معرفی زیباترین کاخ های روسیه | کاخ هایی آمیخته با اوج هنر و معماری

در این مقاله به معرفی زیباترین کاخ های روسیه و چند بنای شاخص روسی میپردازیم که آمیخته با هنر و معماری درخشان است.

به گزارش حرف تازه ، روسیه کشوری است که تاریخ غنی دارد و از حدود ۵۰۰ سال پیش کاخ های متعددی در شهر روسیه ساخته شده است که امروزه یکی از جذاب ترین دیدنی های کشور روسیه به حساب می آید. بازدید از کاخ موزه های شهر روسیه همواره از علاقه ی گردشگران بی شماری است که حتی برای دیدن آن صف های عریض و طویلی مشاهده می شود. بیشترین کاخ های روسیه در شهر سنت پترزبورگ و در مسکو ساخته قرار دارد. این کاخ ها به دستور خاندان سلطنت در کشور روسیه ساخته شده است. در این مقاله الی گشت به معرفی کاخ های روسیه و چند بنای شاخص روسی میپردازد که آمیخته با هنر و معماری درخشان است.

معرفی زیباترین کاخ های روسیه

کاخ کرملین مسکو

شهر مسکو نه فقط پایتخت کشور روسیه است بلکه از شهرهای توریستی این سرزمین نیز به حساب می آید و کاخ های متعدد با شکوهی را از زندگی پادشاهان سلطنت را دارد که بناهای عظیم آن بسیار محسور کننده است. کاخ کرملین مسکو ازدیدنی های کشور روسیه  است که در بین گردشگران زبانزد است. این کاخ در میدان سرخ مسکو که از میادین اصلی شهر است قرار دارد و هر ساله گردشگران بی شماری از آن بازدید می کنند.

قدمت این کاخ ۶۰۰ سال است و خود کلمه روسی کرملین به معنای دژ است. از همین رو این کاخ، یک دژ دفاعی سلطنتی بزرگ بوده است که برای حفاظت از پادشاه تاسیس شده است. این کاخ امروزه مکان بسیار مهمی برای سیاست مداران روسی    به شمار میرود که محل زندگی رئیس جمهور روسیه نیز در این مکان هست. در بسیاری از مواقع  به خاطر قرار ها و ملاقات سیاسی رئیس جمهور با دیگر مقامات رسمی کشور بازدید گروهی در آن انجام نمی شود و اگر می خواهید از این کاخ بازدید کنید روزانه شرایط بازدیدی این مجموعه  را در وب سایت کاخ کرملین مشاهده کنید.

کاخ کرملین مسکو

  • تاریخچه کاخ کرملین مسکو

کاخ کرملین به دستور پرنس کبیر ایوان سوم در سال ۱۴۷۵ ساخته شده است. این کاخ اندکی بعد از انقلاب رنسانس اروپا تاسیس شده است و نام اولیه آن نیز اِم گراد بوده است که در قرن هجدهم میلادی  نام کرملین  به معنای دژ  بر آن گذاشته شد.این بنای دیدنی روسیه تماما از سنگ  و آجر است. از سبک معماری باروک برای ساخت کاخ کرملین استفاده شده است.

ساخت کاخ کرملین به مدت ده سال طول کشیده است که از چهار قصر، چهار کلیسا، برج ها و دیوار بزرگ دفاعی کرملین  تشکیل شده است. در آن امروزه پنج تالار مهم  است که محل ملاقات نماینده های رسمی کشور نیز هست. قالب گچبری های کاخ کرملین زرد و طلایی است و سقف های قوسی شکل و ورودی های کاخ با یک قوس هلالی تزیین شده است.‌ پرده های این کاخ از نفیس ترین پارچه های روسیه است و تابلو های نقاشی بر دیوارها از زیباترین اثر هنرمندان روسی و اروپایی است.  در نزدیکی این کاخ کلیسای جامع اوسپنسکی متعلق به قرن پانزدهم میلادی نیز هست که بزرگ ترین کلیسای شهر مسکو محسوب می شود. اگر دوست دارید اوج معماری روسیه را ببینید کاخ کرملین مسکو را در لیست بناهای بازدیدی خود قرار دهید‌.

دیدنی های کشور روسیه

 مجموعه کاخ های Tsaritsyno مسکو روسیه

از دیدنی های کشور روسیه  که توسط یکی از بانوان تزارهای روسیه ساخته شده است و زبانزد گردشگران است مجموعه کاخ های Tsaritsyno مسکو روسیه است. معمار این بنای محصور کننده در ابتدا واسیلی باژانوف بود که  ساخت کاخی عظیم و  خیال انگیزی را طراحی کرد اما بخش قابل توجهی از آن مورد سلیقه کاترین امپراتور روسیه نشد و بخشی از معماری واسیلی باژنوف  تخریب شد. سپس معمار دیگر در قرن نوزدهم بر آن کار کرد اما پول پروژه ی کاخ تمام شد و تا اوایل قرن بیستم این کاخ نیمه تمام موند سرانجام  در سال ۲۰۰۷ میلادی  به پایان رسید.

امروز این کاخ از دیدنی های کشور روسیه  در مسکو است و ساختمان خارق العاده دارد. سبک  معماری قدیم روسیه، گوتیک ، کلاسیک و عربی  را در این کاخ مشاهده می کنید. مجموعه کاخ Tsaritsyno درون پارکی سرسبز قرار دارد و هر بخش آن توسط باغ های محصور شده است. تمامی گذرگاه های این مجموعه کاخی از پل ها و معبرهایش در ماه اکتبر محل اجرای موزیک از سوی هنرمندان روسی است. این محوطه کاخ باغ جایی است که شب های دل انگیزی دارد و  در زمستان ها چشمه های یخ زده در کاخ محلی برای اسکی نیز هست. این کاخ نمایشگاهی از آثار تزارها و کاترین کبیر نیز دارد و اگر دوست دارید در تاریخ روسیه قدم بزنید بهترین پیشنهاد الی گشت به شما است. یکی از سالن های آن نیز امروزه بهترین سالن های کنسرت کلاسیک در روسیه محسوب می شود.

دیدنی های کشور روسیه

میدان سرخ مسکو

از دیگر دیدنی های کشور روسیه  میدان سرخ مسکو است و مشهورترین نماد کشور روسیه است‌ میدان سرخ علاوه بر جاذبه های گردشگری اش محل رویدادهای مهم سیاسی و اجتماعی نیز بوده است. در این میدان شما اوج شکوه معماری روسی را مشاهده می کنید‌. یادمان  لنین، کلیسای جامع سنت باسیل، کلیسای جامع کازان، کاخ کرملین دروازه ایبرین و موزه دولتی تاریخ مسکو در این شهر قرار دارد.

هنگامی در این میدان قرار بگیرید ساختمان های با گنبد های کوچک رنگارنگ در طرح های متنوع می بییند که امروزه  لوگوی و نماد کشور روسیه محسوب می شود و تنهایی جایی در دنیا است که چندین گنبدخانه کوچک رنگارنگ مدرن  را دارد. در طرف دیگر ساختمان های با نمای سرخ روبه روی شما قرار دارد‌ اگر به روسیه سفر کردید و دوست داشتید بناهای باشکوه آن را ببینید حتما از میدان سرخ بازدید کنید.

راهنمای سفر به روسیه

کاخ زمستانی یا موزه آرمیتاژ

کاخ زمستانی آرمیتاژ یا هرمیتاژ  یکی از باعظمت ترین و مشهورترین کاخ های سن پترزبورگ است این کاخ در جنب کاخ پتر هوف قرار دارد و اولین  موزه ی کشور روسیه محسوب می شود. امروزه با داشتن ۱۵۰۰ اتاق از زیباترین کاخ های سلطنتی دنیا  است و هم چنین یکی از موزه های مهم دنیا به حساب می آید.  این کاخ  روزگاری نیز به مدت ۲۰۰ سال محل اقامت تزارهای روس بوده و در اوایل قرن بیستم کاربری آن به موزه تغییر یافته و امروزه در آن مجموعه ای با بیش از ۳ میلیون آثار هنری و تاریخی به نمایش گذاشته شده است. آثاری از ایران نیز در این موزه نگهداری میشود که در جنگ های روس و ایران  در دوران قاجار از ایران  ربوده شده است. این آثار شامل کتاب های خطی دوران صفوی و پارچه های بسیاری قدیمی ایران است.

تماشای گالری ‌های هنری

کاخ موزه پترهوف

یکی دیگر از دیدنی های کشور روسیه  کاخ موزه پتر هوف شهر سنت پترزبورگ است. این مجموعه کاخ باغ بسیار بزرگی است که از بخش های مختلف تشکیل شده است و یکی از بهترین مکان ها برای شنیدن قصه های پتر کبیر ، انقلاب روسیه و جنگ جهانی دوم است. این کاخ همتای باغ ورسای فرانسه گفته می شود که متشکل از باغ های زیبا و گل های تزیینی است. معماری این ساختمان ها غالبا رنگ سفید دارند و در درون آن از بهترین گچ کاری رنگ طلایی استفاده شده است. کاخی که محل زندگی پتر کبیر و محل حصر خانگی خواهر وی بوده است. داستان به قدرت رسیدن این خواهر و برادر تزار روسی از جذاب ترین قصه های شاهنشاهی روسیه است. ساختمان های مونپلیرز، کاترین وینگ، کاخ موزه ارمیتاژ، فواره نپتون از دیدنی های جذاب و منحصر به فرد کاخ پترهوف سنت پترزبورگ است.‌

راهنمای سفر به روسیه

کاخ سلطنتی کنستانتین سنت پترزبورگ

دیدنی های کشور روسیه کم نیستند و اوج خلاقیت معماری در شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ به کار گرفته شده است. کاخ سلطنتی کنستانتین را معمار معروفی به نام ژان باپتیست ایران و طراحی کرده است که از معماران معروف قرن هجدهم بوده است. این کاخ نیز به دستور پتر کبیر ساخته شده است.

پتر کبیر با اینکه فقط به مدت ۴۳ سال حکومت کرده است اما بناهای باشکوهی به دستور وی ساخته شده است که اوج قدرت وی را نشان می دهد‌. اگر دوست دارید از انقلاب کبیر روسیه قصه های بشنوید کاخ کنستانتین سنت پترزبورگ بهترین مکان است. زیرا این کاخ توسط انقلابیون روس به آتش کشیده می شود. پس از تشکیل حکومت کمونیستی از آن مراقبت می شود. آثار بی نظیری چون مجسمه پتر کبیر در محوطه آن می بینید. سنگ کوردنو از سنگ هایی است که برای ساخت این کاخ استفاده شده است. کف کاخ نیز با کاشی گرانیت پوشیده شده است. اتاق ها و سالن های باشکوهی در آن ساخته شده است  که سالن مرمری، سالن صورتی، سالن موسیقی مملوء از اشیای گران بها است. در بازدید کاخ بزرگ، و شگفت انگیز کاخ کنستانتین را در شهر سنت پترزبورگ از دست ندهید.

کاخ سلطنتی کنستانتین سنت پترزبورگ

کاخ مرمر سنت پترزبورگ

اگر علاقه به زندگی کاترین کبیر دارید از کاخ مرمر در سنت پترزبورگ دیدن کنید. این کاخ به خاطر سنگ های مختلفش از دیدنی های روسیه  به حساب می آید که بازدید کنندگان بی شماری را دارد. ویژگی خاص این کاخ این است  که از ۳۲ نوع سنگ مرمر متفاوت استفاده شده است و تعدادی از سنگ های مرمر مختلف از کشورهای دیگر خریداری شده است. تمامی دیوارهای کاخ نیز با سنگ تزیین شده است. داخل این کاخ که به نسبت کنستانتین  و پتر هوف بسیار کوچک تر است اما دکوراسیون زیبایی استفاده شده است  و ذوق هنری هنرمندان را مشاهده می کنید.

کاخ مرمر سنت پترزبورگ

کاخ شرمتیوسکی  در سنت پترزبورگ | Sheremetev Palace

اگر علاقه دارید آثار موسیقایی روسیه را ببنید شما باید از کاخ Sheremetev بازدید کنید که قدمت آن به قرن هجدهم باز میگردد. در قرن هجدهم از کاخ های شهر سنت پترزبورگ بوده است  ودر قرن بیستم به موزه ی موسیقی تبدیل شده است که سازهای روسیه در آن نگهداری می شود. اگر به ادبیات معاصر روسیه هم علاقه مند هستید  موزه آنا آخماتووا شاعر قرن بیستم  در بخش جنوبی این کاخ است‌. معماری این کاخ ساده تر از دیگر مجموعه های سلطنتی است اما مانند بیشتر ساختمان های سلطنتی  رنگ زرد و سفید را مشاهده می کنید. این کاخ موزه یکی از دیدنی های روسیه است که شما را با تاریخ موسیقی این سرزمین آشنا می کند.

دیدنی های کشور روسیه

کاخ و پارک گاچینا

کاخ گاچینا در قرن هجدهم میلادی ساخته شده است‌. بسیاری از معماری شهر سنت پترزبورگ معماری تلفیقی است زیرا در این دوره از معماران ایتالیایی دعوت شد که بخشی از ساختمان های سلطنتی روسیه را بسازند. کاخ گاچینا نیز توسط یک معمار ایتالیایی ساخته شده است  که با توجه به قلعه های قرون وسطایی و تزئینات داخلی  کلاسیک روسی ساخته شده است. این کاخ یکی از اقامتگاه های محبوب خاندان سلطنتی بوده است و بعد از انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ به موزه تغییر کاربری داد درسال ۱۹۹۰ نیز در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد که امروزه از دیدنی های روسیه است و هم می توانید سبک معماری خاص و تلفیقی و هم آثار و اشیایی از کشور روسیه را مشاهده کنید.

کاخ و پارک گاچینا

کلیسای ناجی در خون

یکی دیگر از مکان های دیدنی روسیه که نباید آن را ازدست بدهید کلیسای ناجی در خون است. این کلیسا در اوایل قرن بیستم در مخل ترور تزار الکساندر دوم ساخته شده است. این بنا از تلفیق گنبدهای رنگارنگ روسی ساخته شده است  که بسیار شبیه بنای میدان سرخ مسکو است‌. تمام دیوار ها و کف با هنر موزاییک کاری منحصر به فردی پوشیده شده است. رنگ در معماری بناهای روسی بسیار مهم است و این کشور از جمله مکان هایی است که معماری رنگارنگی را در آن مشاهده می کنید. این کلیسای ارتدوکس از دیدنی های روسیه است که سبک ملی گرایی رماتیک ساخته شده است . ایستگاه مترو نوسکی نزدیک ترین وسیله حمل و نقل به کلیسای ناجی در خون است.

کلیسای ناجی در خون

کاخ کاترین

در شهر پوشکین روسیه کاخی را میتوانید بیبنید که پتر کبیر به همسرش کاترین آن را هدیه داده و حالا یکی از دیدنی های روسیه محسوب می شود. برای بازسازی این کاخ دختر کاترین ۱۰۰ کیلو گرم طلای ناب را برای تززین نمایش استفاده کرده است و نا گفته نمانده در بسیاری ار بناهای روسیه روکش طلا به کار برده شده است. گفته می شود که او رنگ آبی نمای بیرونی کاخ را برای ستایش رنگ چشمان مادرش انتخاب کرده است.