مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی:

مناطق آزاد مناطق قاچاق کالا نیست | منطقه آزاد انزلی ۲۷۰ میلیون دلار صادرات ترانزیتی در سال گذشته داشت

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد انزلی می‌تواند به هاب لجستیک و محل تبادل کالا در منطقه تبدیل شود خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۳ پست اسکله فعال در مجتمع بندری کاسپین توسط بخش خصوصی ساخته شده و یک پست نیز در دست احداث است.

به گزارش حرف تازه ، سردار محمد حسین سپهر فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونای کشور به همراه حسین مصطفی‌پور معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان و هیات همراه با علی اوسط اکبری مقدم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی دیدار و از ظرفیت‌های این منطقه در حوزه بندری و گردشگری بازدید کردند.

مناطق آزاد مناطق قاچاق کالا نیست

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این دیدار اظهار کرد: بر خلاف آنچه که در افکار عمومی نقل می‌شود مناطق آزاد نمی‌تواند مناطق قاچاق کالا باشد و منطقه آزاد انزلی نیز از این امر مستثنی نیست.

وی با اشاره به جهش ۶۰ درصدی ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ افزود: در منطقه آزاد انزلی در سال گذشته بیش از ۲۷۰ میلیون دلار صادرات از طریق ترانزیت انجام شده و معتقدم امسال نسبت به سال ۱۴۰۰ منطقه آزاد انزلی رشد بیشتری را تجربه می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد انزلی می‌تواند به هاب لجستیک و محل تبادل کالا در منطقه تبدیل شود خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۳ پست اسکله فعال در مجتمع بندری کاسپین توسط بخش خصوصی ساخته شده و یک پست نیز در دست احداث است و در ماه گذشته با پهلوگیری ۱۱ کشتی تانکر از روسیه ۵۵ هزار تن روغن خام مورد نیاز واحدهای تولیدی کشور در مخازن این مجتمع بندری تخلیه و با تریلی‌های تانکر دار به سراسر کشور منتقل شد.

اکبری مقدم با اشاره به صادرات ۱۰ گروه کالاهای مختلف شامل کالاهای ساختمانی پتروشیمی، صنایع دستی و از این قبیل محصولات از مجتمع بندری کاسپین یادآور شد: با توجه به نشست‌های مشترک تجار ایرانی و روسیه و ارتباطات خوبی که بین مناطق آزاد روسیه و منطقه آزاد انزلی وجود دارد در سال جاری شاهد اتفاقات خوبی در اقتصاد منطقه و کشور باشیم.

در ادامه فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونای کشور نیز با اظهار خرسندی از ایجاد زیر ساخت‌های لازم و ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه مراودات تجاری در منطقه آزاد انزلی گفت: بازدید به عمل آمده بیانگر آن است که در این منطقه کار بسیاری صورت گرفته و دیدن این فعالیت‌ها روحیه بخش است.

سردار سپهر با اشاره به تنش‌های به وجود آمده در اقتصاد خزر با توجه به جنگ اوکراین و روسیه افزود: با توجه به انباشت ۵ میلیون تن غلات در روسیه باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن بهره جست.

وی با بیان اینکه حوادث روسیه و اوکراین تا چند دهه آینده آثار خود را بر منطقه می‌گذارد خاطر نشان کرد: در این راستا هرچقدر سرمایه‌گذاری شود هزینه به حساب نیامده و توجیه اقتصادی دارد.

گفتنی است سردار سپهر و هیات همراه از اسکله‌های مجتمع بندری کاسپین و مخازن و سیلوهای این مجتمع بندری و همچنین فاز تجارت و گردشگری منطقه بازدید کردند.