نامه سرگشاده محمود نظرنیا به حجت الاسلام عادلی در خصوص مواضع اخیر امام جمعه آستارا

محمود نظرنیا پژوهشگر و فعال فرهنگی رشتی، پیرامون مواضع اخیر امام جمعه آستارا نکاتی را در یک نامه سرگشاده خطاب به حجت الاسلام عادلی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان گیلان مطرح کرد.

حرف تازه – محمود نظرنیا پژوهشگر و فعال فرهنگی رشتی، پیرامون مواضع اخیر امام جمعه آستارا نکاتی را در یک نامه سرگشاده خطاب به حجت الاسلام عادلی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان گیلان مطرح کرد.

در این نامه آمده است:

بسمه تعالی

حضرت مستطاب عالی جناب حجت الاسلام والمسلمین عادلی

ریاست محترم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان گیلان

سلام علیکم

احتراماً ضمن عرض تبریک به مناسبت انتصاب جنابعالی به ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان گیلان که بالاترین نهاد هدایت، راهبری و نظارت ائمه محترم جمعه است، چند نکته ای را به جهت فریضه مهم امربه معروف و از باب دلسوزی اجتماعی به عرض می رسانم:

۱٫ حضرت آقای حافظ نیا امام محترم جمعه شهرستان مرزی آستارا در خطبه های نمازجمعه این شهر براساس اصل امربه معروف اشاره داشته اند: کسی که صورتش را از ته می زند علیرغم کارایی به درد نظام اسلامی نمی خورد ، مسئولی که در نظام اسلامی خدمت می کند، باید ظاهر اسلامی داشته باشد. همانگونه که مستحضرید ائمه جمعه در کنار اقامه فریضه واجب نماز در خطبه های نمازجمعه نمازگزاران عزیز را به تقوا، امر به معروف ونهی از منکر و شعائر دین اسلام دعوت نموده و در بخشی نیز به مسائل جاری کشور تاکید می نمایند.

جناب حجت الاسلام عادلی

نماز جمعه به فرموده امام عظیم الشان انقلاب در راس همه امور است وائمه جمعه آخرین ملجا رسیدگی به مشکلات مردم در شهرستان ها وشهرها هستند. و رهبری معظم انقلاب نیز مکرر بر جایگاه رفیع نمازجمعه وامامان جمعه تاکید موکد داشته اند، و قطعا بیان حقایق دین وطرح مشکلات جاری کشور وتذکر اساسی نیز بخشی دیگر از وظایف مهم ائمه جمعه است، هم اینک که ملت شریف،غیور وشهید پرور ایران اسلامی در سخت ترین شرایط اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه استکبار جهانی دست و پنجه نرم می کنند و همواره در همه شرایط یاری رسان انقلاب و مدافع راستین نظام اسلامی و رهبری معظم بوده اند شایسته و بایسته است نظارت بر گفتار و رفتار این عزیزان نیز با دقت بیشتری ادامه یابد چرا که بیان بعضی از مباحث این چنینی علیرغم اینکه یک اصل درست وحیاتی برای ادامه حرکت مقدس انقلاب اسلامی است اما تذکر جدی در خصوص مشکلات،ضعف ها وچالش های اساسی مردم نیز اصلی واجب تر و مهم تر تلقی می گردد تا آنجا که چه زیبا فرمود پیامبر اعظم اسلام که با شکم گرسنه از دین وایمان نگوئید. بیان مشکلات مردم و ارائه راهکارهای لازم توسط ائمه جمعه بخشی از آلام مردم را تسکین می دهد.

۲٫ اگر تذکر امام محترم جمعه آستارا را در امر مهم امر به معروف و بیان احکام الهی بدانیم و اینکه (اگر کسی صورت خود را بزند لایق مسئولیت نیست) را به ضرر نظام اسلامی خطاب کنیم چند سوال برای اینجانب، دلسوزان نظام اسلامی، خوانندگان این مرقومه و مردم شریف قابل طرح است:

۲٫۱٫ بیش از نیمی از مسئولان عالی رتبه کشور در سه قوه، نمایندگان مجلس، قضات، وکلا، مدیران میانی واستانی و… مشاهده می شود که دارای محاسن نیستند! وبه اصطلاح ایشان صورتشان را از ته می زنند آیا همه اینها ناکارآمد ولایق مسئولیت نیستند وباید آنها را از جمهوری اسلامی طرد کنیم؟ اتفاقا بالعکس این نیز مشاهده شده است که افرادی دارای محاسن هم بوده اند اما در حق ملت وبیت المال خیانت کرده اند؟ آیا شایسته است همه آنها را در یک کفه ترازو قرار دهیم؟

۲٫۲٫ آیا در کلام صریح قرآن کریم، این کتاب نافذ الهی به ربا به عنوان جنگ با خدا اشاره شده است یا خیر؟ آیا بانکداری ربوی و اخذ سود های کلان که خداوند سبحان آن را حرام اعلام کرده در شان نظام اسلامی می باشد یا خیر؟ آیا ربا همان بلای خانمان سوزی نیست که در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی همچنان به عنوان یک زالوی سیاه بر شاهرگ اقتصاد ومعیشت این ملت نشسته وخون آن را می مکد؟

۲٫۳٫ آیا بیش از۶۰ بار مراجع معظم تقلید به نقد بانکداری ربوی اشاره نکرده اند؟ ائمه محترم جمعه در استان گیلان چند دقیقه وچند خطبه از خطبه های سالیانه خود را به این مهم که به سرنوشت یک ملت گره خورده است اشاره داشته اند؟

۲٫۴٫ آیا احتکار، گرانی اجناس و فشار بر زندگی مسلمین امری است که خداوند سبحان آن را تایید می کند یا اینکه از پایه مردود می داند؟

۲٫۵٫ تبعیض وبی عدالتی موردی در نهادهای اداری جمهوری اسلامی ایران براساس راهبردهای قرآن کریم و اصل حکومت داری حضرت امیر(ع) پایه گذاری شده است یا خیر؟

۲٫۶٫ آیا فساد اداری، اختلاس های کلان، احتکار، جنگ ارزی، وضعیت بانک ها در شرایطی که ملت در فشار تحریم ها هستند شایسته نظام اسلامی است یا خیر؟

۲٫۷٫ بیکاری، نداشتن مسکن، فقر، تعطیلی شرکت ها و کارخانه ها، تکدی گری، دستفروشی، افزایش طلاق و ناهنجاری های اجتماعی و… چقدر در شان نظام اسلامی است؟ آیا خداوند متعال موارد فوق را دارای اهمیت می داند یا خیر؟ آیا پیامبر اسلام از اینکه در کشوری مسلمان با مردمی مسلمان نابرابری اجتماعی وجود داشته باشند خشنود خواهد شد یا ناراحت خواهد بود؟

جناب حجت الاسلام عادلی

سوالات فوق و مواردی دیگر جز دغدغه های مردم عزیز ماست و اتفاقا در احکام الهی هم دارای جایگاه و ردیف بوده است، آیا ائمه محترم جمعه استان به موارد فوق در طول سال اشاره می کنند؟ این موارد چند دقیقه از نماز جمعه سیاسی وعبادی را به خود اختصاص می دهد؟

پر واضح است که اینجانب به هیچ وجه ممکن به ایجاد فضای منفی و سیاه نمایی در جامعه اعتقاد ندارم بلکه تاکید جدی نیز بر بیان احکام الهی داشته و دارم اما معتقدم اگر بناست احکام الهی در حدود شرعی آن اجرا گردد می بایست شامل همه موارد تعریف شده در شارع مقدس باشد.

رئیس محترم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان

۳٫ پیامبر اکرم زمانی که خود خرما خورده بود نتوانست شخص دیگری را از خوردن خرما منع کند معنایش این است که اول خود معلم خود باش و بعد معلم دیگران، اول خودت رعایت کن و بعد به دیگران توصیه کن.

۴٫ مشاهده می شود بعضی از ائمه جمعه در کشور از خودروهای خارجی(غیرتولیدملی) استفاده می کنند آنگاه براساس فرمایش رهبر انقلاب ملت را دعوت به خرید و حمایت از کالای ایرانی می کنند آیا این تناقض با روح نمازجمعه و با باطن ائمه اطهار وپیامبر اسلام(ص) سنخیت دارد؟

۵٫ قطعا جنابعالی در روزهای گذشته مشاهده فرموده اید که حضرت آیت الله جزایری امام جمعه محترم اهواز با اشتیاق اجازه داده اند تا ملت دست ایشان را ببوسند! آیا این منش و رفتار با منش و رفتار مقام معظم رهبری، امام راحل وائمه اطهار(ع) سنخیت دارد؟ بی شک پاسخ منفی است. مشاهده این موارد و مسائلی از این دست قطعا به اعتقادات عمیق و تاریخی ملت ما صدمه خواهد زد البته این مصادیق صرفا به حوزه نظارتی و استحفاظیه جنابعالی مربوط نبوده و یک موضوع فرا استانی است اما قطعاً سلسله ساختار تشکیلاتی آن شورا برای انعکاس این موارد راه حلی داشته است.

حضرت مستطاب عالی جناب عادلی

آنچه در این مرقومه به عرض رسید براساس دغدغه جدی رهبر معظم انقلاب مبنی بر مطالبه گری نسل جوان و انقلابی است و با توجه به شناختی که از جنابعالی داشته و دارم اطمینان دارم که حاضر نخواهید شد این فتح باب نقد و دلسوزی اجتماعی به عملی ختم گردد که قلم این جوان انقلابی خاموش شود، البته که این نقد شامل مدیریت شما نبوده است چرا که کمتر از ۱۵روز است که مسئولیت خطیر شورای سیاستگذاری را پذیرفته اید اما به عنوان یک دغدغه اجتماعی انتظار است مورد توجه قرار گیرد. به نظر هرچقدر بتوانیم فضای نقد منصفانه و خیرخواهانه را در فضای اجتماعی و دینی و معرفتی فراهم سازیم زمینه های تحکیم و تقویت نظام اسلامی را فراهم ساخته ایم.

ضمن تشکر از توجه جنابعالی، توفیق شما را از خداوند متعال مسئلت دارم.

فعال فرهنگی _محمود نظرنیا

     رشت- ۲/دی ماه/۹۷

 

انتشار یادداشت ها الزاما به معنای تایید محتوای آن نیست و حرف تازه آمادگی انتشار پاسخ های احتمالی افراد و حوزه های مربوطه را دارد.