معرفی ورزشگاه افتتاحیه یورو ۲۰۲۴ | جذابیت بی‌حد و حصر در مونیخ

با معرفی ورزشگاه افتتاحیه یورو ۲۰۲۴ همراه ما باشید.

به گزارش قلم آزاد، ورزشگاه خانگی بایرن مونیخ میزبان دیدار افتتاحیه جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۴ خواهد بود.

اگر حال بایرن مونیخ خوب باشد، حال تیم ملی آلمان هم خوب است. این قانون نانوشته فوتبال سرزمین ژرمن‌ها، اهمیت باواریایی‌ها و ورزشگاه خانگی این تیم را برای فوتبال این کشور بیشتر جلوه می‌دهد. آنها باید هم جام خانگی را در ورزشگاهی آغاز کنند که قلب فوتبال آلمان در آن می‌تپد. آلیانس آرنای مونیخ، محل شروع جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۴  نام دارد و شاهد بازی افتتاحیه این رقابت‌هاست.

این خانه  شاهد شکست تیم باشگاهی‌اش بوده و این بار می‌خواهد معادله همیشگی را زیر پا بگذارد. سکوهای مایوس شده ورزشگاه در رقابت‌های باشگاهی آماده هیاهو و شادی برای رقابت ملی هستند. ۶ روز دیگر در همین استادیوم شاهد جمعیتی از آلمانی‌ها خواهیم بود که هیچ کدام از صندلی‌های آلیانس آرنا را خالی نگذاشته‌اند و شروع یک رقابت جذاب را وعده می‌دهند.

معرفی ورزشگاه


آلیانس آرنا 

سال تاسیس: ۲۰۰۵

گنجایش: ۷۵،۰۲۴ نفر – ۷۰،۰۰۰ نفر برای بازی‌های بین‌المللی

رویدادهای مهم: جام جهانی ۲۰۰۶، جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۰، فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۲

برای آلمانی‌هایی که به بازی کردن بایرن در المپیک مونیخ عادت کرده بودند، تصاویر تغییر رنگ نمای بیرونی آلیانس آرنا یکی از بزرگ‌ترین نمادهای ورود به عصر جدید و پذیرش تغییرهای مثبت نام داشت؛ اولین ورزشگاه با قابلیت تغییر رنگ نمای بیرونی! این استادیوم به عنوان دومین ورزشگاه بزرگ آلمان در آستانه جام جهانی ۲۰۰۶ به بهره برداری رسید. خانه غول مونیخی فوتبال ژرمن‌ها شاهد قهرمانی‌های متعدد بایرن در سال‌های گذشته بوده و بخش مهمی از تاریخ بایرن در این استادیوم نوشته شده.

برای بایرن مونیخ، نام این ورزشگاه تا ۳۰ سال در اختیار شرکت سازنده خواهد بود اما برای تیم ملی نام دیگری استفاده می‌شود و آن را فوتبال آرنا مونیخ صدا می‌زنند. اگر به خاطرات آلیانس آرنا رجوع کنیم رکوردشکنی‌های لواندوفسکی را می‌بینیم در کنار درخشش بایرن مونیخ و سلطه طولانی این تیم بر بوندس‌لیگا!

با این حال این استادیوم شاهد یکی از تلخ‌ترین شکست‌های تیم باشگاهی‌اش هم بوده. بایرنی‌ها فینال سال ۲۰۱۲ لیگ قهرمانان اروپا در این خانه و به عنوان میزبان به چلسی واگذار کردند. میزبانی از افتتاحیه‌ها در تقدیر آلیانس آرنا نوشته شده. این استادیوم در جام جهانی ۲۰۰۶ هم اولین بازی را میان آلمان و کاستاریکا میزبانی کرد. برد یک بر صفر فرانسه در نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۰۶ در آلیانس آرنا رقم خورد.

میزبانی از یورو ۲۰۲۰ از تجربه‌های این استادیوم نام دارد. گروه مرگ با حضور آلمان، فرانسه و پرتغال، ۳ بازی‌اش را به این ورزشگاه آورده بود و فینال‌های زودرس مسابقات در خانه بایرن انجام گرفت. برد خاطره‌انگیز ۴ بر ۲ ژرمن‌ها مقابل پرتغال در این ورزشگاه به ثبت رسید و بازی دیدنی و جذاب بلژیک و ایتالیا در مرحله یک‌چهارم نهایی یورو ۲۰۲۰  با میزبانی آلیانس آرنا شکل گرفت.

با وجود همه این بازی‌های مهم و حساس بین المللی، آلیانس آرنا بوی تیم مونیخی‌اش را می‌دهد و بایرن در ارکان این خانه بزرگ، مدرن و باشکوه رخنه کرده. این سکوها بیشتر از هر زمزمه دیگری روایت‌گر سرودهای هواداران بایرن مونیخ و شاهد غم و شادی‌های آنهاست.

مردم شهر بزرگ و صنعتی مونیخ در آخر هر هفته به اینجا می‌آیند تا خستگی‌های هفته کاری را در بردهای بایرن پشت سر بگذارند. آلیانس با این پیش‌زمینه و با رنگ و رویی بایرنی به میزبانی یورو ۲۰۲۴ می‌آید.

میزبانی از یورو ۲۰۲۴

معمولا کشورهای میزبان برای بازی‌های افتتاحیه رقابت‌های بزرگ سعی می‌کنند مجلل‌ترین و مدرن‌ترین استادیوم‌ها را در معرض دید توریست‌ها بگذارند. این که آلیانس آرنا هم در جام جهانی ۲۰۰۶ و هم حالا و پس از ۱۸ سال در یورو ۲۰۲۴، میزبان افتتاحیه‌های ۲ رقابت بزرگ به میزبانی آلمان است، نشان از اعتبار و کیفیت این استادیوم دارد.

ورزشگاه بزرگ شهر مونیخ پس از بازی افتتاحیه میان آلمان و اسکاتلند، میزبان ۳ بازی دیگر در مرحله گروهی خواهد بود. صربستان با برگزاری ۲ مسابقه در این ورزشگاه در مرحله گروهی بیشترین سهم را از آن دارد. در یک‌هشتم نهایی مسابقات هم یک مسابقه در آلیانس آرنا برگزار می‌شود و جای خالی این استادیوم در یک‌چهارم نهایی رقابت‌ها با بازی حساس نیمه‌نهایی در این خانه جبران خواهد شد.

رویداد خیالی مورد انتظار


روزها و شب‌های بزرگ، اتفاقات بزرگ و خاطرات برجسته و مهم، برای آلیانس آرنا  طبیعی است. بایرن در این ورزشگاه توپ می‌زند و باید همواره شاهد پدیده‌های مهم و تاریخی مستطیل سبز نام بگیرد. یورو ۲۰۲۴ هم در امتداد همین خاطرات و اتفاقات، این ورزشگاه را برای نیمه‌نهایی رقابت‌ها انتخاب کرده. در حالی که در میدانی دیگر از نیمه نهایی ورزشگاه وستفالن شهر دورتموند میزبان ۲ تیم از ۴ تیم این مرحله خواهد بود، یک پای فینال را هم مونیخ و آلیانس آرنا معلوم می‌کند.

تصور حضور هر ابر قدرتی در این استادیوم دور از ذهن نیست. شاید آلیانس آرنا دوباره میزبان یک جدال سنتی میان آلمان و ایتالیا باشد. ژرمن‌ها زخمی از جام جهانی ۲۰۰۶ به مصاف ایتالیایی می‌روند که آن رقابت و آن میزبانی را به کام آلمانی‌ها تلخ کرد. بوی انتقام می‌آید.

تیم اسپالتی، نه توتی دارد، نه نستا، نه کاناوارو و نه هیچ یک از ستاره‌های ۲۰۰۶ در ترکیب آتزروی نیستند و در هیبتی خلع سلاح شده به مصاف میزبان خواهد رفت. آلمان و ایتالیا شاید در نیمه نهایی روبه‌روی یکدیگر صف‌آرایی مکنند تا یکی از آنها آلیانس آرنا را به مقصد برلین و فینال ترک کند. از اینجا به بعد را باید این استادیوم روایت کند و بگوید آیا آلمانی‌ها انتقام ۲۰۰۶ را می‌گیرند یا اینکه ایتالیا باز هم تلخی میزبانی ژرمن‌ها را تکرار می‌کند.

منبع: فوتبال ۳۶۰