در چهل و دومین جلسه شورای اسلامی شهر رشت؛

موافقت شورا با یک فوریت طرح تشکیل کمیسیون گردشگری

حرف تازه – چهل و دومین جلسه شورای اسلامی شهررشت برگزار شد. در ابتدای این جلسه که عصر امروز در عمارت مرکزی شورا برگزار شد سید امیر حسین علوی ضمن گرامیداشت ایام هفته، روز روابط عمومی را تبریک گفت. رئیس شورای اسلامی شهررشت در ادامه با اشاره به دغدغه های طرح تفصیلی به دیدار با […]

حرف تازه – چهل و دومین جلسه شورای اسلامی شهررشت برگزار شد.
در ابتدای این جلسه که عصر امروز در عمارت مرکزی شورا برگزار شد سید امیر حسین علوی ضمن گرامیداشت ایام هفته، روز روابط عمومی را تبریک گفت.
رئیس شورای اسلامی شهررشت در ادامه با اشاره به دغدغه های طرح تفصیلی به دیدار با دکتر ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و پیگیری موضوعات مربوطه پرداخت.
محمد حسن علیپور نیز به عنوان منشی شورا فرازی از وصیت نامه یکی از شهدا را قرائت کرد.
تاکید شکریه بر ضرورت بازسازی ساختمان ساعت
جلال الدین محمد شکریه نیز به عنوان ناطق اول جلسه به گزارش سازمان سرمایه گذاری و تفاهم نامه های منعقد شده پرداخت.
عضو شورای اسلامی شهررشت افزود: ۱۶ پروژه فراخوان شده است که تا ۷ خرداد مهلت دارد. روز هشتم خرداد مشخص خواهد شد چه افرادی توانایی سرمایه گذاری در این پروژه ها را خواهند داشت.
شکریه با تاکید بر ضرورت بازسازی ساختمان ساعت گفت: علاقمند نیستیم سرمایه گذار به این موضوع ورود کند. از سوی کمیسیون عمران اقدامات کارشناسی انجام شده و شورا ردیف ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی نیز در نظر گرفته است اما از مرداد سال گذشته اقدامی صورت نگرفته و با توجه به نشست این ساختمان ضرورت دارد سریعا شهردار اقدام و پیمانکاری را معرفی کند. 
دفاع رسولی از عملکرد شهردار رشت
رضا رسولی ناطق دوم جلسه امروز بود و طی سخنانی اظهار داشت: هر چقدر خروجی کارهایمان ملموس تر باشد بهتر از این است که صرفا رسانه ای شود. دوره گذشته تمامی مباحث رسانه ای می شد اما ذائقه مدیریت شهری در این دوره متفاوت بوده و شاید همین باعث شده که گاهی مظلوم واقع شود.
رئیس کمیسیون عمران و توسعه شورا با ارائه گزارشی مختصر گفت: یکی از مشکلات اساسی رشت این است که زیرساخت اقتصادی پویا و ماندگار نداریم. در مقطعی بودجه غیرنقدی مطرح شد و املاک شهرداری رشد خوبی داشت اما آنچه مسلم است شهر را با بدهی تحویل گرفتیم. از این بدهی نمی هراسیم اما باید بر پایه بک مبنای عقلانی اتفاق بیفتد.
رضا رسولی تصریح کرد: بدهی های به جا مانده از مرز شجاعت فراتر رفت و نیاز به تلاش مضاعف برای جبران داشت. سیاست افزایش دریافتی های نقدی، فروش اوراق و جوایز نقدی در نظر گرفته شد و جلوی تهاترهای نگران کننده گرفته شد.
وی افزود: در شش ماهه دوم سال ۹۶ مبلغ ۱۸۴ میلیارد تومان از بدهی ها را پرداخت کردیم که تقریبا ۲۵ درصد کل بدهی شهرداری بوده است. در شرایطی که شهرداری ها در وضعیت اقتصادی نامناسبی قرار دارند به نظرم این موضوع اتفاق بزرگی بوده است. فضای شهرداری از التهاب خارج شده است. حقوق و دستمزدها نیز به وضعیت تقریبا مناسبی رسیده است. تفاوت بین مدیران و کارکنان نیز منطقی تر شده است.
رضا رسولی تصریح کرد: بانک شهر بانک حامی شهرداری ها است. ۳.۵ درصد سهام بانک شهر را داریم و از املاکی تضمین شده است که حساب ویژه ای روی آن باز نکرده بودیم.
رئیس کمیسیون عمران شورا مبحث تراموا را از جمله اقدامات مهم این دوره دانست و با اشاره به روند پیگیری شده، به در نظر گرفتن ردیف مشخص برای تراموا پرداخت. این ۱۵ میلیارد می تواند به ۱۵۰ میلیارد در سال آینده برسد و تعداد قابل توجهی اتوبوس وارد ناوگان شده است.
رسولی کارخانه آسفالت و طرح ارتقای کیفیت آسفالت را از دیگر اقدامات مهم برشمرد و در ادامه به در اختیار گرفتن باغ ۴۵۰ هکتاری لاکان و پارک جنگلی سراوان پرداخت. 
 رمضانپور:  امیدوارم عده ای بر طبل افتراق نکوبند
احمد رمضانپور نرگسی نیز طی سخنانی انتخاب مجدد جلال الدین شکریه در انتخابات اتاق اصناف را تبریک گفت و در ادامه با دفاع از عملکرد دکتر نصرتی، شهردار رشت، اظهار داشت: در نه ماه اخیر در شرایط رکود قرار داشتیم و اقدامات شهرداری قابل توجه بوده است.
عضو شورای اسلامی شهررشت تصریح کرد: امیدوارم عده ای بر طبل افتراق نکوبند. هم شورای خوبی داریم و هم شهرداری و کارکنان خوبی داریم. استاندار و نماینده ولی فقیه روشنی حضور پیدا کرده و همه چیز برای توسعه شهر فراهم است. همین امروز برخی مسائل حل نمی شود اما در آینده شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.
موافقت شورا با یک فوریت طرح کمیسیون گردشگری
محمدحسن علیپور با اشاره به ضرورت توجه به مبحث گردشگری، به بیانات مقام معظم رهبری در این زمینه پرداخت. 
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت در ادامه مباحث‌مرتبط با اهمیت اقتصاد گردشگری را تشریح کرد و ضمن اشاره به سوابق سایر شهرهای کشور در حوزه گردشگری و ساختار شورا و شهرداری آن شهرها، مقدمه توجیهی و مستندات قانونی تشکیل کمیسیون گردشگری را قرائت کرد.
سید امیرحسین علوی نیز طی سخنانی با اشاره به تاکید و دغدغه همکاران شورا در خصوص رونق صنعت گردشگری اظهار داشت: این طرح نیز در حوزه های فرهنگی، عمرانی، اقتصادی، محیط زیست و… مرتبط است. 
تک فوریت طرح مورد موافقت اعضا قرار گرفت.
موافقت با حمایت مالی هیمالیا نورد گیلانی
در ادامه حمایت مالی از کوهنورد مطرح گیلان، آرمان حداد، جهت صعود به قلل هیمالیا مورد بررسی قرار گرفت و موافقت شد.
 سید امیرحسین علوی : زمان مشخصی باید برای شروع و اجرای پروژه ها اعلام شود/ آمدن دکتر نصرتی سبب خیر بود
در ادامه مسعود نصرتی شهردار رشت و جمعی از معاونین و مدیران شهرداری در جلسه حضور یافتند.
سید امیر حسین علوی در این بخش از جلسه به بیان دغدغه هایی پرداخت و گفت: آمدن دکتر نصرتی سبب خیر بود اما گاهی گفته می شود به نوعی دچار سکون و رکود در اجرای پروژه  ها شده ایم.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه دغدغه مردم و نخبگان این سوال است که شهرداری چه کاری انجام داده اظهار داشت: زمان مشخصی باید برای شروع و اجرای پروژه ها اعلام شود.
انتقاد رئیس شورا از به هم ریختگی های درون سازمانی شهرداری
دکتر علوی افزود: درون سازمان شهرداری شاهد برخی عدم هماهنگی ها هستیم. به همین دلیل از برخی روسای سازمانها و مدیران مناطق دعوت کرده ایم.
وی خاطر نشان کرد: برای یک پل عابر پیاده به چهار نفر مراجعه کردم که این به هم ریختگی ها باعث نگرانی است. تا زمانی که فقط بگوییم اقدامات مثبتی داشته ایم مردم عملکردها را می بینند و قضاوت می کنند. مشکلاتی هم از قبل وجود داشته است.
سیدامیرحسین علوی افزود: آبنمای شهرداری به لجنزار تبدیل شده است. اگر قابل استفاده نیست به مردم بگویید و اگر غیر از این است نباید به این وضعیت رها شود. 
وی به لایحه نوسازی ناوگان تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: ۱۸۴ میلیارد تومان بدهی پرداخت کرده ایم و اتفاقات بزرگی رقم خورده اما ۲ میلیارد تومان مرمت ساختمان شهرداری را آغاز نکرده ایم. در چنین مواردی نیز هزینه کنیم تا مردم خروجی اقدامات را ببینند.
سید امیرحسین علوی در بحث تفریغ بودجه نیز گفت: گزارش ماهانه و اسناد مکتوب به شورا ارائه نشده است و انتطار داریم اتفاق نیز رخ دهد.
علوی: پاداش ها به نوعی نباشد که فقط برای مدیران در نظر گرفته شود
رئیس شورای اسلامی شهر رشت به موضوع پاداش مدیران نیز اشاره کرد و اظهار داشت: پاداش ها به نوعی نباشد که فقط برای مدیران در نطر گرفته شود.
وی خواستار بررسی مبایعه نامه های ارسالی به شورا شد و گفت: اگر در ملکی هزینه مازادی وجود دارد مقابله کنیم. اینها را بررسی کنیم و جواب درستی به مردم بدهیم.
علوی با بیان اینکه در گذشته مسائلی از دید شورا مخفی می ماند تصریح کرد: در این شورا شفافیت بیشتری وجود دارد و باید در مسائلی مثل خرید زمین یا ملک به قیمتی بالاتر، برای دفاع از حقوق عموم شهروندان در کنار شهرداری باشیم.
شهردار رشت خبر داد: ۲۰ مدیر پروژه انتخاب شده است
در ادامه مسعود نصرتی شهردار رشت بیان داشت: جلسه ای برای اولویت بندی پروژه ها داشته ایم. 
وی افزود: متاسفانه برای اجرای پروژه ها طرحی نداریم و مجبور شدیم برای هریک ابتکار عملی داشته باشیم. 
شهردار رشت در خصوص پروژه های بزرگ از ۲۰ ابلاغ خبرداد و گفت: ۲۰ مدیر پروژه انتخاب کرده ایم و در حال تهیه و یا به روز رسانی نقشه های این پروژه ها هستیم. 
مسعود نصرتی با تاکید بر تحلیل طرح تفصیلی خاطرنشان کرد: موفق شدیم طرح تفصیلی را با اشکالات فراوان به همراه نظام مهندسی برای آقای شعبانپور ارسال کنیم تا بازبینی ها آغاز و رونق صدور پروانه را شاهد باشیم.
شهردار رشت در ادامه به مشکلات موجود پرداخت و تصریح کرد: راهکارهایی در نظر گرفتیم و کارهای طاقت فرسای روزانه را باید به نحوی مطرح کنیم که باعث نگرانی مردم نشود.
۴ بار بازرسی به مساله آبنما‌ و پیاده راه ورود کرده است
مسعود نصرتی با اشاره به مشکلات پیاده راه گفت: ۴ بار بازرسی در یک و نیم سال گذشته ورود کرده است و آبنمایی مشکل دارد و مردم دلایل را نمی دانند. پیمانکار رفته است و ما باید پاسخگو باشیم. فراوان چنین موضوعاتی وجود دارد.
شهردار رشت خاطرنشان کرد: تنها شهری هستیم که وضعیت تفریغ بودجه ما به این شکل است. پایه تفریغ نداریم.
وی تصریح کرد: اگر برخی می گویند به روز رسانی حقوق ها وظیفه است و اتفاق خاصی نیست چرا در گذشته این وظیفه انجام نمی شد؟ چرا باید ۳۵ میلیارد تومان به بیمه بدهکار باشیم؟ قسط بندی شده بدهی ها را می دهیم. ما هم دوست نداشتیم فقط بدهی بدهیم. 
شهردار رشت با بیان اینکه متاسفانه برخی افراد در برخورد با من می گویند چرا شما فقط بدهی پرداخت می کنید؟ افزود: مگر من می خواستم این شهر این مقدار بدهکار باشد تا مجبور به پرداخت این بدهی ها باشیم؟ باید در این شرایط سخت در کنار هم باشیم تا کار را پیش ببریم.
رمضانپور نرگسی : دکتر نصرتی در شرایط بی اعتمادی و حقوق های معوقه آمد
احمد رمضانپور نرگسی در پایان این جلسه گفت: نداشتن کمربندی، تصفیه خانه، مباحث گردشگری و همه این مسائل را می پذیریم اما دکتر نصرتی در شرایط بی اعتمادی و حقوق های معوقه آمد و امروز شهرداری به ثبات و آرامش رسیده است.
ختم جلسه از سوی رئیس شورا اعلام شد.