موافقت کمیسیون برنامه و بودجه شورا با خرید سهام بانک شهر از سوی شهرداری و اعطای تسهیلات با کارمزد کم به صاحبان تاکسی های فرسوده

تی تی خبر (حرف تازه) : در یکصد و بیست و ششمین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه که به ریاست سید امیرحسین علوی ظهر دومین روز از تابستان تشکیل شد، به لوایحی همچون خرید سهام بانک شهر از سوی شهرداری و همینطور اعطای تسهیلات با کارمزد کم به صاحبان تاکسی های فرسوده و مستهلک پرداخته شد. […]

تی تی خبر (حرف تازه) : در یکصد و بیست و ششمین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه که به ریاست سید امیرحسین علوی ظهر دومین روز از تابستان تشکیل شد، به لوایحی همچون خرید سهام بانک شهر از سوی شهرداری و همینطور اعطای تسهیلات با کارمزد کم به صاحبان تاکسی های فرسوده و مستهلک پرداخته شد.

در این جلسه که رضا موسوی روزان، محمدحسین واثق کارگرنیا، اسماعیل حاجی پور و فاطمه شیرزاد حضور داشتند، لایحه خرید سهام بانک شهر از سوی رئیس کمیسیون قرائت شد و توضیحات لازم در این باره از سوی معاون اداری و اقتصادی شهرداری ارائه شد.

محمدتقی نظری درباره اهمیت خرید سهام بانک شهر اظهار کرد: تمامی کلانشهرها در این بانک سهام دارند و اهمیت خرید این سهام زا این جهت است که این بانک در راستای تامین منابع مالی پروژه های عمرانی شهر می تواند تاثیرگذار باشد.

وی افزود: رایزنی های لازم با مدیریت عامل بانک شهر در منطقه ۷ در قزوین و همینطور در تهران صورت گرفته تا از میزان سپرده گذاری و خدمتی که بانک در ازای آن به شهرداری رشت ارائه میکند، اطلاعات لزام را دریافت کنیم اما در هر صورت بانک شهر در سطح کشور پشتیبان شهرداری ها در اجرای پروژه های شهری است و این مهم در شهرداری رشت نیز می تواند گامی مثبت باشد.

قسمت دوم لایحه فوق به انعقاد تفاهمنامه همکاری شهرداری رشت با بانک شهر اختصاص داشت که رئیس کمیسیون درباره آن گفت: این لایحه مدتهاست که در شورا بدون تصمیم گیری گذاشته شده است و به هیات رئیسه شورا نیز از سوی کمیسیون اعلام شده است که به دلیل اختلاف نظرات اعضا، کمیسیون به نتیجه ای در باره انعقاد این تفاهمنامه نرسیده است.

علوی فزود: با اینهمه باید درباره این لایحه تصمیم گیری کرد لذا به بررسی بیشتر در این موضوع با سایر اعضای شورا نیاز است.

با این سخنان، اعضای کمیسیون تنها به خرید سهام بانک شهر از سوی شهرداری رای موافق دادند و بخش دوم لایحه فوق منوط به استعلام بیشتر از سوی شهرداری و اعلام به کمیسیون برنامه و بودجه شورا شد.

در ادامه این جلسه، لایحه کمک شهراری به تاکسیداران برای نوسازی این ناوگان مطرح شد. طبق این لایحه شهرداری خواستار اجازه شورا مبنی بر دریافت وام از یک بانک و تامین اعطای تسهیلات بانکی با کارمزد کم به صاحبان تاکسی های فرسوده و مستهلک شهر شد.

معاون اداری اقتصادی شهرداری در باره این لایحه توضیحات مبسوطی ارائه کرد که پس از آن اعضا نظرهای متنوعی را ابارز کردند. اگرچه تمامی اعضا بر نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر تاکید داشتند اما درخصوص تامین منابع مالی فوق از طریق دریافت وام بانکی نظرات اعضا متفاوت بود.

رئیس کمیسیون درباره این لایحه اظهار کرد: اعطای کمک بلاعوض به تاکسیداران می تواند پیشنهاد بهتری برای نوسازی این ناوگان باشد و این تحربه ای است که در شهرداری تهران نیز به ثمر رسیده است اگرچه توانایی مالی شهرداری رشت در این خصوص پایین تر از تهران است.

در ادامه، فاطمه شیرزاد با اشاره به آلایندگی هایی که تاکسی های فرسوده برای هوای شهر رقم می زنند بر تسریع در نوسازی ناوگان تاکسیرانی تاکید و بیان کرد: تاثیر فعالیت این تاکسی ها فرسوده و مستهلک در آلودگی هوای رشت غیرقابل انکار است.

این عضو شورا افزود: می توان با الگوبرداری از سایر شهرداری های کشور نسبت به نوسازی این ناوگان اقدامات لازم را انجام داد.

واثق کارگرنیا نیز به مشکلات صاحبان تاکسی ها اشاره کرد و گفت: تاکسیداران بامشکلات عدیده ای در سطح شهر مواجه هستند که از ان جمله می توان به فرسودگی بالای تعداد زیادی از این تاکسی ها اشاره کرد که متاسفانه به دلیل استهلاک و فرسودگی بالا محکوم به جرائم از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی نیز می شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: در حل حاضر یک راننده تاکسی برای نوسازی خودروی خود باید از آورده ۷ میلیون تومانی برخوردار باشد لذا اعطای تهسیلات با کارمزد پایین می تواند کمک قابل توجهی به تاکسیداران باشد.

وی تصریح کرد: کمک به نوسازی ناوگان تاکسیرانی در راستای ارائه خدمات بهتر به شهروندان خواهد بود لذا باید در این راستا شهرداری به وظایف خود عمل کند.

عضو دیگر کمیسیون نیز با تایید این سخنان اظهار کرد: رانندگان تاکسی از خانواده شهرداری هستند و بازخورد هرگونه حمایت از آن ها به منفعت شهر است.

رضا موسوی روزان افزود: کمک ۵ میلیارد تومانی شهرداری به تاکسیداران می تواند گام مثبتی در این خصوص باشد که پس از سال ها رقم می خورد.

با این توضیحات و با پیشنهاد رئیس کمیسیون مقرر شد تامین منابع مالی فوق برای شهرداری از محل خرید سهام بانک شهر انجام شود و به ۱ هزار و ۵۰۰ راننده تاکسی های فرسوده شهر وام های با کارمزد پایین اعطا شود. همچنین اعضای کمیسیون با درخواست شهرداری مبنی بر تامین منابع مالی ۵ میلیارد تومانی برای خرید ماشین آلات آتشنشانی با اولویت نردبان اتشنشانی موافقت کردند.

سومین دستور این جلسه، اعطای کمک مالی ۵۰ میلیون تومانی به یک موسسه فرهنگی برای ساخت مستند با موضوع شهدای مدافع حرم اختصاص داشت که با نظر مثبت کمیسیون برنامه و بودجه به تصمیم کمیسیون فرهنگی در ابن باره منوط شد.

در ادامه جلسه یکصد و ششم کمیسیون برنامه و بودجه، آئین نامه تقسیط مطالبات شهرداری رشت مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت. در این آئین نامه به تقسیط جرائم ساخت و ساز خانه هایی که بر روی زمین های نسقی ساخته شده است و متعلق به قشر اسیب پذیر شهر است و از هر گونه خدمات از جمله آب، برق و گاز محروم هستند رأی موافق داده شد.