندترین اتحاد بین رضا رسولی و احمدرمضانپور بوده است زیرا میان ژنرال خسته اصلاح طلبان و رئیس هیئت کاراته منافع مشترکی از جمله در حوزه نیروهای سازمانی است که می تواند تضمین لازم را برای همراهی رسولی با سه عضو اصلاح طلب شورا را ایجاد نماید. هر چند گزینه های نهایی شهرداری به طور رسمی اعلام نشده اند اما شنیده ها حاکی از آن است علوی از یک سو و حامد عبدالهی از سوی دیگر به عنوان گزینه های جدی شهرداری رشت مطرح شده اند.

اپیزود ششم: تکلیف معاونت ها، شهرداری و هیئت رئیسه شورا چه خواهد شد؟!

به نظر می رسد خروجی تمام اتفاقات و چینش هیئت رئیسه شورا و شهرداری چنین باشد که با این ترکیب شش نفره حجت جذب مقدمات حضور خود را در انتخابات مجلس شورای اسلامی فراهم سازد و در این میان کمک و همراهی خوبی از برخی اعضای شورای شهر رشت بگیرد.

از سوی دیگر شنیده می شود پیمان پارسا که به نظر می رسد از نیروهای نزدیک به فرهام زاهد است شهرداری منطقه سه رشت را پس از عبور از روزهای انتخابات هیئت رئیسه شورا و شهردار رشت به دست آورد و مرتضی شریفی از افراد نزدیک به رضا رسولی به شمار می رود به جای حامد اخوان معاونت برنامه ریزی را به دست آورد. همچنین گفته می شود مریم رضاطبع نیز که شاید ارتباط نزدیک تری با رسولی و رمضانپور به نسبت سایر اعضا دارد به عنوان یکی از معاونت شهرداری رشت منصوب خواهد شد.

اپیزود هفتم: نقش تعیین کننده رضا رسولی در سرنوشت هیئت رئیسه شورا و شهرداری رشت

با این تفاسیر و در صورت صحت شنیده ها که البته تا این لحظه تایید نشده است حامد عبدالهی به عنوان شهردار و رضا رسولی به عنوان رئیس سال دوم شورا انتخاب خواهند شد. هرچند شورا نشان داده است که قابلیت تغییر آرا تا دقیقه آخر را نیز دارد. به خصوص آن که شنیده شده است ظهر پنج شنبه رسولی بحث عبور از عبداللهی را مطرح نموده و گزینه دیگری را برای شهرداری رشت در نظر دارد. در صورت جدایی عبدالهی و جذب از طیف شش نفره بار دیگر تمامی معادلات شورا و شهرداری تغییر می کند و شاید دیگر بازی با نام ریاست حاجی پور هم برای حفظ شرایط موجود کافی نباشد. چرا که در چند مرحله با وجود انصراف حاجی پور از ریاست از نام او برای شکل دهی ترکیب اکثریت استفاده شده است و او بهتر از هرکسی این موضوع را می داند. باید گفت ادامه شرایط فعلی به معنای نقش تعیین کننده رسولی در انتخابات هیئت رئیسه شورا و شهرداری رشت است که قطعا در سرنوشت کمیسیون های شورا نیز بی تاثیر نخواهد بود.

حرف تازه لازم به ذکر می داند که این تحلیل بر مبنای شنیده ها منتشر شده است و به هیچ عنوان قطعیت ندارد. بنابراین تحلیل منتشر شده نیز بر مبنای همان شنیده ها بوده است. این رسانه آمادگی دارد پاسخ احتمالی هریک از اعضای شورای اسلامی شهر رشت را منتشر نماید.