فاطمه قدیمی خبر داد:

میزبانی شهرداری رشت از شهرهای شبکه خلاق خوراک شناسی در سال آتی

حرف تازه – سخنرانان سومین کنفرانس ملی دانشجویی اقتصاد کشاورزی ایران در نشست تخصصی امنیت اقتصادی غذا زیرساخت شهر خلاق خوراک شناسی در دانشگاه گیلان بر همراهی سایر نهادها در ادامه مسیر عضویت در شبکه شهرهای خلاق تاکید کردند. فاطمه قدیمی : تهیه گزارش های ۶ ماهه از عملکرد شهرهای خلاق و ارزیابی ۴ ساله […]

حرف تازه – سخنرانان سومین کنفرانس ملی دانشجویی اقتصاد کشاورزی ایران در نشست تخصصی امنیت اقتصادی غذا زیرساخت شهر خلاق خوراک شناسی در دانشگاه گیلان بر همراهی سایر نهادها در ادامه مسیر عضویت در شبکه شهرهای خلاق تاکید کردند.

فاطمه قدیمی : تهیه گزارش های ۶ ماهه از عملکرد شهرهای خلاق و ارزیابی ۴ ساله

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت در این کنفرانس با ارائه اطلاعاتی در خصوص شبکه شهرهای خلاق خوراک شناسی گفت: در سال ۲۰۰۴ پیشنهاد تشکیل این شبکه مطرح شد و از سال ۲۰۰۹ اولین شهرها به آن پیوستند و تاکنون ۱۹۰ شهر از ۷۷ کشور دنیا به عضویت این شبکه در آمده اند.

فاطمه قدیمی با اشاره به فعالیت این شبکه در ۷ حوزه مختلف تصریح کرد: خوراک، موسیقی، رسانه، صنایع دستی، معماری، ادبیات و طراحی ۷ حوزه فعالیت شبکه شهرهای خلاق هستند و شهرها بر اساس پتانسیل های خود به این شبکه می پیوندند.

وی با بیان اینکه در پیوستن شهرها صرفاً گذشته آنها مدنظر نبوده است اظهار داشت: موضوعی که در صدر اهمیت این پذیرش قرار دارد در واقع حال و آینده شهرها بر اساس پیوست اشتراکی با گذشته است.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت با اشاره به اینکه گروهی هماهنگ کننده زیر مجموعه یونسکو تشکیل و دستورالعملی را تدوین کرده است افزود: یکی از موارد گزارش کار ۶ ماهه و ارزیابی شهرها پس از ۴ سال است.

 رقابت شهرهای خلاق در ۱۲ شاخص برای پذیرش در یونسکو

فاطمه قدیمی در ادامه توضیح داد: تا سال ۲۰۱۵ پذیرش شهرها بر اساس خلاقیت بوده است اما از این سال شرایط رشد و حرکتی مدنظر قرار گرفته است تا هریک از اعضای شبکه در شاخص های ۱۲ گانه تعریف شده به رقابت بپردازند و این ارزیابی بر اساس زمان پیوستن به شبکه خواهد بود و شرایط توسعه یافتگی شهرها در آن لحاظ خواهد شد.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت با اشاره به اینکه تا امروز ۲۶ شهر دنیا در حوزه خوراک شناسی به عضویت شبکه شهرهای خلاق خوراک شناسی درآمده اند گفت: رشت و اصفهان از ایران در سال ۲۰۱۵ به این شبکه پیوسته اند که رشت در حوزه خوراک شناسی و اصفهان در حوزه صنایع دستی حضور دارند؛ بنابراین رشت اولین و تنها شهرخلاق خوراک شناسی ایران است. نزدیک ترین شهرهای خلاق خوراک به رشت غازیان تپ ترکیه و زحله از لبنان هستند و شهرهایی از امریکا، اسپانیا، ایتالیا، برزیل و … نیز حضور دارند.

 

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت: طی دو سال همکاری خوبی بین شهرداری و دانشگاه ها به وجود آمد

فاطمه قدیمی با بیان اینکه ۱۲ شاخه برای مسیردهی درست به این ارتباطات در شبکه شکل گرفته است گفت: یکی از این موارد مبحث دانشگاهی و علمی بودن فعالیت ها بوده است که امروز پس از دو سال همکاری خوبی بین شهرداری رشت با دانشگاه هایی چون دانشگاه گیلان، تربیت مدرس، دانشگاه تهران، پیام نور و … در زمینه های مختلف به وجود آمده است.

وی در تشریح ۱۲ شاخه مسیردهی شهرهای خلاق به توسعه اقتصادی، آموزش و پرورش، امنیت غذایی، عدالت غذایی، پایداری، گردشگری و… اشاره کرد و در ادامه اظهار داشت: شهرهای باید در هر ۱۲ شاخه به رقابت بپردازند و یکی از مباحث مهم موضوع عدالت غذایی بر اساس محورهای ۱۷ گانه توسعه پایدار است.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت با تاکید بر تلفیق شاخه های امنیت غذایی و اقتصاد خلاق گفت: برخی شهرها در این حوزه توسعه یافته تر هستند و از زیرساخت های مناسب تری برخوردارند.

فاطمه قدیمی همچنین بر برنامه عملیاتی برای پایداری تولیدکنندگان و حمایت از ذی نفعان حقیقی و حقوقی در مسیر از مزرعه تا سفره تاکید کرد.

 شیدا مهنام: کم لطفی است اگر بگوییم با پیوستن رشت به شبکه شهرهای خلاق چه اتفاقی افتاده است؟ / عضویت در این شبکه فرصت جدیدی برای رشت بود

مدیر گروه علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز با اشاره ای به شرایط و نحوه فعالیت و ورود به شبکه شهرهای خلاق، گفت: اصفهان با توجه به قدمت تاریخی و حضور در مجامع بین المللی، پیش از این تجربه اینگونه حضور را داشته است اما عضویت در شبکه شهرهای خلاق خوراک شناسی یونسکو برای رشت یک فرصت جدید بود که خیلی خوب توانست با میزبانی از ناظرین بین المللی و تکمیل فایل ها توسط دانشگاه ها خود را تثبیت کند.

دکتر شیدا مهنام با اشاره به زحمات فاطمه قدیمی، مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت، و همچنین شهردار و مجموعه مدیریت شهری رشت تصریح کرد: برخی نقدها را شنیده ام که با شهر خلاق شدن رشت چه اتفاقی افتاده است؟ دو سال برای به نمایش گذاشتن ظرفیت های کشور در صحنه بین المللی زمان زیادی نیست و رشت به زمان بیشتری نیاز دارد تا با حضور در کنفرانس ها و همایش ها ظرفیت ها را به نمایش بگذارد و پنجره جدیدی را در این شهر باز کند.

مدیر گروه علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اعلام اینکه رشت امروز در آغاز راه است گفت : کم لطفی است اگر تنها بگوییم چه اتفاقی افتاده است؟ از اینجا به بعد باید همه دستگاه ها و دانشجویان ورود کنند و به ارائه پیشنهادات، پروژه ها، پروپوزال ها و … بپردازند و در مواردی مثل توریسم غذای، فرهنگی، مدارس خوراک پری و … ورود کنند.

ادامه مسیر در شبکه شهرهای خلاق تنها با شهرداری نیست

شیدا مهنام افزود: اتفاقی که باید با عضویت در این شبکه رخ دهد درآمد زایی برای رشت است اما باید دیپلماتی در کنار مدیریت شهری در جلسات شهرهای خلاق حضور یابد و پس از چند جلسه اتفاقی اقتصادی را برای رشت رقم بزند و چنین کاری تنها با شهرداری نیست.

وی نقش کمیسیون ملی یونسکو را در سه بخش نظارت، حمایت و تسهیل گری بیان کرد و گفت: رشت و اصفهان در شبکه شهرهای خلاق و یا اراک و بهبهان در شبکه شهرهای یادگیرنده حضور دارند که نیاز به حمایت دارند. در شهر رشت، کشاورزی یک موضوع استراتژیک است و می تواند توانمند سازی زنان روستایی و نقش آن در اقتصاد استان به صورت یک بیانیه یا سیاست توصیه ای و مشورتی به مقامات بالادستی ارائه شود.

تاکید مدیر گروه علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو در ایران بر مبحث آموزش

شیدا مهنام به عنوان خروجی این کنفرانس پیشنهاد داد: یک یا دو روستای گیلان انتخاب شود و دو هدف تغییر ذهنیت برای فرایند اهمیت دادن به کالای کشاورزی و همچنین آموزش برای تکنیکال شدن مهارت های زنان در دستور کار قرار بگیرد.

مدیر گروه علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو در ایران در خصوص نحوه همکاری با دانشجویان نیز گفت: این همکاری به دو شکل خواهد بود. نخست در خصوص مواردی که مد نظر یونسکو است و دوم در زمینه پروپوزال هایی که دانشجویان ارائه می دهند.

هیچ فعالی در این حوزه به تنهایی نمی تواند این مسائل را حل کند

حمید البلالی عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی و علوم انسانی وین نیز دقایقی به بیان نقطه نظرات خود پرداخت و با اشاره به مفاهیم امنیت غذایی، مواد مغذی و شهر هوشمند گفت: نقش دستگاه های مختلف، شهرداری، صنایع و دانشگاه ها در این موارد جالب توجه است.

وی به سه موضوع کمبود، استفاده بی رویه و استفاده اشتباه از مواد غذایی پرداخت و گفت: سوال این است که چطور می توانیم همزمان به امنیت غذایی، کشاورزی پایدار و مواد مغذی مناسب دست پیدا کنیم؟ همچنین در مورد مسائلی مثل پایداری، جنسیت و برابری مرد و زن نیز بپردازیم.

حمید البلالی خاطر نشان کرد: هیچ فعالی در این حوزه به تنهایی نمی تواند این مسائل را حل کند و هر بخشی باید با توجه به پتانسیل خودش برای حل مشکل گام بردارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی و علوم انسانی وین همچنین بر کاهش فاصله و واسطه میان تولید کننده و مصرف کننده تاکید کرد و فروش مستقیم و در نظر گرفتن فروشگاه ها و بازارچه های مزرعه داران برای ارائه محصولات را یکی از راهکارها دانست.

وی همچنین با اشاره به رژیم غذایی مدیترانه ای و ایجاد یک حلقه بین امنیت غذایی، مواد مغذی و تبلیغات مواد کشاورزی گفت: شهرها می توانند در مسیر معرفی رژیم خاص گام بردارند که ضمن کمک به بحث سلامت در حوزه اقتصادی نیز شهر را تقویت می کند.

 تاکید عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بر فعالیت بیش از پیش دانشگاه ها در حوزه خوراک

امین پاداش عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز در این نشست گفت: پایداری در محورهای مختلف تعریف و برنامه ریزی می شود و سلامت، امنیت، ایمنی، محیط زیست و مسئولیت های اجتماعی ۵ مسئولیت اصلی است که به عنوان پیوست اصلی برای مجموعه یا شهر وجود دارد.

وی افزود: از دیدگاه محیط زیستی نیز این شهر به عنوان قلب استان گیلان نقش محیط زیستی قوی وجود دارد.

دکتر پاداش به سفره غذایی مناسب گیلانی ها اشاره و در ادامه تصریح کرد: همین که در بازارچه های شهر قدم می زنیم تفاوتش را با بسیاری از شهرهای دیگر متوجه می شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس همچنین با تاکید بر فعالیت بیش از پیش دانشگاه ها در حوزه خوراک افزود: خروجی دانشگاه ها، می تواند ابزار مناسبی در اختیار مدیریت شهری بگذارد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع محیط زیست، خشکسالی و تهدیدات آبی در دهه آتی پرداخت و عنوان کرد: یکی از موضوعات روز در این زمینه بحث آب مجازی است.

امین پاداش با اشاره به اینکه قطعا شهرخلاق دارای سند استراتژیک است تصریح کرد: به دنبال آن پایداری را شاهد خواهیم بود.

پیشنهاد برگزاری جشنواره غذاهای لبنی از سوی مدیرعامل پگاه گیلان

ناصر اسلامی مدیر عامل پگاه گیلان نیز دیگر سخنران این کنفرانس بود که به موضوعاتی در خصوص تلفیق دانش روز و صنعت اشاره کرد.

اسلامی در ادامه در بحث توسعه اقتصاد کشاورزی و زیرساخت های شهر خلاق، پیشنهاد برگزاری جشنواره غذاهای لبنی و مسابقات طبخ خوراک های با پایه لبنیات را به همراهی مدیریت شهری مطرح کرد.

مدیر عامل شرکت پگاه گیلان همچنین بر ضرورت تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه تاکید کرد و گفت: طوفان فکری دانشجویان با همراهی اساتید در کنار هم افزایی صنعت می تواند منجر به تجاری سازی و صنعتی شدن ایده ها ختم شود.

میزبانی شهرداری رشت از شهرهای شبکه خلاق خوراک شناسی در سال آتی

در بخش پایانی مراسم نیز فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت و مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت به ۱۸ تفاهم نامه همکاری شهرداری رشت با ارگان های مختلف آموزشی اشاره کرد و گفت: کنفرانس امروز را به فال نیک می گیریم و ۲۵ نکته از این کنفرانس برداشت کرده ایم.

فاطمه قدیمی همچنین اعلام کرد: سال آینده رشت میزبان ۲۶ شهر عضو شبکه شهرهای خلاق خوراک شناسی دنیا خواهد بود که این نشست ها عموما با حضور معاون و یا مقامات عالی یونسکو برگزار می شود. شهرداری رشت در راستای همکاری با دانشگاه گیلان، به عنوان دانشگاه مادر در شمال کشور، بخشی از این میزبانی را در دانشگاه گیلان خواهد داشت.

وی به عضویت همزمان رشت در شهرهای خلاق و راه ابریشم پرداخت و همچنین بر مطالبه گری برای برنامه ریزی پایدار سیستمی تاکید کرد.