مهم ترین نکات در خرید پارکت چوبی مهندسی شده

با نصب کفپوش مناسب می‌توانید دکوراسیون داخلی منزل یا محل کار خود را به طرز چشمگیری بهبود ببخشید. شکی نیست که پارکت‌های چوبی می‌توانند ارزش ملک را افزایش دهند و فضای داخل را به محیطی گرم و دوستانه تبدیل کنند.

حرف تازه – رپورتاژ آگهی: پارکت چوبی مهندسی شده از انواع کفپوش چوبی محسوب می‌شود. این پارکت علاوه بر مقرون به صرفه بودن می‌تواند دوام بالا و ظاهر زیبای گونه‌های مختلف چوب را ارائه دهد. با این حال، اگر می‌خواهید پارکت چوبی مهندسی شده را خریداری کنید، ما در این بررسی به شما نکات مهمی را در فرآیند خرید ارائه می‌دهیم.

به لایه رویی پارکت توجه کنید

روکش با ارزش‌ترین قسمت پارکت مهندسی شده است که به عنوان لایه رویی در نظر گرفته می‌شود. این لایه در ضخامت‌های مختلف از جمله ۰.۶، ۰.۸ ۱.۲، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶ میلی‌متر تولید می‌شود. روکش لایه سطحی پارکت چوبی مهندسی شده است که هنگام نصب قابل مشاهده خواهد بود. پس این لایه رابطه مستقیمی با زیبایی و دوام پارکت دارد. کیفیت لایه رویی تعیین می‌کند که آیا کفپوش بادوام، پایدار، ضد خش و ضد آب است یا خیر.

طبق داده‌هایی که از بازار به دست آمده است، ضخامت روکش ۲ میلی‌متر پرفروش‌ترین گزینه است، اما ضخامت ۵ تا ۶ میلی‌متر بهترین کیفیت را دارند. هرچه لایه رویی ضخیم‌تر باشد، قیمت بالاتر می‌رود و در عین حال کیفیت پارکت افزایش پیدا می‌کند. این لایه می‌تواند از گونه‌های مختلف چوب از جمله بلوط، گردو، راش و غیر تولید شود. همچنین ضخامت پارکت مهندسی شده را باید طوری انتخاب کنید که امکان سنباده زدن برای رفع هرگونه خط و خراش در آینده را داشته باشد. ضخامت بیشتر از ۳ میلی‌متر برای سنباده زنی توصیه می‌شود.

کیفیت لایه میانی را بررسی کنید

پلی وود (Plywood) یا تخته چند لایه به عنوان لایه میانی پارکت چوبی مهندسی شده شناخته می‌شود. پلی وود هسته اصلی پارکت است که وظیفه پشتیبانی از کفپوش‌های چوبی مهندسی شده ارائه می‌دهد. ضخامت و نوع چوب تخته چند لایه براساس شرایط آب و هوایی تعیین می‌شود. هرچه تخته چند لایه ضخیم‌تر باشد، چوب مهندسی شده بادوام‌تر خواهد بود، پلی وود ۵ لایه بهتر از سه لایه است و حتی ۷ تا ۹ لایه نیز بسیار بهتر از گزینه‌های دیگر خواهند بود.

پلی وود ساخته شده از چوب بلوط و راش بسیار بهتر از صنوبر و کاج است و پایداری ابعادی و دوام بالا در شرایط آب و هوایی مختلف را ارائه می‌دهد. مهم است که در زمان خرید پارکت چوبی مهندسی شده به کیفیت لایه میانی توجه کنید، به خصوص اگر پارکت را در فضاهای مرطوب مانند آشپزخانه در نظر دارید یا در آب و هوای شرجی زندگی می‌کنید، لایه میانی باید مقاوم در برابر رطوبت باشد.

پوشش فینیش پارکت را ارزیابی کنید

هنگامی که از کیفیت پارکت بلوط مهندسی شده را بررسی می‌کنید به نوع پوشش نهایی (فینیش) توجه داشته باشید. این پوشش می‌تواند لاک، روغن یا هر متریال مقاوم دیگری باشد. مهم این است که پوشش نهایی که روی لایه رویی اعمال می‌شود، زیبایی، مقاومت در برابر ترک، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر گرد و غبار، ضد آب بودن و چسبندگی بالا (عدم لیز خوردن) را ارائه دهد.

پوشش نهایی باید ضد UV (اشعه خورشید) باشد تا در زمانی که پارکت تحت تاثیر تابش آفتاب است، دچار خرابی یا تغییر رنگ نشود. این پوشش‌ها می‌توانند طول عمر کفپوش چوبی را افزایش دهند. پوشش روغن می‌تواند چوب را تغذیه کند و زیبایی آن را افزایش دهد. روغن ظاهری مات به کفپوش می‌دهد، اما لاک ظاهری براق به پارکت خواهد داد. همچنین لاک مقاومت بیشتر در مورد رطوبت دارد. در زمان خرید پارکت چوبی مهندسی شده از تولید کننده در مورد نوع پوشش فینیش سوال کنید.

پارکت را براساس شرایط آب و هوایی انتخاب کنید

در حالی که پارکت چوبی مهندسی شده بسیار پایدار است و انبساط و انقباض کمتری نسبت به پارکت تمام چوب دارد، اما این محصول نیز متعلق به کفپوش‌های چوبی است. این بدان معنی است که رطوبت می‌تواند منجر به کاهش طول عمر و مشکلات دیگری در پارکت شود. هنگامی که تصمیم می‌گیرید کجا پارکت چوبی مهندسی شده را نصب کنید، دمای منطقه تحت کنترل آب و هوا در داخل خانه را بین ۱۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد با رطوبت نسبی ۳۰ تا ۵۰ درصد در نظر بگیرید.

پارکت چوبی مهندسی شده اغلب برای محیط‌ها با رطوبت بالا توصیه نمی‌شود. برای مثال، حمام و آشپزخانه محیط‌های مرطوبی هستند که پارکت مهندسی شده به دلیل داشتن لایه رویی تمام چوب برای این فضاها مناسب نیست. همچنین به دلیل نوسانات شدید دما، نمی‌توان همه انواع کفپوش‌های چوبی را روی سیستم گرمایش از کف نصب کرد. در کاربردهای گرمایش از کف باید ضخامت و نوع پارکت چوبی مهندسی شده براساس هدایت حرارتی انتخاب شود. چوب بلوط بهترین رسانایی حرارتی را در مقایسه با سایر انواع چوب دارد.

شرایط نصب پارکت را در نظر بگیرید

نصب پارکت چوبی مهندسی شده اهمیت زیادی دارد. در زمان خرید این نوع کفپوش از تولید کننده بخواهید که آیا خدمات نصب را ارائه می‌دهند یا خیر. نصب غیر اصول باعث می‌شود تا تمام هزینه‌های شما برای خرید پارکت از بین برود. پارکت‌های چوبی مهندسی شده را می‌توان به دو روش زیر نصب کرد:

  • شناور: ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش نصب برای پارکت چوبی مهندسی شده محسوب می‌شود. در این روش نیازی به چسب، پیچ یا میخ نیست، زیرا پارکت‌ها به صورت کلیکی و با شیاری که در اطراف خود دارند در یک کنار هم سفت می‌شوند. این شیوه نصب اجازه می‌دهد تا کف بدون کمانش یا خم شدن منبسط و منقبض شوند، اما هنگامی که افراد روی آن راه می‌روند، صدای توخالی ایجاد می‌کند.
  • چسباندن: استفاده از چسب پارکت مطمئن‌ترین روش نصب است. چسباندن به ویژه روی کف زیرین سیمانی یا بتنی می‌تواند به جلوگیری از صدای تو خالی هنگام راه رفتن و محافظت در برابر کمانش چوب کمک کند. نوع چسب استفاده شده در نصب پارکت اغلب پلی یورتان دو جزئی است. نصب با چسب کاری تخصصی است که باید توسط افراد ماهر انجام شود.

در ادامه به دیگر نکات مهم در خرید پارکت چوبی مهندسی شده اشاره می‌کنیم:

  • قبل از خرید پارکت ابتدا فضای مورد نیاز را اندازه گیری کنید تا دیدگاه واضحی در مورد تعداد تخته‌های مورد نیاز پیدا کنید.
  • نوع طرح و الگوی پارکت را مشخص کنید. الگوهای محبوب شامل الگوی شاه ماهی، الگوی شورون و الگوی آجری هستند.
  • رنگ پارکت را براساس سبک دکوراسیون داخلی و ترجیحات خود انتخاب کنید. رنگ‌های محبوب شامل عسلی، قهوه‌ای روشن، کرمی، قهوه‌ای تیره و غیره هستند.
  • به دنبال تولید کنندگان برتر و معتبر بروید تا بهترین محصولات و بالاترین خدمات مشتری را به شما ارائه دهند.
  • قیمت پارکت چوبی مهندسی شده براساس نوع چوب، کیفیت ساخت، مقدار سفارش، رنگ و سایر موارد تعیین می‌شود.

کلام آخر

پارکت چوبی مهندسی شده دقیقاً شبیه کفپوش‌های تمام چوب به نظر می‌رسند، تفاوت اصلی آنها در این است که کفپوش مهندسی شده از چند لایه تشکیل شده است. به همین دلیل، پارکت‌های مهندسی شده مقرون به صرفه هستند و در برابر شرایط مرطوبت، کمتر منبسط و منقبض می‌شوند. با این حال، توصیه ما این است که از تولید کنندگانی که رویکردی شفاف و پاسخگو دارند برای خرید پارکت چوبی مهندسی شده اقدام کنید. شرکت «مازو پارکت» با سال‌ها تجربه در امر تولید انواع پارکت چوبی با کیفیت را با قیمت مناسب به شما ارائه می‌دهد. همچنین خدمات نصب پارکت توسط تیم متخصصان مازو انجام می‌شود.