نظر پزشکیان درخصوص حجاب | حاکمیت نباید در بحث حجاب دخالت کند

اگر می خواهید بدانید نظر پزشکیان درخصوص حجاب چیست دو مصاحبه این کاندیدای ریاست جمهوری را در ادامه بخوانید.

به گزارش قلم آزاد به نقل از عصر ایران ، مسعود پزشکیان در مورد لایحه عفاف و حجاب گفت: رفتار انسان در خانواده و کانون های فرهنگی شکل می گیرد؛ رفتار انسان‌ها را با قانون نمی توان درست کنند، مثلا الان قانون بنویسند که نماز بخوانید یا روزه بگیرید و معتقد شوید؛ کسی به این قانون ها گوش نمی دهد. قانون در مورد ارتباطات، مسائل اجتماعی، حل مشکلات و اختلافات بین مردم است. اینکه ما به مردم بگوییم چگونه لباس بپوش یا نپوش دخالت در اختیارات شخصی افراد است و طبیعتا به نتیجه نمی رسد.

نظر پزشکیان درخصوص حجاب

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان این مطلب افزود: همه ما – استثنا هم ندارد – نمی توانیم به بچه هایمان بگویم آنگونه باشند که ما می خواهیم.  ما اگر با روش‌های مناسب تربیتی و اخلاقی با بچه هایمان برخورد نکنیم آنها به ما گوش نمی دهند. چطور می خواهیم قانونی بنویسیم که جامعه به حرف ما گوش دهد.

وی ادامه داد: اصولا حاکمیت نباید در بحث حجاب دخالت کند. در قرآن هم توصیه حجاب به زنان مومن و همسران رسول خداست. اینکه فردی اعتقادی به باورهای ما ندارد و بخواهیم به اجبار به آنها بگویم براساس باورهای ما رفتار کنید درست نیست.

پزشکیان گفت: اگر کشورهای دیگر هم قانون بنویسند که هرکس وارد کشور  آنها شود نباید حجاب داشته باشد آن وقت ما نمی گوییم آزادی و حقوق بشر کجا رفت؟ چطور وقتی دیگران قانون بنویسند که مثلا این کار را انجام دهند می گوییم آزادی را بهم ریختند ولی وقتی خودمان کاری می کنیم آن را عین  آزادی و حقوق بشر می دانیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس خاطر نشان کرد:  اگر ما کار فرهنگی و منطقی در بحث حجاب انجام ندهیم و بخواهیم به نیروی انتظامی و قوه قضاییه بگویم مشکل را حل کنند  قطعا چالش ها و مشکلات را افزایش می دهیم.

نظر پزشکیان درخصوص حجاب

خبرآنلاین نیز آبان ماه ۱۴۰۲ نوشت:

مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس به رد لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان واکنش نشان داد.

مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی درخصوص ایرادات وارده به لایحه حجاب و عفاف گفت: جزئیات این ایرادات هنوز به مجلس اعلام نشده اما به صورت کلی تیمی در مجلس دارند روی لایحه حجاب و عفاف کار و بررسی می‌کنند و این موضوع در صحن مجلس مطرح نشد که ما نظر بدهیم.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس یازدهم در ادامه در رابطه با تاثیرگذاری یا عدم اثر این نوع قانونگذاری در امر حجاب، ابراز داشت: ببینید اصولا کار تربیتی و تغییر رفتاری یک امر پرورشی است و از نوع کارهای دستوری نیست. اگر بخواهید دستوری عمل کنید، نتایجی که می‌گیرید خیلی وقت‌ها ممکن است حالت عنادی و عکس‌العملی پیدا کند و به جای اینکه موضوع را به نتیجه برساند، آن را بدتر کند.

وی افزود: این کاری الان انجام دادند و آن چیزی که نوشته شده باید به گونه‌ای باشد که جنبه تربیتی و پرورشی در آن پررنگ‌تر باشد. من اطلاع ندارم که چه طرح و برنامه‌ و ایده‌ای برای اجرای آن دارند اما به صورت کلی در بحث تغییر رفتار به این سادگی با یک قانون و دستور نمی‌شود مساله را حل کرد، خیلی چیزها باید اصلاح شود تا من تغییر رفتار پیدا کنم.

نماینده مردم تبریز در مجلس با تاکید بر اینکه جامعه مانند یک خانواده است، ابراز داشت: من بارها این را گفتم، من اگر می‌خواستم نوه‌ها و بچه‌های خودم را آن طور که من می‌خواهم و می‌پسندم و آنگونه که خودم فکر می‌کنم سوق بدهم و گرایش پیدا کنند، خیلی وقت‌ها نمی‌پذیرفتند.

وی ادامه داد: من هم هیچوقت دعوا نمی‌کردم که شما ضد من هستید؛ خب ذهنیتش نمی‌پذیرد، باید طوری با او حرف می‌زدم که بپذیرد، با دعوا و توهین و زور که نمی‌شد به پسر و دخترم حرفی را تحمیل کنم. اگر می‌گفتم و نمی‌پذیرفت باید چه کار می‌کردم؟ باید کتک بزنم یا او را از خانه اخراج کنم؟ اعضای جامعه هم مانند فرزندان ما هستند یعنی باید با مردم براساس زبان خوش صحبت کرد، آنها را هدایت کرد و با روش‌هایی که بتواند او را اصلاح کند کار اصلاحی انجام داد با گرفتن و زدن و جریمه کردن فکر نمی‌کنم مشکلی حل شود.

پزشکیان در ادامه با اشاره به نامه حضرت علی به مالک اشتر برای حکومت به مصر، گفت: حضرت علی(ع) در این نامه تکلیف کار را مشخص کرده است، ایشان در این نامه می‌فرماید که زمانی که به آنجا رسیدی «وَ لا تَقُولَنَّ: اِنّی مُؤَمَّرٌ آمُرُ فَاُطاعُ» نگو من امیرم، دستور می‌دهم و بقیه باید از حرف من اطاعت کنند. که چنین گفتمانی که متکی به زور و دستور باشد، سه پیامد به دنبال دارد اولا«فَاِنَّ ذلِکَ اِدْغالٌ فِی الْقَلْبِ» قلب ها را سیاه و فاسد می‌کند، «َنْهَکَهٌ لِلدّینِ» دین را سست و تضعیف می‌کند و «تَقَرُّبٌ مِنَ الْغِیَرِ» تغییرها و دگرگونی‌ها را نزدیک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این جملات و کلمات یعنی دستور دادن اصلاح که نمی‌کند هیچ! کینه و نفرت هم در دل ایجاد می‌کند، باورهای دینی را تضعیف می‌کند و زمینه برای اعتراضات دیگر درست می‌کند.