میزان بار مجاز هواپیمایی ترکیش ایرلاین چقدر است؟

میزان بار مجاز ترکیش ایرلاین چقدر است؟ فرض کنید یک سفر لذت‌بخش را سپری کردید و چمدان خود را با خریدها و سوغاتی‌های رنگارنگ آن‌قدر پر کردید که چمدانتان به‌زور چفت می‌شود، سپس با خوشحالی به فرودگاه می‌روید. نوبت به دریافت کارت پروازتان که می‌رسد به شما می‌گویند که اضافه‌بار دارید، نگران و دستپاچه از اینکه چرا زودتر به فکر خودتان نرسیده بود وزن بارهایتان را تخمین بزنید؛ حالا باید بابت آن جریمه پرداخت کنید! آیا از میزان بار مناسب اطلاع دارید؟

به گزارش حرف تازه ، شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که میزان بار مجاز هواپیمایی ترکیش ایرلاین چقدر است؟ گاهی پیش می‌آید مسافرین بدون توجه به میـزان بار مـجاز، وسایل زیادی را در چمدان خود جا می‌دهند و در نهایت در فرودگاه با اخطار مواجه می‌شوند که هم می‌تواند استرس‌زا باشد و هم اینکه وقت شما را از رسیدن به موقع به پرواز خود هدر دهد. الی گشت تمرکز مطلب امروز را در خصوص میزان بار مجاز ترکیش ایرلاین که یکی از بهترین ایرلاین‌های اروپایی است، قرار داده تا در سفرهای خود با مشکل اضافه‌بار روبه‌رو نشوید.

ترکیش ایرلاین

آشنایی با ترکیش ایر

ترکیش ایرلاین شرکت هواپیمایی کشور ترکیه است و یکی از بهترین خطوط هواپیمایی دنیا به‌شمار می‌رود. این شرکت هواپیمایی قدیمی، در سال ۱۹۳۳ و به دستور مصطفی کمال آتاتورک تاسیس شد. ترکیش ایر در سال ۲۰۱۵ لقب یکی از بهترین شرکت هواپیمایی اروپا را به خود اختصاص داد و به عنوان چهارمین ایرلاین برتر دنیا شناخته شد. در حال حاضر ترکیش ایر به ۳۰۰ مقصد مختلف دنیا از جمله ایران پرواز دارد. در طی سال‌های اخیر همکاری خوبی بین ترکیش ایرلاین و ایران صورت گرفته و امکان استفاده ایرانیان از این خطوط هواپیمایی بسیار تسهیل یافته است. دفتر مرکزی این شرکت هواپیمایی در شهر استانبول است و فرودگاه آتاتورک و فرودگاه بین‌المللی صبیحه، گوکچین، قلب اصلی این شرکت هستند. از دلایل برتری و محبوبیت این ایرلاین می‌توان به کیفیت بالای خدمات، امنیت پرواز، غذاهای خوشمزه‌ای که در هواپیما سرو می‌شود و استفاده از هواپیماهای مدرن و مجهز اشاره کرد.

آشنایی با ترکیش ایر

مزایای سفر با ترکیش ایرلاین

ترکیش ایرلاین شرکت بین‌المللی ترکیه است که همان‌طور که گفتیم با این شرکت می‌توانید به بیش ۳۰۰ مقصد مختلف در دنیا پرواز کنید. از مزایای سفر با این شرکت می‌توان به امنیت و کیفیت پروازها و همچنین غذاهای ترکی و نوشیدنی‌های خوشمزه آن اشاره کرد. ترکیش ایرلاین به مسافرانی که پرواز آن‌ها بیش از ۶ ساعت توقف دارد، یک تور استانبول گردی که شامل گشت روزانه دور شهر و تماشای جاذبه‌های گردشگری شهر می‌باشد، پیشنهاد می‌دهد.

مقررات ترکیش ایرلاین برای حمل بار دستی | میزان بار مجاز ترکیش ایرلاین

هر شرکت هواپیمایی قوانین خاص خود را دارد. در خصوص میزان حمل بـار، این مقدار بسته به شرکت‌های هواپیمایی مختلف می‌تواند متفاوت باشد اما مقدار حمل بـار دستی مجـاز ترکـیش ایرلایـن با دیگر شرکت‌های هواپیمایی یکسان است. مسافران با بلیط سطح اکونومی کلاس، اجازه دارند کیف یا کوله‌پشتی استانداردی با ابعاد و وزنی مجاز (۲۴×۴۰×۵۵ سانتی‌متر و وزن ۸ کیلوگرم) در کابین هواپیما با خود داشته باشد.

حمل بـار دستی مجاز برای مسافرانی که بلیط سطح بیزینس کلاس انتخاب می‌کنند، به دو عدد کیف یا کوله‌پشتی با وزن ۸ کیلوگرم می‌رسد. همچنین ترکیـش ایـرلاین برای رفاه مسافرانی که با نوزاد و یا کودک خود (حداکثر ۲ ساله) پرواز می‌کنند، یک عدد بار دستی مازاد نیز در نظر گرفته است. در خصوص کالسکه کودکان، اگر این موضوع از سوی متصدی باجه پذیرش پذیرفته شده باشد، بدون دریافت هیچ هزینه‌ی اضافی به مقصد مورد نظر منتقل خواهد شد.

حمل بار دستی | میزان بار مجاز ترکیش ایرلاین

مقررات ترکیش ایرلاین برای حمل بار سنگین

اگر برای نخستین بار با این شرکت هواپیمایی سفر می‌کنید، قوانین حمل بـار مـجاز تـرکیش ایرلاین ممکن است کمی برایتان گنگ و گیج‌کننده به نظر برسد. بسته به اینکه مقصد شما کجاست، قوانین حمل بار مـجاز ترکیـش ایرلاین برای وزن و تعداد چمدان‌هایی که با خود حمل می‌کنید، ممکن است متفاوت باشد.

قانون محدودیت تعداد چمدان‌ها به شما اجازه حمل دو عدد چمدان می‌دهد. اگر مبدا یا مقصد سفر شما یکی از کشورهای آرژانتین، آنگولا، بنین، برزیل، بورکینافاسو، کامرون، کلمبیا، کوبا، کانادا، چاد، کنگو، گینه، غنا، ساحل عاج، ماداگاسکار، ژاپن، مالی، نیجریه، پاناما، سنگال، سودان، ونزوئلا و ایالات متحده آمریکا باشد، مجاز به داشتن دو عدد چمدان خواهید بود.

حال اگر سطح پرواز شما اکونومی باشد، وزن دو چمدانی که با خود می‌برید نباید بیش از ۲۳ کیلوگرم وزن و ۱۱۵ سانتی‌متر (شامل طول، عرض و ژرفا) بزرگی داشته باشد و اگر با بیزینس کلاس پرواز می‌کنید، وزن چمدان‌های شما تا ۳۲ کیلوگرم و با ابعاد ۱۵۸ سانتی‌متر می‌تواند باشد. اما برای پروازهای ترکیه و پروازهایی که خارج از آن کشورهایی که نام بردیم باشد، می‌توانید هر تعداد چمدانی که دوست دارید با خود همراه داشته باشید اما یادتان باشد که وزن استانداردی که برای کل میزان بار در نظر گرفته شده، ۳۰ کیلوگرم برای پروازهای سطح بیزینس کلاس و ۲۰ کیلوگرم برای پروازهای اکونومی است و مجموع وزن چمدان‌های شما نباید از این مقدار تجاوز کند.

میزان بار مجاز ترکیش ایرلاین

قوانین بار اضافه ترکیش ایر | میزان بار مجاز ترکیش ایرلاین

هرچند بهتر است از قبل حواستان به وزن چمدان‌هایتان باشد تا در فرودگاه به دردسر نیفتید و میزان بار مجاز ترکیش ایرلاین را رعایت کنید؛ اما گاهی پیش می‌آید که اضافه‌بار پیدا می‌کنید و کاری از دستتان برنمی‌آید. قوانین اضافه‌بار در این مرحله به کمکتان می‌آید. شما می‌توانید با پرداخت مبلغی اضافه، چمدان‌های خودتان را تحویل دهید. در پروازهای داخلی چه بیزینس کلاس و چه اکونومی، به ازای هر کیلوگرم اضافه‌بار باید ۸ لیر ترکیه پرداخت کنید. در پروازهای بین‌المللی مقدار جریمه اضافه‌بار به مبدا و مقصد شما بستگی دارد. مثلا در پرواز تهران به استانبول، بابت هر کیلوگرم اضافه‌بار، باید مبلغ ۱۱ لیر پرداخت کنید. در پروازهای خارجی به مقصد دیگر، مثلا به گرجستان، بابت هر کیلوگرم اضافه‌بار باید مبلغ ۱۷ لیر به هواپیمایی ترکیش ایرلاین پرداخت کنید.

میزان بار مجاز ترکیش ایرلاین

تفاوت کلاس‌های پروازی در ترکیش ایرلاین | میزان بار مجاز ترکیش ایرلاین

اجازه بدهید همین ابتدا خیالتان را کمی راحت کنم، چه پرواز کلاس اکونومی باشید و چه بیزینس، دسترسی شما به سیستم صوتی و تصویری، اینترنت و غذا و نوشیدنی رایگان است. اما در سطح بیزینس، صندلی‌های پرواز مجهز به ماساژور است و غذای شما معمولا در ظروف چینی سرو می‌شود. همچنین به محض ورودتان به بخش بیزینس کلاس، از شما با یک نوشیدنی تازه استقبال می‌کنند.

تفاوت کلاس‌های پروازی در ترکیش ایرلاین

همراه داشتن چه وسایلی در هواپیمایی ترکیش ایرلاین غیرمجاز و ممنوع است؟

حالا که با قوانین میزان بار مجاز ترکیش ایرلاین آشنا شدیم، لازم است که وسایلی که در طول پروازهای این شرکت غیرمجاز و ممنوع هستند هم آشنا شویم. شعار اصلی ترکیش ایرلاین، تجربه یک پرواز ایمن و آسوده است، ازاین‌رو برای حقیقی کردن شعارشان، با تبعیت از قوانین پرواز بین‌المللی، همراه داشتن برخی وسایل و تجهیزات خطرناک را ممنوع و برخی دیگر را محدود به بخش بـار هواپیما کرده است. این لیست را در اختیارتان می‌گذاریم تا قبل از بستن چمدان‌هایتان و سفر با این شرکت هواپیمایی، از جایگاه وسایل خود در هواپیما اطمینان حاصل کنید و یا اگر به همراه داشتن هر کدام از وسایلتان در این لیست به طور کل غیرمجاز است آن را کنار بگذارید.

وسایل و تجهیزات ممنوع و یا محدود شده

وسایلی که می‌توانید در کابین همراه داشته باشید

وسایلی که مجازید در محفظه بالای کابین بگذارید

وسایلی که باید به بخش بار تحویل دهید

توضیحات لازم

ادکلن، عطر و اسپری، داروهای الکل دار

بله

بله

بله

حداکثر ۱۰۰ میلی‌گرم

اسپری‌های که در خانه و در طی فعالیت‌های ورزشی استفاده می‌شوند که سمی و یا قابل اشتعال نباشند

خیر

خیر

بله

تفنگ‌های اسباب‌بازی و فندک‌هایی که به شکل تفنگ طراحی شدند

خیر

خیر

بله

پاکت کبریت بی‌خطر و یا فندک نباید حاوی هیچ‌گونه سوخت مایع جذب نشدنی غیر از گاز مایع باشد

بله

خیر

خیر

حمل فندک‌هایی که با شعله آبی می‌سوزند غیرمجاز است.

ویلچر و دیگر وسایل توان‌بخشی حرکتی که فاقد باتری‌های نشت‌کننده هستند و یا باتری لیتیومی دارند (به جز باتری‌های الکتریکی که در دوچرخه‌های الکتریکی و.. استفاده می‌شود)

خیر

خیر

بله

ویلچر و دیگر وسایل توان‌بخشی حرکتی که باتری لیتیوم – یونی دارند (به جز باتری‌های الکتریکی که در دوچرخه‌های الکتریکی و.. استفاده می‌شود)

بله

خیر

خیر

تجهیزات الکترونیکی قابل‌حمل با باتری‌های فلزی، لیتیوم – یونی مثل ساعت، موبایل، لپ‌تاپ و..

بله

بله

بله

باتری استاندارد لیتیوم – یونی، لیتیوم و فلزی

بله

بله

خیر

تجهیزات الکترونیکی قابل‌حمل با باتری‌های نشت ناپذیر

خیر

بله

بله

ترمومتر و بارومتر حاوی مرکوری

خیر

بله

خیر

ترمومتر کلینیکی و پزشکی

بله

بله

بله

لامپ‌های کم‌مصرف

بله

بله

بله

تجهیزات الکترونیکی قابل‌حملی که با سیستم سلول سوختی و کارتریج‌های یدکی سلولی کار می‌کنند

بـله

بله

بلـه

ابزار فر کننده مو که حاوی هیدروکربن هستند

خیر

بلـه

بـله

به‌ازای هر مسافر یک عدد

موتورهای درون‌سوز و سلول‌های سوختی

خیـر

خیر

بله

نوشیدنی‌های الکلی

بله

بله

بله

به‌ازای هر مسافر ۵ لیتر نوشیدنی حاوی حداکثر ۷۰% الکل

اشیا تیز و برنده شمال هر نوع چاقو، تیغ، چاقوهای قلم‌تراش، چتر به شکل عصا شکل که نوک‌تیز باشد

خیر

خیـر

بلـه

کپسول اکسیژن طبی متعلق به مسافر

خیر

خیر

بله

کپسول باید خالی باشد

قوطی یا محفظه خالی فاقد هرگونه گازها و مواد مشتعل و سمی

بله

خـیر

بـله

کپسول کوچک گاز فاقد هرگونه مواد اشتعال‌زا و سمی

بله

بلـه

بله

نمونه آزمایشگاهی غیر مسری در حجم اندک که در ماده اشتعال‌زا بسته‌بندی ‌شده باشد

بلـه

بله

خیر

تجهیزات الکترونیکی قابل‌حمل شامل دستگاه تنفس آتش‌نشان‌ها

بله

بله

بـله

تنظیم کننده رادیوایزوتوپیکی ضربان قلب و..

خـیر

بله

بلته

تجهیزاتی مثل دستگاه عکس‌برداری شیمیایی و نمایشگرهای تشخیص هشدار وضعیت اورژانسی که حاوی مواد رادیواکتیویته هستند

بـله

خیر

بـله

ساک و کیف‌های ضدسرقت، گونی حمل پول و..

خیر

خـیر

خیر

کیف کمک‌های اولیه

خـیر

بله

بلـه

یخ خشک

خیر

بـله

بله

۵/۲ کیلوگرم به‌ازای هر نفر مجاز است.

تجهیزات دفاع شخصی مثل اسپری فلفل، شوک الکتریکی

خـیر

خیر

خـیر

تجهیزات مولد گرما

خیر

بله

بـله

اجاق‌گازهای کمپینگ که حاوی سوخت مایع اشتعال پذیر‌اند

خیر

خیر

بله

محفظه سوخت اجاق‌گاز حداقل باید ۶ ساعت قبل از پرواز خالی شده باشد.

بسته‌های عایق‌دار حاوی نیتروژن منجمد شده و مایع

خیر

بله

بله

اسلحه و مهمات نظامی

خیر

خیر

بله

برای استفاده شخصی حداقل ۵ کیلوگرم به‌ازای هر مسافر

چوب ورزش‌های مثل بیلیارد و گلف

خیر

خیر

بله

همراه داشتن این تجهیزات در کابین ممنوع است.

نتیجه‌گیری

هر شرکت هواپیمایی میزان بار مجازی برای مسافران خود در نظر گرفته است که رعایت آن الزامی است. اما در صورتی‌که دچار اضافه‌بار شدید می‌توانید با پرداخت مبلغ اضافه‌بار خود را به راحتی تحویل دهید. الی گشت برای تجربه‌ی سفری راحت و امن برای شما و خانواده‌تان، اطلاعات جامع و مفیدی در خصوص میزان بار مجاز ترکیش ایرلاین در اختیارتان گذاشت و همچنین لیستی از وسایل مختلف که به چه صورت باید آن‌ها با خود ببرید قرار داد که امیدواریم برایتان مفید و کاربردی بوده باشد.

سوالات متداول

۱. سنگینی چمدان چه مشکلی ایجاد می‌کند؟

طبق قوانین هوایی و برای فشار کم‌تر به عوامل حمل چمدان در فرودگاه‌ها وزن مشخصی برای هر چمدان تعیین گردیده است.

۲. آیا ابعاد چمدان می‌تواند مشکلی در ترکیش ایرلاین ایجاد کند؟

معمولا چمدان‌ها از نظر ابعاد، به صورت استاندارد ساخته می‌شوند اما بزرگ بودن چمدان شما در صورتی‌که وزن بار از وزن تعیین شده تجاوز نکند، هیچ ایرادی ندارد.

۳. آیا این وزن تعیین شده هر بار در تمامی شرکت‌های هواپیمایی یکسان است؟

وزن مشخص شده برای هر شرکت هواپیمایی، بسته به شرایط آن شرکت می‌تواند متفاوت باشد.