بررسی اقدام جسورانه علی بهارمست

«ممیزی املاک» پروژه ای برای توسعه شهر و مقابله با فساد در رشت

«ممیزی املاک» را باید پروژه و اقدامی جسورانه از سوی علی بهارمست سرپرست شهرداری رشت دانست؛ پروژه ای که می تواند از یک سو درآمدزایی بیشتری برای مجموعه مدیریت شهری به همراه داشته باشد که این درآمد به طور مستقیم برای عمران و آبادانی شهر هزینه می شود و از سوی دیگر با تکمیل بانک اطلاعاتی املاک و نوع کاربری ها زمینه ساز مقابله با فساد در رشت و منجر به برنامه ریزی های بهتر در آینده شود.

اختصاصی حرف تازه – بهنیا ثابت رفتار: «ممیزی املاک» را باید پروژه و اقدامی جسورانه از سوی علی بهارمست سرپرست شهرداری رشت دانست؛ پروژه ای که می تواند از یک سو درآمدزایی بیشتری برای مجموعه مدیریت شهری به همراه داشته باشد که این درآمد به طور مستقیم برای عمران و آبادانی و توسعه شهر هزینه می شود و از سوی دیگر با تکمیل بانک اطلاعاتی املاک و نوع کاربری ها زمینه ساز مقابله با فساد در رشت و منجر به برنامه ریزی های بهتر در آینده شود.

مقابله با فساد با اجرای ممیزی املاک

به طور معمول در طول سالیان مختلف، اتفاقاتی در زمینه تراکم ها و تغییرکاربری ها در نقاط مختلف شهر در حال وقوع است که ممکن است دور از چشم مدیریت شهری باشد و می تواند منجر به رانت و فساد و مواردی از این دست شود. بنابراین اجرای پروژه ممیزی املاک در فواصل منظمی نظیر پنج سال یک بار می تواند اطلاعات جامع تری از وضعیت املاک مختلف موجود در سطح شهر ارائه نماید.

دستیابی به این اطلاعات مزایای مختلفی به همراه دارد. به عنوان مثال با تکمیل بانک اطلاعاتی به طور دقیق می توان اطلاعات اصناف را در اختیار داشت تا بدانیم در هر منطقه شهری و هر خیابان و هر محله چه تعداد از هر نوع کسب و کار فعال است. دانستن اطلاعاتی در زمینه کاربری های مختلف و تراکم ها نیز کمک می کند تا مدیریت شهری بتواند برنامه ریزی های دقیق تر و بهتری در زمینه ارائه انواع خدمات داشته باشد.

شهرداری ها مکلف به اجرای پروژه ممیزی املاک هستند

مطابق قانون نوسازی و عمران شهری، شهرداری ها مکلف به اجرای پروژه های مربوط به ممیزی املاک هستند. از آنجا که توسعه متوازن شهری و اصلاح و بهبود معابر و ارتقای شاخص های مختلف خدمات رسانی جز با دستیابی به اطلاعات جامع و دقیق از نقاط مختلف شهر امکانپذیر نیست شهرداری ها مطابق این قانون مکلف به اجرای ممیزی املاک هستند. این در حالی است که به دلایل مختلف برخی مسئولین ارشد مدیریت شهری در شهرهای مختلف تمایل چندانی به اجرای به موقع و دقیق ممیزی املاک نشان نمی دهند!

عوارض نوسازی ؛ عوارضی به نفع شهر و شهروندان

عوارض نوسازی یکی از منابع درآمدی شهرداری ها است که از سالها قبل دیده شده است اما هنوز به طور کامل وصول نمی شود. این عوارض با داشتن اطلاعات کامل ممیزی املاک به راحتی قابل وصول است و درآمدهای حاصل از آن صرف عمران و آبادانی و نوسازی شهری می شود. وصول چنین عوارضی است که می تواند اعتمادسازی محلی را به همراه داشته باشد و شهروندان آثار پرداخت عوارض را در محله و خیابان خود به وضوح مشاهده نمایند. جالب است بدانید این عوارض سهم اندکی در آمد شهرداری ها دارد و اجرای پروژه ممیزی املاک می تواند نقش این عوارض را در بودجه شهرداری رشت پررنگ تر نماید.

دستیابی به اطلاعات به روز تراکم ها و کاربری ها و برنامه ریزی بهتر

با توجه به اینکه با اجرای این پروژه اطلاعات به روزرسانی و دقیق تر خواهند شد مدیریت شهری می تواند نسبت به برنامه ریزی های دقیق تر برای آینده اقدام نماید و نیازمندی های هر محدوده شهری را با توجه به وضعیت موجود به طور دقیق تری ترسیم نماید. بنابراین فارغ از بحث درآمدزایی که در کوتاه مدت می تواند مزایایی برای شهر و شهروندان به همراه داشته باشد وجود این اطلاعات می تواند به ساختن شهری بهتر در آینده نیز کمک نماید.

این برنامه ریزی ها می تواند در زمینه های مختلف نظیر اصلاح معابر، افزایش سرانه فضای سبز، سرانه فرهنگی و ورزشی، برنامه ریزی های مربوط به حمل و نقل و ترافیک، احداث پارکینگ ها و مواردی از این دست باشد.

اقدام جسورانه سرپرست شهرداری نیاز به حمایت دارد

به عنوان سخن پایانی در این خصوص باید گفت، شاید انتخاب شهردار رشت این بار آنقدر ها طول نکشد و حتی پیش از اجرای این پروژه، علی بهارمست با مسئولیت سرپرستی شهرداری رشت خداحافظی کند اما حتی در صورت حضور فردی دیگر در راس شهرداری این پروژه برای شهر ضرورت دارد و باید از آن حمایت شود.

بسیاری از اتفاقات در این شهر تاکنون شخص محور بوده اند و با آمدن و رفتن مدیرها برخی برنامه ریزی های صحیح و اصولی نیز به فراموشی سپرده شده اند یا آن که دست کم به درستی و با همان کیفیت سابق دنبال نشده اند. آنچه مسلم است ممیزی املاک برای شهر رشت، یک «باید» و یک «ضرورت» به شمار می رود و چه در حضور علی بهارمست و چه در غیاب او باید به طور دقیق این اطلاعات جمع آوری و به روز رسانی شود…

«ممیزی املاک» پروژه ای برای توسعه شهر و مقابله با فساد در رشت

«ممیزی املاک» پروژه ای برای توسعه شهر و مقابله با فساد در رشت