رضا رسولی:

مناسب سازی فضای شهر و ارائه خدمات به شهروندان معلول شاخص پویایی مدیریت شهری

حرف تازه – چهارشنبه ۱۳ تیر هشتاد و چهارمین جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری با دستور: -بحث و بررسی در مورد مناسب سازی فضاهای شهری شهر رشت در تالار شورا برگزار گردید. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهررشت، رییس کمیسیون عمران شورای شهر با تشریح اقدامات عمرانی که در سالهای […]

حرف تازه – چهارشنبه ۱۳ تیر هشتاد و چهارمین جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری با دستور:
-بحث و بررسی در مورد مناسب سازی فضاهای شهری شهر رشت
در تالار شورا برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهررشت، رییس کمیسیون عمران شورای شهر با تشریح اقدامات عمرانی که در سالهای اخیر در سطح شهر صورت گرفته است اظهار داشت:در ماههای اخیر به دلیل هزینه های هنگفت گذشته در حوزه عمران در حال گذار و در مرحله تامین منابع مالی برای پرداخت بدهی های شهرداری و شروع پروژه های جدید بودیم که خوشبختانه با مدیریت صحیح و تلاش مجموعه مدیریت شهری،شهرداری موفق به مدیریت منابع مالی خود و انجام بخش عمده ای از تعهدات خود شد.
رضا رسولی با اشاره شهروندانی که از محدودیت حرکتی و نابینایی رنج میبرند وظیفه مدیریت شهری علی الخصوص در حوزه عمرانی را سیاست گذاری در این بخش با در نظر گرفتن شرایط این شهروندان دانست و مناسب سازی فضای شهری به فراخور حال این عزیزان را شاخصی مناسب بذای ارزیابی پویایی شهر و مدیریت شهری دانست.
عضو شورای شهر رشت با ذکر این مطلب که بررسی آمارها نشانگر این است که شهر رشت در سالهای آینده با جمعیتی قابل توجه از سالمندان روبرو خواهد شد بر لزوم ایجاد بستر و زیرساخت مناسب در شهر برای پذیرش این موضوع تاکید کرد.
وی در ادامه افزود در راستای مناسب سازی فضای شهری در سالهای اخیر اقداماتی صورت گرفته است که باید با بررسی های کارشناسی و حمایت همه نهادهای متولی با ضرب آهنگی منظم و سرعتی قابل قبول به این روند تسریع بخشید.
رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری با اشاره به این موضوع که پارکها،معابر عمومی،ساختمان ها اعم از اداری و مسکونی و حمل و نقل عمومی نقاط هدف در طرح مناسب سازی فضای شهری محسوب میشود خواستار توجه ویژه نهادهای عمرانی از قبیل مسکن و شهرسازی،نظام مهندسی و شهرداری به مؤلفه های مناسب سازی به عنوان قوانین اجتناب ناپذیر شد.
رضا رسولی علت عدم دعوت از نمایندگان سمن های معلولین جسمی و حرکتی را نامناسب بودن فضای ساختمان شورای شهر برای حضور این عزیزان در صحن شورا دانست و از این عزیزان پوزش خواست.
عضو شورای شهر رشت ادامه داد متاسفانه در بخش تئوری و پلان ها همه ضوابط مناسب سازی لحاظ میشود لیکن در اجرا ضمانت اجرایی مناسب وجود ندارد و اصلاح این معضل نیازمند اعمال نظارت کافی میباشد.
وی ابراز امیدواری کرد با توجه به فعالیت ستاد استانی مناسب سازی و اعمال نگاهی جامع و تجمیع ظرفیتها اقدامات مقتضی در راستای تسهیل زیست شهری شهروندان دارای محدودیت حرکتی صورت گیرد و رشت به عنوان “اولین شهر بدون مانع” در کشور معرفی گردد.
عاقل منش نیز با بیان این موضوع که موفقیت هر مجموعه در گرو پشتکار و استمرار اهداف مد نظر آن میباشد ادامه داد متاسفانه عدم توجه لازم به معضلات حوزه ناتوانان حرکتی و بینایی از سوی متولیان امر رسیدن به اهداف مدنظر را با تاخیر مواجه کرده است.
وی با اشاره به این مطلب که شورای اسلامی شهر به عنوان نهادی مردمی با تمام ظرفیت خود پیگیر حل مشکلات این عزیزان خواهد بود خواستار اطلاع رسانی بهزیستی از اقدامات شهرداری در زمینه مناسب سازی به مددجویان خود شد.
در انتهای جلسه با تاکید بر آموزش پیمانکاران و نیروهای حوزه عمران شهرداری اخذ تفاهم نامه با بهزیستی جهت آموزش مناسب سازی به پیمانکاران و مدیران و مشاورین و الزام به اخذ گواهینامه مناسب سازی و همچنین عوارض تشویقی در حوزه اجرا مؤلفه های مناسب سازی در ساخت و سازها مصوب شد.