مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A53 و گلکسی A33

سامسونگ اخیرا از نسل جدید گوشی‌های میان رده خود رونمایی کرده که گرانترین مدل در میان آنها Galaxy A73 است. در ادامه به مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A53 و گلکسی A33 می‌پردازیم.

به گزارش حرف تازه به نقل از گجت نیوز ، چندی پیش سامسونگ با عرضه مدل‌های گلکسی A73 5G، گلکسی A53 5G و گلکسی A33 5G جان تازه‌ای به گوشی‌های میان رده خود داد و حالا شاهد عرضه آنها در بازارهای جهانی هستیم. از نظر مشخصات سخت‌افزاری و عملکرد شباهت‌های زیادی بین این گوشی‌ها دیده می‌شود و قیمت تقریبا نزدیک نیز ممکن است انتخاب بهترین گزینه را برای کاربران سخت کند.

به همین خاطر می‌خواهیم به مقایسه گلکسی A73 5G با گلکسی A53 5G و گلکسی A33 5G از نظر طراحی، صفحه‌ نمایش، دوربین، عملکرد و … بپردازیم.

مقایسه گلکسی A73 با گلکسی A53 و گلکسی A33

گوشی Galaxy A73 5G Galaxy A53 5G Galaxy A33 5G
ابعاد و وزن ۱۶۳.۷ در ۷۶.۱ در ۷.۶ میلی‌متر، ۱۸۱ گرم ۱۵۹.۶ در ۷۴.۸ در ۸.۱ میلی‌متر، ۱۸۹ گرم ۱۵۹.۷ در ۷۴ در ۸.۱ میلی‌متر، ۱۸۶ گرم
صفحه نمایش ۶.۷ اینچ، ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل (+Full HD)، پنل سوپر امولد ۶.۵ اینچ، ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل (+Full HD)، پنل سوپر امولد ۶.۴ اینچ، ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل (+Full HD)، پنل سوپر امولد
پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۷۷۸G، هشت هسته‌ای، فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سامسونگ اگزینوس ۱۲۸۰، هشت هسته‌ای، فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سامسونگ اگزینوس ۱۲۸۰، هشت هسته‌ای، فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز
حافظه ۶ گیگ رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، ۸ گیگ رم با ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، پشتیبانی از کارت حافظه ۴ گیگ رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، ۶ یا ۸ گیگ رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، ۶ یا ۸ گیگ رم با ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، پشتیبانی از کارت حافظه ۶ یا ۸ گیگ رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، ۸ گیگ رم با ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، پشتیبانی کارت حافظه
نرم افزار اندروید ۱۲ با رابط کاربری One UI اندروید ۱۲ با رابط کاربری One UI اندروید ۱۲ با رابط کاربری One UI
ارتباطات وای‌ فای ۸۰۲٫۱۱ a/b/g/n/ac/ax، بلوتوث ۵.۰،‌ GPS وای‌ فای ۸۰۲٫۱۱ /a/b/g/n/ac بلوتوث ۵.۱،‌ GPS وای‌ فای ۸۰۲٫۱۱ a/b/g/n/ac/ax، بلوتوث ۵.۰،‌ GPS
دوربین چهارگانه ۱۰۸ + ۱۲ + ۵ + ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4، f/2.4، f/2.2، f/1.8؛ دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 چهارگانه ۶۴ + ۱۲ + ۵ + ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4، f/2.4، f/2.2، f/1.8؛ دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 چهارگانه ۴۸ + ۸ + ۵ + ۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4، f/2.4، f/2.2، f/1.8؛ دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
باتری باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، شارژ سریع ۲۵ وات باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، شارژ سریع ۲۵ وات باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، شارژ سریع ۲۵ وات
سایر ویژگی‌ها پشتیبانی از دو سیم کارت، شبکه ۵G، تاییدیه IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار پشتیبانی از دو سیم کارت، شبکه ۵G، تاییدیه IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار پشتیبانی از دو سیم کارت، شبکه ۵G، تاییدیه IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار

طراحی

از نظر طراحی تفاوت چندان مهمی بین این سه گوشی دیده نمی‌شود؛ اما اگر بخواهیم آنها را رتبه‌بندی کنیم، گلکسی A33 5G در جایگاه سوم قرار می‌گیرد زیرا سامسونگ در آن به جای قرار دادن دوربین سلفی در حفره مرکزی نمایشگر به سراغ یک ناچ قطره‌ طور رفته است.

مقایسه گلکسی A73 / گلکسی A53

گلکسی A53

در میان دو مدل دیگر، گلکسی A53 5G جذاب‌ترین مدل است؛ زیرا اگرچه گلکسی A73 5G باریک‌تر و سبک‌تر از دو میان‌رده دیگر است، ولی گلکسی A53 توانسته با ترکیب طراحی یکسان با A73، نمایشگر جمع و جورتر و حفره مرکزی در نمایشگر به عنوان یک دستگاه متعادل جلوه کند.

مقایسه گلکسی A73 / گلکسی A33

گلکسی A33

متاسفانه سامسونگ در ساخت این گوشی‌ها از مواد پریمیوم استفاده نکرده و تنها به پلی کربنات که در گوشی‌های اقتصادی استفاده می‌شود، بسنده کرده است. البته نباید از نکات مثبتی همچون تاییدیه IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار نیز غافل شد؛ زیرا این ویژگی در گوشی‌های میان رده کمتر دیده می‌شود.

صفحه نمایش

سامسونگ برای مدل‌های گلکسی A73 و گلکسی A53 سنگ تمام گذاشته است. هر دو گوشی از نظر نمایشگر در یک سطح قرار دارند؛ زیرا در آنها از پنل سوپر امولد با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل (+Full HD) استفاده شده است. وظیفه حفاظت از نمایشگر نیز به عهده گوریلا گلس ۵ قرار دارد.

مقایسه گلکسی A73

گلکسی A73

همچنین در هر دو مدل شاهد قرار گرفتن حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر هستیم. تنها تفاوت گلکسی A73 در مقایسه با گلکسی A53 را می‌توان ابعاد نمایشگر دانست. مدل گرانتر با یک نمایشگر ۶.۷ اینچی همراه شده است؛ اما Galaxy A53 5G از یک نمونه ۶.۵ اینچی بهره می‌برد. البته گلکسی A33 نیز خیلی از رقبای خود پایین‌تر نیست؛ زیرا می‌تواند تصاویر را با نرخ‌ تازه‌سازی ۹۰ هرتز در یک نمایشگر ۶.۴ اینچی نمایش دهد.

سخت‌افزار / نرم‌افزار

اگر به دنبال قدرت پردازشی بیشتر هستید، بدون لحظه‌ای تردید به سراغ گلکسی A73 بروید. این گوشی به تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۷۷۸G مجهز شده است که نسبت به تراشه اگزینوس ۱۲۸۰ استفاده شده در گلکسی A33 و A53 عملکرد بسیار بهتری دارد.

مقایسه گلکسی A73

گلکسی A73

این گوشی‌ها از نظر حداکثر میزان رم و حافظه‌ ذخیره‌سازی وضعیت یکسانی دارند و کاربران می‌توانند نسخه مجهز به ۸ گیگ رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی هرکدام از آنها را سفارش دهند. در بخش نرم‌افزاری نیز شاهد حضور اندروید ۱۲ در کنار رابط کاربری One UI 4.1 سامسونگ هستیم.

دوربین

سامسونگ در گلکسی A73 از دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی استفاده کرده است که در مقایسه با نمونه ۶۴ مگاپیکسلی استفاده شده در گلکسی A53 و حسگر ۴۸ مگاپیکسلی حاضر در گلکسی A33 عملکرد بهتری دارد. خوشبختانه شرکت سازنده هر سه دوربین را به لرزشگیر اپتیکال مجهز کرده است.

مقایسه گلکسی A73 / گلکسی A33

گلکسی A33

البته برتری‌های دو مدل گرانتر نسبت به گلکسی ای ۳۳ فقط به دوربین اصلی محدود نمی‌شوند؛ زیرا دوربین فوق عریض گلکسی A73 و A53 نیز در جایگاه بالاتری در مقایسه با گلکسی A33 قرار می‌گیرند (۱۲ مگاپیکسل در مقایسه با ۸ مگاپیکسل). همچنین نباید فراموش کرد که دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی گلکسی A33 نیز در مقایسه با Galaxy A73 و Galaxy A53 حرف چندانی برای گفتن ندارد.

باتری

ظرفیت باتری هر سه گوشی ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت است و از شارژ سریع ۲۵ وات پشتیبانی می‌کنند. هرچند که این باتری در گلکسی A73 باید انرژی مورد نیاز نمایشگر بزرگتری را با رفرش‌ریت بالاتر تامین کند.

قیمت

قیمت مدل پایه گلکسی A33 حدود ۴۲۴ دلار تعیین شده است. از طرفی کاربران می‌توانند با پرداخت ۵۱۰ دلار مدل پایه گلکسی A53 5G و با پرداخت ۵۷۵ دلار مدل پایه گلکسی A73 5G را خریداری کنند. با توجه به تفاوت قیمتی و قابلیت‌های ارائه شده، می‌توان گفت که گلکسی A53 5G در مقایسه با گلکسی A73 و گلکسی A33 گزینه بهتری است. انتخاب شما کدام مدل است؟

سامسونگ گلکسی A33 5G

مزایا

  • قیمت مقرون به صرفه
  • چیپست یکسان با گلکسی A53
  • باتری یکسان با گلکسی A53

معایب

  • دوربین ضعیف‌تر
  • رفرش‌ریت پایین‌تر

سامسونگ گلکسی A53 5G

مزایا

  • رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز
  • پیکربندی‌های متنوع
  • نمایشگر با حفره مرکزی برای دوربین سلفی
  • دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی
  • قیمت مناسب با توجه به امکانات

معایب

  • مورد خاصی نیست

سامسونگ گلکسی A73 5G

مزایا

  • چیپست بهتر
  • نمایشگر بزرگتر
  • دوربین قوی‌تر
  • بدنه باریک‌تر و سبک‌تر

معایب

  • نبود دوربین تله‌فوتو
  • سرعت شارژ پایین نسبت به رقبا
  • قیمت