بررسی بازگشایی مسیرها و تفریغ بودجه 89 تا 91 در کمیسیون های عمران و بودجه شورای رشت؛

نباید بی گدار به آب زد/ با اما و اگر نمی توان کار انجام داد/ چندین بار گفته ایم توجیهات انحرافات ارائه شود

حرف تازه – صبح امروز جلسه مشترک کمیسیون های عمران و بودجه شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد. در این جلسه عباس صابر رئیس کمیسیون عمران و توسعه، سید امیرحسین علوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حجت جذب، فاطمه شیرزاد و محمد حسین واثق کارگرنیا از اعضای شورای اسلامی شهر رشت حضور داشتند. همچنین فرامرز […]

حرف تازه – صبح امروز جلسه مشترک کمیسیون های عمران و بودجه شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد.

در این جلسه عباس صابر رئیس کمیسیون عمران و توسعه، سید امیرحسین علوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حجت جذب، فاطمه شیرزاد و محمد حسین واثق کارگرنیا از اعضای شورای اسلامی شهر رشت حضور داشتند. همچنین فرامرز جمشیدپور معاون حمل و نقل، مریم گل احضار معاون برنامه ریزی و نیروی انسانی، متین عاشوری مدیر دفتر سرمایه گذاری ، مریم تجددی مدیر تشخیص و وصول درآمد، آمنه خدابخشی مدیر برنامه و بودجه و عاطفه رمضان نیای چیرانی مدیر عامل سازمان عمران شهرداری رشت و شفقت مدیر موسسه حسابرسی پاسارگاد تدبیر از دیگر افراد حاضر در این جلسه بودند.

بررسی بازگشایی مسیرهای شهری

در ابتدا عاشوری به ارائه توضیحاتی در خصوص برنامه های شهرداری رشت برای بازگشایی سه مسیر جدید ( محور ژ۵ – کمربندی ۹۰ متری مسکن مهر – مسیر پل توحید به انتهای فاز دو معلم) پرداخت و به میزان وثیقه های مورد نیاز اشاره کرد.

خدابخشی هم با اشاره به اینکه قصد داریم در سال های ۹۷ تا ۹۹ تولید ملک کنیم به ارائه توضیحاتی در خصوص چگونگی وصول ۱۰۰ میلیارد تومان از مطالبات از طریق وام بانک شهر پرداخت.

عباس صابر : نباید بی گدار به آب زد / در مدل ارائه شده اشکالات عدیده ای وجود دارد و از برنامه هایی صحبت می شود که هنوز مصوبه ای ندارند

عباس صابر با توجه به رقم بسیار بالای وثایق مورد نیاز،  تضامینی که شهرداری باید به بانک ارائه بدهد را موضوع مهمی دانست و گفت: هرچند معتقدیم اجرای این پروژه ها کمک شایان توجهی به مسائل ترافیکی شهر می کند اما نباید بی گدار به آب بزنیم. 

وی با بیان اینکه کل دارایی وثیقه ای شهرداری رشت حدود ۳۸۰ یا ۳۹۰ میلیارد تومان است افزود: شهرداری رشت در سال های ۹۴ و ۹۵ فرصت های خوبی را برای تولید ملک داشت که از آن کمترین استفاده را کرد. اگر در این زمینه به خوبی عمل می شد امروز می توانستیم از برای تضمین یا فروش اقدام کنیم. اما سال ۹۶ با توجه به ضوابط بودجه شرایط تولید ملک نداریم. اگر هم شهرداری بخواهد ملکی اضافه کند باید با پول نقد خریداری کند و به نوعی هزینه است.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شورای اسلامی شهر رشت با اعلام اینکه تلاش می کنیم راهکار مناسبی پیدا کنیم تصریح کرد: در مدل ارائه شده اشکالات عدیده ای وجود دارد و از برنامه هایی صحبت می شود که هنوز مصوبه ای ندارند.

عباس صابر در ادامه افزود: در بین سه پروژه پیشنهادی، مسیر ژ۵ کمترین تملک را دارد و پیشنهاد می دهم در ابتدا پروژه کمربندی ۹۰ متری و یا محور کوتاهی مثل پل توحید به قلیپور به طور همزمان اغاز نشود تا هم توان سرمایه گذار دیده شود و هم هزینه ها کاهش می یابد. اصلا چه ضرورتی دارد پروژه هایی با تملک زیاد را با توجه به محدودیت وثایق به طور همزمان آغاز کنیم ؟ 

حجت جذب : بر اساس اما و اگر ها نمی توان چنین کاری را انجام داد

حجت جذب هم گفت: در ارائه توضیحات این پروژه از مسائلی گفته می شود که هنوز مصوبه ای ندارد . آیا برنامه ۴ ساله تدوین شده است ؟ بر اساس اما و اگر ها نمی توان چنین کاری را انجام داد.

علوی  : فرایندهای مالی شفاف نیست / نباید پروژه ها بدون چکش کاری از فیلتر هیئت عالی عبور کند

سید امیرحسین علوی ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: این سومین جلسه است که در خصوص بازگشایی این مسیرها صحبت می شود. به دلیل اینکه ابعاد موضوع شفاف نیست و نقاط کوری در ذهن همکاران شورایی شکل گرفته، تصویب آن طول کشیده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا افزود: نباید پروژه ها بدون چکش کاری از فیلتر هیئت عالی عبور کند و به شورا بیاید. این لایحه یکبار هم به صحن شورا رفته و رای نیاورده است.

علوی با تاکید بر اینکه نگرانی از بزرگ بودن عدد پروژه یا وثیقه گذاری نیست گفت: مشکل اینجاست نمی دانیم دقیقا چه اتفاقی قرار است بیفتد. مشخصا در فرایندهای مالی شفاف نیست.

وی تصریح کرد: برای اجرای این سه پروژه به طور همزمان ۳۸۶ میلیارد تومان وثیقه کفایت نمی کند.

بررسی تفریغ بودجه ۸۹ تا ۹۱ 

مدیر موسسه حسابرسی پاسارگاد تدبیر گفت: هنوز هم شهرداری نسبت به ارسال گزارش ماهانه درامد هزینه و ترازنامه با جدیت پیگیری نمی کند و در سال ۹۳ ماه به ماه تغییر می کند.

شفقت تصریح کرد: در بحث تفریغ بودجه سالهای۸۹ تا ۹۱ به عنوان مثال در سال ۹۱ بودجه مصوب ۱۵۵ میلیارد تومان بود که حدود ۱۲۷ میلیارد و پانصد میلیون تومان وصول شد و ۲۷ میلیارد تومان کسری وصولی بود. تقریبا ۸۲ درصد بودجه مصوب محقق شد. هزینه اداری ۱۳ میلیارد تومان بود که ۱۲ میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه شده و هزینه شهری ۵۱ میلیارد تومان بود که ۵۲ میلیارد تومان هزینه شده است. همچنین پروژه های عمرانی ۱۶ مورد انجام نشده است.

وی خاطر نشان کرد: خرید ماشین آلات و تجهیزات آتش نشانی بر اساس مبالغی که شورا مصوب کرده ، انجام نشده است.

شفقت افزود: این انحرافات قابلیت تصحیح ندارد و مسئولیت با ذی حسابان وقت است. شورا هم می تواند برخوردی تنبیهی و یا ارشادی داشته باشد.

نهایتا حسابرسی ۸۹ تا ۹۱ در کمیسیون بودجه رای نیاورد و تصمیم گیری نهایی در صحن شورا انجام خواهد شد.

مدیر موسسه حسابرسی پاسارگاد تدبیر در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص سال ۹۳ پرداخت و در بخشی از سخنان خود گفت: در این سال هزینه های عمرانی که محقق نشده است به مراتب بیشتر بوده است. ۱من اینکه در برخی موارد مثل دیون بلامحل ۲۴۰ میلیون تومان مصوبه بوده است و ۳ میلیارد تومان هزینه شده است.

گل احضار در این خصوص به مسدود شدن حسابها اشاره کرد. 

سید امیر حسین علوی گفت: درصد انحرافات را پیش از این اعلام کرده ایم. شهرداری جوابی ارائه نداده است. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا خاطر نشان کرد: پیرو مطرح شدن حسابرسی سنوات ۹۲ و ۹۳  آخرین فرصت برای ارائه توضیحات شهرداری پیرامون انحرافات ردیفهای درامدی تا یک هفته پس از تاریخ ابلاغ نامه شورا خواهد بود. 

وی تاکید کرد: چندین بار گفته ایم توجیهات انحرافات ارائه شود اما نیاورده اند.