جلسه مشترک کمیسیون های شهرسازی، عمران و بودجه شورای شهر رشت؛

موافقت سه کمیسیون با لایحه ترمیم حقوق کارمندان شهرداری رشت | انتقاد عباس نژاد از عملکرد معاونین شهرسازی مناطق دو و پنج در بحث صدور پروانه | گزارش پرونده های بند ت در مناطق پنجگانه

در این جلسه علاوه بر مسعود عباس نژاد، رئیس کمیسیون شهرسازی، محسن سماکچی رئیس کمیسیون عمران، سید شمس شفیعی رئیس کمیسیون بودجه، مجید عزیزی و هادی رمضانی نایب رئیس و دیگر عضو کمیسیون بودجه و مدیران شهرداری و مشاوران نیز حضور داشتند.

به گزارش اختصاصی حرف تازه ، جلسه مشترک کمیسیون های شهرسازی، عمران و بودجه شورای اسلامی شهر رشت ظهر امروز به ریاست مسعود عباس نژاد در ساختمان شورا برگزار شد که با موافقت سه کمیسیون با لایحه ترمیم حقوق کارمندان شهرداری رشت و انتقاد عباس نژاد از عملکرد معاونین شهرسازی مناطق دو و پنج در بحث صدور پروانه همراه بود.

بررسی لایحه اخذ مجوز تبصره ۴ ضوابط اجرایی بودجه در خصوص ممنوعیت افزایش تعداد نیروها

این لایحه پس از بررسی، مورد موافقت اعضای سه کمیسیون قرار گرفت.

بررسی لایحه تملک ملک آقای پیمان محمدی

این ملک به مساحت ۶۲۶ متر مربع در بلوار قلیپور واقع شده و در مسیر اجرای پروژه بازگشایی خیابان شهید کوچکی قرار دارد. مبلغ کارشناسی شده متری ۳۲ میلیون تومان اعلام شده است.

قدردان مدیر املاک شهرداری رشت با اشاره به اینکه این پروژه پیش از این در اولویت اجرا توسط شهرداری نبود، بیان داشت: با پیگیری های صورت گرفته یکی از مالکین بزرگ این مسیر به شهرداری مراجعه کرد و طی توافقات اولیه حدود ۶۰ درصد از مسیر امکان آزاد سازی دارد. پس از استعلامات این جمع بندی در شهرداری صورت گرفت که مجوز ساخت صادر نشود به این دلیل که سال آینده پس از پروژه بازگشایی مسیر سعدی به سرگل این پروژه پیگیری خواهد شد.

محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر رشت نیز با تاکید بر اینکه یکی از بزرگترین معضلات شهر رشت معضل ترافیک است، تصریح کرد: علاوه بر اجرای تقاطع های غیرهمسطح، چاره کار ما بازگشایی خیابان ها است و این طرح حدود ۳۰ درصد از بار ترافیکی زیر پل قلیپور و خروجی گلسار را خواهد گرفت. با مالکین صحبت هایی شده است و پس از اتمام پروژه سعدی به سرگل باید این پروژه را اجرا کنیم. این ملک نیز در راستای همین پروژه است و تملک آن توسط شهرداری ضرورت دارد.

مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر رشت نیز با اعلام اینکه این فرد شکایتی تنظیم کرده است خاطر نشان کرد: حکم صادره شهرداری را ملزم کرده که پروانه صادر شود. با جمع بندی مدیران شهرداری، موضوع صدور پروانه به صلاح نیست و بهتر است به طور غیرنقدی این تملک و توافقات لازم صورت گیرد.

سید شمس شفیعی رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای شهر رشت نیز ضمن تاکید بر اینکه بازگشایی معابر برای ما حائز اهمیت است ، افزود: هرچند بازگشایی معابر اهمیت دارد اما نباید خلاف ضوابط بودجه ای باشد و از سوی دیگر در پروژه هایی مثل سرگل به سعدی و یا طرح میثاق هزینه های بالایی وجود دارد. اگر بتوانیم مبلغ را به طور غیر نقدی و یا با ارائه خدمات پرداخت کنیم مانعی ندارد اما امکان پرداخت نقدی وجود ندارد.

هادی رمضانی دیگر عضو کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا بر تعیین قیمت کارشناسی تاکید کرد و اظهار داشت: کارشناسی به نحوی باشد که حرف و حدیث کمتری به وجود بیاید.

در نهایت این لایحه مورد موافقت اعضای سه کمیسیون قرار گرفت.

لایحه افزایش اعتبار ردیفهای جبران خدمات کارکنان، جهت ترمیم حقوق کارمندان

موافقت سه کمیسیون با لایحه ترمیم حقوق کارمندان شهرداری رشت

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا ضمن اعلام موافقت با افزایش و ترمیم حقوق کارکنان، بیان داشت: اینکه برای پرداخت های جاری پروژه ها را حذف کنیم صحیح نیست. پروژه ها باید آغاز شوند و اینگونه هزینه ها باید از محل هزینه های جاری پرداخت شود و اگر در پایان سال، در ردیف بودجه هزینه های جاری کسری وجود داشت شورای شهر این مجوز را بدهد.

سید شمس شفیعی پس از شنیدن نظر اعضا و مدیران مربوطه با این لایحه به صورت مشروط موافقت کرد و گفت: برای پرداخت معوقات شش ماه دوم ۱۴۰۱ و شش ماه نخست ۱۴۰۲ در مصوبه به زمان پایان سال اشاره شود و اینطور نباشد که از فردا الزام به این پرداختی ها وجود داشته باشد.

مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز این موضوع را یک الزام قانونی دانست و تصریح کرد: پرداخت در راستای ترمیم حقوق کارمندان وظیفه مجموعه مدیریت شهری است و تنها نحوه تامین آن مورد بحث است.

در پایان این لایحه نیز مورد موافقت اعضای سه کمیسیون قرار گرفت.

ارائه گزارش در خصوص تعداد کل پرونده ها و آرای صادره مناطق در خصوص صدور پروانه بند ت تبصره ۶ و پایان کار

ارائه گزارش در خصوص دلایل عدم ارسال پرونده های مشمول بند (ت) دارای تخریب به کمیته مرکزی

معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت با اعلام اینکه ۲۱۱ پرونده در کارگروه مرکزی بند ت مطرح شده است، تصریح کرد: از این ۲۱۱ پرونده، ۱۵۳ پرونده مشمول بند ت تشخیص داده شده و کار ۸۶ پرونده نهایی شده است و مجموع درآمد با درنظر گرفتن عوارض بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان خواهد شد.

رضا ویسی افزود: ۳۹ پرونده نیز رسیدگی شده اما شرایط لازم را نداشته اند. ۱۳ پرونده هنوز تکمیل مدارک نشده است و احتمال دارد مشمول شوند و به این مبالغ اضافه خواهند شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت در خصوص سهم مناطق تا این لحظه از درآمدزایی بند ت بدون احتساب عوارض، اعلام کرد: مجموع جرائم بند ت بدون احتساب عوارض از این پرونده ها، در منطقه یک ۱۶۲ میلیارد تومان، منطقه دو ۴۲ میلیارد تومان، منطقه سه ۱۳ میلیارد تومان، منطقه چهار ۲۳ میلیارد تومان و منطقه پنج ۵ میلیارد تومان بوده است. از لحاظ تعداد پرونده نیز منطقه یک ۱۶۲ پرونده، منطقه دو ۳۹ پرونده، منطقه سه ۲۱ پرونده، منطقه چهار ۱۷ پرونده و منطقه پنج ۷ پرونده داشته است.

رضا ویسی بار دیگر بر ضرورت اقدام فوری شهروندانی که رای تخریب دارند تاکید کرد و افزود: کسانی که رای تخریب قبل پایان ۱۴۰۰ دارند با در دست داشتن سند، به مناطق مراجعه کنند. اگر این اقدام تا پایان مهلت قانونی صورت نگیرد، پرونده به روال تخریب بازخواهد گشت.

سید شمس شفیعی، رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای شهر رشت، بیان داشت: شهرداران مناطق باید به دنبال افزایش تعداد پرونده های بند ت باشند و با افراد مذاکره شود. ۸ هزار پرونده تخریبی داریم اما به دلیل اینکه جریمه و عوارض بر مبنای سال ساخت نبوده است استقبال آنچنان بالایی صورت نگرفته است. اگر پیگیری های کشوری صورت بگیرد و این مبالغ بر مبنای سال ساخت محاسبه شود قطعا استقبال بیشتری صورت میگیرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت نیز در خصوص تعداد پروانه های صادر شده در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: منطقه ۳ ، ۴ و ۱ آمار مثبتی دارند اما منطقه ۲ و ۵ منفی هستند.

مسعود عباس نژاد با اشاره به افزایش پروانه های صادر شده در مناطق ۳ و ۴، افزود: طبق آمار منطقه ۳، صدور پروانه در سال ۱۴۰۱ در ۷ ماه نخست سال ۱۲۰ مورد بوده اما این آمار در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۲ به ۱۵۲ مورد افزایش یافته است. از لحاظ مساحتی نیز هفت ماه نخست سال گذشته ۲۳ هزار متر مربع و هفت ماه نخست امسال ۸۶ هزار متر مربع پروانه ساخت در منطقه سه صادر شده است و این موضوع نشان می دهد در این منطقه، صدور پروانه چه از لحاظ تعداد و چه از لحاظ مساحت رشد چشمگیری داشته است. منطقه ۴ نیز به همین شکل بوده و رشد قابل توجهی داشته است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه برخی معاونین شهرسازی در مناطق به دنبال بهانه هایی برای توجیه کاهش آمار مناطق تحت مدیریت خود هستند خاطر نشان کرد: معاونین شهرسازی وظیفه تولید ثروت و سرمایه دارند و این موضوع در برخی مناطق به خوبی در حال تحقق است. اما مناطق دو و پنج عملکرد مناسبی در این زمینه ندارند.

رضا ویسی معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت با بیان اینکه معاونت شهرسازی محل تولید ثروت شهرداری است اظهار داشت: جلسات متعددی در این خصوص برگزار و وضعیت مناطق رصد می شود. تمام ساز و کار معاونت شهرسازی را طوری چیده ایم که درآمدزایی کافی برای اجرای پروژه ها وجود داشته باشد و پروژه های ترافیکی را پوشش دهیم.

وی افزود: حدود ۱۵ پروژه بزرگ در شهر داریم که هرکدام از ۵۰ میلیارد تا ۱۰۰۰ میلیارد عوارض دارند و اگر این ۱۵ پروژه بزرگ به نتیجه برسد علاوه بر ماه های پایانی سال جاری، در شش ماهه نخست سال آینده نیز دغدغه تامین مالی نخواهیم داشت.

رضا ویسی در بحث تسهیل فرایند سرمایه گذاری اظهار داشت: در تمام مناطق شهرداری، نمایندگانی برای ماده ۵ گذاشتیم تا با پیگیری و رفع موانع، سنگ را از پیش پای سرمایه گذار بردارند. همچنین در تمامی مناطق نماینده بند ت در نظر گرفتیم.

 

در بخش پایانی این جلسه، چهار لایحه کمک مالی بررسی شد.