میانگین حقوق معلمان پس از اجرای طرح رتبه بندی

لایحه رتبه‌بندی معلمان برای رفع ابهامات مجدد به کمیسیون آموزش مجلس برگشت.

حرف تازه – این روزها لایحه رتبه‌­بندی معلمان به یکی از چالش‌­های اصلی بودجه­‌ای و اداری دولت سیزدهم تبدیل شده است. از یک سو معلمان در تنگنای معیشتی قرار دارند و با مقایسه حقوق خود با سایر کارکنان قوه مجریه احساس بی­‌عدالتی می‌کنند از سوی دیگر دولت سیزدهم با بدهی­‌های عظیم به جا مانده از دولت قبل و کمبود منابع مالی مواجه است.

در این میان برخی پیشنهاد اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و برقراری نظام پرداخت حقوق عادلانه میان تمام کارکنان قوه مجریه را بهترین راه­ حل این مشکل می‌دانند. در مقابل عده‌­ای دیگر تلاش برای استفاده از قانون مدیریت خدمات کشوری به منظور برقراری عدالت در نظام پرداخت حقوق را اقدامی شکست خورده دانسته و به انواع مجوزها و امتیازات خاصی که دستگاه‌­های دولتی برای فرار از این قانون تاکنون دریافت کرده‌اند، اشاره می­‌کنند. این گروه تصویب لایحه رتبه­‌بندی معلمان و ایجاد نظام اختصاصی پرداخت حقوق و مزایا برای آموزش و پرورش را پیگیری می‌­کنند.

در این گزارش به مرور آخرین نظرات در خصوص لایحه رتبه‌­بندی معلمان پرداخته شده است.

لایحه رتبه‌بندی با اشکالات بسیار

در ادامه بررسی‌ لایحه رتبه‌بندی معلمان توسط مجلس، یکشنبه ۹ آبان ماه این لایحه با رای نمایندگان برای بررسی بیشتر، مجدداً به کمیسیون آموزش مجلس فرستاده شد. مهرداد ویس کرمی نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره به تسنیم گفت: در جلسه غیرعلنی امروز مجلس، دولت نظرات خود را درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان بیان کرد. بنده از همان ابتدا معتقد بودم این لایحه دارای اشکالات متعددی است. ماده ۴ (تخصیص رتبه‌ها) دارای ابهام است.

وی افزود: مقرر شد لایحه رتبه‌بندی معلمان مجدد به کمیسیون آموزش مجلس برگردد، نظر نهایی دولت گرفته شود و در چارچوبی که توافق اجرایی وجود دارد ظرف مدت ۱۰ روز تعیین تکلیف و به صحن علنی مجلس ارسال شود.

نماینده مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی با ذکر آمار مشمولان لایحه رتبه­‌بندی معلمان، درباره برخی ابهامات لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: عدم ارتباط مشخص بین مدرک و رتبه؛ عدم تعیین تکلیف حدود بیش از ۱۲۰ هزار فرد دارای مدرک کمتر از لیسانس؛ برابر دانستن افراد دارای مدرک لیسانس و کمتر از آن؛ برابر دانستن افراد دارای مدرک کارشناسی­ ارشد و دکترا از جمله ابهامات این لایحه است. همچنین دولت نیز ابهامات مالی را مطرح کرده که بر این اساس مشمول اصل ۷۵ می‌شود، چون دولت در حد لایحه متعهد شده است.

در ماده ۴ لایحه رتبه‌­بندی معلمان که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، مقرر گردیده است، ۷۵ درصد معلمان در رتبه‌های ۳ تا ۵، و ۲۵ درصد معلمان در رتبه­‌های ۱ و ۲ قرار بگیرند.

در جدول زیر آمار مشمولان لایحه رتبه­‌بندی معلمان به تفکیک مدارک تحصیلی مشمولان برای معلمان و شاغلان سایر سمت­‌ها ارائه شده است.

دیپلم

فوق دیپلم

کارشناسی

کارشناسی ارشد

دکترا

جمع ردیف

معلمان

۹٫۷۳۱

۵۳٫۷۸۷

۳۱۹٫۶۱۵

۱۱۴٫۴۴۹

۳٫۰۰۰

۵۰۰٫۵۸۲

سایر سمت­‌ها

۵۳٫۲۱۳

۱۲٫۵۲۲

۱۶۰٫۳۸۵

۷۱٫۵۵۱

۱٫۵۵۱

۲۹۹٫۲۲۲

جمع ستون

۶۲٫۹۴۴

۶۶٫۳۰۹

۴۸۰٫۰۰۰

۱۸۶٫۰۰۰

۴٫۵۵۱

۷۹۹٫۸۰۴

۴۵ هزار معلمی که کارمند شدند

از ابهامات دیگر لایحه رتبه­‌بندی معلمان که در گزارش مرکز پژوهش‌­های مجلس شورای اسلامی به آن اشاره شده است، ماده ۸ این لایحه است. تعریف و تعداد مشمولان لایحه رتبه‌­بندی شامل عدم بیان تعریف مشخص از واحد آموزشی یا تربیتی و عدم شفافیت وضعیت معلمان شاغل در سمت­‌های اداری (۹۰ درصد شاغلان سمت­‌های اداری وزارت آموزش و پرورش معلمان هستند) از جمله ابهامات ماده ۸ لایحه رتبه­‌بندی معلمان ذکر شده است.

علی الهیار ترکمن، معاون اسبق برنامه‌­ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در تابستان سال جاری آمار معلمان شاغل در سمت­‌های اداری (بخشنامه ۲۳۰) را حدود ۳۵ هزار نفر ذکر کرده بود (کارکنان بخش اداری وزارت آموزش و پرورش حدود ۴۰ هزار نفر هستند). البته باید به این تعداد، ۱۰ هزار معلمی که به مدارس غیردولتی مامور شده‌­اند و عمدتاً به عنوان مدیر و معاون در این مدارس مشغول به کار هستند را نیز اضافه کرد بر این اساس حدود ۴۵ هزار معلم در سمت­‌های اداری مشغول به کار هستند.

طبق ماده ۸ لایحه رتبه‌بندی ­معلمان، معلمان شاغل در واحدهای غیرآموزشی و غیرتربیتی و شاغلین در پست­‌های اداری مصوب، مشمول رتبه‌بندی نخواهند شد.

رتبه‌بندی فراتر از معیشت

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش نیز درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: رتبه­‌بندی را باید فراتر از مسائل مالی دید. از اینکه رتبه‌بندی را بسیاری به معیشت وصل کردند، گلایه­‌مندم. موضوعات فراوانی در رتبه‌­بندی دیده شده که یکی از آنها مسائل مالی است که بسیار برجسته شده، در حالی­ که رتبه‌­بندی کیفیت بخشی به فرایند تعلیم و تربیت است. در این چند سال فقط می‌گوییم چه تعداد معلم و دانش‌آموز داریم و کیفیت کار رها شده است، رتبه­‌بندی به دنبال افزایش کیفیت، اعتلای منزلت معلمان و استقرار نظام پرداخت براساس تخصص، شایستگی و عملکرد رقابتی معلمان است.

وی افزود: واقعیت این است که از وضع امروز آموزش و پرورش راضی نیستیم. معلم فیزیک، نباید عربی هم درس بدهد. چرا که رقابت دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها از طریق کنکور است و در آنجا این مسائل باعث ضربه به دانش‌آموز می‌شود بنابراین مهندسی نیروی انسانی آموزش و پرورش جزو ضرورت‌هاست.

میانگین حقوق معلمان

احمدی لاشکی با اشاره به اینکه با مصوبه مجلس ۷۱ هزار و ۴۹۵ معلم با مدرک کمتر از کارشناسی در حال استخدام هستند که بیشتر آنها نیروهای نهضتی، طرح امین و معلمان قرآنی هستند، گفت: بر اساس مصوبات قبلی نیز تا کنون ۵۵ هزار نفر استخدام شده‌­اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش میانگین حقوق کنونی افراد با مدرک تحصیلی کارشناسی و پایین‌تر را ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، با مدرک تحصیلی کارشناسی­ ارشد ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و با مدرک تحصیلی دکترا را ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: طبق لایحه رتبه‌بندی، معلمان بر اساس دوره‌های ضمن خدمت، شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و عملکرد رقابتی، سنوات تجربه معلمی، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در یکی از رتبه‌‌های پنج‌گانه قرار خواهند گرفت و هر فردی که معلمی در رسته شغلی‌اش، درج شده باشد مشمول رتبه‌بندی می‌شود.

میانگین حقوق معلمان پس از اجرای طرح رتبه بندی

میانگین حقوق معلمان پس از اجرای طرح رتبه بندی

منبع: تسنیم