معرفی خوشمزه ترین صبحانه های ترکی

صبحانه‌ های ترکی یکی از خوشمزه ترین وعده های غذایی در ترکیه به حساب می آید و بعضی از موارد صبحانه آن شبیه ایران است. در ترکیه هر وعده غذایی مهم است و انتظار می رود همه اعضای خانواده پشت میز ناهارخوری حضور داشته باشند. گذراندن وقت با خانواده، به ویژه در وعده های غذایی، یک مفهوم فرهنگی برای ترک ها است. از آنجایی همیشه در روزهای کاری امکان پذیر نیست، صبحانه های آخر هفته در ترکیه و تعطیلات اهمیت بیشتری پیدا کرده اند. برای صبحانه های یکشنبه و تعطیلات میز خوشمزه ای از خوراکی ها وجود دارد. این غذاهای منحصر به فرد شامل کاتمر، از جنوب شرقی، پیده، از منطقه دریای سیاه میانه، کویماک از دریای سیاه شرقی، منمن از دریای اژه، و یاگلما، از منطقه آناتولی مرکزی است. در این مقاله صبحانه های ترکی را به شما مخاطب اهل سفر می کنیم.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، یک صبحانه بسیار اصیل ترکی از یک نوع پنیر، زیتون، تخم مرغ پخته شده، کره، مجموعه ای از سبزیجات،گوجه فرنگی، خیار، فلفل و غیره یا غذاهای شیرین چون عسل ،خامه ، تاهین و ملاس یا حلوای تاهینی، یا یکی از ده ها مربای میوه تازه ترکی مانند مربای شاه توت، توت فرنگی، انجیر، گیلاس تشکیل می شود و از مواد صبحانه اصیل ترکی به شمار می روند که قرار است روز شما را بانشاط بسازد.

هر اقلام در ظروف کوچک سرو می شود و در وسط میز قرار می گیرد تا هرکسی بتواند آن را در دست بگیرد و آنچه را که دوست دارد بردارد. اینها فقط موارد ضروری صبحانه هستند. صبحانه های ترکی نه فقط مواد مغذی برای بدن هستند بلکه یک زمان برای شادی و نشاط و گرد هم آمدن خانواده نیز هست. بسیاری از کافه های ترکیه در آخر هفته ها شلوغ است و طبخ صبحانه لذیذ ترکی را برای میهمانان انجام می دهد.

صبحانه های ترکی

پنیر ترکی یک غذای اصلی برای صبحانه است | Turkish Cheeses

یکی از مهم ترین عناصر در فرهنگ غذایی ترکیه پنیر  است که در آن به طور عمده در وعده صبحانه مصرف می شود و برای وعده های دیگر فقط به مقدار کم تر مورد استفاده قرار می گیرد . در ترکیه انواع پنیر وجود دارد و از صبحانه های ترکی نان و پنیر همیشه معروف بوده است. پنیر کاسار نیز نوعی پنیر زرد نرم یا متوسط ​​است.که جدای از صبحانه روی بسیاری از غذا رنده می شود از همین خانواده پنیر قارس کاسارنیز  هست، پنیری کاملا رسیده و با بافت سخت که بسیار شبیه به گرویره | Gruyère داردو از مواد غذایی محبوب در صبحانه های ترکی به حساب می آید.

کارس | Kars در شرق دور ترکیه است، Kars Gravyeri زمانی ایجاد شد که یک تولید کننده پنیر سوئیسی از روستای Boğatepe بازدید کرد و آن را برای تولید Gruyere عالی یافت. این پنیر یکی از شناخته شده ترین پنیرهای ترکی است که یادتان باشد مصرف زیادی دارد و امروزه  یکی از صبحانه های ترکی  بی نظیر است.

پنیر وان

پنیر گیاهی وان طعم منحصر به فردی دارد که در گلدان‌های سفالی گذاشته می‌شود، با ده‌ها سبزی، نمک و ادویه‌ها  بر روی ریخته می شود و در طول تابستان با دفن در زمین در آن نگهداری می‌شود. این پنیر که محصول معروف وان است، برای صبحانه در سراسر کشور محبوب شده است. و از نان و پنیر های خوشمزه ترکی به حساب می آید. درصبحانه های ترکی انواع پنیر نیز  وجود دارد.

بهترین هتل های استانبول را با تخفیف ویژه از اینجا رزرو کنید.

پنیر ترکی

پنیر تولوم | Tulum cheese

پنیر تولوم Tulum cheeseبین شرق و غرب ترکیه تولید می شود پنیر تولوم ارزینجان از شرق و پنیر تولوم ازمیر از غرب نیز هست. موردی که جالب است مشابه  نمونه ی این  پنیرهای را در ایران هم داریم و به آن پنیر محلی می گوییم.  هر دوی این پنیرها در کیسه‌ای از پوست بز بسته‌بندی می‌شوند و در مکان های با رطوبت  متوسط تا زیاد باقی می‌مانند. هر دوی این پنیرها به یک اندازه معروف هستند و از نظر طعم متفاوت هستند. چه پنیر کاسار،چه پنیر وان و چه پنیر تولوم هر کدام یکی از انتخاب های شما می تواند برای صبحانه باشد تا یک نان و پنیر ترکی را  نوش جان کنید.

تخم مرغ سرخ شده: تخم مرغ روی ساهان

تخم‌مرغ‌های روی سهان  (نوعی ماهتابه فلزی) در آن پخته می‌شود. کره در یک تابه مسی به نام سهان آب می‌شود و تخم‌مرغ به آن اضافه می‌شود باید لبه سفیده کمی سرخ شده و زرده نرم بماند. سپس گوجه فرنگی رنده شده یا خرد شده، فلفل سبز و در صورت تمایل پیاز را با تخم مرغ تفت داده بر روی آن ریخته می شود و آن را می پزند.به این غذا  منمن می گویند.  که معمولاً در تابه مسی پخته می شود. این غذا شبیه املت ایرانی است  و از صبحانه های ترکی است که بسیار  طرفدار دارد.

برای خرید بلیط هواپیما استانبول با پروازهای مدرن ترکیش ایرلاینز  اینجا کلیک کنید.

صبحانه ترکی

کایمک، کویمک یا میلهما | Kuymak: Kuymak or Mıhlama

کایمک غذای منطقه دریای سیاه است که با کره، آرد ذرت و پنیر رشته ای درست می شود و  در سراسر ترکیه سرو می شود.  با آرد ذرت و کره درست می شود، سپس آب و در آخر پنیر به آن اضافه می شود و آن ها را باهم مخلوط می کنند تا قوام  بیاید. اگر یک کویماک ماهرانه می خورید، پنیر  آن کشیده و کشیده می شود و کمی سخت است اما خوردن کویماک ترکی را که از صبحانه های خوشمزه ترکیه هست از دست ندهید. کایمایک انواع مختلفی دارد بعضی از آن ها با سر شیر و تخم مرغ و  عسل است و  از صبحانه های ترکی خوشمزه  به حساب می آیند.

بورک | Börek

رایج ترین مواد غذایی صبحانه های ترکی  börek هستند. این ها با لایه های شیرینی پوسته نازک درست می شوند. مواد پرکننده معمولاً اسفناج، سیب زمینی، گوشت چرخ کرده و پنیر است. بورک های پیچیده شده را گاهی سرخ می کنند، گاهی در فر می پزند. بسیار ترد و خوشمزه هستندو طرفداران زیادی در ترکیه دارد.

بورک

سرشیر| Kaymak

سرشیر که در زبان ترکی قیماق نامیده می شود یکی از بهترین انتخاب ها برای صبحانه است. سـرشیر در ترکیه همانند ایران همراه با عسل، مربا و نان تازه سرو می شود. سرشیر و عسل و یک استکان چای یکی از بهترین پیشنهادها در طیف متنوع صبحانه های ترکی است.

سیگارا بورگی | Sigara böreği

Sigara böreği در رول های  کوچک و استوانه‌ای، kol börek  هستند که به شکل مارپیچی شکل درست می شوند. در آن کره  بی نظیر، خامه ای و شیرین با پسته که بیشتر یک دسر است اضافه می شود. دسته این شیرینی های خمیر شده را گاهی بعد از صاف شدن بریده و خود به خود سرخ می کنند. گاهی اوقات آنها را با موادی مانند گوشت چرخ کرده سرخ شده، پوره سیب زمینی یا پنیر رنده شده پر می کنند، به شکل هلال ماه دیزاین می کنند و سپس سرخ می کنند که Sigara böreği از صبحانه های ترکی معروف نیز است.

سیگارا بورگی

اکمک | Ekmek

نان ها! در هیچ کجای ترکیه صبحانه بدون نان وجود ندارد. لواش، نان باگت، نان های خمیر مایه و نان ذرت را می توان در هر سفره ای یافت، اگرچه از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. نان در این سرزمین مقدس ترین مواد صبحانه محسوب می شود و باید در هر سفره ای به آن احترام گذاشت. اکمک و گوزلمه از نان های خاص ترکی در صبحانه های ترکی هستند.

پیده | pide

پیده | pide   یکی دیگر از غذاهای خوشمزه صبحانه های ترکی هست. این غذا در سراسر ترکیه مصرف می شوند و صبحانه های آخر هفته را به یک صبحانه خوشمزه تبدیل می کنند، به خصوص در منطقه دریای سیاه این صبحانه سرو می شود. این خمیر به صورت نازک باز می شود، درون آن پر می شود و در اجاق سنگی پخته می شود.  درون آن را  معمولا تخم مرغ و گوجه فرنگی می ریزند و یک صبحانه عالی محشر به حساب می آید. در میان وعده ها با گوشت چرخ کرده و قارچ پر می شود که گاهی یک نهار خوشمزه نیز می شود. یادتان باشد هر کودکی که در یک خانواده پرجمعیت در ترکیه بزرگ می‌شود، می‌داند که صبح یکشنبه با بوی پید از خواب بیدار می‌شود.

صبحانه در ترکیه

گزلمه | Gozelme

از نان های خوشمزه ترکی است که با گوشت سرخ شده و سبزی بر وی آن و  داخل خمیر آن می ریزند و سپس بر روی ساج می پزند. بسیار ترد است و خوردن این نان به تنهایی یکی از صبحانه های ترکی می تواند محسوب شود. مشابه این را در کردستان ایران است ولی در آنجا فقط با پیازچه است و معمولا گوشت ندارد.

سبزیجات سرخ شده | Fried veggies

سبزیجات سرخ شده به ویژه در ماه های تابستان محبوب هستند. مانند şakşuka، سبزیجاتی مانند بادمجان، سیب زمینی، فلفل، کدو سبز و سیر در روغن زیتون سرخ شده و با سس گوجه فرنگی تند می ریزند. هر کدام می تواند یکی از صبحانه های ترکی باشد که علاقه مندانی نیز دارد و اگر دوست دارید  شما صبحانه مقوی را داشته باشید می توانید آن را انتخاب کنید.

پاسترامی | Pastrami، سوک (su-juk)

پاسترامی | Pastrami، سوک (su-juk) و سایر گوشت‌هایی که تفت داده می‌شوند در ترکیه به‌طور گسترده مصرف می‌شوند. آنها کاملاً منحصر به فرد هستند. پاسترامی یک گوشت گاو خشک شده در هوا است که با مخلوط ادویه چاشنی و سبزیجات تهیه می شود. می توان آن را به تنهایی برای صبحانه خورد، گاهی اوقات  آن را در شیرینی ها قرار می دهد، و گاهی اوقات در تابه با تخم مرغ پخته می شود، که آن را به یک غذای مورد علاقه تبدیل می کند  و از محبوب ترین صبحانه های ترکی نیز هست.

سوجوک

سوسیس تخم مرغ ترکی | Sucuklu Yumurta

Sucuklu yumurta، تخم مرغ با ساچوک، یک غذای عالی است که هر میز صبحانه را می توان  کامل می کند.  سوسیس را ها وسط تابه می چنیند و سپس تخم مرغ را بر روی آن می شکنند و سپس آن را سرخ می کنند. و یک صبحانه مقوی را  بر روی میز قرار میگیرد. سویس تخم مرغ ترکی یکی از صبحانه های ترکی است که طرفداران زیادی دارد.

Kavurma | کاورما

Kavurma گوشت سرخ شده است و به دلیل شرایط آب و هوایی متمایز آن از روش نگهداری گوشت مخصوص منطقه دریای سیاه  Kavurma نامگذاری شده است به طور سنتی بیشتر این گوشت در ترکیه  مصرف می شود. بهتر است  بعد از پخته شدن با تخم مرغ ترکیب  شود و از صبحانه های ترکی است که بسیار سنگین و مقوی است.

سرپمی کِوَلتی پخش صبحانه | Serpme Kahvalti: Breakfast Spread

در سرپرمه همه ی مواد صبحانه بر روی میز آمده است. کوالتی به معنای صبحانه در ترکیه است و در منوی کافه هرستوران ها سرپرمه کوالتی دیده اید اگر انتخاب کردید یعنی یک میز پر از صبحانه های ترکی را می خواهید سفارش دهید. Serpme به معنای پاشیدن یا پخش کردن، صبحانه ای است که در آن هر اقلام به مقدار کم سرو می شود،  از سر شیر گرفته  تا مربا های مختلف و پنیر و تخم مرغ بر روی میز موجود است و از جذاب ترین صبحانه های ترکی به حساب می آید.

صبحانه های ترکی

همانطور که والدین به فرزندان خود آموزش می دهند، “صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز است“، “شما نمی توانید بدون صبحانه از خانه خارج شوید”. در سفرهایشان به یاد داشته باشید صبحانه را فراموش نکنید است  حتما آن را نوش جان کنید و از خوردن غذاهای ترکی لذت ببرید. یادتان باشد گزلمه، کارواما، پیده،نان های ترکی ،کیامک و… را تجربه کنید. اگر تجربه ی خوردن هر یک غذاها را دارید نظرتان را  از صبحانه های ترکی برایمان بنویسید و با تیم الی گشت و مخاطبانش به اشتراک بگذارید.

منبع: www.chefspencil.com