موافقت کمیسیون های عمران و شهرسازی با لایحه انتشار اوراق مشارکت

موافقت کمیسیون های عمران و شهرسازی با لایحه انتشار اوراق مشارکت در جلسه مشترک دو کمیسیون شورای اسلامی شهر رشت اعلام شد.

به گزارش قلم آزاد، در ابتدای این جلسه، که با حضور محمدحسین واثق کارگرنیا، محسن سماکچی، مسعود عباس نژاد، محمدحسن عاقل منش و رضا عاشری برگزار شد، لایحه انتشار اوراق مشارکت جهت تامین پروژه های عمرانی شهرداری رشت مورد بررسی قرار گرفت.

موافقت کمیسیون های عمران و شهرسازی با لایحه انتشار اوراق مشارکت

مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در این جلسه اظهار داشت: با توجه به نرخ سود بانکی، در نظر گرفتن چنین سودی منجر به عدم استقبال مردم خواهد شد و اگر سود سی درصدی بود تفاوت محسوسی با سود بانکی داشت اما در چنین شرایطی منطقی برای استقبال از اوراق از سوی مردم وجود ندارد.

وی افزود: ما مخالفتی با تامین اعتبار نداریم و  مخالفت ما اینجاست که ممکن است بعد از این  در سه پروژه پیشنهادی، شهرداری بگوید اوراق تبدیل به پول نشد و پروژه ها نیز به همین دلیل انجام نشد.

عباس نژاد در ادامه عنوان کرد: گفته می شود شرکتی در تهران، اتوبوس ها را به نحوی نوسازی می کند که در حد اتوبوس صفر خواهند بود و قرار است بازدیدی از این مجموعه داشته باشیم و موضوعات اینچنینی نباید به مساله اوراق گره بخورند و متوقف شوند.

محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای رشت نیز در این جلسه تصریح کرد: بیشتر تمرکز ما بر پارکینگ خیابان احسانبخش بود تا مشارکتی با مسکن و شهرسازی داشته باشیم و این مساله پشتوانه ای برای سرمایه گذار خواهد بود تا پارکینگ های طبقاتی در این خیابان احداث شود.

وی افزود: دغدغه اعضای شورا این است که این پروژه ها به بحث نقد شدن اوراق گره نخورد و پروژه ها اجرایی شوند.

در نهایت پس از تبادل نظر اعضا، دو کمیسیون با این لایحه موافقت کردند.

لایحه تملک ملک واقع در میدان امام علی(ع) در حریم رودخانه در قبال تهاتر با عوارض ساختمانی

مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در این باره بیان داشت: تفاهم نامه ای بین شهرداری و مالک منعقد شده است و در ابتدا مالک برای واگذاری ملک به شهرداری مراجعه کرد که شهرداری بودجه خرید نداشت و در نهایت مقرر گردید اگر نیمی از زمین به عنوان فضای سبز در نظر گرفته شود شهرداری نیمه دیگر زمین را از کاربری فضای سبز خارج خواهد کرد و اکنون علاوه بر آن که بخشی از زمین به شهرداری واگذار شده بحث پرداخت مابه التفاوت ارزش مابقی زمین مطرح است.

وی افزود: احساس می کنم اعضای کمیسیون از این ملک بازدید میدانی داشته باشند و موضوع را دقیق تر بررسی کنند و سپس در این زمینه کمیسیون اظهار نظر کندو تعبیر مالک بر اساس تفاهم نامه این بوده که به این خاطر که بخشی از زمین را به ارزش تقریبی ۱۵ میلیارد تومان به شهرداری واگذار کرده است ۴۰ درصد مابه التفاوت مابقی زمین را نباید پرداخت کند.

محمد پورناصرانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت در این زمینه افزود: پایبندی به عدم تغییر کاربری در کاربری فضای سبز در این سالها وجود داشته است و این ملک با وجود اینکه کاربری فضای سبز داشته است به سمت تغییر کاربری تجاری رفته است و شهرداری به تعهدات خودش تا به اینجا عمل کرده است و  آنچه مورد اعتراض است بحث ۴۰ درصد مابه التفاوت مابقی زمین است که طبق قانون برای شهرداری در نظر گرفته شده و در اینگونه مسائل نمی توان استثنا قائل شد.

رضا عاشری عضو شورای شهر رشت نیز در این خصوص افزود: باید بررسی شود زمینی که در اختیار شهرداری قرار داده تصرف شده و معبر جدیدی باز شده و یا به همان شکل باقی مانده و به نظر می رسد بازدید در این زمینه ضرورت دارد و شهرداری می تواند زمین را به مالک برگرداند و ۱۳  میلیارد تومان ما به التفاوت را دریافت کند.

با نظر دو کمیسیون بازدید از زمین مذکور انجام خواهد شد.

آخرین اقدامات کارگروه نما

مسعود عباس نژاد با اشاره به اینکه برخی ساخت و سازها ارتباطی به اقلیم ما ندارد اظهار داشت: هر سازنده ای با سلایق فردی کار را پیش می برد و به نظر می رسد انگیزه کافی در بحث ساماندهی نما وجود ندارد و نیاز است در خیابان های جدیدالاحداث برنامه مشخصی برای نما وجود داشته باشد و نقشه نمای ساختمان ارائه شود و بدون نما پایان کار صادر نشود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای رشت در ادامه افزود: بحث نور ساختمان نیز باید در الزامات دیده شود و ساختمان های تجاری باید نورپردازی مناسبی در نما داشته باشند و در شهر رشت به عنوان شهر شب های روشن، نورپردازی نمای ساختمان های تجاری را داشته باشیم.

وی همچنین به بحث ایمنی نمای ساختمان ها پرداخت و با انتقاد از نمای کامپوزیت و شیشه ای برخی سازه ها، خاطر نشان کرد: باید الزامات و استانداردهایی در زمینه نما داشته باشیم تا پایان کار صادر شود و ما وظیفه داریم حافظ جان شهروندان نیز باشیم و معاونت معماری و شهرسازی باید در این زمینه برنامه داشته باشد.

مسعود عباس نژاد همچنین خواستار پیگیری پروژه های سرمایه گذاری همچون گیل لند از سوی معاونت شهرسازی و معماری شد و تصریح کرد: شهر رشت اگر قصد دارد به سمت یک شهر مدرن پیش برود نیاز به احداث ساختمان های بلند مرتبه می باشد و  این موارد زمینه ساز ورود سرمایه گذاران دیگر خواهد شد و معاونت شهرسازی و معماری به این خاطر که درآمد حاصل از گیل لند معادل درآمد برخی مناطق شهرداری رشت است بهتر است در این خصوص مدیر پروژه ای در نظر بگیرد .

شهرام پیربازاریان مدیر شهرسازی و توسعه شهری شهرداری رشت نیز  با اشاره به اینکه شهرداری رشت پیش از این تجربه پروژه مشابهی را نداشته است اظهار داشت: با توجه به بلندمرتبه سازی این مجموعه، شهرداری نمی تواند زمان دقیقی را در خصوص روال اداری آن اعلام کند و اما شهرداری پیگیری های لازم را در این زمینه انجام خواهد داد.

محمد پور ناصرانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت نیز عنوان کرد: از سال ۹۷ مصوبه هیئت وزیران در خصوص سه استان شمالی، برای حرکت به سمت بلندمرتبه سازی وجود دارد و این موضوع پیگیری خواهد شد تا رونق بیشتری داشته باشد و سازمان سرمایه گذاری به عنوان متولی این کار باید کارشناسی را در اختیار ما بگذارد و ما نیز کارشناسی را برای این موضوع در نظر خواهیم گرفت و گزارش مربوطه را به شورا ارائه خواهیم کرد.

وی افزود: کارگروهی در زمینه نما شکل گرفته است اما تاکنون اقدامات سختگیرانه ای انجام نشده و از سال ۹۷ باید طرح جامع سیما منظر تهیه می شد اما این مقوله مهم انجام نشده است و طرح جامع سیما و منظر حتی مبلمان شهری را نیز ساماندهی می کند، اما یکی از معضلات صدور پروانه، بحث آتش نشانی است و اگر دستورالعمل جامعی وجود ندارد باید تهیه شود.

بحث و بررسی در خصوص آموزش فنی پرسنل شهرداری رشت توسط سازمان جهاد دانشگاهی گیلان

بحث و بررسی در خصوص نحوه انعقاد تفاهم نامه آزمایشگاهی و پژوهشی شهرداری رشت با سازمان جهاد دانشگاهی گیلان

رضا نادم به نمایندگی از جهاد دانشگاهی به ارائه توضیحات در این زمینه پرداخت و افزود: در بحث مساله یابی موضوعات شهری به ویژه در زمینه عمران، جهاد دانشگاهی می تواند به شهرداری کمک کند.

وی افزود: مطالعات بسیاری در حوزه ترافیک و عمران انجام شده اما بلااستفاده مانده و به روز نشده است و جهاد دانشگاهی می تواند یک بازوی پژوهشی در خدمت مدیریت شهری باشد و به عنوان مثال در بحث آسفالت، کیفیت تولید بررسی شود و  دانشجویان نیز در همان زمینه می توانند پژوهش داشته باشند و  همچنین دوره های آموزشی نیز می تواند کاربردی و در زمینه اهداف شهرداری در نظر گرفته شود.

مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در ادامه این جلسه بیان داشت: در زمینه آموزش، نیاز به پیگیری وجود دارد و در همه رشته ها و صنوف نیاز به برگزاری دوره هایی برای ارتقا و بروز رسانی سطح علمی وجود دارد تا متدها و روش های جدید معرفی شوند و کار آموزش پرسنل کار بسیار خوبی است و می توان از ظرفیت جهاد دانشگاهی در زمینه آموزش استفاده کرد.

محمدحسن عاقل منش دیگر عضو شورا نیز در این جلسه مشترک با تاکید بر ضرورت آموزش مستمر، اظهار داشت: معاونت ها در حوزه های خودشان می توانند نیازمندی هایشان را اعلام کنند تا متناسب با آن دوره های آموزشی مورد نیاز تعریف شود.

وی افزود: بسیاری از خدماتی که ارائه می شود نیاز به بحث آموزش دارد و می توان تمام این موارد را بنا بر نیاز شهرداری و در راستای افزایش بازدهی افراد در قالب دوره های آموزشی در نظر گرفت و این ریل گذاری می تواند مبنای خوبی برای ادوار آینده نیز باشد.