معماری ایستگاه های مترو مسکو ؛ باشکوه و مسحورکننده

مترو مسکو تنها یکی از جاذبه‌های عجیب و غریب این شهر است. دیدنی‌ها در شهر مسکو کم نیست و شاید باور نکنید که همین زیبایی‌های شهر است که سبب شده مسکو در همه چیز خصوصاً فرهنگ، هنر و معماری برجسته باشد. شاید ندانید که سیستم مترو در مسکو قلب شهر است. در ساعاتی که ساعات اوج شلوغی و تردد جمعیت در این شهر است، بیشتر افراد در خیابان‌هایی که به ایستگاه‌های مترو منتهی می‌شوند، حرکت می‌کنند.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، افرادی که یا تصمیم دارند به مترو سوار شوند یا در حال خروج از آن هستند، بیشترین صحنه‌ای است که شما در اوج پیک ترافیکی مسکو در این شهر مشاهده می‌کنید. مترو سیستم مهم و اصلی در حمل‌ونقل عمومی این شهر است که هم معماری شگفت انگیزی دارد و هم بخشی از هویت و تاریخ آشفته روسیه است.

معماری ایستگاه های مترو مسکو ؛ باشکوه و مسحورکننده

مترو مسکو و حضور در میان معماری زنده شهر

مترو مسکو مملو از اشباحی است که در سکوت و در قالب نقش برجسته‌های معماری شما را تماشا می‌کنند. بدون شک نمی‌دانید که مترو مسکو یکی از شلوغ‌ترین و پررفت‌وآمدترین مترو های جهان است. بر طبق آمار ارائه شده تقریباً ۹ میلیون نفر در هفته از متروی مسکو استفاده می‌کنند. این مترو ۱۴ خط و همین طور ۲۱۲ ایستگاه دارد. مسیری تقریبی در حدود ۳۶۰ کیلومتر را هر روزه طی می‌کند و بد نیست بدانید که تعداد ۴۴ ایستگاه از تعداد ۲۱۲ ایستگاه مترو مسکو از مراکز جذاب و مهم تاریخی هستند. این ایستگاه‌ها از زیباترین و منحصربه‌فردترین جاذبه‌های گردشگری مسکو به‌حساب می‌آیند. اگر شما هم مثل ما کنجکاو هستید که علت این موضوع را بدانید، پس تا آخر این مطلب ما را همراهی کنید.

یک تاریخچه کوتاه از مترو مسکو

 واقعیت این است که ساخت مترو مسکو به زمان امپراطوری روسیه برمی‌گردد. ساخت اولین مترو در سال ۱۹۳۱ شروع شد و اولین خط مترو روسیه در سال ۱۹۳۵ به پایان رسید و در همان سال هم افتتاح شد. این اولین خط مترو از خط‌قرمز مترو روسیه بود که از سوکول نیکی شروع شده و تا مرکز شهر امتداد پیدا کرد. این خط مترو ۱۱ کیلومتر طراحی شده بود و طرح اولیه برای مترو شامل ۱۰ خط و طولی برابر با ۸۰ کیلومتر بود. برای ساخت آن هم فقط از کارگران و داوطلبان روسی استفاده شد. اما طراحی اصلی را مهندسانی انجام دادند که پیش از این مترو لندن را طراحی کرده بودند. همین موضوع سبب شد که مترو روسیه با ظرافت بسیار خاصی به لحاظ ساخت و ساز و معماری اجرا شود.

خط حلقه

 جنگ جهانی دوم تأثیر بسیار زیادی در کشور روسیه داشت. طراحی‌های اصلی و داخلی مترو در طول جنگ، با اجرای مضامینی که به جنگ می‌پرداختند جایگزین شدند. در این بین بعضی از ایستگاه‌های جدید برای ساخت با تأخیر روبرو شدند و برخی از ایستگاه‌ها از حالت سرویس دهی عادی خارج شدند. عده‌ای از ایستگاه‌ها هم در سال ۱۹۴۱ تحت عنوان پناهگاه‌های هوایی مورداستفاده قرار گرفته بودند. با اتمام جنگ هم ساخت‌وسازها مجدداً شروع شد و نمادین‌ترین خط مترو مسکو تحت عنوان “خط حلقه” فعالیت خود را آغاز کرد. این خط در حال حاضر در مترو مسکو با رنگ قهوه‌ای مشخص شده است شایعات زیادی را با خود دارد.

برخی معتقدند که این قسمت هیچگاه در طراحی مترو مسکو نبوده و استالین در زمان بررسی کردن نقشه با قرار دادن لیوان قهوه‌ خود بر روی آن، باعث شده طرح حلقه بر روی نقشه ایجاد شود. در ادامه چون همه از وی وحشت داشتند، هیچ‌کس جرات نکرد که تغییری در آن ایجاد کند.  جنگ سرد هم باعث شد که بودجه‌ای که برای ساخت مترو در نظر گرفته شده بود به شدت کاهش پیدا کند و به همین دلیل ایستگاه‌هایی که در آن دوران ساخته شدند نسبت به سایر ایستگاه‌ها ساده‌تر هستند. در حال حاضر مترو مسکو از جمله خطوط اصلی مترو در جهان است. این مترو نقش یک عنصر فرهنگی را دارد و بیشتر داستان‌ها و رمان‌هایی مانند رمان “پس از آخرالزمان” در متروی مسکو اتفاق افتاده‌اند.

در ادامه با ما همراه باشید تا شگفتی‌های ایستگاه‌های مترو مسکو را با هم مشاهده کنیم.

مترو مسکو

۱.     ایستگاه مردان مبارز شوروی یا نووکوزنتسکایا

اولین ایستگاهی که قرار است به شما معرفی کنیم را به افتخار مردان مبارز در اتحادیه جماهیر شوروی بنا کردند. ایستگاه نووکوزنتسک در پوشش سقف خود کاشی‌هایی هشت ضلعی دارد که نقش برجسته این کاشی‌ها سربازان ارتش سرخ و همین طور قهرمانان روسیه را نشان می‌دهند. تمامی نیمکت‌ها مرمرین هستند که قسمت پشتی آن‌ها بلند بوده و تا ارتفاع نیمه دیوار بالا قرار گرفته است. این نیمکت‌ها را با الهام از کلیسای زیبا و جامع مسیح منجی طراحی کرده‌اند. چراغ‌های اصلی کف ایستگاه نیز زیبایی منحصر به فردی را در آن ایجاد می‌کنند.

۲.     اولین ایستگاه مترو مسکو، ایستگاه پارک کولتری

همان طور که از نام این ایستگاه هم مشخص است آن را اولین ایستگاه متروی مسکو می‌دانند که در سال ۱۹۳۵ فعالیت خود را آغاز کرد. این اولین ایستگاه توسط معمار روسی “جورجی کراتیکوف” بنا شد. این ایستگاه مترو در میدان کریمس کایا قرار گرفته و قرار بر این شده بود که نام آن را از همین میدان بگیرد. اما بعدها به نام ایستگاه Park Kultury imeni Gorkogo تغییر نام پیدا کرد و قبل از انجام بازی‌های المپیک ۱۹۸۰ شهر مسکو هم نام آن را کلاً به نام “پارک کولتری” تغییر دادند. در این ایستگاه دو ردیف ستون پوشیده شده از سنگ مرمرین وجود دارد که بر روی ستون‌ها حکاکی انجام شده. این ایستگاه مترو محلی است که در آن جوانان فعالیت‌هایی مانند رقص، تنیس، اسکیت و حتی آیرودلینگ را هم انجام می‌دهند. به عبارتی ایستگاه مذکور پاتوقی برای جوانان و نوجوانان همان منطقه است.

۳.     ایستگاه بزرگ مترو کیفسکا

این ایستگاه مترو مسکو یکی از ایستگاه‌های مترو جذاب و برتر در جهان است و یکی از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های مترو در تمام دنیا به حساب می‌آید. این ایستگاه را “نیکیتا خروشچف” با هدف تجلیل از ۳۰۰ساله شدن وحدت اوکراین و روسیه در سال ۱۹۵۴ بنا کرد. ایستگاه کیفسکا تزیینات خاص، موزاییک‌های بزرگ، لوسترهای باشکوه و زیبایی‌های خاصی دارد که تمامی آن‌ها را هنرمندان کشور روسیه طراحی کرده‌اند. اینکه تمامی بنا با گل‌هایی طلایی و منحصربه‌فرد مزین شده است. این ایستگاه هم از جمله جذاب‌ترین، خاص‌ترین و دیدنی‌ترین ایستگاه‌های مترو مسکو به‌حساب می‌آید که در میان گردشگران و مسافران و حتی اهالی شهر مسکو بسیار محبوب و دوست‌داشتنی است.

۴.     ایستگاه مجسمه های برنزی یا میدان انقلاب

ایستگاه مترو میدان انقلاب در سال ۱۹۳۸ رسماً افتتاح شد و آن را با نام (Ploshchad Revolyutsii) هم می‌شناسند. این ایستگاه مترو یک گالری جذاب از ۸۰ مجسمه برنزی است که شخصیت‌های مختلف و انقلابی کشور روسیه را به نمایش می‌گذارند. در مورد این مجسمه‌ها شایعات فراوانی وجود دارد. همگی این شایعات مبنی بر این هستند که اگر هر کدام از این مجسمه‌ها را لمس کنید، برای شما نوعی معجزه رخ خواهد داد. در پشت هر کدام از مجسمه‌های قرار گرفته در این ایستگاه یک داستان بسیار شگفت‌انگیز و یک حقیقت و انقلاب وجود دارد که برای مردم روسیه یک هویت ملی به‌حساب می‌آید.

مترو مسکو

۵.     ایستگاه قدیمی مایاکوفسکا

ایستگاه مایاکوفسکا را قدیمی‌ترین ایستگاه مترو مسکو می‌دانند که در سال ۱۹۳۸ به طور کامل افتتاح شد و همین طور در نمایشگاه جهانی در سال ۱۹۳۹ و در نیویورک جایزه بزرگ را به خود اختصاص داد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این ایستگاه اصلی‌ترین پناهگاه برای شهر مسکو بود که استالین در یک جلسه کنفرانس که در میان نمایندگان مسکو و در سال ۱۹۴۱ برگزار شد، در این ایستگاه سخنرانی کرد. هنوز بعد از گذشت سال‌ها ایستگاه مایاکوفسکا در میان سایر ایستگاه‌های مترو مسکو اهمیت بسیار زیادی داشته و در زمان برگزاری جشن‌های ملی تغییرات زیادی در دکوراسیون و تزیینات آن انجام می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مجموعه موزاییکی تحت عنوان “آسمان شوروی در ۲۴ ساعت” در ایستگاه مایاکوفسکا قرار گرفته که این مجموعه شامل ۳۴ قطعه ساخته شده موزاییکی است که مضمون “سیستم هوانوردی روس‌ها” را که توسط “الکساندر دایناکا” ساخته شده بود، به تصویر می‌کشد.

۶.     دومین ایستگاه بزرگ مترو ، آرباتسکایا

دومین ایستگاه جذاب و بزرگ مترو مسکو بعد از ایستگاه Sparrow Hills ، آرباتسکایا نام دارد. این ایستگاه مترو روسیه طولی برابر با ۲۲۰ متر داشته و ساخت آن در سال ۱۹۳۵ به اتمام رسیده است. معماری این ایستگاه مترو کاملاً به سبک گوتیک بوده به همراه لوسترهای بزرگ برنزی و نفیس، سقف قوسی شکل، دسته‌گل‌های سرامیکی و کف مرمرین، مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از زیباترین جاذبه‌ها را از تاریخ و فرهنگ مسکو به شما نشان می‌دهد. شاید دیدن این ایستگاه مترو شما را به یاد تزیینات و بناها در کارتون آناستازیا بیندازد. معماری منحصربه‌فرد و طراحی‌های هنرمندانه و شگفت‌انگیز در کنار ظاهر و فضای ایستگاه مترو، همگی سبب شده‌اند تا شما با حضور در فضای این مترو در مقابل شاهکار معماری روسیه قرار بگیرید.

۷.     ایستگاه بزرگ کومسومولسکایا

در نگاه اول این ایستگاه مترو مسکو شبیه به یک سالن بزرگ است که آن را در سال ۱۹۲۵ تحت عنوان قسمتی از مرحله دوم از ساخت مترو شهر مسکو بنا کردند. در موزاییک‌های دیوار و سقف این ایستگاه مترو به‌وضوح می‌توانید گرامی داشت یاد و خاطره دانسکی، نوسکی و دیگر رهبران نامدار و بزرگ نظامی روسیه را مشاهده کنید.

۸.     ایستگاه نورانی الکتروز وودسکایا

این ایستگاه هم همان طور که از نامش مشخص است، به کارخانه‌های لامپ مجاور خود اشاره دارد. در زمان جنگ جهانی دوم این ایستگاه را افتتاح کردند و نام آن را با اقتباس از ۳۱۸ لامپ قرار گرفته در داخل ایستگاه انتخاب کردند. تمامی این لامپ‌ها با سبکی جذاب و هنری در کنار یکدیگر چیدمان شده‌اند و فضای داخلی مترو را پر نور کرده‌اند. جداره‌ها و دیوارها در این ایستگاه هم با پوششی از سنگ مرمر Geogrian Salieti پوشانده شده‌اند. اگر با دقت به دیوارها و جداره‌ها نگاه کنید متوجه خواهید شد که لایه‌های ناتیلوس و آمونیت همگی متعلق به دوران ژوراسیک هستند.

مترو مسکو

۹.     ایستگاه تئاتر تیترا لنایا

شاید ندانید که این ایستگاه مترو مسکو در مجاورت سالن تئاتر قرار گرفته و به همین دلیل آن را با این نام می‌خوانند. ایستگاه تیترا لنایا دقیقاً در سال ۱۹۳۸ و در مرحله دوم از ساخت مترو های شهر مسکو بنا شد. این ایستگاه را با هدف ادای احترام به فرهنگ و همین طور هنر شهر مسکو بنا کردند. تمامی جداره‌های داخلی آن را با سنگ‌های مرمر و تابلو های زیبا که همگی از تخریب کلیسای مسیج منجی حاصل شده‌اند تزئین کرده‌اند. قسمت مرکزی این ایستگاه هم با لوسترهای متعدد کریستالی و ستون‌های سفالی مزین شده که نشان می‌دهد تمامی این تزیینات هنر دست کارکنان لنینگرادی است.

۱۰.ایستگاه شیشه ای نوو سلوبودسکایا

آخرین ایستگاه مترو مسکو که قصد داریم به شما معرفی کنیم ایستگاهی حیرت‌انگیز با ۳۲ تابلوی جذاب شیشه‌ای است که با رنگ‌هایی بی‌نظیر و منحصربه‌فرد شما را مجذوب خود می‌کنند. یکی از این تابلو های زیبای شیشه‌ای پیش از این در کلیسای جامع شهر ریگا قرار گرفته بوده که آن را به این مکان منتقل کردند. نوو سلوبودسکایا دقیقاً در سال ۱۹۵۲ به‌وسیله مهندس معمار “الکسی دوشکین” بنا شد. در طراحی این ایستگاه مترو از ۳۲ پنل زیبای شیشه‌ای استفاده کردند که هر کدام از این پنل‌ها در یک قاب برنجی قرار گرفته‌اند. جالب است بدانید که در بخشی از دیواره و جداره این ایستگاه یک پرتره از استالین بر روی قطعات موزاییکی حکاکی شده بود که بعد از فوت وی و منفور شدن شخصیتش آن را با یک تصویر از کبوترهایی که در حال پرواز هستند، جایگزین می‌کنند.

ایستگاه شیشه ای نوو سلوبودسکایا

روسیه و زیبایی های حیرت انگیزش

جالب است بدانید که ایستگاه‌های مترو در مسکو نه تنها زیبا و منحصر به فرد هستند بلکه امنیت زیادی داشته و همیشه تمیز و مرتب هم هستند. حتی یکی از بهترین راه‌ها برای گشت و گذار در روسیه و عکاسی از شهر مسکو به‌حساب می‌آیند. البته برای برخی از افراد ممکن است استفاده از متروی مسکو کمی ترسناک باشد. چون بزرگ و شلوغ بوده و تمامی تابلو های راهنما در فضای مترو همگی به زبان روسی نوشته شده‌اند. بر همین اساس شهر مسکو تورهای متعددی را برای مترو گردی گردشگران خود در نظر گرفته است. شما با راهنمایی لیدر تور خود می‌توانید از زیباترین و جذاب‌ترین سیستم حمل‌ونقل زیرزمینی در تمام جهان دیدن کرده و با تاریخ مصور روسیه و داستان‌های گوناگون و عجیبش آشنا شوید.