همایش روز ملی صنعت و معدن در رشت برگزار شد

نجفی: کنترل تورم افسار گسیخته افتخار است / منتظری : با تکمیل ۱۱۰۰ طرح صنعتی نیمه تمام ۴۲ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد

حرف تازه : همایش روز صنعت در سالن همایش های استانداری گیلان برگزار شد. در این همایش که با استقبال خوب صنعتگران و اصحاب رسانه همراه بود دکتر نجفی استاندار گیلان دقایقی به سخنرانی پرداخت. استاندار گیلان با اشاره به سهم بالای صنعت در اشتغال و تولید گفت: صرفنظر از سهم ۲۶ تا ۲۸ درصدی […]

حرف تازه : همایش روز صنعت در سالن همایش های استانداری گیلان برگزار شد.

در این همایش که با استقبال خوب صنعتگران و اصحاب رسانه همراه بود دکتر نجفی استاندار گیلان دقایقی به سخنرانی پرداخت.

استاندار گیلان با اشاره به سهم بالای صنعت در اشتغال و تولید گفت: صرفنظر از سهم ۲۶ تا ۲۸ درصدی کشاورزی، دو سوم مابقی مشاغل استان در مجموعه صنعت قرار می گیرد.

دکتر نجفی با بیان اینکه در ارزیابی صنعت به ارزش افزوده، اشتغال و تولید ثروت می اندیشیم تصریح کرد: صنعت استان در همه حوزه ها از توانایی بالایی برخوردار است.

وی در ادامه ضمن اشاره به کنترل تورم افسار گسیخته ۴۲ تا ۴۳ درصدی توسط دولت تدبیر و امید افزود: امروز افتخار ما این است که تورم به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

استاندار گیلان ایجاد رکود در گذر از تورم را قطعی دانست و خاطرنشان کرد: همه ما نگران تورم و تحریم بودیم و خوشبختانه در حال عبور از مشکلات هستیم.

دکتر نجفی صنعتگران را حاضران همیشگی صف اول دانست و گفت: صنعتگران با عزم و اراده ای استوار همواره در صف اول تولید بوده اند.

وی مشکلات صنعت در استان را به دو بخش استانی و ملی تقسیم کرد و در ادامه گفت: کارگروه های مختلف مثل اشتغال و رفع موانع تولید گویای عزم راسخ استان در رفع مشکلات است.

استاندار گیلان بر شناسایی واحدهای نیمه فعال تاکید کرد و افزود: برخی واحدها با سه برابر شدن نرخ ارز و تحریم دچار مشکل شدند. عزم راسخ داریم تا مشکل تولید را حل کنیم. پس از آن افزایش توان خرید که توسط دولت هم مطرح شده است و تسهیلات ۱۰ میلیونی کالا هم نمونه ای از آن بود مطرح است.

دکتر نجفی با اعلام ابلاغ بخشنامه ای در خصوص خرید کالاهای تولید داخل استان توسط بخض های دولتی و نیمه دولتی و عمومی گفت: علی رغم اینکه در اقتصاد باز و شکوفا اعتقادی به تحمیل خرید به مصرف کننده نداریم اما در کوتاه مدت برای گذر از رکود باید به بخش تولید بیشتر کمک شود.

وی با تاکید مجدد بر عزم راسخ دولت در حل مشکلات صنعت، نیروی انسانی متخصص و کارامد و را بالاتدین سرمایه دانست و بر ضرورت توجه به فرصت های طبیعی و انسانی استان نیز تاکید کرد.

استاندار گیلان در پایان از حضور همه صنعتگران و مدیران و اصحاب رسانه تشکر کرد و واحدهای تولیدی را به اخذ گواهی دانش بنیان دعوت کرد.

دکتر رمضانعلی صادق زاده نیز دقایقی به سخنرانی پرداخت و گفت: مشکلات موجود در صنعت مربوط به دوره زمانی خاصی نیست.

معاون پژوهش و فناوری وزارت صنعت با اشاره به دوران حضور خود در کمیسیون صنایع و معادن از شناسایی و دسته بندی مشکلات سخن گفت و این مشکلات را در حوزه های بیمه، مالیات، قاچاق و واردات کالا، تعرفه ها، واگذتری ها، هدفمندی یارانه ها، صادرات، واردات مواد اولیه و … دسته بندی کرد و در ادامه به تشریح اقدامات صورت گرفته پرداخت.

وی در ادامه به ضرورت عقلانیت و تاکید قرآن کریم بر تفکر و تعقل برای حل مشکلات اشاره کرد و گفت: هرجا عقل و دانش و آگاهی حاکم بوده است نتیجه خوبی به دست آمده است.

صادق زاده بر ضرورت ارتباط صحیح دانشگاه و صنعت و همچنین ضرورت عملکرد مناسب پارک های علم و فناوری تاکید کرد و گفت: باید دانش به صنعت برسد تا تولید را پایدارتر و رقابت پذیر کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم علی منتظری به تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت : این کارگروه  تاکنون در ۳۸ جلسه اصلی و ۳۲۵ جلسه فرعی ۹۲۱ مصوبه داشته است و ۴۳ درصد مصوبات آن در استان اجرایی شده است و در آینده ای نزدیک بزرگترین واحد سلولزی خاورمیانه در گیلان بهره برداری خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت گیلان از معرفی بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی جهت دریافت تسهیلات به بانک ها خبر داد و افزود : در سال های اخیر رشد محسوسی در سرمایه گذاری داشته ایم.

وی تصریح کرد : سال ۹۲، ۳۶۰ میلیارد ؛ سال ۹۳ ، ۴۴۰ میلیارد و سال ۹۴ ، ۷۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در گیلان داشته ایم و در سال ۹۵ بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان انجام خواهد شد.

علی منتظری با اشاره به رتبه بندی صنعتی استان ها افزود: گیلان در بخش سرمایه گذاری صنعتی رتبه ۱۰ کشور را دارد و بر اساس مجوز های صادر شده در سال ۹۴ بر اساس جوازهای تاسیس صادره، براورد مجموع سرمایه گذاری جوازهای تاسیس حدود ۷ هزار میلیارد تومان است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت گیلان خاطر نشان کرد :  با تکمیل ۱۱۰۰ طرح صنعتی نیمه تمام ۴۲ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

وی از چاپ کتابی به دوزبان  فارسی و انگلیسی جهت معرفی ۱۰۰ فرصت سرمایه گذاری گیلان خبر داد و تصریح کرد : این کتاب فرصت های سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران تشریح می کند.

علی منتظری همچنین از تدوین برنامه سازمان صنعت و معدن منطبق با وزارتخانه خبر داد و گفت : با تشکیل خانه صنعت و معدن کارها را با سرعت بیشتری پیش خواهیم برد.

در پایان این مراسم از ۳۵ واحد نمونه صنعت و معدن استان گیلان تقدیر به عمل آمد.

photo_2016-07-21_15-12-17 photo_2016-07-21_15-12-41 photo_2016-07-21_15-12-51 photo_2016-07-21_15-12-56