منطقه آزاد انزلی باید به هاب ترانزیت کالا با کشورهای حوزه خزر و به ویژه روسیه تبدیل شود/ خواستار ارتقای سطح مناسبات اقتصادی دو کشور به سطح مراودات سیاسی هستیم
حرف تازه – دکتر محمد ولی روزبهان در بازدید از ظرفیت های متنوع آستراخان روسیه، دیداری با دکتر کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو داشت که در این نشست دو طرف در خصوص سازوکارهای توسعه و تسهیل مناسبات بخش خصوصی کشورمان با روسیه براساس ظرفیت ها و زیرساخت های ترانزیتی منطقه به گفتگو پرداختند.
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان بابیان وجود تفاهم نامه های سازمان متبوع خود با منطقه ویژه اقتصادی لوتوس و دولت آستراخان در جهت گسترش همکاری ها با محوریت تسهیل و توسعه روابط بخش خصوصی، از عزم این سازمان در قالب برنامه های در حال اجرا برای فعال سازی کریدور شمال جنوب به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه مناسبات ایران، روسیه و هندوستان گفت و اظهار داشت: با عنایت به روند رو به رشد فعالیت های ترانزیتی مجتمع بندری کاسپین، در آینده نزدیک و با تکمیل خط راه آهن و اتصال آن به بندر کاسپین، منطقه آزاد انزلی به هاب ترانزیت کالا به کشورهای حوزه دریای خزر و به ویژه روسیه تبدیل خواهد شد.
وی با ارائه تحلیلی از حضور سرمایه گذاران روس، برگزاری نشست ها، بازدیدها و نمایشگاه های مشترک فی مابین، تصریح کرد: با توجه به روابط سیاسی و استراتژیک دو کشور و ظرفیت های متنوع اقتصادی موجود برای همکاری، ارتقای سطح مناسبات اقتصادی دو کشور حائز اهمیت است.
دکتر روزبهان توسعه فعالیت های گردشگری با محوریت منطقه آزاد انزلی در حوزه دریای خزر را از اولویت های کاری این سازمان در ارتباط با روسیه اعلام کرد و افزود: به موازات فعالیت اسکله مارینا در این منطقه و اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان در مسیر فعال سازی گردشگری دریایی در استان گیلان، در جهت اجرای توافقات صورت گرفته با منطقه ویژه اقتصادی لوتوس، در سال آینده میلادی نیز نخستین کشتی گردشگری در سطح دریای خزر به منظور فعال سازی این حوزه، شروع به فعالیت می کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به وجود ظرفیت های بالای کشتی سازی در آستراخان، خواستار فرآهم شدن شرایط حضور و بهره مندی فعالین صنعت دریایی و کشتیرانی تجاری بخش خصوصی ایران از این فرصت شد و اضافه کرد: در راستای اجرای تفاهم های منعقده، نخستین واحد تولیدی بخش خصوصی کشورمان با همکاری این سازمان در منطقه ویژه اقتصادی لوتوس در آینده نزدیک در مدار تولید قرار می گیرد، موضوعی که در راستای راهبردهای پردازش کالاهای تولید کنندگان ایرانی در بازار مصرف اوراسیا در دستور کار سازمان منطقه آزاد انزلی قرار دارد.
وی با ارائه گزارشی از مزیت های قانونی برای سرمایه گذاران خارجی، ظرفیت های زیرساختی حوزه ترانزیت و فعالیت های تولیدی و نمایشگاهی، بر آمادگی سازمان متبوع خود برای ایفای نقش بیشتر در جهت توسعه همکاری های فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران دو کشور به ویژه در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید نمود و در پایان با دعوت از سفیر ایران برای بازدید از منطقه، بر نقش دکتر جلالی در مسیر گسترش مراودات دو کشور تصریح کرد.
دکتر کاظم جلالی نیز در این دیدار وجود زیرساخت های مناسب و جایگاه ویژه در کریدورهای بین المللی را ازجمله مزیت های منطقه آزاد انزلی به عنوان پتانسیل قوی ایران در دریای خزر عنوان، و برنقش این منطقه در مسیر توسعه همکاری های ایران و روسیه تأکید نمود و اظهار کرد: روسیه شریک استراتژیک ایران در سطح جهان است و توانمندی ها و ظرفیت های منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور، به ویژه در زمینه های ترانزیتی، تجاری، پردازش کالا و صادرات به روسیه، به این منطقه جایگاه ویژه ای در مسیر توسعه مراودات اقتصادی دو کشور اعطا می کند.
وی با اشاره به نیازهای بازار روسیه در زمینه محصولات کشاورزی و صدور این گونه محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی، تصریح کرد: علاوه براین، با ایجاد شبکه مویرگی توزیع کالاهای تولیدی منطقه و تولیدکنندگان ایرانی، باید جایگاه خود را در بازار روسیه افزایش دهیم.
سفیر ایران در روسیه اتصال منطقه آزاد انزلی به شبکه ریلی کشور را در توسعه مبادلات دو کشور و فعال سازی کریدور نستراک بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: سفارت ایران آمادگی خود را جهت پیگیری تفاهم های صورت گرفته منطقه آزاد انزلی با طرف های روس اعلام می دارد و براین باور هستم که تقویت ناوگان تجاری و توسعه امکانات زیرساختی در حوزه لجستیک و ترانزیت کالا، و بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندیهای اتاق بازرگانی به منظور گسترش روابط با روسیه و اوراسیا باید در دستور کار قرار گیرد
گفتنی است در این نشست اعضای هیأت مدیره، معاونین بندری و عمرانی سازمان، عضو هیأت رییسه اتاق مشترک ایران و روسیه و رایزن اقتصادی ایران در روسیه نیز به اظهار نظر در خصوص حوزه های کاری خود پرداختند، و طرفین بر لزوم بهره گیری از ظرفیت های تبلیغاتی و مستندهای تلویزیونی به منظور معرفی کالاهای ایرانی تأکید نمودند.
ارسال دیدگاه