معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای قطر

در ادامه قصد داریم برخی از انواع غذاهای قطر که از محبوبیت بسیاری در بین گردشگران برخوردار است را معرفی نماییم.

به گزارش حرف تازه ، کشور قطر از کشورهای رو‌به رشد حاشیه خلیج فارس می‌باشد که پایتخت آن دوحه است. سفر به دوحه می‌تواند یکی از جذاب‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین سفرهای زندگی هر فردی باشد. کشور قطر دارای جاذبه‌های بسیاری است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها غذاهای قطر می‌باشند. اگرچه ممکن است برخی غذاهای قطر با ذائقه غذایی ایرانی‌ها متفاوت باشد اما تعداد بسیاری از غذاهای قطر در بین گردشگران ایرانی بسیار پر‌طرفدار و محبوب است.

به نقل از مجله گردشگری الی گشت ، در ادامه قصد داریم برخی از انواع غذاهای قطر که از محبوبیت بسیاری در بین گردشگران برخوردار است را معرفی نماییم. مواد اولیه در تهیه اغلب غذاهای عربی گوشت و حبوبات می‌باشد که با نوع پخت متفاوت و ادویه‌های خاص مزده دار می‌شوند. فرهنگ آشپزی قطر به دلیل موقعیت مکانی این کشور تحت تأثیر فرهنگ‌های مختلفی مانند هندی، ایرانی و ترکی است و از همین رو می‌توانید طیف وسیعی از طعم‌ها و مزه‌ها را در بین غذاهای قطر پیدا کنید. اگر شما نیز یکی از علاقه‌مندان به غذا و فرهنگ‌های غذایی مختلف هستید، در ادامه همراه الی گشت باشید تا با محبوب‌ترین غذاهای قطر آشنا شویم.

آشنایی با غذاهای قطر

اگر قصد سفر به کشور قطر را دارید بهتر است بدانید که مردمان قطر علاقه زیادی به غذا و وعده‌های بزرگ غذایی دارند، در واقع قطری‌ها معمولاً وعده‌های صبحانه خود را نسبتاً سبک صرف می‌کنند و در وعده‌های ناهار و شام خود به بهترین شکل از خود پذیرایی می‌کنند. قطری‌ها معمولاً برای صبحانه مواد غذایی مانند زیتون، پنیر و قهوه را ترجیح می‌دهند و برای ناهار و شام اغلب از گوشت و حبوبات استفاده می‌کنند.

آشنایی با غذاهای قطر

همچنین در مناسبت‌های خاص و مذهبی مانند عید فطر، افطاری‌ها و اعیاد، معمولاً قطری‌ها یک میز پر زرق و برق از غذاهای مختلف و لذیذ را برای شام تدارک می‌بینند و به طور مفصل از خود پذیرایی می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با غذاهای قطر قصد داریم هر یک از غذاهای محبوب این کشور را به طور مختصر مورد بررسی قرار دهیم تا در طول سفر خود به این کشور بتوانید به راحتی غذاهای مورد علاقه خود را در رستوران‌ها و غذاخوری‌ها صرف نمایید.

مجبوس | Machboos

مکبوس یکی از محبوب‌ترین و شناخته ‌شده‌ترین غذاهای قطر است و درواقع همه قطری‌ها عاشق مکبوس هستند. در این غذا از محتویات مشابهی با اکثر غذاهای قطر استفاده می‌شود. مکبوس در بین برخی اعراب با نام کبسا هم شناخته می‌شود و در آن از ترکیباتی مانند ادویه‌های خاص و عطردار، برنج انواع گوشت استفاده می‌شود. گوشت مکبوس می‌تواند بره، میگو، مرغ، شتر و یا ماهی باشد. این غذا در بین اکثر اعراب از محبوبیت بالایی برخوردار است و اصل آن به کشور عربستان برمی‌گردد؛ اما در بسیاری از کشورهای عربی مانند عمان، کویت، بحرین و قطر شناخته شده است.

 غذاهای قطر

مدروبا | Madhruba

مدروبا یکی از غذاهای محبوب در قطر به‌شمار می‌رود که معمولاً در کنار آن گوشت و لوبیا هم سرو می‌شود. مدروبـا یک غذای گرم و کاملاً نرم است که ترکیباتی مانند فرنی یا شیر برنج دارد. برای پخت مدروبا از مواد غذایی مانند برنج، کره، شیر و هل استفاده می‌شود و در کل طعم و مزهٔ کم شیرین و خوبی دارد. برای تهیه مدروبا زمان نسبتاً زیادی صرف می‌شود تا مواد داخل آن پخته شوند و قطری‌ها به ترکیب این غذا در کنار غذاهای گوشتی علاقه زیادی دارند.

سالونا | Saloona

یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای قطر و حتی غذاهای عربی، سالونا است. این غذا یکی از شاخصه‌های اصلی نشان‌دهنده ذائقه عربی‌ها در غذا می‌باشد، چرا‌که پر از ادویه و گوشت است و در آن ترکیباتی از سبزیجات، گوجه، بادمجان، سیب زمینی و هویج نیز استفاده می‌شود. سالونا را می‌توان با انواع مختلف گوشت مانند گوشت ماهی، مرغ یا بره تهیه کرد و اگر علاقه‌مند به غذاهای لذیذ و مفصل هستید، حتماً در سفر خود به قطر این غذا را امتحان نمایید. همچنین این غذا را می‌توانید هم با برنج و هم با نان میل کنید و از نظر طعم و مزه کاملاً با ذائقه ایرانی‌ها سازگار خواهد بود.

سالونا غذای قطری

قوزی | Ghuzi

قوزی نام یکی دیگر از غذاهای قطر است که با برنج سرو می‌شود. در تهیه قوزی از گوشت و مواد غذایی دیگر استفاده می‌شود و در سفر خود به کشور قطر می‌توانید این غذا را در بسیاری از رستوران‌های کشور پیدا کنید. مواد غذایی که در تهیه قوزی به کار می‌روند بره کباب شده است که آن را با برنج، مغری جات، ادویه جات معطر و سبزیجات متنوع طعم دار می‌کنند. قوزی یکی از محبوب‌ترین غذاهای قطر به‌شمار می‌رود و جز غذاهایی است که قطری‌ها معمولاً در جشن‌ها و مراسم‌های خاص خود آن را سرو می‌کنند. همچنین این غذا در بین ایرانیان از محبوبیت بسیاری برخوردار است.

ثرید قطری | Thareed

اکثر ایرانی‌ها عاشق غذاهایی مانند آب گوشت هستند و اگر شما هم یکی از این افراد هستید، پس این مژده را باید به شما بدهیم که در قطر می‌توانید از مدل قطری این غذا یعنی ثرید قطری لذت ببرید! ثرید قطری یک غذا اصیل قطری و مانند آب گوشت خودمان است و تنها کمی تفاوت با آن دارد. در ثرید قطری از سبزیجات مختلفی مانند هویج، لوبیا، سیب زمینی و پیاز استفاده می‌شود و گوشت آن هم می‌تواند گوشت مرغ باشد و هم می‌تواند گوشت بره باشد. صرف ثرید قطری نیز با صرف آب گوشت تفاوت‌هایی دارد و معمولاً قطری‌ها همه مخلفات را داخل نان می‌گذارند و آن را آغشته به آب گوشت می‌کنند و سپس میل می‌کنند.

غذا های قطری

مرگوگ | Margoog

مرگوگ یکی از غذاهای پرطرفدار قطر است که در بین اعراب از محبوبیت بسیاری برخوردار است، این غذا نیز محتویات مشابهی با اکثر غذاهای عربی دارد، اما تفاوت آن با سایر غذاهای در نحوه سرو و پخت آن می‌باشد. در پخت مرگوگ از انواع گوشت استفاده می‌شود که با سبزیجاتی مانند کدو سبز، هویج، گوجه، سیب زمینی و بادمجان پخته می‌شوند. مهم‌ترین قسمت در پخت مرگوگ این است که در نهایت تکه‌های کوچک خمیر کم کم به داخل غذای در حال پخت اضافه می‌شود تا همه محتویات غذا به صورت یک دست پخته شود. مرگوگ یکی از خوش ‌طعم‌ترین غذاهای قطر است که پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود از آن لذت ببرید.

کدوی شکم پر | Kousa Mahshi

کدوی شکم پر یکی از غذاهای قطر است که از محبوبیت بسیاری در سراسر خاورمیانه برخوردار می‌باشد. کـدوی شکم پر که در زبان عربی به آن کوسا محشی گفته می‌شود ظاهری تقریباً شبیه به دلمه‌های ایرانی دارد و اگر علاقه‌مند به این سبک از غذاها هستید پس از کدوی شکم پر هم لذت خواهید برد. از طرفی، هیچ طعم غیر منتظره‌ای در این غذا وجود ندارد و معمولاً در محتویات آن از گوشت و سبزیجات مختلف استفاده می‌شود. بسیاری از رستوران‌های قطر این غذا را به همراه ادویه و زعفران می‌پزند و همه محتویات را در داخل کدوها می‌ریزند و در نهایت آن را در داخل فر قرار می‌دهند. پس از پخت کامل محتویات داخل کدوها، کدوی شکم پر سرو می‌شود.

کدوی شکم پر غذای قطری

بلالیت | Balaleet

اگر از طعم‌های تکراری پاستاها خسته شدید پس حتماً وقت آن رسیده که بلالیت را امتحان کنید! بلالیت یک نوع پاستا است که از هند به قطر آمده و طعم آن به شیرینی میزند. در تهیه بلالیت از نودل یا رشته فرنگی و یا ورمیشل استفاده می‌شود، جالب توجه است که ساکنین اطراف خلیج فارس، مثل بندرعباس بسیار از این غذا استقبال کرده‌اند و می‌توانید در برخی رستوران‌های جنوب کشور هم آن را امتحان کنید.

اگر علاقه‌مند به طعم‌های جدید هستید، بلالیت می‌تواند یک انتخاب خوب برای شما باشد. این غذا به سادگی تهیه می‌شود و قطری‌ها معمولاً آن را برای صبحانه صرف می‌کنند.

برای تهیه بلالیت ابتدا ورمیشل را در آب جوش قرار می‌دهند و سپس همراه با زعفران شکر به میزان دلخواه آن را می‌پزند، در آخر هم یک نیمرو را بر روی آن به صورت تکه تکه شده قرار می‌دهند و صرف می‌کنند. بلالیت یک غذای سبک و ساده است که برای صبحانه پیشنهاد می‌شود.

هریس | Harees

هریس یکی دیگر از غذاهای گوشتی و لذیذ قطری است که در کشورهای عربی دیگر مانند امارات و کشورهای حاشیه خلیج فارس از محبوبیت بسیاری برخوردار است. اگر بخواهیم ساده بگوییم هریس تقریباً چیزی شبیه به حلیم خودمان است و در ترکیبات آن از گوشت و گندم استفاده می‌شود. برای تهیه هریس این مواد در طول مدت زمان نسبتاً زیادی با یکدیگر پخته می‌شوند تا ظاهری یکپارچه غلیظ به خود بگیرد. هریس را می‌توانید در ماه رمضان و سفره‌های افطار قطری‌ها، بیشتر از هر موقع دیگر ببینید اما این غذا به دلیل طعم و مزه خوبی که دارد همیشه یکی از بهترین غذاهای قطر به‌شمار می‌آید

هریس غذای قطریبهترین رستوران های قطر

در این مطلب با هم برخی از معروف ترین غذاهای قطر را دیدیم. این غذاها در قطر بسیار محبوب هستند و به مسافران پیشنهاد می شود در طول سفرشان این غذاها را حتما امتحان کنید. برای این که سفر راحت تر و لذت بخش تری داشته باشید در ادامه سه مورد از بهترین رستوران های قطر که غذاهای سنتی و عربی را سرو می کنند به شما معرفی می کنیم. این رستوران ها در پایتخت قطر، یعنی شهر دوحه قرار دارند و اکثر غذاهای بالا را می توانید در این رستوران ها نوش جان کنید. این رستوران ها براساس نظرات مسافران و توسط وبسایت مشهور تریپ ادوایزر رده بندی شده اند.

  • رستوران الهوبارا | Al Hubara Restaurant

یکی از بهترین رستوران های دوحه قطر رستوران الهوباراست که در هتل شرایتون قرار گرفته است. در این رستوران می توانید انواع غذاهای مدیترانه ای، عربی، دریایی و بین المللی را با کیفیت و طعمی فوق العاده عالی امتحان کنید. علاوه بر کیفیت غذا، سرویس دهی و رفتار کارکنان و پیشخدمت ها هم بسیار حرفه ای و باتوجه است. همان طور که گفتیم این رستوران در هتل شرایتون قرار گرفته و یکی از لوکس ترین و البته گرانقیمت ترین رستوران های دوحه است.

  • آدرس: Al Corniche Street | Sheraton Doha Hotel and Resort, Doha 6000, Qatar

رستوران الهوبارا قطر
  •  باغ رستوران النافوره | Alnafourah Garden

این رستوران در یک باغ سرسبز و دلباز قرار گرفته و فضایی بسیار دلنشین و صمیمی دارد. انواع غذاهی مدیترانه ای، عربی، لبنانی و انواع کباب را می توانید در این رستوران نوش جان کنید. یکی از ویژگی های این رستوران این است که سرویس قلیان عربی هم به مشتریان ارائه می کند. سرویس دهی در این رستوران بسیار خوب و مناسب است و به ویژه در هنگام شام که هوا خنک تر می شود مشتریان زیادی به این رستوران می آیند.

  • آدرس: Oryx Rotana Doha | Doha, Doha 29922, Qatar

رستوران های دوحه قطر
  • رستوران عربی الشرفه | Al Shurfa Arabic Restaurant

این رستوران هم به انتخاب مسافران و مشتریان یکی از بهترین رستوران های دوحه است و انواع غذاهای قطر را می توانید در این رستوران امتحان کنید. علاوه بر این، رستوران الشرفه غذاهای خاورمیانه، لبنانی و مدیترانه ای را هم سرو می کند. مشتریان می توانند در قسمت فضای باز رستوران بنشینند که فضایی بسیار دلباز و صمیمی دارد. در رستوران الشرفه هم در کنار انواع غذا و کباب، سرویس قلیان هم ارائه می شود.

  • آدرس: Souq Waqif | Al Jomrok – Souq Waqif Boutique Hotels, Doha 1274, Qatar

منبع: theculturetrip.com