معرفی سوغاتی های گیلان

در این مطلب قصد داریم به معرفی تعدادی از معرفی سوغاتی های گیلان بپردازیم.

حرف تازه – بدون شک یکی از بخش های جذاب سفر به شهرهای مختلف، خرید سوغاتی است. زمانی که شما قصد خرید سوغاتی از یک شهر را دارید، می توانید بیشتر با فرهنگ، آداب و رسوم، سنت و… هر شهر آشنا شده و در این حوزه ها اطلاعات جالبی را به دست بیاورید.

استان گیلان یکی از استان های محبوب از نظر گردشگری در کشور ما است و هر سال توریست های بسیار زیادی از سراسر ایران و جهان استان گیلان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند.

در این مطلب قصد داریم تا شما را با سوغاتی های استان گیلان آشنا کرده تا زمانی که قصد سفر به این استان زیبا را دارید، بدانید که برای خرید سوغاتی بهتر است تا به سراغ چه گزینه هایی بروید. پس با ما همراه باشید تا شما را با بهترین سوغاتی استان گیلان آشنا کنیم.

رشته خشکار

رشته خشکار یکی از سوغاتی های جذاب استان گیلان است که در واقع شیرینی سنتی گیلانی بوده و عموماً آن را به عنوان افطار در ماه مبارک رمضان تهیه می کنند. مواد اصلی تشکیل دهنده این شیرینی خوشمزه شامل شیر، دارچین، هل، شکر، مغز گردو و… است.

پخت این شیرینی چندین مرحله دارد و زنان گیلانی با دقت بسیار زیادی اقدام به پخت این شیرینی خوشمزه می کنند. ویژگی بسیار مهم رشته خشکار چرب و شیرین بودن آن و همین موضوع سبب شده تا گیلانی ها آن را در کنار چای میل کنند.

اگر علاقه مند هستید تا یکی از شیرینی های خوشمزه استان گیلان را به عنوان سوغاتی خریداری کنید، می توانید به سراغ رشته خشکار بروید.

رشته خشکار، سوغات گیلانحصیر بافی گیلان

یکی از صنایع دستی معروف و اصیل استان گیلان که در بیشتر مناطق این استان می توان آن را مشاهده کرد، حصیر بافی است.

زنان گیلانی برای به وجود آوردن حصیر از الیافی به اسم کلوش یا همان ساقه برنج استفاده می کنند که یکی از گیاهان خودرو بوده و در کنار مرداب ها و مناطق مردابی می توان آن ها را مشاهده کرد.

به صورت کلی زنان روستایی در استان گیلان در بیشتر روزهای سال مشغول حصیر بافی هستند و مردان گیلانی نیز در روزهایی که کارهای کشاورزی سبک ‌تر است به کمک زن ها آمده و به حصیر بافی مشغول می شوند.

اگر شما علاقه مند هستید تا در استان گیلان سوغاتی خریداری کنید، می توانید به سراغ محصولات حصیری آمده و از زیر انداز گرفته تا ظروف و کلاه های از این جنس را مشاهده کرده و خریداری کنید.

حصیربافی در گیلانحلوای به

حلوای به یکی از انواع حلواهای محلی استان گیلان بوده که در بین گردشگران محبوبیت بسیار زیادی دارد. زنان گیلانی این حلوای خوشمزه را در دیگ های مسی می پزند.

برای درست کردن حلوای به ابتدا مقداری به را پوست گرفته و آن را خرد می کنند و سپس به همراه آب و مقداری شکر آن را می پزند.

سپس به های پخته شده را کوبیده و به همراه شکر و روغن حیوانی آن را تف می دهند. پس از تف دادن مواد دیگری مثل خلال بادام و هل کوبیده شده را با این ماده مخلوط کرده و پس آن را به شیفته توده منسجم در می آورند. در نهایت نیز آن ها را پهن کرده و با پوست پسته این حلوا را تزیین می کنند تا به شکل بسیار زیبا و فوق ‌العاده ای در بیاید.

نمد

یکی از سوغاتی های جذاب استان گیلان نمد است که در واقع زیر انداز مناسبی در بخش ها و مناطق بارانی به حساب می آید. نمد را می توان یک زیر انداز سنتی نامید که با استفاده از پشم به وجود آمده و از آن استفاده می شود.

در مناطق روستایی اطراف دریای خزر به خصوص در روستاهای استان گیلان شاهد تهیه نمد از پشم گوسفند هستیم. این فرآیند سابقه بسیار زیادی داشته و بسیار پیچیده است.

علاوه بر زیر انداز، از نمد برای تولید محصولات دیگری همچون کلاه و لباس نیز استفاده می شود. نمد امروزه به عنوان یک وسیله تزئینی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

زیتون

زیتون گیلان، سوغاتی خوشمزهاگر دوست دارید تا یکی از بهترین زیتون های ایران را به عنوان سوغات خریداری کنید، به شما پیشنهاد می دهیم تا به سراغ جنوبی ‌ترین شهرستان در استان گیلان رفته و از رودبار زیتون خود را خریداری کنید.

این شهرستان به داشتن باغ های زیتون شهرت داشته و کشت زیتون در این منطقه یک کار با سابقه و بسیار قدیمی است. مزه زیتون رودبار با تمامی زیتون های مناطق دیگر ایران تفاوت دارد و همین مسئله باعث شده تا گردشگران برای خرید زیتون به سراغ این شهرستان رفته و زیتون رودبار را به عنوان سوغاتی خریداری کنند.

بادام زمینی

بادام زمینی آستانه

متاسفانه بسیاری از افراد نمی دانند که بادام زمینی تولید شده در کشور در کدام مناطق به وجود می آید. شهرستان آستانه اشرفیه در استان گیلان به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بادام زمینی در کشور شناخته می شود و در واقع ۸۰ درصد از بادام زمینی ایران در این منطقه تولید می شود.

اگر از اوایل اردیبهشت تا نیمه خرداد سری به آستانه اشرفیه در استان گیلان بزنید، می توانید فرآیند کاشت بادام زمینی در این منطقه را مشاهده کنید.

کشاورزان بعد از این که در این دو ماه بادام زمینی خود را کاشتند تا اواسط شهریور و اواخر مهر به زمین های خود رسیده و سپس در این حد فاصل اقدام به برداشت محصول می کنند.

بادام زمینی که در شهرستان آستانه اشرفیه تولید می شود، یکی از مرغوب ترین انواع بادام زمینی در کشور به حساب می آید. به همین دلیل می توان آن را یکی از سوغاتی های جذاب استان گیلان نامید.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مهم ترین ویژگی بادام زمینی های آستانه اشرفیه دانه های بزرگ و طعم بسیار خوب آن است.

رشتی دوزی

هنر رشتی دوزی

یکی از مهارت های زنان استان گیلان رشتی دوزی است که در واقع روشی برای تزیین کردن پارچه های ابریشمی به حساب می آید.

این هنر سالیان سال است که در منطقه طبرستان و گیلان رواج داشته و با توجه به اسناد تاریخی منتشر شده پس از رونق پیدا کردن بافت پارچه های ابریشمی در این نواحی، شاهد به وجود آمدن این هنر در گیلان بوده ایم.

در زمان قدیم بیشترین ابریشم ایران در استان گیلان تولید می شد و همین موضوع باعث شده بود تا رشتی دوزی محبوبیت فوق العاده ای پیدا کند.

این هنر اصیل گیلانی مورد توجه مردم دنیا بوده و این موضوع باعث شده تا گردشگران خارجی جذب این دسته از محصولات هنری شوند. شما می توانید این هنر را در فهرست آثار ملی به عنوان میراث فرهنگی نیز مشاهده کنید.

در گذشته به منظور تزیین لباس و لوازم پارچه از این هنر استفاده می شد و همین طور برای تزیین روکش مزار بزرگان نیز از پارچه های رشتی دوزی شده استفاده می کردند. اگر به گیلان سفر کردید، حتما محصولات مختلف رشتی دوزی شده نظیر پرده، سجاده، لباس، کلاه، رو تختی، پاپوش و… را مشاهده کرده و آن ها را به عنوان سوغاتی خریداری کنید.

مجله گردشگری الی گشت