درخواست نام گذاری یکی از معابر و میادین اصلی شهر رشت یا یکی از بوستان‌های شهر به نام استاد امیر هوشنگ ابتهاج

نامه روزنامه نگار گیلانی به رئیس شورای شهر رشت

نامه روزنامه نگار گیلانی به رئیس شورای شهر رشت جهت درخواست نام گذاری یکی از معابر و میادین اصلی شهر رشت یا یکی از بوستان‌های شهر به نام استاد امیر هوشنگ ابتهاج ارسال شد.

به گزارش حرف تازه ، نامه روزنامه نگار گیلانی به رئیس شورای شهر رشت جهت درخواست نام گذاری یکی از معابر و میادین اصلی شهر رشت یا یکی از بوستان‌های شهر به نام استاد امیر هوشنگ ابتهاج ارسال شد.

در متن نامه محمدصالح زاده آمده است:

به نام خدا

ریاست محترم شورای ششم شهر رشت

جناب آقای محمد حسین واثق کارگرنیا

موضوع : نام گذاری یکی از معابر و میادین اصلی شهر رشت یا یکی از بوستان‌های شهر به نام استاد امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به “سایه”

با سلام و احترام

شاعر معاصر “امیر هوشنگ ابتهاج” که در سال ۱۳۰۶ در رشت چشم به جهان گشود. وی ؛ بامداد چهارشنبه، ۱۹ مرداد در بیمارستانی در شهر کلنِ آلمان در گذشت. پس از پیگیری و همت جناب آقای رضا ثقتی (مدیر محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان) با رضایت خانواده این شاعر قرار بود؛ پیکر شاعر معاصر”سایه” عصر چهارشنبه به ایران منتقل و پس از تشییع تهران در روز پنجشنبه، روز جمعه در باغ محتشم رشت به خاک سپرده شود که درنهایت از سوی دختر شاعر (یلدا ابتهاج) اعلام شد که به دلیل پاره ای از مشکلات انتقال “امیر هوشنگ ابتهاج” به تعویق افتاده است. که در روزهای آتی مجدد روند انتقال پیکر شاعر از سر گرفته خواهد شد.

در هر کشور شخصیت‌های برجسته‌ای در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و سیاسی وجود دارد که در طول دوران زندگی خود خدمات زیادی به همه یا بخشی از افراد جامعه انجام داده‌اند؛ شاعرانی که با میراث گرانقدر خود زبان و هویت یک قوم را حفظ می‌کنند، هنرمندانی که فرهنگ یک ملت را پاس می‌دارند.

معمولا مسئولان کشورهای مختلف برای پاسداشت یاد و خاطره این افراد اقداماتی را انجام می‌دهند که نامگذاری معابر،خیابان‌ها و میادین به نام این شخصیت‌ها از رایج‌ترین آن‌ها است.در کشور ما این اقدام بر اساس آیین‌نامه اجرایی و دستورالعمل آن انجام و مسئولیت نظارت بر آن بر عهده “شورای نظارت بر نامگذاری معابر” است که در سطوح مختلف ملی، استانی و شهرستانی تشکیل می‌شود.

بر اساس بند ب ماده ۷ “دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه نظارت بر نامگذاری شهرها، خیابان‌ها، اماکن و مؤسسات عمومی” و بند ۲۴ ماده ۷۱ ‌قانون “تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران” مصوب ۱۳۷۵ نامگذاری معابر، میادین، خیابان‌ها، کوچه و کوی در حوزه شهری و تغییر نام آن‌ها توسط شورای اسلامی شهر انجام می‌شود.

بر اساس بند ۱ ماده اول “آیین‌نامه نامگذاری شهرها، خیابان‌ها، اماکن و مؤسسات عمومی” که در ۱۷ آبان ۱۳۷۵ به تصویب رسید، نام شخصیت‌های مهم تاریخ صدر اسلام و انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدر آن و حوادث مهم تاریخ مبارزات اسلامی مردم ایران در اولویت نخست و نام‌ شخصیت‌های فرهنگی، ادبی، علمی، سیاسی و تاریخی ایران و اسامی راجع به اندیشه، فکر و هنر و نیز مظاهر طبیعت زیبای ایران در مرتبه بعد نامگذاری قرار دارد.

همان گونه که استحضار دارید؛ امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به (سایه) شاعر معاصر کشور که در جوامع ادبی از وی به عنوان حافظ زمان و پیرپرنیان اندیش یاد مینمایند.سراینده ی شعرها و ترانه هایی است که حافظه مردم با آن نظم ها مزین گشته است. از آنجا که شاعر فقید زاده شهر رشت است و بارها در سخنرانی ها و مجامع مختلف ادبی،فرهنگی و هنری از شهرمان رشت به عنوان زادگاه خویش یاد نموده است. قلب و ذهن مردم گیلان (رشت) در فقدان شاعر مشهور شهرشان غصه دار شده است. که پس از شنیدن خبر تدفین شاعر مشهور شهرشان در باغ محتشم رشت با همه ی آزردگی از جراحت این خبرِ غم انگیز، وجود پیکر این شاعر در سرزمین مادری خود مایه ی فخر شهروندان رشت گشته است.

لذا تقاضامندم ؛ که این مطلب قطعِ به یقین تقاضای بخش وسیعی از شهروندان و از جمله جوامع فرهیخته ادبی، فرهنگی و هنری شهر و استان است؛ نام‌گذاری یکی از معابر، میادین اصلی شهر و یا یکی از بوستان‌های شهر به نام مرحوم استاد “امیر هوشنگ ابتهاج” و نصب تندیس آن استاد فقید در یکی از اماکن نام‌گذاری‌شده و همچنین در جوار آرامگاه ایشان در ظرف مدت کوتاهی پس از مراسم تدفین ایشان توسط شورای ششم شهر رشت در جلسه ای فوریتی صورت بگیرد. نام یک مکان به اسم شاعر مشهور معاصر؛ هویت‌بخش و تقویت‌کننده عناصر هویتی و احساس تعلق شهروندان بوده و این حداقل حقی است که شهروندان در نام‌گذاری فضاهای شهری خود از شورا و شهرداری (مدیریت شهری) دارند.

در ادامه و بخش پایانی عرایض بنده همانطور که مستحضرید: تا هفته آینده پیکر شاعر از آلمان به کشور منتقل خواهد شد و پس از تشییع در تهران به رشت و در باغ محتشم مراسم تدفین صورت خواهد گرفت. در مدت زمان باقی مانده تا مراسم تدفین شاعر مشهور رشت ، اگر در زمینه مجوز و امورات اداری مربوط به شهرداری اختلال و یا نقصی وجود دارد ، خواهشمندیم نسبت به زمان اندک باقی مانده مساعدت لازم از سوی شورا و شهرداری صورت پذیرد. تا پیکر شاعر فقید جناب آقای امیر هوشنگ ابتهاج با احترام در زادگاه خویش تدفین شود.

همراهی و مساعدت های لازم از سوی دو بدنه نظارتی و اجرایی مدیریت شهری برای احترام به جایگاه این شاعر مشهور معاصر و همچنین شهر، شهروندان و مدیریت شهری رشت لازم الاجرا خواهد بود. که یقینا پای آبروی این شهر در گذر تاریخی معاصر در میان است.

با شناخت از شخصیت محترم حضرتعالی اُمید داریم این روند با احترام ؛ بطوریکه در خور شأن شاعر فقید “امیر هوشنگ ابتهاج” و شهر زادگاهش رشت است، انجام پذیرد.

پیشاپیش از بذل توجه و دستور مساعد و عاجل جناب‌عالی کمال تشکر و امتنان را دارم.
ارادتمند ؛ محمد صالح زاده / رشت – مرداد ۱۴۰۱